Praca zawodowego kierowcy choć na pierwszy rzut oka może wydawać się prosta i nieskomplikowana, to w rzeczywistości wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, jak chociażby długie rozłąki z rodziną. O tym, jak być może w przyszłości zostanie rozwiązany ten problem przez firmy spedytorskie opowiada nam TSL Nordic, firma transportowa, która jest liderem transportu krajowego i międzynarodowego. Ciekawych zapraszamy do lektury, a wszystkich poszukujących pracy zachęcamy do aplikowania na aktualne ogłoszenia o pracę.

GoWork.pl: TSL Nordic to firma rozpoznawalna w branży, ciesząca się niesłabnącym uznaniem swoich kontrahentów. Co jest jej największym atutem i na czym polega tajemnica jej biznesowego sukcesu?

TSL Nordic: Przede wszystkim doświadczenie naszej kadry i pracowników, w drugiej kolejności dokładanie wszelkich starań dla zadowolenia potrzeb naszych klientów.

GoWork.pl: Branża transportowa rozwija się niezwykle dynamicznie, stawiając przed przedsiębiorcami coraz to nowsze wyzwania. Z jakich rozwiązań technologicznych korzysta TSL Nordic, by zapewnić najwyższy standard obsługi?

TSL Nordic: Implementacja nowoczesnych rozwiązań technologicznych i ich integracja z istniejącymi w firmie procesami pozwala nam na coraz efektywniejsze wykorzystanie możliwości naszych pracowników. Do postępu w tej kwestii w dużej mierze pchnęła nas pandemia. Rozwiązania chmurowe i ułatwienia dla home office okazały się bardzo dla nas pomocne.

GoWork.pl: Wiele mówi się ostatnio o ekologii, postulując, by jak najszersze grono przedsiębiorców wprowadzało rozwiązania, mające na celu ochronę naszej planety. W przypadku branży transportowej wydaje się to trudne. Niemniej, czy TSL Nordic idzie w parze w bieżącymi ekotrendami?

TSL Nordic: Rzeczywiście w naszej branży prawdziwą ekologiczną różnicę będzie mogło wprowadzić jedynie jak najszersze wykorzystywanie pojazdów z napędem elektrycznym, ale na tę rewolucję musimy poczekać pewnie co najmniej kolejną dekadę. Ze swojej strony TSL Nordic dokłada już od lat małą cegiełkę, starając się minimalizować wykorzystanie papieru w obrocie dokumentami i dążyć do w pełni cyfrowego ich obrotu. Z tą transformacją pomoże wyczekiwane wprowadzenie e-CMR.

GoWork.pl: Ostatnimi czasy, inflacja dość mocno dała się nam wszystkim we znaki, co najłatwiej można było zauważyć na przykładzie cen paliw. Czy rzeczony stan mocno odbił się na sytuacji finansowej Waszej firmy?

TSL Nordic: Początkowy szok rynku odbił się na wszystkich i my oczywiście nie jesteśmy wyjątkiem. Jednak na tę chwile zaadoptowaliśmy się do dynamiki rynku i ustabilizowaliśmy sytuację.

GoWork.pl: Czy kierowca zawodowy to przyszłościowy zawód? Jaka jest aktualna sytuacja na rynku pracy w tym sektorze?

TSL Nordic: Zapotrzebowanie na kierowców rośnie równie szybko co na programistów i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić. Jest to bardzo wymagający, ale też dobrze płatny zawód i z całą pewnością można z nim łączyć swoją przyszłość

GoWork.pl: Czas pracy kierowcy w przypadku dostaw lokalnych, jest dość oczywisty i unormowany na ustawowym poziomie. Jak to jednak wygląda w przypadku dalszych wojaży? W jakich systemach pracuje na przykład kierowca międzynarodowy i jak przekłada się to na jego zarobki?

TSL Nordic: Kierowcy międzynarodowi zarabiają co najmniej 1/3 więcej od kolegów pracujących w kraju, jest to jednak opłacone poświeceniem w postaci spędzania 2 i więcej tygodni w trasie. Najpopularniejszym dzisiaj systemem zatrudnienia jest 2 na 1 – czyli 2 tygodnie trasy i jeden odpoczynku.

