Wywiady BARWA SPÓŁKA Z O.O.
Barwa to nowoczesna firma kosmetyczna z bogatymi tradycjami. Czy mogliby Państwo przybliżyć użytkownikom GoWork.pl jej historię? Skąd pomysł na stworzenie własnej marki?
Spółka BARWA została założona w 1949 r. Pierwsza siedziba Spółki mieściła się w Rynku Głównym w Krakowie, początkowo działająca pod nazwą Wytwórnia Artykułów Chemiczno-Gospodarczych Spółdzielnia Pracy. Barwa w pierwszych latach działalności bazowała na produkcji pasty do butów, benzyny do zapalniczek i kredy krawieckiej. Po czterech latach do oferty zostały wprowadzone farby do włosów na bazie naturalnych barwników oraz ozdoby choinkowe, które swoich odbiorców znalazły m.in. w Kanadzie, Niemczech i Francji.
Okres świetności firmy przypadł na lata 70-te, kiedy Barwa postawiła na produkcję mydła – jednego z najbardziej pożądanych artykułów tamtych czasów. Poza najpopularniejszym mydłem szarym, produkowano wiele rodzajów mydeł specjalnych, skierowanych do szerokiego kręgu odbiorców o bardzo różnych upodobaniach i potrzebach.
W roku 1977 Barwa wprowadziła do swojej oferty specjalistyczne mydła w kostce. Niektóre z nich, np. mydło siarkowe, produkowane są do dziś. Rok później firma rozpoczęła produkcję płynu do mycia naczyń Jagna. W połowie lat 80-tych, Barwa uruchomiła produkcję kosmetyków, która trwa nieprzerwalnie do dnia dzisiejszego i jest głównym profilem działalności firmy.
Zajmujemy się produkcją kosmetyków pielęgnacyjnych do twarzy i ciała, produktami myjącymi, w tym mydłami w kostce oraz środkami czystości. Hasło przyświecające firmie Barwa od jej założenia w 1949 roku, to nowoczesna technologia w połączeniu z tradycją.
Korzystamy z tego, co najlepsze w tradycji - receptura, składniki, a następnie łączymy to z nowymi technologiami produkcji. Stale inwestujemy w rozwój laboratorium badawczo - naukowego, wyposażanie parku maszynowego, jednocześnie śledząc tendencje na rynku, tak aby móc oferować produkty skuteczne i bezpieczne.
W swojej pracy kierujecie się Państwo połączeniem potęgi doświadczenia, stabilnego rozwoju, a także produktów najwyższej jakości. Jak przekłada się to na Państwa codzienne obowiązki?
Tradycja BARWY sięga 1949 r., a wiedza została wypracowana przez kilka pokoleń specjalistów. Ważną cechą zespołu jest podnoszenie kwalifikacji na kierunkowych studiach podyplomowych, szkoleniach branżowych oraz sprawne dostosowywanie się do wymagań rynku, wynikających z harmonizacji w dziedzinie produkcji kosmetyków z Unią Europejską.
Atutem laboratorium jest posiadanie własnej grupy specjalistów – chemików i kosmetologów, tworzących oryginalne, autorskie receptury, w oparciu o stale pogłębianą wiedzę. Pozwala na to wieloletnią, ścisłą współpracę z renomowanymi laboratoriami producentów surowców kosmetycznych i znajomość nowoczesnych technologii, wynikającą ze stałego monitoringu rynku. Tę wiedzę uzupełniają szkolenia krajowe i zagraniczne oraz obecność na corocznych, wiodących targach surowców kosmetycznych IN COSMETICS oraz na największych międzynarodowych targach branżowych.
Ambicją zespołu badawczego jest wprowadzanie nowatorskich i atrakcyjnych składników do receptur kosmetycznych na rynku polskim. Ponadto prowadzimy szereg nowatorskich działań, mających na celu rozwój naszej sprzedaży. W 2022 r. planujemy jeszcze mocniej skupić się na działaniach eksportowych i rozwoju kanału nowoczesnego. Obecnie eksport stanowi 23% sprzedaży firmy, a nasze plany obejmują dalszą ekspansję – na Bliski Wschód, do Chin, Hongkongu, Malezji oraz krajów Zatoki Perskiej. Rozwijamy także produkcję private label, w której posiadamy bardzo bogate doświadczenie w produkcji dla największych międzynarodowych sieci handlowych. Rozwijamy się poprzez nieustanne badania w naszym laboratorium, szczegółowe analizy rynku, pielęgnowanie ludzkich talentów oraz inwestycje w park maszynowy.
