Miniaturka
Monika Bentkowska
Sodexo Polska Sp. z o.o.
Monika Bentkowska w Sodexo pracuje od 2011 r. W firmie pełniła początkowo funkcję Human Resources Director dla polskiego oddziału spółki, a od września 2015 r. dodatkowo kieruje działaniami zespołów HR w regionie Europy Centralnej i Wschodniej, opiewającym na takie kraje jak Polska, Rosja, Czechy, Słowacja, Słowenia, Rumunia oraz Węgry. Przed rozwojem w Sodexo, Monika Bentkowska była m.in. dyrektorem HR w firmach Geant oraz Sephora.

Sodexo Polska Sp. z o.o.

Sodexo Polska to lider w obszarze usług żywieniowych oraz utrzymania nieruchomości.

W tym roku Sodexo obchodzi swoje 50 urodziny. Od roku 1966 firma ogromnie się rozwinęła i w tym momencie są Państwo na miejscu 19 największych pracodawców na świecie. Jak wyglądał rozwój firmy w Polsce?

To prawda, bieżący rok jest dla nas wyjątkowy, właśnie ze względu na fakt, że globalnie świętujemy swoje pięćdziesiąte urodziny. „Z Francji dookoła świata…” – tak można podsumować historię Sodexo. Stworzona w 1966 roku w Marsylii skromna, rodzinna firma, w ciągu półwiecza zawojowała cały świat. Dzięki niezwykłemu zaangażowaniu i entuzjazmowi pracowników Sodexo z małej, lokalnej firmy cateringowej staliśmy się jedną z największych spółek outsourcingowych na świecie – Grupą Sodexo. W Polsce Sodexo (znane jako Sodexo On-site Services) zadebiutowało w 1993 roku. Za nami blisko 25 lat działalności na rodzimym rynku. Początkowo byliśmy znani w głównej mierze jako dostawca usług cateringowych, ale z biegiem lat wyrośliśmy na lidera w dziedzinie kompleksowych rozwiązań z zakresu usług dla nieruchomości. Zaczynaliśmy od kilkudziesięciu pracowników, a obecnie, w całym kraju, zatrudniamy ich blisko 2200! Obsługujemy tu także ponad 250 nieruchomości, ponad 2000 mniejszych obiektów, a także prowadzimy ponad 70 restauracji, m.in. w tak unikatowych lokalizacjach jak PGE Narodowy czy Instytut Lotnictwa. Świadczymy swoje usługi także w wielu siedzibach międzynarodowych firm w całej Polsce.

Sodexo zatrudnia 420 tysięcy pracowników. Ilu z nich to pracownicy pracujący w Polsce?

W Polsce na stałe zatrudniamy blisko 2200 pracowników w różnych gałęziach naszej działalności. Oprócz tego regularnie zatrudniamy pracowników, poszukujących pracy o charakterze tymczasowym – na przykład przy obsługiwanych przez nas wydarzeniach właśnie na PGE Narodowym.

 

Oferują Państwo bardzo szeroki zakres usług. Czy mógłby/łaby Pan/Pani pokrótce przedstawić w jakich obszarach działa Sodexo?  Do kogo usługi są skierowane?

Na wstępie warto podkreślić, że nasza firma, dzięki łączeniu różnorodnych umiejętności pracowników Sodexo, dostarcza usługi polepszające jakość życia, wydajność oraz samopoczucie pracowników naszych klientów. W praktyce oznacza to, że Sodexo oferuje szeroko rozumiane usługi dla nieruchomości, o różnym charakterze, i (pośrednio) osób pracujących w tych nieruchomościach. Zawsze powtarzamy, że dzięki naszym zróżnicowanym serwisom wpływamy na komfort pracowników danego budynku i ich codzienne życie w pracy. Na co dzień zajmujemy się między innymi prowadzeniem restauracji pracowniczych, a także obsługą techniczną budynków (od realizacji wszelkich przeglądów i napraw, poprzez sprzątanie, obsługę recepcji i koordynację pracy biur). Wachlarz naszych działań jest bardzo szeroki, dlatego do pracy w Sodexo poszukujemy pracowników o różnych profilach, umiejętnościach i zainteresowaniach.

