MPK-ŁÓDŹ Sp. z o.o.

1.9 Udziel wywiadu o firmie

Wywiady MPK-ŁÓDŹ Sp. z o.o.

zdjęcia autora wywiadu

Wywiad udzielony przez użytkownika Piotr Wasiak

Pracownik firmy - Rzecznik MPK (przy wsparciu zespołu rekrutacyjnego)

01.12.2023 10:12

Czym zajmuje się Państwa firma?

Piotr Wasiakikona wywiad

Podstawową działalnością Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi są usługi przewozowe świadczone dla mieszkańców miasta. Każdego dnia na łódzkie ulice wyjeżdża kilkaset tramwajów i autobusów. Dla wielu łodzian są one głównym środkiem transportu do szkoły, pracy czy do przemieszczania się po mieście. W ciągu doby pojazdy MPK-Łódź pokonują średnio łącznie ponad 120 tysięcy kilometrów. Spółka zajmuje się także: modernizacją taboru, produkcją części, remontami torów i sieci trakcyjnej, a także przewozem osób niepełnosprawnych.

Jak wyglądały początki firmy?

Piotr Wasiakikona wywiad

Historia komunikacji miejskiej w Łodzi rozpoczęła się w grudniu 1898 roku. Łódź była pierwszym miastem w Królestwie Polskim, w którym zaczęły kursować tramwaje elektryczne. 50 lat później, czyli 11 października 1948 roku, funkcjonowanie rozpoczęła łódzka komunikacja autobusowa. Spółka MPK-Łódź sp. z o.o. swoją działalność rozpoczęła 1 stycznia 1993 roku. Dziś MPK-Łódź to blisko 420 autobusów i ponad 400 wagonów tramwajowych. Firma nieustannie się zmienia, aby pasażerowie mogli podróżować w coraz lepszych i bardziej komfortowych warunkach.

Jak wygląda struktura Państwa firmy?

Piotr Wasiakikona wywiad

W MPK-Łódź zatrudnionych jest obecnie ponad 3100 osób. Zdecydowaną większość stanowią osoby prowadzące środki lokomocji – kierowcy i motorniczowie. Jednak nad tym, aby pojazdy mogły każdego dnia wyjechać na trasę, pracuje wiele osób. Coraz nowocześniejsze autobusy i tramwaje wymagają wyspecjalizowanej kadry, odpowiedniego sprzętu i hal, w których mogą być serwisowane i naprawiane. W związku z tym zatrudniamy także osoby odpowiedzialne za te kwestie.

W jakich miejscach znajdują się zajezdnie, w których stacjonują pojazdy?

Piotr Wasiakikona wywiad

Pojazdy MPK-Łódź stacjonują obecnie w czterech lokalizacjach. W zajezdni tramwajowej ET-1 (Telefoniczna), zajezdni tramwajowej ET-2 (Chocianowice), zajezdni autobusowej EA-1 (Limanowskiego) oraz zajezdni autobusowej EA-2 (Nowe Sady).

Jaka inna działalność, oprócz tej związanej z zarządzaniem autobusami i tramwajami miejskimi, jest przez Państwa prowadzona?

Piotr Wasiakikona wywiad

MPK-Łódź to nie tylko autobusy i tramwaje, którymi na co dzień mieszkańcy poruszają się po mieście. Jesteśmy także właścicielami Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych, który pomaga osobom z dysfunkcją ruchową czy intelektualną dostać się do szkół, pracy czy ośrodków rehabilitacyjnych. Prowadzimy również Zakład Torów i Sieci, który odpowiada za bieżące utrzymanie infrastruktury tramwajowej oraz wykonuje remonty torowisk i sieci trakcyjnej, a także bierze udział w licznych inwestycjach torowych w Łodzi i aglomeracji łódzkiej. Ostatnim filarem naszej działalności jest Zakład Techniki, który prowadzi naprawy, modernizacje oraz remonty kapitalne tramwajów, a także produkuje i regeneruje podzespoły taboru tramwajowego i autobusowego. MPK-Łódź może też pochwalić się unikatowymi w skali całego kraju projektami. Należą do nich tramwaj-pług do odśnieżania torowisk czy tramwaj-szlifierka do oczyszczania szyn.

Kto odpowiada za rekrutację w firmie?

Piotr Wasiakikona wywiad

Proces rekrutacji prowadzony jest przez pracowników Sekcji Rekrutacji i Szkoleń Działu Personalnego, w tym przez psychologa. Wybieramy osoby, których kandydatury są w największym stopniu dopasowane do profilu osobowego motorniczego tramwaju lub kierowcy autobusu. Kandydaci na prowadzących pojazdy mogą podjąć u nas naukę, z jednoczesnym zatrudnieniem na stanowisku Pracownika Obsługi Zajezdniowej. Do obowiązków takiej osoby, oprócz uczestnictwa w zajęciach, należy między innymi podstawowa kontrola stanu technicznego pojazdu i zgłaszanie usterek w pojeździe. Kandydaci przystępują do kursu na podstawie umowy szkoleniowo-lojalnościowej, na podstawie której zobowiązują się do przepracowania w naszym przedsiębiorstwie trzech lat na stanowisku motorniczego bądź kierowcy autobusu.

Czy Państwa firma jest otwarta na kandydatury osób w wieku 50+?

