Projekt i oprawa obrazuOprawa obrazów to nie tylko sposób prezentacji i podkreślenia walorów obrazu, ale również jego ochrona. Jest to dziedzina, w której wiedza historyczna, zgodność z epoką i stylem, łączą się z precyzją stolarską i pozłotniczą.
W dziejach ramiarstwa zarówno praca ręczna, jak i wiedza technologiczna zawsze odgrywały kluczową rolę.
Pozłota ramy do obrazu Jacka MalczewskiegoW ostatnich latach wiele procesów ramiarskich uległo automatyzacji, a na rynku pojawiły się nowe rozwiązania technologiczne. W naszej pracowni, wierni tradycyjnym technikom rzemieślniczym, z powodzeniem łączymy je z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie ochrony dzieł sztuki. Stosujemy między innymi:
- szkło muzealne z filtrami UV,
- bezkwasowe passe-partout,
- specjalistyczne papiery konserwatorskie o neutralnym pH
Przykładowe zabezpieczenie delikatnej pracy na papierze (dystans, szkło muzealne, passe-partout bezkwasowe, plecy z tektury bezkwasowej)Jak pokazuje historia ramiarstwa, ręczna praca mistrzów i ich technologiczna wiedza stanowią nierozerwalną całość. To połączenie dawnego kunsztu z nowoczesnymi rozwiązaniami pozwala nam zapewnić dziełom sztuki zarówno doskonałą oprawę wizualną, jak i najwyższy poziom ochrony.
W sztuce XX wieku pomiędzy takimi nurtami jak malarstwo materii, abstrakcja geometryczna, realizm magiczny czy op-art istnieją subtelne, lecz znaczące różnice w sposobie prezentacji obrazu. Każdy z tych stylów wymaga indywidualnego podejścia do oprawy, która powinna podkreślać charakter dzieła.
Projekt i oprawa obrazu Olgi BoznańskiejProjekty oprawy obrazu Tadeusza MakowskiegoProjekt i oprawa obrazu Stanisława WyspiańskiegoProjekt i oprawa obrazu Wojciecha FangoraProjekt i oprawa obrazu Ewy JuszkiewiczProjekt i oprawa obrazu Zofii StryjeńskiejProjekt i oprawa obrazu Tadeusza KantoraProjekt i oprawa obrazu WitkacegoProjekt i oprawa obrazu Zdzisława BeksińskiegoProjekt i oprawa obrazu Jerzego NowosielskiegoOprawa fotografii Massimo ListriProjekt i oprawa obrazu Andrzeja Wróblewskiego (fot. Mariusz Bieguński)Zupełnie odmienne wymagania stawiają ekspozycje muzealne i wystawiennicze. W tym przypadku kluczowa staje się ścisła współpraca ramiarza z kuratorem i projektantem wystawy, aby osiągnąć spójny charakter ekspozycji.
W przypadku prac przygotowywanych na aukcje sztuki, oprawy rządzą się szczególnymi zasadami. Kluczowym zadaniem ramy staje się wówczas wyłącznie wydobycie walorów artystycznych i kolekcjonerskich dzieła, całkowicie niezależnie od jego przyszłego otoczenia.
W przeciwieństwie do opraw projektowanych do konkretnych wnętrz, ramy aukcyjne świadomie rezygnują z jakiegokolwiek dialogu z przyszłą przestrzenią ekspozycyjną, skupiając się wyłącznie na relacji z samym dziełem sztuki.