Jakie wartości przyświecają  firmie Sodexo?

Powtarzamy, że Sodexo to wyjątkowa społeczność. Składa się z bardzo ważnych elementów – klientów, konsumentów, partnerów biznesowych, ale także (co niezmiernie ważne, a często pomijane w publicznym dyskursie) pracowników. To właśnie dzięki nim od momentu założenia firmy jesteśmy strategicznym partnerem dla firm i instytucji, które kładą nacisk na efektywność, lojalność i dobre samopoczucie swoich pracowników. Wśród naszych 3 filarów wartości znajdują się odpowiednio nazwane przez nas:

  • Duch świadczenia usług

  • Duch zespołu i współpracy

  • Duch przedsiębiorczości

 

Każdej z wartości przyświecają określone atrybuty. W wypadku pierwszej z wartości staramy się pamiętać, aby nasi klienci pozostawali w centrum wszystkich naszych przedsięwzięć. Wiążemy się z nimi zawsze długofalowo i jesteśmy dumni ze świadczenia usług dla innych. Uważnie słuchamy potrzeb naszych klientów i konsumentów, staramy się przewidywać ich potrzeby i w codziennych działaniach dbać o wszelkie szczegóły. Zawsze działamy elastycznie. Jeśli zaś mowa o zespole i poszanowaniu dla współpracy: wierzymy (i wiemy), że przysłowiowe „granie do jednej bramki” jest niezbędne w każdej dziedzinie naszej działalności. Umiejętności każdej z osób z zespołu w połączeniu z wiedzą pozostałych członków gwarantują sukces Sodexo. Jest to możliwe dzięki dobrej komunikacji, umiejętności słuchania, szacunkowi dla różnorodności, lojalności i solidarności w podejmowaniu kluczowych decyzji. Nieustannie przykładamy się do rozwoju – czyli naszej trzeciej wartości, związanej z duchem przedsiębiorczości. Pracownicy Sodexo wierzą, że rozwój jest możliwy w dowolnym momencie, zarówno w tych lepszych, jak i gorszych momentach. Polega on na ciągłym doskonaleniu i poszukiwaniu nowych, lepszych rozwiązań. Nie zapominamy też o optymizmie i przekonaniu, że każdy problem można rozwiązać i uczynić go innowacyjnym dla całej firmy. Grunt to pozytywne myślenie! Warto podkreślić, że powyższe wartości wdrażamy w praktyce i edukujemy z nich naszych pracowników podczas regularnych szkoleń.

Ponad 95% Państwa pracowników na co dzień pracuje w bezpośrednim kontakcie z klientami. Jakie osoby dobrze odnajdą się w pracy, która wymaga stałej interakcji z klientem?

To prawda, ogromna większość spośród 420 000 wszystkich naszych pracowników na świecie pracuje w bezpośrednim kontakcie z naszymi klientami. To niezwykła wartość, dlatego to właśnie pracownicy są dla nas najcenniejsi, ponieważ poprzez swoje zaangażowanie i oddanie uosabiają unikalne wartości Sodexo. Poszukujemy osób odważnych, postępujących etycznie, takich, które nie obawiają się wyzwań i chcą się rozwijać. Podstawą lojalności, którą firma Sodexo dzieli się ze swoimi klientami i pracownikami, są szczere i otwarte relacje. Lojalność i wzajemne zaufanie są podstawowymi elementami działalności naszej organizacji.

  

Jak wygląda proces rekrutacji w Państwa firmie? Czy składa się z kliku etapów?

Tak, proces rekrutacyjny w naszej firmie zwykle składa się z kilku etapów. CV, które do nas napływają są zawsze starannie analizowane przez Dział Rekrutacji. Następnie z wybranymi kandydatami przeprowadzamy wstępne wywiady telefoniczne, po którym rekomendujemy osoby do spotkania z odpowiednim menedżerem. Po etapie spotkań, czasem testów umiejętności (np. ze znajomości języka lub arkuszy kalkulacyjnych Excel), czasem dni próbnych w naszych restauracjach, składamy ofertę wybranemu kandydatowi, a pozostałym dziękujemy za udział w procesie.

