Planując założenie własnego biznesu, początkujący przedsiębiorcy najczęściej poszukują branży, w której szybko można zdobyć klientów i sporo zarobić, jednocześnie niewiele ryzykując. Zupełnie więc nie dziwi fakt, że tak często zwracają się w stronę cateringu dietetycznego. Firmy związane ze zdrowym odżywianiem należą do jednych z najlepiej rozwijających się w całym kraju, przy czym próg wejścia jest stosunkowo niski. Ile tak naprawdę można zarobić na dietach pudełkowych i ile należy zainwestować? Jakie wymagania trzeba spełnić? W jaki sposób najłatwiej pozyskiwać klientów? Catering dietetyczny – pomysł na biznes idealny czy inwestycyjna pułapka? Na te i inne pytania, odpowiadamy w niniejszym artykule. 

pomysł-na-biznes-catering-dietetyczny

Firma z branży cateringu dietetycznego – co warto wiedzieć?

Biorąc pod uwagę najświeższe dane statystyczne, catering dietetyczny stanowi jeden z najlepszych rodzajów działalności gospodarczej dla wszystkich tych, którzy przy stosunkowo niskim wkładzie finansowym chcieliby rozkręcić wyjątkowo dochodowy biznes, przynoszący zyski przez długie lata. W konsumenckiej świadomości robi się coraz więcej miejsca dla zdrowych posiłków, więc nie ma się do dziwić, że tak zwana dieta pudełkowa skutecznie wypiera fast-foody z naszych jadłospisów. Catering dietetyczny to jeden z najprostszych biznesów do prowadzenia.

Naturalnie, nie wszystko jest tak kolorowe jak mogłoby się wydawać. Choć miesięczny przychód firmy cateringowej jest ogromny (i dość szybko można „wyjść na plus”) to jednak przedsiębiorca rozpoczynający swoją przygodę w tym sektorze powinien mieć choć minimalne pojęcie o gastronomii i dietetyce – a jeśli nie ma, to powinien zadbać o zatrudnienie właściwych specjalistów.

Nie do przeoczenia są także wymagania, jakie w przypadku cateringu dietetycznego postawi przed nami sanepid. Niestety, założenie działalności gospodarczej w tej branży nie ograniczy się do wypełnienia kilku formularzy – trzeba liczyć się z tym, że już na etapie wyboru lokalu, będziemy musieli wziąć po uwagę szereg przepisów, a nierzadko dostosowywać miejsce świadczenia usług do poleceń sanepidu. Mogą się z tym oczywiście wiązać dodatkowe koszty.

W pierwszej kolejności jednak, warto zastanowić się nad rozmaitymi rodzajami cateringu dietetycznego i przeanalizować lokalny rynek pod kątem obecności konkretnych typów przedsiębiorstw – rzucanie rękawicy bardziej doświadczonym firmom nie zawsze jest najrozsądniejszym posunięciem. Czasami warto skoncentrować się na wypełnieniu istniejącej już niszy, z czasem poszerzając swoją ofertę o nowe usługi.

Catering dietetyczny – rodzaje

Catering dietetyczny to stosunkowo nowa gałąź gospodarki, choć rozwija się niezwykle prężnie – a co za tym idzie, dzielić ją możemy na szereg podtypów. Najczęściej w tym kontekście będziemy mówili o dietach pudełkowych, stanowiących zresztą najbardziej dochodowy element tego biznesu. Niemniej, w cateringu dietetycznym bez trudu znajdziemy także tzw. niszę konsumencką, a więc możliwość zwielokrotnienia swoich zysków, dzięki kierowaniu usług i produktów przedsiębiorstwa do konkretnej grupy odbiorców.

Dieta pudełkowa

Dieta pudełkowa to najczęściej spotykany rodzaj cateringu dietetycznego. Do głównych jej odbiorców należą osoby, którym leży na sercu zdrowy styl życia, mogący objawiać się w wyglądzie ich sylwetki, zarówno muskularnej, jak i szczupłej. Rolą przedsiębiorcy ogranicza się do przygotowywania posiłków uwzględniających odpowiednie składniki i kaloryczność, oraz dostarczenia ich pod wskazany adres.

Miej jednak na uwadze, że wielu nowych klientów, nierzadko trafia pod skrzydła cateringu dietetycznego nie z uwagi na dbałość o konsumpcję wyłącznie zdrowych posiłków, ale z ciekawości, czy po prostu przez brak czasu na samodzielne przygotowanie jedzenia dla siebie. Postaraj się zatem zawrzeć w ofercie również opcje dla nich, oparte o bardziej tradycyjne jedzenie, nie skupiając się wyłącznie na aspektach kaloryczności.

