Hicron Sp. z o.o.

Wrocław

Kierujemy się hasłem „Technical Supremacy” – przewagi technologicznej: nie stajemy w miejscu, lecz stale poszukujemy nowych ścieżek rozwoju Hicron.
Wywiadu udzielili:
Paweł Kresak Managing Partner Hicron Sp. z o.o.
Marta Zerka HR Specjalist Hicron Sp. z o.o.
Znani jesteście Państwo na rynku rozwiązań IT od 2006 r i zasięg jest międzynarodowy, dzięki czemu taka pozycja jest możliwa do osiągnięcia i co pozwala ją cały czas utrzymać?
 
Paweł Kresak, Managing Partner w Hicron: Od początku funkcjonowania firmy Hicron nie zamykaliśmy się na rynek polski, lecz dążyliśmy do działań na skalę światową i ten cel udało się nam osiągnąć: dziś działamy między innymi dla klientów w Szwajcarii, Skandynawii, Holandii, czy Katarze. Sektor IT jest specyficznym rynkiem, bardzo silnie osadzonym w strukturach międzynarodowych. Pracujemy zarówno dla największych graczy o globalnym zasięgu, jak i ich polskich placówek czy firm o całkowicie rodzimym rodowodzie.
 
Hicron ma jasno sprecyzowaną misję ciągłego doskonalenia i sięgania wyżej. Dlatego nie wahamy się wykorzystywać i wdrażać rozwiązań, które inne firmy dopiero obserwują. Kierujemy się hasłem „Technical Supremacy” – przewagi technologicznej: nie stajemy w miejscu, lecz stale poszukujemy nowych ścieżek rozwoju Hicron.
 
Jakimi wartościami kieruje się firma Hicron?
 
Paweł Kresak, Managing Partner w Hicron: Obraliśmy i konsekwentnie realizujemy model biznesowy opierający się z jednej strony na elastycznym i partnerskim podejściu do klienta, z drugiej zaś – na zespole specjalistów o ogromnym potencjale. Zatrudniamy w tej chwili ponad 200 wykwalifikowanych konsultantów, którzy tworzą, wdrażają i dbają o utrzymanie oferowanych przez nas rozwiązań IT. Jako firma budujemy coraz większe doświadczenie rynkowe, co nie byłoby możliwe bez zespołu, który nad tym pracuje.
 
Pielęgnujemy również partnerskie relacje z naszymi klientami: największej wartości upatrujemy w zaufaniu i wzajemnym zrozumieniu oczekiwań. Systemy informatyczne są implementowane najczęściej jako odpowiedź na konkretne potrzeby, dlatego kładziemy ogromny nacisk na rzetelną i profesjonalną obsługę, a to zawsze procentuje.
 
Jakimi sukcesami mogą się Państwo pochwalić?
 
Paweł Kresak, Managing Partner w Hicron: W ciągu niespełna 9 lat działalności z niewielkiej firmy staliśmy się dużym graczem, który skutecznie pozyskuje nowe projekty dla klientów z Polski, Europy i spoza jej granic. Dynamiczny rozwój pozwolił nam nie tylko doskonalić się w pierwotnej działalności Hicron – wdrażaniu systemów klasy ERP (Enterprise Rescource Planning – systemy IT służące do zarządzania przedsiębiorstwem), ale też implementować autorskie projekty i poszerzać portfolio usług.
 
