KWI
19

Co zrobić jak zostałeś opisany przez pracowników w Internecie?

Czym kierujemy się nabywając jakiś przedmiot? Czy bierzemy pod uwagę tylko jego cenę i jakość? Niezależnie od tego czy zamierzamy kupić samochód, telefon czy telewizor zapoznajemy się z opiniami dotyczącymi danego produktu. Podobnie jest w innych sferach życia. Planując wakacje chcemy wiedzieć, czy biuro podróży, które wybieramy jest kompetentne, a zatem weryfikujemy to, czytając opinie innych ludzi i dopiero wówczas podejmujemy decyzje z tym związane.

Wszystko dlatego, że każdej firmie zależy na tym, by sprzedać swój produkt. Podejmują zatem działania marketingowe, reklamując go i przedstawiając w jak najlepszym świetle. Tym, co pomaga konsumentom oddzielić prawdę od fikcji są opinie innych użytkowników.

Zmiana pracy? Najpierw przeczytam opinie

Możemy się z nimi spotkać się w każdej dziedzinie życia. Odgrywają bardzo istotną rolę nie tylko podczas transakcji kupna-sprzedaży, ale przede wszystkim podczas decyzji związanych z podjęciem (lub też nie) zatrudnienia w danej firmie. O tym jak ważne w tym aspekcie jest to, co na temat przedsiębiorstwa sądzą inni ludzie zdaje sobie sprawę zdecydowana większość osób, które wzięły udział w badaniu Moniki Czaplickiej Jak radzić sobie z opiniami o pracodawcy w mediach społecznościowych.

Zakup złego towaru skutkuje najczęściej jego zwrotem. Tymczasem podjęcie pracy w konkretnej firmie jest dużo poważniejszą inwestycją. Zarówno pracodawcy, jak i kandydaci poświęcają sporo czasu by znaleźć satysfakcjonującego pracownika i pracodawcę. Opinie znacznie ułatwiają zaspokojenie potrzeb obu stron. O ile kandydaci zdają sobie z tego sprawę i chętnie śledzą portale opiniotwórcze, takie jak serwis GoWork.pl, to pracodawcy wciąż mają problem z docenieniem roli opinii na temat przedsiębiorstwa, często po prostu nie wiedząc jak na nie reagować – a reagować powinni.

Niezależnie czy mówimy o wiodących markach w swojej branży, kojarzonych w każdym zakątku kraju, czy o niewielkich regionalnych firmach, w dzisiejszych czasach każdy przedsiębiorca musi zrozumieć, jak ważną rolę odgrywa to, w jaki sposób ich firma postrzegana jest przez innych uczestników rynku pracy. Opinie pomagają nie tylko kandydatom, ale również pracodawcom. W pierwszym wypadku są oni w stanie określić czy firma jest rzetelnym pracodawcą jeszcze przed stawieniem się na rozmowie kwalifikacyjnej. Z kolei przedsiębiorstwa uzyskują potężną dawkę wiedzy. Poznanie zdania byłych i obecnych pracowników na swój temat pozwala usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Pod tym względem bardzo ważną rolę spełniają krytyczne opinie. Nie należy utożsamiać ich z atakiem na przedsiębiorstwo. Powinny posłużyć bardziej jako lekcja i okazja do wyciągnięcia wniosków.

Jak reagować na opinie?

Zgodnie z obowiązującym prawem, każdy ma możliwość wyrażenia swojego zdania, tak długo jak treść i przekaz wypowiedzi mieści się w granicach obowiązujących norm prawnych. Wiele wskazuje na to, że w dobie powszechnego dostępu do Internetu, opinie o pracodawcach będą odgrywać coraz większą rolę podczas podejmowania decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu oferty pracy. Jak zatem sobie z nimi radzić? To proste – wchodząc w interakcje z użytkownikami.

Pamiętajmy, że komentarze pojawiające się chociażby na serwisie GoWork.pl są często pozostawiane przez byłych pracowników. To w jaki sposób zostaną one zinterpretowane przez osoby rozważające zatrudnienie w Twojej firmie zależy w ogromnym stopniu od tego, jak zareagujesz na pozostawioną opinię. Duża ilość firm chce pozbyć się tego dylematu kasując niepochlebne komentarze lub w ogóle na nie nie reagując. Według użytkowników, to najgorsze z możliwych rozwiązań, jakie może zostać podjęte. Rzutują one na wiarygodność korporacji. Pozbywanie się niepochlebnych wpisów pokazuje, że firma nie potrafi sobie radzić z krytyką, boi się jej i ucieka. Dyskusja na wątku w dalszym ciągu trwa, a pracodawca stawiany jest w różnym świetle. Niezajęcie przez niego stanowiska, to swoiste przyznanie racji, tym, którzy go krytykują – w przeciwnym razie, co stoi na przeszkodzie by włączyć się w dyskusję i rozwiać wszelkie niejasne aspekty? Rozwiązanie jest zatem prostsze niż mogłoby się wydawać. Użytkownicy zapoznający się z opiniami pojawiającymi się na GoWork.pl budują na ich podstawie obraz pracodawcy. Warto zatem w sposób merytoryczny i zgodny z prawdą odpowiadać na komentarze. W ten sposób potencjalny pracownik – nierzadko wykwalifikowany specjalista – pozna nie tylko drugi punkt widzenia, ale również przekona się, że firma dba o swój wizerunek i relację z pracownikami. Zacznie jawić się jako rzetelny i wiarygodny pracodawca i dużo łatwiej przyciągnie do siebie kompetentnych kandydatów.

Wielkie firmy nie boją się krytyki

Na całym świecie nie ma przedsiębiorstwa, które cieszy się tylko pozytywnymi recenzjami. To co odróżnia potentatów od firm aspirujących do tego grona, jest sposób w jaki radzą sobie z opiniami. Wielkie marki nie uciekają przed odpowiedzialnością. Komentarze innych osób – zwłaszcza te krytyczne – traktują jak lekcję, z której można wyciągnąć wnioski i wznieść swoją działalność na jeszcze wyższy poziom. Warto zadbać o interakcje z użytkownikami również ze względu na fakt, że tylko 13% z nich nie ufa pojawiającym się opiniom. A tych – zarówno pozytywnych i negatywnych – nie brakuje. W samym serwisie GoWork.pl jest ich ponad 2,5 mln!

Tym, co jednak od razu rzuca się w oczy jest ilość osób, które nie mają wyrobionego zdania na ten temat. To ogromny, niezagospodarowany kapitał, który z czasem opowie się po konkretnej stronie. Interakcja na linii użytkownik-pracodawca pozwoli na wywarcie pozytywnego wrażenia już na samym początku. Tym samym firma będzie postrzegana jako rzetelna i wiarygodna. To z kolei przełoży się na szybszą i prostszą rekrutację.

Autor: GoWork.pl


Dodaj komentarz

Nie będzie opublikowany na stronie.