Catering przedszkolny

Catering przedszkolny to jeden z dwóch rodzajów cateringu dietetycznego, opartego o zapełnienie potrzeb jednej ze skonkretyzowanych grup odbiorców – w tym przypadku dzieci. Możesz oprzeć swoją działalność wyłącznie o współpracę z przedszkolami, lub uznać ją za wzbogacenie swojej oferty.

Dobrze byłoby, żeby układaniem planów żywieniowych w tej materii zajął się specjalista – rodzice chcą, żeby ich pociechy zdrowo się odżywiały, zaś maluchy mają nadzieję na pyszny posiłek. Interwencja dietetyka z całą pewnością pozwoli połączyć przyjemne z pożytecznym.

Catering medyczny

Catering medyczny działa na tej samej zasadzie co catering przedszkolny, z tym, że grupą docelową są osoby chore, których rodzaj dolegliwości wymusza na nich specjalne obwarowania żywieniowe. Ten rodzaj działalności również będzie każdorazowo wymagał konsultacji z dietetykiem, by gotowe zamówienie nie tylko trafiało w gusta klienta, ale by nie zrobiło mu krzywdy.

Z tego typu cateringu dietetycznego w dużej mierze korzystają osoby prywatne, choć warto rozejrzeć się za współpracą ze szpitalami, sanatoriami czy innymi placówkami ochrony zdrowia. Możemy nastawić swoją działalność wyłącznie na świadczenie usług tego rodzaju klientom, choć zdecydowanie lepszym wyjściem będzie po prostu ubogacenie oferty o tego typu posiłki.

Inne rodzaje cateringu

Catering dietetyczny, wbrew swojej nazwie, nie zajmuje się wyłącznie przygotowywaniem posiłków zdrowych, nastawionych na realizację określonych celów zdrowotnej, czy sportowej natury. Często Twoje gotowanie może uświetniać imprezy okolicznościowe, wspierając wysiłki domów weselnych, a nawet hoteli i restauracji. Nierzadko cateringi zamawiane są przez większe przedsiębiorstwa (głównie o korporacyjnej naturze), by zapewnić odpowiednie żywienie swoim pracownikom.

Tak czy inaczej, im więcej rodzajów dań będzie zawierało Twoje menu, tym większa jest szansa na to, że klient skorzysta ze świadczonych przez Ciebie usług. Warto też na wstępie zadbać o wzbogacenie swojej oferty żywnością wegetariańską, z wielu powodów zdobywającą na popularności w ostatnich latach.

Catering okolicznościowy

Catering okolicznościowy nie powinien być uznawany za catering dietetyczny w klasycznym rozumieniu tej frazy. Opiera się on bowiem na obsłudze wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych (wesela, jubileusze, stypy), zwracając uwagę na jakość potraw pod kątem ich smaku i tradycji, a nie kaloryczności czy aspektów zdrowotnych. Jako jedyny ze wzmiankowanych tutaj rodzajów cateringu, nie ma on w zasadzie nic wspólnego z dietą pudełkową – przygotowywanie posiłków odbywa się na miejscu w taki sposób, by były natychmiast gotowe do spożycia.

Nie sposób jednak o nim nie wspomnieć, skoro jest on w stanie generować tak ogromne zyski. Jeżeli koncentrujesz się wyłącznie na diecie pudełkowej, to nie warto zaprzątać sobie głowy cateringiem okolicznościowympoświęć najpierw czas na rozwój w poszczególnych niszach konsumenckich. Jeśli jednak będziesz dysponował właściwą ilością kapitału (catering okolicznościowy wymaga dodatkowych inwestycji) to zastanów się nad rozwinięciem biznesu właśnie o ten obszar.

Catering służbowy

Jak nietrudno się domyślić, catering służbowy koncentruje się na kompleksowej obsłudze firm, zamiast osób prywatnych. Pudełka z posiłkami dostarczane są w sporych ilościach do siedziby określonego przedsiębiorstwa, w ramach ich wewnętrznej polityki. W zasadzie, obsługa firm nie różni się niczym od pozostałych typów cateringu, z wyłączeniem szczególnego charakteru odbiorcy.

Cateringi służbowe nie są jeszcze w Polsce tak popularne jak za granicą, jednak biorąc pod uwagę fakt, że jest to po prostu gotowanie dla większej ilości osób, warto rozważyć wprowadzenie takiej opcji do swojej oferty jak najprędzej.