Nasze aplikacje skierowane np. dla branży automotive czy retail były wielokrotnie nagradzane. Mobile Product Catalog (Autorska aplikacja Hicron, która umożliwia przedstawicielom handlowym prezentację ofert sprzedażowych bezpośrednio na ekranie tabletu. Mobile Product Catalog jest połączony z systemem ERP, dzięki czemu ceny, parametry i dostępność produktów są zawsze aktualne) był pierwszą polską aplikacją w wirtualnym SAP Store, zaś DriveApp (Aplikacja DriveApp umożliwia kierowcom podgląd niedostępnych nigdzie indziej parametrów samochodu, jego stanu technicznego oraz wskazówek dotyczących eco-drivingu. Jest częścią rozwiązania Hicron Predictive Marketing, które zaprojektowaliśmy z myślą o dealerach samochodowych, którzy otrzymują unikalną możliwość analizy nawyków zakupowych kierowców i udostępnienie spersonalizowanych ofert marketingowych, dopasowanych do klienta) otrzymała dwie nagrody główne w prestiżowym konkursie SAP UX Partner Contest. Z racji aktywności na rynku szwajcarskim w 2010 roku otrzymaliśmy certyfikat Swissstandards.pl, który – między innymi dzięki opiniom klientów – potwierdza wysoką jakość oferowanych usług. Takie wyróżnienia są dla nas pozytywną motywacją do dalszych działań, a także potwierdzeniem dobrze obranego kierunku biznesowego. Do sukcesów możemy zaliczyć także owocną współpracę z SAP SE w Niemczech, która uznała Hicron za wiodącego dostawcę usług IT dla sektora automotive zwłaszcza w szczególnie wymagających projektach i tam, gdzie „poddają się” inni partnerzy.
 
Cieszymy się zaufaniem jako partner biznesowy, pozyskując kolejnych klientów nie – jak można by przypuszczać – wyjątkowo niską ceną, lecz jakością usług. Dla przykładu: z firmą MAN współpracujemy od 2006 roku, czyli w zasadzie od początku naszej działalności.
 
 
 
Rozwiązania IT- może przybliżmy w czym głównie się specjalizujecie?
 
Paweł Kresak, Managing Partner w Hicron: Najczęściej posługujemy się określeniem „integrator systemów IT”, które chyba najpełniej oddaje zakres naszych działań. Zajmujemy się wdrażaniem, projektowaniem i utrzymaniem zaawansowanych systemów informatycznych, które wspomagają zarządzanie przedsiębiorstwami. To złożone produkty pozwalające na optymalizację procesów zachodzących w firmie: od planowania produkcji poprzez logistykę, aż do obiegu dokumentów niezależnie od technologii. Poza rozwiązaniami SAP intensywnie rozwijamy się także w zakresie autorskich produktów opartych m. in. o Java i .NET. Dbamy zarówno o wdrożenie, jak i o prawidłowe funkcjonowanie naszych projektów, oferując wsparcie serwisowe dla wszystkich oferowanych technologii i rozwiązań.
 
Aby rozszerzyć nasze portfolio, na przełomie 2013 i 2014 powołaliśmy Hicron Group, w skład której wchodzą trzy spółki: Hicron, Grinn i DataRino. Dzięki temu zyskaliśmy unikalne kompetencje z zakresu Big Data, M2M (Machine to Machine) oraz projektowania i produkcji inteligentnej elektroniki o niskim poborze mocy, wykorzystywanej w telemetrii czy Internet of things.
 
Do kogo są skierowane Państwa usługi- branże, sektory..?
 
Paweł Kresak, Managing Partner w Hicron: Odpowiadamy na potrzeby niemal każdej gałęzi gospodarki, która wymaga wsparcia zaawansowanych rozwiązań IT. Aktywnie działamy na rynku farmaceutycznym, FMCG, w branży telekomunikacyjnej czy budowlanej.
 
Wiele naszych projektów dotyczy branży automotive. Wspomniane wcześniej rozwiązania Hicron Predictive Marketing, czy Service Advisor to złożone narzędzia, które realnie wspomagają pracę: upraszczają procesy, automatyzują je i tym samym wpływają pozytywnie na jakość obsługi klienta końcowego. Aktywnie działamy również w przemyśle produkcyjnym wdrażając system SCM, np. SAP APO w firmie VOX Profile. Tam przyczyniliśmy się do optymalizacji procesu produkcji, lepszego przewidywania popytu i zmniejszenia stanów magazynowych.
 
 
 
 
Branża specyficzna i wymagająca odpowiednich kwalifikacji - jak dobieracie Państwo zespół?
 
Marta Zerka, HR Specialist w Hicron: Zespół konsultantów jest rdzeniem naszej firmy. Dlatego bardzo starannie przeprowadzamy rekrutacje, sprawdzając szereg kompetencji istotnych dla danego stanowiska: od umiejętności miękkich, poprzez znajomość wybranych zagadnień branżowych, aż po języki obce. Rekrutujemy właściwie w trybie ciągłym: cały czas pojawiają się nowe projekty, które wymagają nowych sił w zespole.
 
