Czy jest coś lepszego od rozwoju firmy?
Rozmowa ze Zbigniewem Srokowskim,
prezesem zarządu Hurtownie Elektryczne Kopel Sp. z o. o.
Jakie znaczenie ma konsolidacja rynku hurtowego?
Polski rynek hurtu elektrycznego jest oryginalny, zupełnie inny niż europejski. Funkcjonuje na nim dużo podmiotów, w większości to firmy rodzinne. Tak rozdrobniona struktura ma swoje uzasadnienie historyczne. Dzisiejsi właściciele hurtowni rozpoczynali działalności gospodarcze w latach 80-tych od małych jednoosobowych biznesów. Dzięki wykorzystaniu szans rynkowych na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat, najsilniejsze ekonomicznie mikroprzedsiębiorstwa przekształciły się w wielooddziałowe ogólnokrajowe sieci dystrybucji elektrotechniki. Kolejnym etapem konsolidacji rynku elektrotechnicznego było tworzenie grup zakupowych jako sposób na poprawę potencjału zakupowego. Jako Kopel byliśmy prekursorem tych działań, tworząc jedną z pierwszych grup zakupowych pod nazwą El-Ring. Takie działanie pozwoliło zachować własność kapitału w rękach właścicieli – założycieli tych firm. Światowe i europejskie trendy wskazują na konieczność dalszej konsolidacji w celu budowania wspólnej strategii obsługi klientów, optymalizacji kosztów logistycznych i maksymalizacji zysków.
Dziś Kopel należy do silnej grupy hurtowni elektrotechnicznych Fegime Polska, która jest częścią międzynarodowej organizacji Fegime Europa. Zrzesza ona dystrybutorów elektrotechniki z Francji, Niemiec, Hiszpanii i innych krajów Europy. Nasi europejscy koledzy mają już za sobą doświadczenia koncentracji rynku i nadal dziwią się, że mamy w Polsce tak dużą liczbę hurtowni elektrycznych. W każdym mieście działa po kilkanaście konkurujących z sobą hurtowni, co w konsekwencji nie pozwala na pełne zaspokojenie potrzeb klientów i generuje dodatkowe koszty dla dystrybutorów.
[...]
www.kopel.pl