Wywiady Action

Sławomir Harazin Wiceprezes Zarządu Action
Związany z ACTION niemal od samego początku działania firmy. Rozpoczynał karierę w spółce ACTION 2 sp. z o.o. Doświadczenie biznesowe zdobywał na różnych szczeblach w spółkach grupy, co zaowocowało możliwością biegłego poruszania się w różnych obszarach biznesu.

Gdzie osoby zainteresowane pracą w Państwa firmie mogą znaleźć aktualne oferty?

Wszyscy zainteresowani pracą w Action S.A. znajdą informacje o aktualnie prowadzonych rekrutacjach na naszej stronie internetowej w zakładce „Kariera” (www.action.pl/kariera) oraz na naszym profilu na Facebooku (https://www.facebook.com/GrupaAction/).

Jakich kandydatów poszukują Państwo do pracy? Na jakie cechy zwracają szczególną uwagę?

Trudno wskazać uniwersalny zestaw cech, który gwarantowałby sukces w Action S.A. Wszystko oczywiście zależy od stanowiska, na które rekrutujemy, gdyż każda posada wymaga nieco innych kompetencji. Jako ogromna spółka handlowa zatrudniamy specjalistów z wielu dziedzin, dlatego każdy kandydat znajdzie w naszych strukturach coś dla siebie. To, na co zwracamy szczególną uwagę przy ocenie potencjalnego pracownika, to jego dopasowanie do naszej kultury organizacyjnej. Action to dynamiczna firma, w której samodzielność i zaangażowanie w wykonywaną pracę ceni się nawet bardziej niż ukończone studia. Można w skrócie powiedzieć, że przy zatrudnianiu kierujemy się dewizą „Niekoniecznie dyplom, koniecznie kreatywność i chęć rozwoju”.

Proces rekrutacji w Action S.A. składa się z trzech etapów, z których pierwsze dwa badają miękkie kompetencje kandydatów, zaś trzeci – kompetencje i wiedzę ściśle związane z konkretnym stanowiskiem. 

  

Jak przebiega ten proces?

W pierwszym etapie procesu rekrutacyjnego analizujemy kwalifikacje kandydatów na podstawie przesłanych dokumentów aplikacyjnych i wybieramy grono najlepszych, z którymi kontaktujemy się telefonicznie w celu przeprowadzenia wstępnej rozmowy kwalifikacyjnej. W drugim etapie specjalista ds. rekrutacji zaprasza wybrane osoby na osobistą rozmowę kwalifikacyjną w siedzibie naszej firmy w Zamieniu. Jeśli ta rozmowa przebiegnie pomyślnie, przechodzimy do etapu trzeciego, w którym kandydat odbywa rozmowę kwalifikacyjną z menedżerem lub dyrektorem działu, w którym chce zostać zatrudniony.

Czy osoby bez większego doświadczenia, które stawiają swoje pierwsze kroki na zawodowej drodze, są mile widziane w Państwa firmie?

W Action liczą się przede wszystkim zaangażowanie i chęć do pracy. Staramy się zapewniać naszym pracownikom jak najszersze możliwości rozwoju i zdobycia doświadczenia, jego brak nie stanowi więc przeszkody nie do pokonania w rekrutacji. Cenimy sobie energię i świeże spojrzenie. Rozumiemy, że nie zawsze doświadczenie czy wiek są największymi atutami kandydata. Dlatego chętnie zatrudniamy też studentów i praktykantów, którzy później awansują nawet do stanowisk menedżerskich. Jako dynamiczna firma, obok zespołu doświadczonych specjalistów, stawiamy także młodych i kreatywnych.

Czy oprócz rekrutacji zewnętrznych prowadzą Państwo również rekrutacje wewnętrzne?

W naszej firmie każdy ma możliwość awansu nie tylko pionowego, ale także poziomego, pomiędzy działami i spółkami zależnymi firmy. Ścieżka kariery w Action S.A. nie jest sformalizowana i zależy od indywidualnych predyspozycji danego pracownika. Aby zobrazować taką politykę kadrową, wystarczy przytoczyć historię jednego z naszych kluczowych pracowników, który niemal 20 lat temu zaczynał jako magazynier i serwisant. Dzięki swojemu zaangażowaniu, osiąganym efektom i umiejętności pracy w zespole, awansował na coraz wyższe stanowiska, a dziś jest jednym z najbardziej cenionych ekspertów branży, wiceprezesem Action S.A. i prezesem Action Europe, naszej spółki-córki działającej w Niemczech. Ten flagowy awans potwierdzają kariery innych osób, które na przykład ze stanowisk administracyjnych trafiają do działu eksportu lub kadr, gdzie rozwijają skrzydła i czerpią satysfakcję z wykonywanej pracy. I zostają z nami na długo, bo im to pasuje, a jak im pasuje – to i nam też.

  

Jakie formy zatrudnia stosujecie?

W większości zatrudniamy na umowę o pracę, ale oczywiście istnieją również inne możliwości współpracy.

Na jakie benefity mogą liczyć Państwa pracownicy?

Pracownicy naszej firmy mogą liczyć na karty multisport, opiekę medyczną, ubezpieczenie na życie oraz kursy językowe. Mogą też bez ograniczeń korzystać z benefitów, które są dostępne na terenie samej firmy. Wzorem międzynarodowych firm, które zdobywają wysokie miejsca w rankingach pracodawców, rozumiemy, że takie rozwiązania sprzyjają integracji pracowników, ich innowacyjnemu myśleniu i efektywności. Dlatego w Action S.A. posiadamy w pełni wyposażoną siłownię, salę do gry squasha, a od niedawna nawet profesjonalnie urządzony klub muzyczny, w którym każdy pracownik może rozwijać swoje muzyczne talenty.