Do każdej aplikacji podchodzimy indywidualnie: nie da się przyłożyć szablonu do CV i stwierdzić: „pasuje/nie pasuje”. Szukamy możliwości, jakie daje nam kandydat i zderzamy to z możliwościami, jakie Hicron może mu zaoferować. Staramy się dobierać zespół pod kątem unikalnych kompetencji biznesowych: umiejętność poszukiwania analogii pomiędzy procesami biznesowymi, czy np. doświadczenie w interesującej nas branży to dla nas czynniki równie ważne jak doświadczenie na podobnym stanowisku. Jako konsultanci pracują więc u nas nie tylko informatycy, lecz także prawnicy czy finansiści.
 
Dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową, uruchomiliśmy program Hicron Academy, gdzie studenci ostatnich lat i absolwenci mogą zdobyć pierwsze szlify zawodowe, poznać zasady pracy z klientem i zdobyć doświadczenie m. in. w ABAP, języku programowania dedykowanemu systemom SAP.
 
Ilu etapowy jest proces rekrutacji? Czy specjaliści są pozyskiwani tylko i wyłącznie dzięki ogłoszeniom czy posiłkujcie się Państwo dodatkowo współpracą z firmami zewnętrznymi?
 
Marta Zerka, HR Specialist w Hicron: Standardowo praktykujemy trzyetapowy proces rekrutacji. Pierwszym krokiem jest selekcja najbardziej obiecujących aplikacji spośród tych, które otrzymujemy. Następnie wybranych kandydatów zapraszamy na rozmowę kwalifikacyjną. Co ważne, nie traktujemy tego etapu jako przesłuchania. Celem rozmowy jest weryfikacja umiejętności kandydata, możliwość rozwinięcia lub uściślenie niektórych kwestii. Jest to także dobry moment na dokładniejsze przedstawienie samej firmy, proponowanego stanowiska, a przede wszystkim – czas na pytania kandydata.
 
Rekrutujemy głównie w oparciu o ogłoszenia oraz rekomendacje naszych pracowników. W ubiegłym roku 46 procent nowo zatrudnionych w Hicron trafiło do firmy z polecenia. To dla firmy wielowymiarowa korzyść: z jednej strony otrzymujemy sygnał, ze nasi pracownicy czują się dobrze w pracy i chcą ją polecić znajomym. Z drugiej strony rekomendują nam osoby, które spotkały na swojej ścieżce zawodowej i uważają za specjalistów godnych zaufania.
 
Nowych kontaktów aktywnie poszukujemy także na profesjonalnych serwisach społecznościowych i portalach kariery online.
 
 
 
Pozostając przy temacie kandydata - jakie umiejętności, cechy osobowe i kwalifikacje musi posiadać by dołączyć do Hicron?
 
Marta Zerka, HR Specialist w Hicron: Kwalifikacje są zależne od danego stanowiska: czasem jest to pięcioletnie doświadczenie w branży, czasem konkretny kierunek studiów i zapał do nowych wyzwań. Staramy się tak konstruować oferty, aby swoją szansę znaleźli zarówno specjaliści z wieloletnim stażem, jak i młodzi entuzjaści, czy też osoby, które chcą nieco zmienić kierunek ścieżki zawodowej. Od kandydatów wymagamy przede wszystkim chęci do ciągłego doskonalenia i umiejętności współpracy. Motywacja do rozwoju jest, w mojej opinii, jedną z najważniejszych cech dobrego pracownika, zwłaszcza w dynamicznie zmieniającej się branży IT. Umiejętność współpracy jest natomiast niezbędna przy realizacji wielomiesięcznych projektów wdrożeniowych, często poza granicami kraju.
 
Czy w tej branży współpraca polega w oparciu o umowę czy bardziej preferowane formy to kontrakty i zatrudnienia na projekt?
 
