Havas Media Sp. z o.o.

3.2 Udziel wywiadu o firmie

Wywiady Havas Media Sp. z o.o.

Miniaturka
Anna Maciągowska
Head of HR Havas Media Sp. z o.o.

Havas Media ma swoje miejsce w czołówce polskich domów mediowych. Jak wyglądała droga do osiągnięcia takiej pozycji?

Bardzo ważna jest wizja, stworzona przez sprawny zespół osób zarządzających, które dążą do jednego celu. Zgodnie z naszym pozycjonowaniem #makeameaningfuldifference, hasło to znajduje odzwierciedlenie zarówno w komunikacji zewnętrznej agencji, jak i wśród naszych pracowników. Zgodnie z naszą wizją działamy tak, aby wnosić dodatkową wartość i sens w życie naszych pracowników, a tym samym realnie poprawiać jego jakość. Jesteśmy elastyczni i otwarci na dialog, a co za tym idzie, zwinnie reagujemy na potrzeby rynku. Co istotne, zarząd Havas Media Group jest różnorodną grupą, zarówno pod względem płci, wieku, zainteresowań, jak i charakteru czy usposobienia. Myślę, że potwierdzeniem dobrze objętej drogi są nasze nagrody i sukcesy.

 

Wieloletnie doświadczenie na rynku to niewątpliwa zaleta. W czym tkwi sekret utrzymania najwyższej jakości oferowanych usług przy tak błyskawicznie zmieniającym się rynku nowych mediów?

Agencja mediowa to bardzo dynamiczne środowisko pracy. Powrócę do różnorodności naszych pracowników, bo ona jest szczególnie ważna. To właśnie pomysły czy inicjatywy płynące oddolnie, najczęściej doprowadzają do projektów, których celem są usprawnienia lub innowacje. Ważne jest również słuchanie potrzeb, zarówno tych, które przekładają się na pracę z klientem, jak i tych osobistych, wynikających z pomysłu na swój rozwój, oraz niebagatelizowanie zwyczajnych, codziennych bolączek i usuwanie ich, w miarę możliwości, przez osoby decyzyjne.

 

Jak na co dzień wygląda praca nowoczesnej agencji mediowej? W jaki sposób powstają strategie, które pomagają realizować cele klientów?

Na co dzień pracujemy w modelu hybrydowym, dzięki czemu pracownicy mają możliwość pracy zarówno zdalnej, jak i z biura. Większość pracowników pracujących zdalnie wykonuje czynności analityczne, natomiast kiedy pracujemy projektowo, wolimy się wspólnie spotkać, aby rozmawiać o pomysłach i rozwiązaniach. W Havas Media Group zespoły klienckie pracują w strukturze matrycowej, co oznacza, że pracownik ma zarówno przełożonego, który dba o jego rozwój merytoryczny, i z którym opracowuje jego ścieżkę, jak i matrycowego, który zarządza pracą ‘na kliencie’. Taka forma pracy bardzo ułatwia przepływ komunikacji, wpływa na rozwój oraz daje pewną elastyczność. Praca nad strategiami to duże wyzwanie, dlatego w takie projekty zaangażowane są osoby z różnych zespołów. Tu znów wrócę do naszej wizji Make a Meaningful Difference to Brands, którą realizujemy właśnie w strategiach klienckich, a opieramy się głównie na naszym cyklicznym badaniu marek i konsumentów Meaningful Brands. To raport, który regularnie bada potrzeby konsumentów i zmianę w ich zachowaniach zakupowych oraz łączy je ze światowymi trendami ze świata kultury czy dynamicznie zmieniających się narzędzi technologicznych. Dodatkowo korzystamy z takich form pracy jak burze mózgów, mapowania procesów, a czasem nawet wspólnie tworzymy kreatywny content, aby nasze prezentacje dla klientów wnosiły właśnie tę wartość dodaną.

 

Praca w agencji mediowej o globalnym zasięgu rządzi się swoimi prawami. Czy międzynarodowy charakter firmy daje pracownikom szansę na zdobycie unikalnego doświadczenia?

Praca w międzynarodowej organizacji daje wiele benefitów. Jednym z nich są standardy pracy, które zapewniają zarówno komfort, jak i przewidywalność miejsca pracy. W Havas Media Group z jednej strony staramy się stworzyć zasady i procedury, które usprawniają codzienną pracę, ale z drugiej strony, wciąż jesteśmy niedużą organizacją, dzięki czemu łatwiej nam zachować elastyczność i rodzinny charakter. Dzięki pracy w grupie Havas nasi pracownicy mogą korzystać nie tylko z wiedzy, case’ów, rozwiązań oferowanych na innych rynkach, ale również brać udział w rozwojowych programach międzynarodowych. Co ciekawe, mamy też pracowników, którzy zdecydowali się na przeprowadzkę do innych oddziałów Havas - międzynarodowy charakter firmy bardzo to ułatwia.

