Rekompensata od linii lotniczych – opóźniony lot
Jeśli Twój lot został odwołany, opóźniony o ponad 3 godziny lub zostało Ci odmówione wejścia na pokład, masz prawo do otrzymania rekompensaty. Zależy to jednak od konkretnych okoliczności lotu. Sprawdź, czy przysługuje Ci odszkodowanie za podróż.
Wysokość odszkodowania zależy od trasy lotu:
- 250€ dla lotów o długości do 1500 km,
- 400€ dla lotów o długości od 1500 km do 3500 km,
- 600€ dla lotów o długości powyżej 3.500 km.
Sprawdź, jakie odszkodowanie przysługuje Ci za opóźniony lub odwołany lot.
Odszkodowanie za zakłócenie lotu nie będzie przysługiwać, gdy:
- Zakłócenie lotu wynika z nadzwyczajnych okoliczności, których nie dało się uniknąć, takich jak destabilizacja polityczna, ekstremalne warunki meteorologiczne uniemożliwiające przelot, zderzenie statku powietrznego z ptakiem, zagrożenie bezpieczeństwa lub nagłe usterki wpływające na bezpieczeństwo.
- Pasażer został powiadomiony o odwołaniu lotu więcej niż 14 dni przed planowanym czasem odlotu.
- Pasażer otrzymał informację o odwołaniu lotu w okresie od 7 do 14 dni przed planowanym odlotem, pod warunkiem, że gwarantowano mu wylot nie później niż 2 godziny przed pierwotnie planowanym czasem odlotu, a dotarcie do miejsca docelowego nastąpiło nie więcej niż 4 godziny po pierwotnym czasie przylotu.
- Pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu w okresie krótszym niż 7 dni przed planowanym odlotem, jednak zagwarantowano mu wylot nie później niż 1 godzinę przed pierwotnie planowanym czasem odlotu, a dotarcie do miejsca docelowego nastąpiło nie więcej niż 2 godziny po pierwotnym czasie przylotu.
Odszkodowanie przysługuje pasażerowi, niezależnie od tego, kto dokonał płatności za bilet. Jeśli opóźnienie miało miejsce w trakcie podróży służbowej, jako pasażer masz prawo domagać się odszkodowania.
W przypadku braku polskiego rachunku bankowego, DelayFix oferuje alternatywne metody przekazania odszkodowania, takie jak przelew na zagraniczne konto bankowe, przekaz pocztowy czy przekaz Western Union. Możesz też wskazać konto bliskiej osoby.
Odszkodowanie jest wypłacane w polskich złotych lub euro, zgodnie z wyborem pasażera.
Tak, Pasażerowi przysługuje rekompensata w przypadku odwołania lotu z powodu czynników zależnych od przewoźnika, nawet jeśli ten zwrócił koszt zakupionego biletu.
Opłacenie kosztów noclegu, wyżywienia i transportu przez przewoźnika wynika z postanowień rozporządzenia WE 261/2004 i nie eliminuje prawa Pasażera do otrzymania odszkodowania. Przewoźnik nie ma prawa potrącać tych kosztów od przysługującej rekompensaty pasażerowi.
Proces uzyskiwania odszkodowania od linii lotniczych
Najprostszym i najszybszym sposobem jest zgłoszenie sprawy poprzez formularz na naszej stronie internetowej. Alternatywną drogą zgłoszenia jest przekazanie danych sprawy kontaktując się z nami pod numerem telefonu +48 222 929 222 lub email kontakt@delayfix.com.
Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Tylko jedna firma będzie miała prawo do odszkodowania, a prowadzenie sprawy przez dwie firmy jednocześnie jest nieefektywne. Zazwyczaj odszkodowanie przysługuje firmie, która pierwsza podpisała umowę z klientem. Ponadto, pasażer może być obciążany dodatkowymi kosztami za prowadzenie dwóch spraw jednocześnie.
DelayFix zajmuje się obsługą reklamacji i roszczeń pasażerów dotyczących opóźnień lotów, odwołanych lotów. Jeśli linia lotnicza odrzuciła Twój wniosek o rekompensatę, możesz skorzystać z usług DelayFix i przekazać swoją sprawę do dalszego rozpatrzenia. W zgłoszeniu należy przesłać pełną korespondencję z linią lotniczą oraz inne wymagane dokumenty.
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 pasażer może ubiegać się o rekompensatę w terminie jednego roku od wystąpienia opóźnienia lub odwołania lotu.
Czas opóźnienia lotu jest obliczany od momentu przybycia pasażera do docelowego portu lotniczego, a dokładniej od chwili otwarcia drzwi samolotu.
W przypadku przegranej sprawy Pasażer nie ponosi żadnych kosztów, pozostają one po stronie DelayFix.
Tak. Pasażerowie powinni rozliczyć się z otrzymanej kwoty (od DelayFix) w zeznaniu PIT 36/PIT 37 w wierszu “Inne źródła”.
Dokumenty do ubiegania się o odszkodowanie za odwołany lot
Rodzaj wymaganych dokumentów zależy od typu lotu. W przypadku lotów rejsowych są to bilet oraz karta pokładowa. Natomiast dla lotów czarterowych: umowa z biurem podróży oraz karta pokładowa. W obu typach lotu, w przypadku Pasażera małoletniego, wymaga się dodatkowo aktu urodzenia (dotyczy tylko spraw, które są przedmiotem postępowania sądowego). Jest to związane z tym, iż na dokumentach w imieniu nieletniego Pasażera podpisuje się opiekun prawny.
Akt urodzenia dziecka stanowi potwierdzenie, że osoba podpisująca się pod umową jest jego opiekunem prawnym.
Tak, wymagane dokumenty można przekazać drogą elektroniczna podczas zgłaszania sprawy przez formularz internetowy lub wysłać je mailowo na adres: kontakt@dealyfix.com