Gdzie osoby zainteresowane mogą znaleźć informacje na temat aktualnie prowadzonej rekrutacji?

Nasze ogłoszenia są na bieżąco publikowane m.in. na portalu Pracuj.pl, na naszej stronie internetowej http://www.sodexo.pl. Wybrane ogłoszenia chętni mogą znaleźć także na nowouruchomionym fanpage’u „Praca w Sodexo”, do śledzenia którego gorąco zachęcamy.

Jakie wymagania stawiają Państwo przed kandydatami?

Szczegółowe wymagania zależą oczywiście od stanowiska na które dany kandydat aplikuje. Poza tym zależy nam przede wszystkim na osobach, które angażują się w wykonywaną pracę, chcą się rozwijać, są nastawione na pracę w zespole.

Czy zatrudniają Państwo pracowników również na niepełny etat?

Tak, oczywiście. Jesteśmy elastyczni – w tej chwili ok. 7% naszych pracowników pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy.

Czy Państwa pracownicy mają możliwość rozwoju i awansu?

W Sodexo Polska awans wewnętrzny jest priorytetem. Bardzo wspieramy rekrutacje wewnętrzne, umożliwiamy naszym pracownikom zarówno awans pionowy, jak i poziomy – w innym dziale, który stanowi obszar zainteresowania naszego pracownika. Prowadzimy programy rozwojowe – zarówno wspierające młode talenty – najczęściej studentów, jak również staramy się identyfikować talenty w naszej organizacji i wspieramy ich rozwój poprzez plan szkoleń.

Czym Sodexo wyróżnia się jako pracodawca?

Sodexo jest wiarygodnym, stabilnym pracodawcą, który szanuje i wspiera rozwój i autonomię swoich pracowników. Stawiamy też na innowacyjny styl zarządzania i mamy pewność, że takie podejście zapewnia wolność w działaniu oraz efektywność naszej organizacji. Nasze zarządzenia w znacznej mierze polega na niepisanej zasadzie operowania przez każdego pracownika w ramach czterech podstawowych granic, których nie przekraczamy. To jedyna zasada, jakiej oczekujemy od naszych ludzi. Mogą oni poruszać się dość swobodnie i elastycznie w szerokim polu ograniczonym jednak czterema wyraźnymi granicami – legalności, etyki, odpowiedzialności finansowej i zdrowego rozsądku.

  

W 2012 roku zostali Państwo wyróżnieni nagrodą „Przyjaciel Dziecka”. W jakie formy pomocy dzieciom angażuje się Sodexo?

Pomoc dzieciom to tylko część działań z zakresu społecznej odpowiedzialności Sodexo. Troszcząc się o szeroko rozumiany zrównoważony rozwój, opracowaliśmy (globalny) plan o nazwie „Better Tomorrow”, w którym najważniejsze znaczenie mają zdrowe żywienie i zdrowy tryb życia, wspieranie lokalnych społeczności i troska o środowisko naturalne. Aktywnie działamy w tych 4 obszarach.

W 1996 roku Grupa Sodexo utworzyła globalną inicjatywę pod nazwą STOP Hunger, której głównym celem jest walka z głodem i niedożywieniem w krajach, w których działamy. W Polsce w tym obszarze działamy od 2005 roku. W ciągu tych 11 lat współpracowaliśmy m.in. z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci i dostarczaliśmy posiłki obiadowe dla podopiecznych dwóch ognisk wychowawczych w Warszawie. Poza stałą pomocą w postaci dostarczanych posiłków, wspieraliśmy także spotkania z dziećmi i zapewnialiśmy dodatkową pomoc dla nich w okresie Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Dnia Dziecka, a także z okazji różnych okolicznościowych wydarzeń. Obecnie regularnie organizujemy zbiórkę żywności Sodexo Servathon, w ramach której przez miesiąc wszyscy pracownicy Sodexo mogą przekazać żywność na rzecz potrzebujących. Do akcji włączają się również nasi klienci oraz dostawcy. Dla przykładu, w 2015 r. roku udało nam się przekazać 1,5 tony artkułów żywnościowych do Banku Żywności!