Garmażeria

Szeroko pojęta branża garmażeryjna, również nie spełnia de facto definicji cateringu dietetycznego, jednak podobnie jak w przypadku cateringu okolicznościowego, jest to godny rozważenia kierunek rozwoju swojego biznesu. Polega on na przygotowaniu jak największej ilości najpowszechniejszego typu jedzenia, zamrożeniu ich i obsłudze klientów na miejscu (we własnym lokalu). Sprzedawane tak posiłki rzadko kiedy mają cokolwiek wspólnego z dietetyką, co jednak wcale nie oznacza, że nie są zdrowe.

Rozwój branży garmażeryjnej również charakteryzuje się wzrostową dynamiką, z uwagi na coraz wyższy odsetek pracujących Polaków. Twoi klienci po prostu nie mają czasu na to, by gotować w domu – będą więc liczyli na to, że przygotowywane przez Ciebie jedzenie przypomni im fenomenalną symfonię smaków domowego obiadu.

wymagania-dla-założenia-cateringu-dietetycznego

Przygotowywanie zdrowych posiłków – jak założyć firmę?

Założenie działalności gospodarczej w zakresie cateringu dietetycznego, zasadniczo nie jest trudne – pierwsze trzy kroki są takie same, jak w przypadku wszystkich innych rodzajów przedsiębiorstw. Niemniej, niezbędne będzie uzyskanie zgody sanepidu, oczywiście po wcześniejszym spełnieniu kilku warunków formalnych. Rzecz ta może się wydawać nieco uciążliwa, jednak udowodnimy Ci, że działając metodycznie, można przebrnąć przez całą „papierologię” zaledwie w kilka dni.

Wypełnij formularz CEiDG-1

W pierwszej kolejności należy wypełnić formularz CEiDG-1 i złożyć go we właściwym dla siebie urzędzie miasta lub gminy. Samo wypełnienie dokumentu nie powinno przysporzyć Ci zbyt wielu trudności – wymagane są jedynie podstawowe informacje na temat charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli chodzi o numer PKD, to właściwym będzie 56.12.Z.

Dzięki temu działaniu, Twoja firma znajdzie się w centralnej ewidencji, a Ty otrzymasz NIP oraz REGON. Od tego momentu niewiele trudu Ci pozostało, by zacząć de facto prowadzić swój biznes.

Złóż formularz VAT-R

Złożenie formularza VAT-R we właściwym dla siebie urzędzie skarbowym, stanowi drugi z niezbędnych dla powzięcia kroków. Pamiętaj, że zgłoszenia należy dokonać na minimum jeden dzień przed rzeczywistym rozpoczęciem świadczenia usługi – w przeciwnym razie możemy narazić się na nieprzyjemności ze strony urzędników, a nawet konsekwencje prawne.

Zgłoszenia należy dokonać również wówczas, gdy z dowolnej przyczyny korzystać będziemy ze zwolnienia z podatku VAT. Jest to konieczne z przyczyn ewidencyjnych.

Zarejestruj się w ZUS

Zarejestrowanie się w ZUS jest niezbędne dla wszystkich firm – catering dietetyczny nie jest w tej materii wyjątkiem. Do Twojej dyspozycji pozostają dwa formularze, ZUS ZZA oraz ZUS ZUA.

  • ZUS ZZA – wypełniany jest wówczas, gdy zgłaszający chce podlegać wyłącznie pod ubezpieczenie zdrowotne,

  • ZUS ZUA – wypełniany jest wtedy, gdy zgłaszający podlega zarówno pod ubezpieczenie zdrowotne, jak i społeczne.

To właśnie ZUS ZUA stanowi docelowy formularz dla wszystkich przedsiębiorców rejestrujących swoją firmę. W większości przypadków, po wykonaniu tego kroku mógłbyś już zacząć obsługiwać swoich klientów – niestety, w gastronomii sprawy są nieco bardziej skomplikowane – właśnie teraz w grę wchodzi sanepid.

Zdobądź zgodę sanepidu

Catering dietetyczny, podobnie jak inne formy działalności opartej o przygotowywanie posiłków, wymagają uzyskania zgody sanepidu na prowadzenie działalności – wbrew powszechnej opinii, wymóg ten nie dotyczy wyłącznie restauracji. Najistotniejszym dla otrzymania pozytywnej decyzji jest lokal, w którym będziesz przygotowywać jedzenie, ale też skład gotowanych dań czy zaopatrzenie kuchni. Wszystko musi spełniać wyśrubowane, ustawowe wymagania.

Przygotowując się na wizytę pracowników sanepidu, trzeba będzie przyszykować dość pokaźny zbiór rozmaitej dokumentacji, której sednem będzie nie tylko Twój lokal, ale też każdy z pracowników znajdujących zatrudnienie w Twojej firmie. Aby w pełni zrozumieć naturę nadciągających formalności, przeczytaj poniższy akapit.