Czym, Państwa zdaniem, kierują się współcześni klienci przy wyborze kosmetyków do pielęgnacji? Czego oczekują od Państwa marki?
Polacy są szczególnie wymagającymi i bardzo świadomymi klientami – sprawdzają składy produktów, zwracają uwagę na opakowania, pragną innowacji. Współczesne piękno to bycie sobą i wyrażanie siebie. Kobiety dojrzałe, z całym swoim bagażem doświadczeń, są często bardzo świadome siebie i swoich potrzeb. Są też zadowolone ze swojego wyglądu, może tu i ówdzie chciałyby coś poprawić, ale zależy im przede wszystkim na tym, żeby wyglądać zdrowo, promiennie i świeżo.
Nasza marka koncentruje się bardziej na filozofii „age well”, niż na cofaniu starzenia skóry. Wspieramy kobiety w tym, by ich skóra i włosy były w najlepszej kondycji, by czuły się piękne, zadbane i zadowolone z siebie. Tworzymy głównie produkty bez deklaracji wiekowej, które odpowiadają na konkretne potrzeby skóry i włosów. Wśród naszych klientów jest sporo przedstawicieli Silver Generation – w końcu Barwa ma ponad 70-cio letnią historię i w swoim portfolio produkty dostępne na rynku od kilkudziesięciu lat.
Duża część naszego przekazu marketingowego jest przemyślana pod kątem osób dojrzałych, dostosowujemy do nich też kanały sprzedaży – nasze produkty są szeroko dostępne w sklepach tradycyjnych, sklep internetowy Barwy przechodzi właśnie transformację, dzięki której będzie bardziej intuicyjny i dostosowany do starszego pokolenia. Na przyszły rok zaplanowaliśmy kilkadziesiąt nowych wdrożeń produktów, które doskonale wpisują się w aktualne trendy. W dalszym ciągu poszerzamy ofertę produktów do pielęgnacji włosów – szampony i odżywki z serii Barwa Naturalna stały się absolutnym hitem sprzedażowym i zaplanowaliśmy kolejne wdrożenia w tej serii. Naszą ofertę poszerzamy o produkty waterless, naturalne i z pewnością kolejne roślinne mydła, stanowiące główny filar działalności.
Czy wykorzystują Państwo przy tworzeniu swoich kosmetyków tradycyjne receptury? Jak łączy się je z nowoczesnymi technikami produkcji?
Oczywiście. Doskonałym przykładem jest seria Barwa Naturalna, która opiera się na tradycyjnych recepturach znanych od pokoleń. Znajdziemy w niej szampon octowy, piwny, lniany czy odżywkę drożdżową – wszystko inspirowane domowymi sposobami pielęgnacji włosów, stosowanymi przez nasze babcie, a dodatkowo z bardzo wysoką zawartością składników pochodzenia naturalnego. Również seria Barwa Siarkowa i Bebi produkowane są niezmiennie od ponad 20 lat i wciąż są uwielbiane przez kolejne pokolenia.
Wykorzystując nowoczesne techniki produkcji, najwyższej klasy surowce i projektując nowoczesne opakowania sprawiamy, że serie te wpisują się w najnowsze trendy i nieustannie goszczą na półkach Polaków. Firma posiada własne laboratorium badawcze, w którym powstają produkty kosmetyczne w oparciu o nowoczesne receptury, uwzględniające osiągnięcia współczesnej kosmetologii i technologii, a także wieloletnią współpracę ze światowymi liderami w dziedzinie surowców kosmetycznych.
Opracowanie nowego produktu lub modyfikacja istniejących podlega procedurze Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001:2015. Dla bezpieczeństwa konsumenta wyroby podlegają badaniom dermatologicznym, aplikacyjnym oraz otrzymują ocenę bezpieczeństwa - tzw. Raport Bezpieczeństwa. Badania te odbywają się w wyspecjalizowanych, niezależnych instytucjach. Podczas badań nad kosmetykami korzystamy z doświadczenia lekarzy dermatologów, a przy opracowywaniu kosmetyków dla dzieci laboratorium współpracuje z Instytutem Matki i Dziecka w Warszawie.
