pomiary
W naszych badaniach łączymy tradycyjne pomiary deklaratywne z innowacyjnymi pomiarami biometrycznymi. Poniżej możesz zapoznać się z wszystkimi stosowanymi przez nas pomiarami.
Eye tracking |
Dysponujemy własnym sprzętem do przeprowadzania badań eyetrackingowych. Sprzęt który posiadamy to produkty renomowanej niemieckiej firmy SMI. Konfiguracja posiadanego sprzętu pozwala nam wykonywać badania:
- na dowolnym rodzaju monitora
- z wykorzystaniem bodźców w skali 1:1 pokazywanych z rzutnika multimedialnego
Posiadamy również Eye tracking mobilny idealny gdy zaistnieje potrzeba wykonania wszelkiego rodzaju obserwacje w warunkach naturalnych takich jak:
- sklepy
- punkty obsługi
- ulice np. (badania outdooru)
- Wszelkiego rodzaju obserwacje w warunkach naturalnych
Pomiar emocji |
Oceny reakcji emocjonalnych wywołanych danym komunikatem dokonujemy na podstawie nieinwazyjnego pomiaru fizjologicznego (Pomiaru ekspresji mimicznej twarzy), a nie deklaracji respondenta.
Pomiar dostarcza:
- Zagregowanych informacji na temat reakcji pozytywnych, neutralnych i negatywnych
-
Informacji o poziomie podstawowych emocji:
- radości
- smutku
- złości
- zdziwienia
- strachu
- obrzydzenia
- Jaki poziom emocji wywołuje badana reklama i reklamy marek konkurencyjnych w porównaniu do całego bloku reklamowego
- Które sceny wpływają na poziom odbioru emocjonalnego całej reklamy.
Przebieg badania:
- Podczas prezentacji dowolnych bodźców na ekranie komputera lub z rzutnika multimedialnego twarz osoby badanej jest filmowana wysokiej jakości kamerą
- System komputerowy analizuje ekspresję mimiczną respondenta, która jest emocjonalną odpowiedzią na badany bodziec
Zalety:
- Obiektywny pomiar odpowiedzi emocjonalnych
- Nie wpływa na zachowanie osoby badanej
Respondenci nie wiedzą, że badane są ich reakcje emocjonalne
Pomiary deklaratywne |
W naszych badaniach wykorzystujemy również pomiary deklaratywne. Pomiary te zawsze uzupełniają badania z wykorzystaniem reakcji fizjologicznych, a często są wykorzystywane jako jedyne źródło danych o konsumencie.
- Pomiary zapamiętania materiałów reklamowych:
- Zapamiętanie spontaniczne
- Zapamiętanie wspomagane
-
Pomiar zrozumienie materiałów reklamowych:
- Jak jest rozumiana komunikowana treść
- Czy są obszary w których treść jest nie zrozumiała
- Co sprawia, że treść jest niezrozumiała
- Metody badawcze CATI oraz CAWI:
- metody oparte na tradycyjnych pomiarach kwestionariuszowych
- stosowane do badań na próbach reprezentatywnych dla populacji
- Wykorzystywane do prostych testów oceny:
- marki oraz produktów
- haseł, tytułów oraz nazw
- materiałów reklamowych
-
Metody badawcze FGI oraz IDI:
-
Podczas przeprowadzania badań FGI oraz IDI prócz pytań otwartych stosowane są metody projekcyjne które:
- wykorzystywane są wówczas gdy pytanie dotyczy bezpośrednio osoby badanej
- ludziom bardzo trudno jest opisywać wprost samych siebie, swoje doznania, emocje, przyzwyczajenia
-
Podczas przeprowadzania badań FGI oraz IDI prócz pytań otwartych stosowane są metody projekcyjne które:
Metody projekcyjne umożliwiają poznanie konsumenta, jego postaw i opinii na podstawie tego co respondent mówi o innych ludziach i przedstawionych sytuacjach
Efektywność sprzedażowa |
Metoda oparta na symulacji naturalnych zachowań i decyzji konsumentów dostarcza informacji czy i w jakim stopniu badany bodziec wpływa na sprzedaż/chęć skorzystania z naszej marki i marek konkurencyjnych
Ilościowy pomiar na skali ciągłej – obserwujemy subtelniejsze zmiany w porównaniu do pomiaru na skali nominalnej (wybrał / nie wybrał)
Hierarchia atrybutów |
Pomiar mający na celu analizę ważności cech produktów z danej kategorii
Planimetria |
Planimetria – komputerowy pomiar nieuświadomionej oceny poznawczej opartej na paradygmacie dążenia- unikania
- respondent nie sugeruje się poprzednią odpowiedzią
- odpowiedzi są udzielane spontanicznie (bardziej intuicyjnie)
- respondent nie jest świadomy co jest mierzone jakiego typu dane są poddawane analizie
-
Planimetria pozwala określić:
- w jakim stopniu dane atrybuty wizerunkowe są komunikowane przez badany bodziec
- W jakim stopniu atrybuty funkcjonalne pasują do badanych bodźców
- W jakim stopniu komunikacja marketingowa/materiały reklamowe pasują do marki lub produktu
- Pomiar dotyczący słowa „ja” daje możliwość zbadania poziomu utożsamiania się z badanym bodźcem
- Planimetria stosowana jest do oceny emocjonalnej i funkcjonalnej:
- materiałów reklamowych
- komunikacji marketingowej
- haseł, nazw, tytułów
- wizerunku marek
- Planimetria może również służyć do oceny dopasowania:
- materiałów reklamowych do produktu i marki
- aktorów do produktu oraz marki
haseł, nazw i tytułów do produktów, programów, prasy itp.
Czasy reakcji |
Pomiar czasów reakcji to metoda, której celem jest ponad deklaratywny pomiar postaw:
- im krótszy czas reakcji tym atrybut wizerunkowy silniej związany z badanym bodźcem (logotypem/opakowaniem/osobą).
Pomiar czasów reakcji pozwala określić:
- jakie atrybuty wizerunkowe są przypisywane naszej marce, a jakie markom konkurencyjnym
- Jakie atrybuty wizerunkowe są w równym stopniu przypisywane nam i konkurencji.
*Anthony Greenwald profesor psychologii na Uniwersytecie Waszyngtońskim twórca testu utajonych postaw (test oparty na analizie czasów reakcji)