 

Kim są ludzie tworzący Havas Media? Z kim będą współpracować potencjalni kandydaci, którzy do Państwa trafią?

Mamy to szczęście, że ludzie, którzy pracują w Havas Media Group są różnorodni - zarówno pod względem płci, wieku, jak i narodowości oraz zainteresowań. Dodatkowo w naszej organizacji działa grupa Diversity, której projekty wspierają otwartość na różnorodność wśród pracowników. W zeszłym roku organizowaliśmy m.in. warsztaty z języka inkluzywnego oraz różnorodności w miejscu pracy. Niezwykle cenny dla nas jest fakt, że część naszych dyrektorów to osoby, które pracują w Havas od początku swojej kariery i zaczynali u nas pracę jako stażyści. Moim zdaniem to najlepiej obrazuje, że Havas to satysfakcjonujące miejsce pracy, dające możliwości rozwoju kariery. Co ciekawe, mamy też wielu pracowników, którzy wracają do nas po jakimś czasie, zarówno na wyższe, jak i równoległe stanowiska. Powyższe przykłady pokazują, że Havas to takie miejsce, do którego ludzie chcą wracać, i chcą w nim pracować.

 

Zgrany zespół często dzieli te same cele i wartości. Jak to wygląda w Państwa firmie? Czy są jakieś kluczowe elementy szczególnie ważne, zarówno w kontekście codziennej pracy, jak i samych pracowników?

Oczywiście mamy katalog wspólnych wartości i są nimi: współpraca, kreatywność, przedsiębiorczość, innowacyjność i eksperckość. Zależy nam na tym, aby wartości te faktycznie miały odzwierciedlenie w naszej codziennej pracy, dlatego kierujemy się nimi nie tylko prowadząc projekty, ale również zgłaszając naszych pracowników do poszczególnych nagród czy projektów rozwojowych. Istotne jest dla nas, aby rozumienie pojęć, którymi określiliśmy nasze wartości, było spójne w całej organizacji, dlatego podczas szkoleń albo wyjazdów integracyjnych, rozmawiamy o tym, co one dla nas oznaczają, a czasami nawet próbujemy je wizualizować w formę artystyczno- przestrzenną.

 

Szukając nowych pracowników, firma stawia na doświadczonych specjalistów, czy też świeże umysły chcące uczyć się i szlifować umiejętności?

Szukamy osób, które mają już doświadczenie w obszarze komunikacji marketingowej, jak i tych, które dopiero rozpoczynają karierę zawodową. Co istotne, każda z osób, która do nas trafia, przechodzi przez zindywidualizowany proces onboardingu, aby jak najlepiej zaaklimatyzować się w naszej organizacji.

 

Jak skutecznie utrzymać motywację wśród członków zespołu, którzy, z oczywistych względów, muszą pozostać kreatywnymi w swojej pracy? Czy mają Państwo swoje sprawdzone sposoby na zachowanie balansu między pracą a odpoczynkiem?

Nie ma jednego sposobu na zachowanie balansu między pracą a odpoczynkiem, zwłaszcza w tak dynamicznym środowisku jak praca w branży komunikacji marketingowej. Prawdą jest również to, że w naszej branży zdarza się praca w tzw. nadgodzinach, ponieważ niektóre projekty są określone ramami terminów oczekiwanych od nas przez klientów. Aby zachować balans i poczucie stabilizacji, wprowadziliśmy wewnętrzną politykę dotyczącą zdrowia i dobrostanu pracowników. Naszym celem było poinformowanie pracowników m.in. o otwartości pracodawcy na wizyty lekarskie w trakcie godzin pracy, formie organizacji profilaktyki zdrowotnej, gotowości do podjęcia indywidualnej decyzji mającej na celu zapewnienie wsparcia psychologicznego dla pracownika czy możliwości dołączenia do ubezpieczenia grupowego. Wprowadziliśmy również dwa dodatkowe dni urlopu w ramach Wellbeing Holidays, przysługujące po wykorzystaniu urlopu wypoczynkowego. Z doświadczenia wiemy, że pracownicy doceniają również fakt, że co roku bierzemy udział w akcji „Dwie godziny dla rodziny”, oraz hybrydową formę pracy, której harmonogram jest ustalany przez pracownika.

 

Rozwój kompetencji, również miękkich, to dla wielu kandydatów bardzo istotna kwestia podczas poszukiwania zatrudnienia. Jak dbają Państwo o rozwój swoich pracowników?