Do produkcji wykorzystywane są w pełni automatyczne urządzenia do produkcji półfabrykatów, a także do konfekcjonowania. Hale produkcyjne są klimatyzowane, a warunki mikrobiologiczne osiągają poziom stosowany przy produkcji leków czy w branży spożywczej.
Trendy w kosmetologii zmieniają się podobnie, jak potrzeby klientów. Jakie nowe, ciekawe kierunki w tym zakresie mogliby Państwo aktualnie wskazać?
Od kilku lat obserwujemy rosnący popyt na składniki pochodzenia naturalnego w kosmetykach. Klienci szukają i nadal będą szukać roślinnych składników w preparatach kosmetycznych. Barwa wykorzystuje naturalne wyciągi od samego początku istnienia firmy, jednocześnie doskonaląc i unowocześniając technologię wytwarzania, tak aby finalny produkt spełniał najwyższe standardy jakości, skuteczności i bezpieczeństwa.
W 2004 roku całkowicie zrezygnowaliśmy z wykorzystywania do produkcji tłuszczów zwierzęcych. Nasze mydła są w 100% wegańskie. Bardzo silnym trendem jest zrównoważony rozwój oraz clean beauty – są to opakowania i produkty przyjazne dla środowiska naturalnego, wielorazowe opakowania, opakowania z odzysku i biodegradowalne. Przykładem są nasze mydła, które pakujemy niezmiennie od lat w szary papier.
Składniki, o których jest najgłośniej w produktach do twarzy, to fermenty, adaptogeny i dzikie rośliny, natomiast w przypadku pielęgnacji włosów na rynku polskim, to wciąż trend na równowagę PEH. Szalenie popularne stają się produkty do pielęgnacji skóry głowy: peelingi, wcierki. Klienci poszukują produktów idealnie dobranych do potrzeb włosów i skóry głowy, a nie jedynie ogólnie ich upiększających. Nowością i rosnącym trendem na świecie są produkty antybakteryjne, „usuwające wirusy” z włosów.
W przypadku produktów do ciała rośnie trend „body positive” – już nie próbujemy na siłę zmienić, odchudzić swojego ciała, akceptujemy je takim, jakie jest i rozpieszczamy pielęgnacją, która ma sprawiać przyjemność – produkty mają powodować, że skóra wygląda promiennie i zdrowo.
Taka wiedza i doświadczenie to efekt pracy zespołowej. Wśród Państwa pracowników są specjaliści z pasją, także do m.in. podróży, czy literatury. Kto tworzy zespół Barwy?
Zespół Barwy to ludzie absolutnie zgrani, pełni pasji, zaangażowania. Wielu z nas pracuje w Barwie od 10, 15, a nawet 20 lat i dłużej. Szanujemy się nawzajem, ale też firma zdecydowanie dba o nas i o nasz rozwój. Dzięki temu mamy poczucie stabilności i dobrze się w tym miejscu czujemy.
Barwa to grono świetnych specjalistów. Oprócz tego, że doskonale znają się na tym, co robią, to na co dzień mają mnóstwo pasji – są wśród nas osoby, które kochają podróże, pasjonaci wspinaczki górskiej, miłośnicy kolarstwa, czy osoby, które kochają piec i gotować.
W naszym Dziale Technicznym pracują pasjonaci motoryzacji, którzy sami odnawiają pojazdy i dają drugie życie samochodom i motocyklom sprzed kilkunastu, kilkudziesięciu lat. W zespole jest także osoba, która rzeźbi niesamowite rzeczy, bawi się formą, materiałami, kształtami. Barwa to definitywnie ludzie z pasją.
A kto, Państwa zdaniem, najlepiej by do niego pasował? Jakich cech i kompetencji poszukujecie Państwo u kandydatów do pracy w Barwie?
Poszukujemy przede wszystkim ludzi zaangażowanych, którzy mają mnóstwo pozytywnej energii, chcą działać, rozwijać się i śmiało dążą do celu. Nie odnieślibyśmy sukcesu właśnie bez naszego zaangażowanego zespołu.