 

Są Państwo sygnatariuszem Karty Różnorodności. Co to oznacza dla Państwa pracowników?

Dla Sodexo kluczowe jest poszanowanie różnorodności wszystkich osób zatrudnionych oraz niedyskryminowanie ich ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, stan zdrowia, narodowość, orientację seksualną, status rodzinny czy styl życia. Jednym z naszych priorytetów jest promowanie dobrych praktyk w tym zakresie, a to właśnie umożliwia sygnowanie Karty Różnorodności. Najcenniejszą wartością naszej firmy są zatrudnieni w niej ludzie, dlatego staramy się, aby miejsce pracy było przyjazne, otwarte na odmienność i różnorodność, bo tylko dzięki temu możemy dalej się rozwijać i odnosić sukcesy. Jesteśmy sygnatariuszem Karty Różnorodności od 2012 r. To międzynarodowa inicjatywa, promowana przez Komisję Europejską. Jest pisemnym, dobrowolnym zobowiązaniem firm, promującym w firmie politykę równego traktowania i zarządzania różnorodnością, a także aktywnego przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi w miejscu pracy. Kartę Różnorodności podpisało już tysiące firm, organizacji i instytucji w krajach Unii Europejskiej.

Angażują się Państwo również w programy na rzeczy aktywizacji zawodowej dla osób w trudnej sytuacji życiowej oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym. Dlaczego tak ważne jest dla Państwa udzielanie pomocy w tym zakresie?

To prawda, Sodexo zostało wielokrotnie nagradzane za dobre praktyki zatrudniania, respektowanie praw człowieka w miejscu pracy, poszanowanie różnorodności oraz politykę antydyskryminacyjną. Między innymi w ubiegłym roku otrzymaliśmy prestiżową nagrodę za działania na rzec niepełnosprawnych „Disability Matters Europe Awards 2015”. Aktywnie działamy na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych, w tym pracowników w niepełnosprawnościami intelektualnymi. Wierzymy (i wiemy z praktyki!), że w dzisiejszych czasach niepełnosprawność nie skazuje ludzi na trwanie w bezczynności i bezradności. Osoby z różnymi dysfunkcjami mogą liczyć na pomoc i wsparcie ze strony różnych organizacji i instytucji, a także takich firm jak nasza, dających możliwość pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. Jesteśmy dumni, że uczestniczymy w programie zatrudnienia wspomaganego i dzięki stałej, efektywnej i przyjaznej współpracy z trenerami pracy obserwujemy jak nasi niepełnosprawni pracownicy rozwijają swoją samodzielność i autonomię. Dzięki systematycznemu wsparciu ze strony trenerów, ale także otwartości naszych zespołów tworzymy stabilne, trwałe i przyjazne miejsca pracy dla osób z niepełnosprawnościami.

W jaki sposób świętują Państwo 50-lecie firmy?

Przygotowaliśmy wiele atrakcji dla naszych pracowników – zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym, krajowym. Między innymi zorganizowaliśmy dla naszych pracowników konkurs fotograficzny (o wdzięcznej nazwie „Share a Lifie”), w ramach której mogli dzielić się z nami zdjęciami ze swojego życia. Co tydzień ustalaliśmy wybrany motyw przewodni, związany z naszą działalnością, a pracownicy w odpowiedzi nadsyłali swoje zdjęcia. Co tydzień można było wygrać atrakcyjne nagrody, a dodatkowo za każde nagrodzone zdjęcie Grupa Sodexo przekazała 50€ do fundacji Stop Hunger.

 

Co chciałaby Pani powiedzieć osobom zastanawiającym się nad pracą w Państwa firmie?

Jeżeli szukasz dobrego i wiarygodnego pracodawcy, który dostrzeże Twój potencjał i umożliwi rozwój – zapraszamy do Sodexo!

Czego możemy Państwu życzyć na przyszłość?

Dalszego rozwoju – naszej firmy, naszych obecnych pracowników, jak i nowych talentów, które jeszcze dołączą na podkład Sodexo.

Dziękujemy za rozmowę.

gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
Sodexo Polska Sp. z o.o.