Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

1 Dodaj merytoryczną opinię
O nas

 

Branża morska, pełna jest nieoczekiwanych zdarzeń, sytuacji, gdy trzeba wykazać się mocnym charakterem i wyjść poza utarte schematy. Tutaj nic nie da się zrobić bez dobrego zespołu, na którym można polegać i który potrafi świetnie współpracować. Właśnie taka jest drużyna Portu Gdańsk. To ludzie, którzy znają port jak własną kieszeń i czują się w nim jak w domu. Dbają o każdy szczegół, a przede wszystkim rozumieją biznesy swoich klientów. To pragmatyczni wizjonerzy, eksperci nastawieni na działanie, specjaliści w swoim fachu. Tam gdzie inni widzą problem, zespół Portu Gdańsk widzi szansę rozwoju.

Obecnie ZMPG S.A. zatrudnia ok 300 pracowników, ludzi z pasją, o różnorodnych charakterach, zainteresowaniach.

 

Port Gdańsk należy do grona czterech największych portów na Bałtyku oraz do pierwszej „20” portów europejskich. Po I półroczu 2021 r. nadal utrzymuje pozycję lidera na Bałtyku - pierwsze miejsce w przeładunkach kontenerów.

Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady. W rankingu portów europejskich plasuje się na 18 miejscu, a na początku 2021 roku awansował do grona trzech największych portów na Morzu Bałtyckim. Po pierwszym półroczu 2021 r. utwierdził swoją wysoką pozycję, nadal zajmuje pierwsze miejsce na Bałtyku w przeładunkach kontenerów.

 

Port funkcjonuje na dwóch obszarach o zróżnicowanych w sposób naturalny parametrach eksploatacyjnych. Port wewnętrzny, usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, ma uniwersalny charakter. Znajdują się w nim: terminal kontenerowy, terminal dla promów pasażerskich oraz statków ro-ro, bazy przeładunku samochodów osobowych i owoców cytrusowych, baza do obsługi siarki oraz innych ładunków masowych, baza przeładunku fosforytów. Port zewnętrzny to wyspecjalizowane terminale głębokowodne, w tym największy na Bałtyku terminal kontenerowy DCT. Na portowym terenach o pow. ok. 700 ha, działalność gospodarczą prowadzi ponad setka firm o różnorodnym profilu działalności, z czego ponad 20 kontrahentów realizuje swoje przeładunki w relacji morskiej. To przede wszystkim branże: petrochemiczna, energetyczna, rolno-spożywcza, budowlana. Od 2016 r. przeładunki na portowych nabrzeżach wzrosły o 15 mln ton, osiągając rekordowy wolumen 52 mln ton w 2019 r. Oprócz Europy, stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa, Południowa, Azja. W ramach oferowanych linii oceanicznych (aliansów: 2M i Ocean Alliance) Gdańsk jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami.

 

Port Gdańsk realizuje wielomilionowe inwestycje, dzięki czemu podwyższa standardy obsługi, zwiększa konkurencyjność oraz umacnia swojej pozycji na Bałtyku.

Jeden z najważniejszych projektów inwestycyjnych realizowanych obecnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. to „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku”, inwestycja współfinansowana w 85 proc. przez Unię Europejską. Rozbudowa infrastruktury portowej, w tym pogłębienie i regulacja toru wodnego oraz modernizacja większości nabrzeży poprawi dostępność do wewnętrznej części Portu Gdańsk dla większych statków, a także jakość ich obsługi. Rozbudowa nabrzeży doprowadzi m.in. do wydłużenia ich linii cumowniczych i poprawienia parametrów technicznych. Ta wieloletnia inwestycja obejmuje swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON, o łącznej długości prawie 5 km, oraz 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego. Przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny umożliwi włączenie go do eksploatacji i nadanie mu charakteru nabrzeża uniwersalnego. Z kolei dzięki modernizacji toru wodnego, zwiększy się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do portu wewnętrznego. W kanale portowym będą mogły być obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast na Kanale Kaszubskim docelowo obsługiwane będą statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m. Zakończenie i odebranie całości robót planowane jest na drugą połowę roku 2021.

Dobiegła końca rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Inwestycja polega na doprowadzenie ruchu kolejowego oraz samochodowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych. W sumie wybudowanych lub przebudowanych zostało 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych.

 

Wyjątkowa lokalizacja Pomorza, gdzie krzyżują się ważne szlaki komunikacyjne, zarówno lądowe, morskie, rzeczne oraz powietrzne, sprawia, że wielu inwestorów, zarówno krajowych, jak i zagranicznych, zainteresowało się regionem, lokując tu swoje biznesy. Nic dziwnego, bowiem sąsiedztwo portów gwarantuje nie tylko konkurencyjność eksportu, ale wpływa również na optymalizacje dostaw surowców i komponentów. Coraz więcej dużych producentów decyduje się na to, żeby mieć w portach nie tylko swoje magazyny, ale nawet morskie terminale przeładunkowe.

Choć obecnie tereny portowe to już dobro rzadkie, w Gdańsku wciąż dostępne są działki pod inwestycje, o łącznej powierzchni 100 ha. W tym najbardziej atrakcyjny i unikalny na skalę europejską jest teren z bezpośrednim dostępem do istniejącego pirsu głębokowodnego o powierzchni 25 hektarów.

 

 

 

www.portgdansk.pl

 
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.