W zależności od etapu kariery, staramy się dopasować zróżnicowane możliwości rozwoju, na które składają się nie tylko szkolenia, ale lokalne programy rozwojowe, jak na przykład mentoring. Dzięki temu, że jesteśmy częścią globalnej organizacji, nasi pracownicy mogą korzystać również z programów i szkoleń, które odbywają się poza granicami Polski. Jesteśmy również jedną z nielicznych organizacji, która może się pochwalić własną platformą rozwojową - Havas University. Taka wszechstronność narzędzi rozwojowych sprawia, że osoby z różnych działów i o innym doświadczeniu zawodowym, mają do dyspozycji zindywidualizowaną ofertę.

 

Dobry zespół to nie tylko codzienna wspólna praca. W jaki sposób Havas Media wspiera integrację wśród pracowników?

Oj, bawić to my się umiemy! Z pełną świadomością mogę powiedzieć, że w pracy kluczowa jest nie tylko realizacja celów, ale również integracja i szeroko pojęta zabawa. Nie chodzi nam tylko o to, aby pracownicy wzajemnie poznali się, ale żeby też rozumieli swoje potrzeby i charakter pracy, którą wykonują, ponieważ to wszystko przekłada się na dobrą współpracę, szacunek oraz wzajemne wsparcie. Co roku organizujemy zarówno większe eventy integracyjne, jak i mniejsze akcje w gronie pracowników, np. w formie turniejów ping-ponga, domówek czy zabaw na fliperach. W tym roku byliśmy również na kilkudniowym workation na Mazurach, a dwa lata temu na Helu. Formą integracji jest również nasz program wolontariatu, do którego każdy pracownik może zgłosić swoje pomysły. Od kilku lat aktywnie bierzemy udział w celebracji Dnia Ziemi, w ramach którego sadzimy drzewa w schronisku dla zwierząt w Korabiewicach oraz pomagamy w bieżących pracach gospodarczych w placówce. W naszej firmie edukujemy pracowników w zakresie działań, które mogą podjąć sami, aby – nawet w miejskich warunkach – wspierać bioróżnorodność, np. poprzez przygotowanie poidełka dla ptaków i owadów czy wysianie łączek kwietnych.

 

Jak opisaliby Państwo atmosferę panującą w Havas Media?

Naturalnie chciałabym ocenić atmosferę jako dobrą, ale bardzo nie lubię tego określenia. Dobra atmosfera pracy nic nie oznacza, dlatego my mówiąc o atmosferze, mamy na myśli pozytywne relacje między pracownikiem a jego przełożonym oraz innymi współpracownikami. Relacje w pracy są niezwykle ważne, ponieważ spędzamy w niej średnio 8 godzin dziennie. Dlatego zależy nam na stworzeniu takiego miejsca pracy, w którym wzajemna współpraca, brak rywalizacji, pomoc, poczucie równego traktowania będzie czymś naturalnym. Takie środowisko pracy tworzymy poprzez budowanie relacji i rozwiązywanie konfliktów, które czasami się pojawiają, sprawiedliwe traktowanie pracowników przez ich przełożonych oraz jasne określanie priorytetów. Wiele osób docenia również fakt, że jesteśmy firmą globalną, ale z rodzinną atmosferą - spotykamy się cyklicznie z zarządem na cokwartalnych spotkaniach, działa u nas grupa przedstawicieli pracowników oraz grupa Havas Diversity. Spotykamy się na co dzień z różnymi wyzwaniami biznesowymi i zarządczymi, ale z badań zaangażowania i feedbacku od pracowników wynika, że dobre relacje w zespole, które przekładają się na atmosferę pracy, zawsze są wskazywane jako zdecydowane wyróżniki firmy.

 

Kim są klienci Havas Media? W jaki projektach mają szansę uczestniczyć Państwa pracownicy?

Nasi klienci to w dużej mierze międzynarodowe korporacje, prowadzące swoją działalność w różnych sektorach. Tak szerokie spektrum zapewnia naszym pracownikom możliwość rozwoju w wielu kategoriach, jak również różnorodnych projektach. Wiemy też, że każdy klient oraz branża ma swoją specyfikę, dlatego klientów dobieramy pod kątem umiejętności oraz oczekiwań rozwojowych naszych pracowników. Mamy również takich klientów, którzy pracują z jednym accountem od kilku lat, co pozwala budować długofalową relację, tworzyć nowe projekty, a osobie pracującej w agencji mediowej - obserwować, jak rozwija się produkt klienta. Oczywiście są klienci otwarci na bardzo kreatywne rozwiązania komunikacji marketingowej, co sprawia, że nasi pracownicy mogą angażować się w projekty o bardzo różnorodnym, a czasem niecodziennym, charakterze.

 

Havas Media Sp. z o.o.