Wymogi sanepidu a biznes dotyczący przygotowywania posiłków

Zgłaszając się do Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego, musisz mieć na uwadze, że ilość niezbędnych do okazania dokumentów może być przytłaczająca – nie mówiąc już o samym ich zdobyciu. Szczęśliwie jednak, jeżeli odwiedziny pracowników sanepidu przebiegną pomyślnie, już kolejnego dnia będziesz mógł świadczyć swoje usługi klientom. Czego więc sanepid będzie od nas oczekiwał? Oto lista:

  • Umowa najmu lub akt własności baru,

  • Umowa wywozu śmieci,

  • Umowa na odbiór oleju,

  • Dokumentacja GHP i GMP,

  • Wyniki badań wody,

  • Księga HAACP.

Ponadto, w niektórych przypadkach, przeprowadzający kontrolę urzędnicy poproszą Cię o projekt technologiczny lokalu, lub opis serwowanych potraw. Jakkolwiek fakt ten nie wydawałby się uciążliwy, pamiętaj, że chodzi tu o dobro Twoich przyszłych klientów.

Pamiętaj także, że wszystkie zatrudnione przez Ciebie osoby, mające związek z przygotowywaniem posiłków, obowiązane są do posiadania przewidzianego prawem orzeczenia, potwierdzającego, że ich stan zdrowia nie dyskwalifikuje ich z pracy z jedzeniem (tzw. „książeczka sanepidowska”).

Jak reklamować swoje usługi w cateringu dietetycznym?

Marketing stanowi podstawę sukcesu nie tylko w przypadku cateringu dietetycznego – każdy biznes się na nim opiera. Nawet jeśli Twoje posiłki stanowić mogą wzór dla najprzedniejszych restauracji, to nie uda Ci się osiągnąć sukcesu, jeżeli zapomnisz o działaniach marketingowych. Podstawową kwestią, jaką należy wziąć pod uwagę jest to, gdzie klienci najczęściej poszukują tego typu przedsiębiorstw. Odpowiedź jest prosta – w internecie. Dlatego też, jeżeli Twój biznes ma się prężnie rozwijać, powinieneś zainwestować w elegancką, przejrzystą i wygodną stronę internetową.

Pamiętaj również, by nie koncentrować się wyłącznie na jednym kliencie (w rozumieniu grupy docelowej). Postaraj się o jak największą dywersyfikację swojego menu, by Twoje posiłki mogły trafiać w gusta i potrzeby jak najszerszej grupy odbiorców. Chcąc zatrzymać przy sobie klientów na dłużej, przygotuj dla nich atrakcyjne pakiety dań, zachęcając do wykupienia abonamentu – dzięki temu, Twoi klienci zapłacą mniej, a Ty zarobisz więcej, nie narzekając na płynność finansową. Choć brzmi to jak paradoks, to jednak jest to sprawdzona metoda w branży.

Oczywiście marketing nie musi sprowadzać się wyłącznie do sieci, choć nie da się ukryć, że to właśnie w internecie będzie Ci najłatwiej o uwagę nowego klienta. Jeżeli Twój lokal położony jest w często uczęszczanym miejscu, możesz pokusić się o przygotowywanie specjalnej akcji degustacyjnej, zachęcając potencjalnych klientów do zapoznania się z Twoim menu.

Tak naprawdę, istnieje wiele możliwości, dzięki którym będziesz mógł zadbać o skuteczny marketing – zarówno w sieci, jak i świecie rzeczywistym. Wszystko ogranicza wyłącznie Twoja kreatywność. Niemniej, zanim przystąpisz do jakichkolwiek działań, przeanalizuj rynek i dowiedz się, czego tak naprawdę potrzebują Twoi klienci.

Catering dietetyczny – czy to się opłaca?

Planowanie swojego budżetu i przyszłej strategii, to każdorazowo pierwszy krok do sukcesu. Twoje wyliczenia powinny brać pod uwagę najdrobniejsze nawet szczegóły, takie jak opakowania, serwetki, etc., dzięki czemu pomimo nieco większych nakładów pracy, będziesz mieć pewność, że masz sprawy pod kontrolą.

Jeśli zaś chodzi o zyski, to wszystko zależy od ilości klientów, jakich uda Ci się w skali miesiąca obsłużyć. Wcale nie musi ich być dużo! Jak pokazują doświadczenia innych przedsiębiorców, już 15 stałych klientów oznacza dochód rzędu 10 000 złotych brutto miesięcznie – to tylko pokazuje, jak dobry pomysł na biznes catering dietetyczny stanowi.

Oceń artykuł
0/5 (0)