Jaka atmosfera panuje w Państwa firmie?

W naszej firmie króluje duch sportu. Wierzymy, że sport uczy człowieka dyscypliny i uczciwej rywalizacji, która są niezbędne również w biznesie. Atmosfera jest bardzo przyjazna, w końcu wszyscy gramy do jednej bramki.\

  

Czy organizują Państwo imprezy firmowe, wyjazdy integracyjne dla swoich pracowników?

Lubimy razem spędzać czas i wspólnie się bawić. Organizujemy zarówno małe wyjścia integracyjne, jak i wielkie imprezy obejmujące swoim zasięgiem całą firmę, jak np. 20-lecie firmy na stadionie Legii Warszawa lub coroczna Wigilia. Często wyjeżdżamy na żagle, na narty lub po prostu – zaczerpnąć świeżego powietrza na wspólnych spacerach po podwarszawskich lasach.

Czy biorą Państwo udział w targach pracy? Gdzie można Was spotkać?

Action uczestniczy w Wirtualnych Targach Pracy Pracuj.pl, Warszawskich Targach Pracy, Absolvent Talent Days oraz innych tego typu eventach. Zachęcamy do przyjścia i zapoznania się ze specyfiką pracy w naszej spółce oraz aktualnymi ofertami pracy. Jednocześnie w trakcie roku  i podczas wakacji, w zależności od bieżących możliwości i potrzeb firmy, organizujemy praktyki. Informacji o nich należy szukać we wspomnianej już zakładce „Kariera” na naszej stronie internetowej oraz na naszym profilu na Facebooku.

 

Jak najlepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej do Państwa firmy? Na co zwrócić największą uwagę?

Przede wszystkim należy zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat naszej firmy, aby zrozumieć istotę jej działalności. Ważne jest również to, czy osoba aplikująca jest naprawdę zainteresowana stanowiskiem – czy interesuje się daną dziedziną, ma pokrewne doświadczenia i motywację do pracy. Reszta to już zwykła sympatyczna rozmowa :)

Action od zeszłego roku prowadzi restrukturyzację. Czy dla obecnych i przyszłych pracowników oznacza to jakąś różnicę w pracy, ich obowiązkach względem tego, co było wcześniej?

Ze spotkań, które regularnie prowadzimy z naszymi pracownikami wynika, że ludzie dziś, czyli po sześciu miesiącach od uruchomienia procesu restrukturyzacyjnego, widzą, że firma nie tylko dalej działa, ale wręcz odżywa. Po pierwszych miesiącach niepewności już odnotowujemy wzrost klientów, budujemy na nowo zaufanie, a dzięki zmianie modelu handlowego możemy zaoferować konkurencyjne warunki współpracy naszym partnerom. Potwierdzają to stabilne obroty, które co miesiąc publikujemy i pokazujemy, że dalej jesteśmy w grze. To jasne sygnały, że obrany przez nas kierunek zmian był jak najbardziej słuszny. Pracownicy, choć z początku nieco sceptyczni, obecnie nie mają problemu z odnalezieniem się w tej nieco zmienionej rzeczywistości. Powiem więcej, są dziś zaprawieni w boju o lepsze Action. Owszem, mają dziś tu szkołę życia, ale dzięki temu w krótkim czasie nabierają unikatowych zdolności, których nie jeden manager uczy się kilka, kilkanaście lat. Niestety jest tak, że w Polsce hasło „restrukturyzacja” większości ludzi kojarzy się negatywnie, zapewne ze względu na niegdysiejsze nieefektywne, niekończące się restrukturyzacje kopalń i stoczni. Należy jednak pamiętać, że z definicji restrukturyzacja jest pojęciem pozytywnym, a jej głównym celem jest uczynienie firmy bardziej wydajną i zyskowną.

Czy to oznacza, że Action całkowicie zmienia profil działalności?

Nie tyle zmienia, co wraca do korzeni, bowiem z firmy dystrybucyjnej chcemy znów stać się firmą handlową. Wszystko z powodu wyhamowania rynku, który z fazy wzrostowej przeszedł w fazę dojrzałą. Nasycenie rynku, brak premier innowacyjnych produktów IT, które napędziłyby sprzedaż oraz coraz dłuższa żywotność sprzętu nie pomagają w rozwijaniu biznesu. Producenci, aby mieć lepszą kontrolę nad regulacją przepływu towarowego, zaczęli stosować dopłaty do sprzętu. Rodzi to pewne patologie na rynku, a przy tym powoduje duże ubezwłasnowolnienie dystrybutora, który przestaje decydować o tym, do kogo i za ile sprzedaje. Action, mając to szczęście w nieszczęściu w postaci procesu restrukturyzacyjnego, miało czas na dogłębną analizę rynku i wypracowanie takiego modelu biznesowego, który pozwoli odzyskać kontrolę nad procesem sprzedażowym i zapewni trwały zysk nie tylko nam, ale i naszym partnerom.

  

Co Pan osobiście ceni najbardziej w pracy w Action S.A.?

Pracuję w Action już od niemal 20 lat i tym, co od zawsze ceniłem sobie w tej organizacji najbardziej, jest samodzielność. Tu nikt nie narzuca sposobu, w jaki masz osiągnąć wyznaczony cel. Pracownicy mają dużo przestrzeni do podejmowania samodzielnych decyzji i szukania własnych, często innowacyjnych rozwiązań. Dzięki temu czerpią większą satysfakcję z wykonywanej pracy, bo czują, że mają realny wpływ na to, co robią. No i handel – po prostu uwielbiam handlować :)

Zapraszamy także do obejrzenia wywiadu ze Sławomirem Harazinem:

https://www.youtube.com/watch?v=RZEhQvSK4hQ  

Dziękujemy za rozmowę.