GoWork.pl: Kto zatem może zostać kierowcą zawodowym? Czy istnieje jakieś kryterium wiekowe? Jakimi cechami powinien wyróżniać się idealny kierowca?

TSL Nordic: Idealny kandydat to osoba, która czerpie przyjemność z jazdy i jest w stanie pozostać skupiona na zadaniu przez wiele godzin każdego dnia. Wiek gra tu taką samą rolę jak w przypadku wszystkich innych stanowisk – na pewnym etapie życia wyzwania tego zawodu mogą okazać się po prostu zbyt duże.

GoWork.pl: A czy kobiety również chętnie przyjmowane są do takiej pracy, czy może jest to jednak branża zarezerwowana głównie dla mężczyzn? Czy istnieją jakieś istotne różnice między predyspozycjami kobiet, a mężczyzn?

TSL Nordic: Coraz więcej Pań zostaje kierowcami zawodowymi i uważam to za bardzo korzystny trend. W dobie mobilnych serwisów i wszelkich rozwiązań technologicznych ułatwiających prace kierowców sprawdzają się one równie dobrze, co mężczyźni.

GoWork.pl: Trudne warunki pogodowe, roboty drogowe, czy ogólny stan dróg na niektórych trasach, to czynniki, które mogą zakłócać punktualność transportu – w wielu przypadkach, kierowcy pozwalają sobie wówczas na brawurową jazdę, zagrażającą ich zdrowiu i życiu. Wiemy jednak, że polityka Waszej firmy jest w tym zakresie inna, ustalając właściwe priorytety. W jaki sposób zatem TSL Nordic łączy terminowość dostaw z bezpieczeństwem pracy swoich kierowców?

TSL Nordic: Bezpieczeństwo naszych kierowców i przewożonych przez nich towarów jest dla nas priorytetem i mamy zerową tolerację dla brawury wśród naszych pracowników. Większość zawodowych kierowców ma zresztą pełną świadomość niebezpieczeństwa, które generuje rozpędzony 40-tonowy pojazd i sami dbają o minimalizację ryzyka.

GoWork.pl: Jeśli chodzi o trudne warunki, to wielu kierowców jako minus swojej pracy, wskazuje na długi okres rozłąki z rodziną. Jaki odsetek kierowców jest dotknięty taką sytuacją? Jak można sobie z tym poradzić?

TSL Nordic:  Niestety dopóki pojazdy będą jeździć w dalekie trasy nie ma sposobu, by sobie z tym poradzić. Zgadzam się, że jest to największa bolączka pracy kierowcy. Rozwiązanie może nadejść od strony technologii, być może z czasem auta będą mogły być kierowane zdalnie i praca kierowcy stanie się pracą biurową. To jednak na ta chwile jedynie odlegle mrzonki.

GoWork.pl: Ostatnim z pytań, niech będzie spojrzenie w przyszłość. Coraz więcej mówi się ostatnio o samochodach autonomicznych, czyli wykonujących przejazdy samodzielnie, bez ingerencji kierowcy, zgodnie z zaplanowaną wcześniej przez komputer trasą. Badania i rozwój w tym zakresie, prowadzone między innymi przez takich gigantów technologicznych jak Google, przechodzą do coraz bardziej zaawansowanych stadiów. Czy Waszym zdaniem, dalszy rozwój tej technologii, może w niedalekiej przyszłości realnie zagrozić pozycji zawodowej kierowców?

TSL Nordic: Takie rozwiązania z całą pewnością będą pojawiać się coraz częściej wraz z rozwojem technologii. Nie wierzę jednak by kierowcy kiedykolwiek zostali całkowicie zastąpieni przez maszyny. Bardziej realne wydaje mi się wprowadzenie rozwiązań dających możliwość zdalnej kontroli nad pojazdami, które opisywałem w poprzednim pytaniu.

Bardzo dziękujemy za rozmowę panu Michałowi Grzegorczykowi, CEO w firmie TSL Nordic.

Oceń artykuł
5/5 (3)