Stawiamy na kandydatów dynamicznych, kreatywnych, myślących nieszablonowo, ale także dokładnych, skrupulatnych i rzetelnych w wykonywaniu swoich obowiązków. Ważna jest dla nas komunikatywność, samodzielność i wykazywanie się własną inicjatywą oraz niewątpliwie umiejętność pracy zespołowej.
Na jakie stanowiska prowadzicie Państwo rekrutację najczęściej?
Myślę, że mamy podobne potrzeby rekrutacyjne w większości działów. Nie mamy stanowisk mocno rotujących, a raczej poszukujemy pracowników tam, gdzie najszybciej się rozwijamy – handel, marketing, produkcja, magazyn.
Co mogłoby dodatkowo wyróżnić kandydata do pracy w Barwie?
Zdecydowanie dużym atutem jest doświadczenie lub zainteresowanie branżą kosmetyczną. Osoby, dla których kosmetyki są pasją, z pewnością będą miały ogromne serce do codziennej pracy. Na pewno kandydata wyróżni doświadczenie w pracy dla firmy produkcyjnej – taka struktura różni się od firm usługowych pod wieloma względami.
Jakie warunki zatrudnienia oferowane są potencjalnym pracownikom Barwy? Czy proponowane są również benefity pozapłacowe?
Dbanie o rozwój i satysfakcję Pracowników są dla Barwy kluczowe. Z jednej strony firma dba o stabilność zatrudnienia, z drugiej o dobrą atmosferę. Korzystamy z wielu benefitów pozapłacowych, takich jak grupowe ubezpieczenie medyczne, dzięki któremu mamy dostęp do konsultacji lekarskich w ramach prywatnej opieki medycznej i dostępność wielu specjalistycznych badań całkowicie za darmo i w ekspresowym terminie.
Ponadto mamy możliwość skorzystania z karty Multisport, Pracowniczych Planów Kapitałowych i Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, organizujemy również zdrowe owocowe środy.
Na pewno bardzo cennym aspektem pracy w Barwie jest to, że doświadczenie wieloletnich pracowników spotyka się z nowoczesnym podejściem młodych i kreatywnych osób. Bierzemy udział w największych międzynarodowych targach branżowych, mamy każdego dnia wpływ na wdrażane produkty na każdym etapie ich powstawania, zanim jeszcze trafią na sklepowe półki.
W jaki sposób integrują się Państwo w zespole Barwy? Jak oceniliby Państwo atmosferę pracy w firmie?
W pracy spędzamy 1/3 swojego życia, dlatego szczególnie dbamy w Barwie o dobrą atmosferę. Wpływa to na relacje pomiędzy pracownikami, zaangażowanie w wykonywane zajęcia, efektywność działań. Ważne jest, by każdy z nas czuł się dobrze w pracy, był sprawiedliwie oceniany.
Wspieramy się w codziennych zadaniach, pomagamy sobie, rozmawiamy. Lubimy spotkać się przy kawie na dobry początek dnia lub po pracy. Zdarza się, że ktoś przyniesie domowe ciasto, a innego dnia upiecze dla całej firmy ciasteczka. Nasz zespół handlowy integrujemy, organizując dwa razy w roku spotkania wszystkich przedstawicieli.
W Barwie nie ma niezdrowej rywalizacji – tutaj wszyscy sobie pomagamy, by osiągnąć wspólny cel.
Barwa wciąż poszerza swoją ofertę i podnosi jakość produktów, dbając o zrównoważony rozwój. Jakie dalsze marzenia mają Państwo dla swojej firmy?
Spójna strategia marketingowa jest dużym wyzwaniem dla firmy z tak szerokim portfolio, jak Barwa. Aby jak najlepiej realizować postawione cele słuchamy potrzeb klienta i staramy się zaoferować mu produkt, który odpowiada jego oczekiwaniom. Staramy się poznać jego zwyczaje zakupowe, pragnienia i upodobania.
Naszym marzeniem jest wciąż zgrany i trwały zespół, który będzie tworzył najlepsze produkty i będzie to robił z pasją. To nieustanny rozwój i oferowanie klientom jeszcze lepszych, jeszcze ciekawszych i innowacyjnych produktów.
Wciąż budujemy rozpoznawalność naszych marek na rynku polskim, głównie w kanale nowoczesnym, jak również na rynkach światowych. I mocno wierzymy, że z takimi ludźmi w zespole z pewnością nam się uda.