Marta Zerka, HR Specialist w Hicron: W zakresie formy współpracy mamy elastyczne podejście. Zatrudniamy w oparciu o umowy o pracę, kontrakty lub umowy cywilnoprawne. Nie forsujemy jednej formy zatrudnienia, lecz staramy się wspólnie ustalić taką, która będzie najbardziej korzystna dla naszych kandydatów.
 
 
Na co może liczyć nowo zatrudniona osoba jeśli chodzi o warunki współpracy oraz pakiety pozapłacowe?
 
Marta Zerka, HR Specialist w Hicron: Nowych pracowników najczęściej zatrudniamy na 3-miesięczny okres próbny, a następnie na umowę na czas nieokreślony. Ta forma współpracy daje członkom zespołu najwięcej przywilejów wynikających z kodeksu pracy. Jest również dobrym rozwiązaniem dla osób ceniących sobie bezpieczeństwo i stabilizację. Studentom, którzy nie ukończyli 26 roku życia, proponujemy umowę zlecenie, ponieważ ta forma nie wymaga odprowadzania składek, tym samym gwarantując wyższe wynagrodzenie netto.
 
W ramach dodatkowych korzyści nasi pracownicy są objęci pakietem opieki medycznej, który za dopłatą można rozszerzyć na członków rodziny. Umożliwiamy naukę języków obcych u współpracujących z firmą native speakerów; organizujemy także wspólne wyjazdy i aktywności sportowe, które integrują pracowników.
 
Zapewniacie Państwo swym pracownikom dodatkowe szkolenia czy też inne pozapłacowe benefity?
 
Marta Zerka, HR Specialist w Hicron: Kładziemy duży nacisk na doskonalenie wiedzy, nasi pracownicy mają do dyspozycji zarówno szkolenia wewnętrzne, jak i budżet na dodatkowe aktywności edukacyjne: kursy, warsztaty, czy konferencje. Oprócz tego staramy się stworzyć przestrzeń przyjazną do pracy. Może się to wydawać oczywiste, lecz ergonomiczne stanowisko pracy, miejsce do chwili wypoczynku czy dobrze wyposażona kuchnia to nadal pozytywne wyróżniki, nie standard.
 
Promujemy zdrowy styl życia, w ramach struktur Hicron działa kilka grup zrzeszających pracowników uprawiających dane dyscypliny sportu: bieganie, kolarstwo czy siatkówkę. Dla poszczególnych zespołów wprowadziliśmy rywalizację na platformie Endomondo, gdzie co miesiąc fundujemy nagrody dla najaktywniejszych uczestników.
 
 
 
Jak Hicron dba o swój wizerunek, jak się promuje i wykorzystuje narzędzia social media?
 
Marta Zerka, HR Specialist w Hicron: Dla ponad 250 pracowników Hicron tworzymy stabilne miejsce do pracy i rozwoju zawodowego. Nasz wizerunek kreują w dużej mierze pracownicy, którzy dobrze czują się w firmie i polecają pracę u nas swoim znajomym.
 
Wiedzy i doświadczeń, zdobytych podczas kolejnych projektów, nie zatrzymujemy dla siebie. Chętnie dzielimy się nią za zewnątrz: podczas prelekcji na konferencjach branżowych, czy jako uczestnik inicjatyw promujących potencjał inwestycyjny Polski i regionu Dolnego Śląska. Zgłosiliśmy akces do Dolnośląskiego Klastra Motoryzacyjnego, reprezentowaliśmy nasz kraj na konferencji Internet World w Londynie – to tylko niektóre przykłady.
 
Działamy także w mediach branżowych, gdzie prezentujemy przykłady ciekawych wdrożeń, służymy opinią, komentarzem czy też merytoryczną oceną rynkowych trendów i zjawisk. Jesteśmy obecni w kluczowych serwisach społecznościowych dla profesjonalistów, gdzie aktywnie poszukujemy nowych talentów. Odwiedzamy najważniejsze wydarzenia targowe powiązane z pracą dla studentów, specjalistów IT. Staramy się być widoczni nie tylko jako sprawdzony dostawca usług IT, lecz także przyjazny pracodawca, otwarty na pomysły i pasje swoich pracowników.