Piotr Wasiakikona wywiad

W naszym zespole osoby w wieku 50+ stanowią około 40% załogi (444 kierowców autobusów i 217 motorniczych, spośród 1700 wszystkich prowadzących tramwaje i autobusy). Jesteśmy więc otwarci na kandydatury osób doświadczonych. W naszych Ośrodkach Szkolenia Kierowców i Motorniczych uczymy za darmo prowadzenia pojazdów. Przekazujemy wiedzę dotyczącą pracy i obsługi pasażerów. Organizujemy kilkutygodniowy kurs, podczas którego kandydat może dowiedzieć się wszystkiego od podstaw. Osoby chętne do wzięcia w nim udziału mogą wysłać swoje CV na https://mpk.lodz.pl/showarticleslist.action?category=1302&Praca i przejść prosty proces rekrutacyjny. Kandydaci, którzy chcą dowiedzieć się więcej o możliwości zatrudnienia, mogą także skontaktować się z nami pod numerami telefonu: 42 672 12 57, 42 672 12 68, 42 672 12 83 lub 42 672 13 53.

Jak przebiega rekrutacja w Państwa firmie?

Piotr Wasiakikona wywiad

Proces rekrutacji na kurs motorniczych lub kierowców autobusu jest wieloetapowy. Pierwszy etap to zbieranie i analizowanie dokumentów aplikacyjnych przesłanych przez kandydatów. Wybrane osoby w ciągu kilku dni dostają mailowe zaproszenie na badanie kwestionariuszem sprawdzającym predyspozycje do pracy na stanowisku kierowcy autobusu lub motorniczego.

Jak wygląda drugi etap?

Piotr Wasiakikona wywiad

Drugi etap rekrutacji to badanie zakwalifikowanych osób specjalnie przygotowanym kwestionariuszem, sprawdzającym predyspozycje do pracy na stanowisku prowadzącego. Do następnego etapu zapraszane są osoby, które w badaniu kwestionariuszem uzyskają minimum 70% punktów. W ten sposób wybieramy kandydatury w najlepszym stopniu dopasowane do profilu osobowego kierowcy autobusu komunikacji miejskiej lub motorniczego. Praca ta jest bardzo odpowiedzialna i musimy mieć pewność, że przyjmujemy ludzi o odpowiednich predyspozycjach.

Co dzieje się dalej?

Piotr Wasiakikona wywiad

Trzeci etap rekrutacji to rozmowy kwalifikacyjne wraz z symulacjami rzeczywistych sytuacji. Po przejściu procesu rekrutacji i zakwalifikowaniu na kurs kandydaci kierowani są na badania lekarskie i psychologiczne. Przed przystąpieniem do zajęć muszą także przedstawić orzeczenie o braku przeciwwskazań lekarskich i psychologicznych do prowadzenia tramwaju lub autobusu.

Jak wygląda organizacja kursu dla motorniczych w Państwa firmie?

Piotr Wasiakikona wywiad

Cały kurs trwa 7,5 tygodnia. Przez pierwsze 2,5 tygodnia odbywają się lekcje teoretyczne. W ciągu trzech dni w Sekcji Rekrutacji i Szkoleń przeprowadzane są warsztaty z zakresu: obsługi pasażera, organizacji i funkcjonowania firmy, wizerunku spółki oraz zajęcia z psychologiem (m.in. z zakresu radzenia sobie ze stresem). Następne dwa tygodnie kandydaci spędzają z instruktorami jazdy. Prowadzone zajęcia dotyczą: zasad bezpiecznego prowadzenia tramwaju, przepisów ruchu drogowego, obsługi wagonów, budowy i działania sieci trakcyjnych. Część teoretyczna kursu kończy się egzaminem wewnętrznym. Osoby, które zdadzą egzamin, mogą przystąpić do realizacji zajęć praktycznych, czyli jazdy tramwajem pod okiem instruktorów.

W jakich godzinach odbywają się zajęcia?

Piotr Wasiakikona wywiad

Zajęcia teoretyczne odbywają w godzinach „urzędowych”, czyli od poniedziałku do piątku, od 7.00 do 15.00. Zajęcia praktyczne również odbywają się od poniedziałku do piątku, ale już w różnych godzinach. Celem takiego rozkładu ćwiczeń jest doświadczenie przez kursantów tego, jak funkcjonuje ich organizm bardzo wcześnie rano lub późnym wieczorem, ponieważ w tej pracy kierowanie pojazdami o różnych porach dnia jest codziennością. Przystępując do kursu, trzeba więc być osobą dyspozycyjną, ponieważ obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Co dzieje się, kiedy kandydaci zaliczą już część praktyczną?

Piotr Wasiakikona wywiad

Część praktyczna kursu kończy się egzaminem wewnętrznym, po którym kandydaci na motorniczych kierowani są do WORD na egzamin państwowy. Koszt egzaminu państwowego i wydania pozwolenia na prowadzenie tramwaju pokrywa kursant. Po pozytywnym zaliczeniu egzaminu państwowego i otrzymaniu pozwolenia na kierowanie tramwajem kursant zmienia stanowisko pracy na motorniczego. Przez kilka pierwszych dni w wykonywaniu obowiązków służbowych towarzyszy im patron, czyli doświadczony pracownik, który udziela praktycznych wskazówek i porad. Później rozpoczyna się już samodzielna praca za pulpitem tramwaju.

Jak wygląda organizacja kursu dla kierowców autobusu w Państwa firmie?

Piotr Wasiakikona wywiad

W szkole jazdy przy MPK-Łódź, dla naszych przyszłych pracowników organizujemy bezpłatne kursy prawa jazdy kategorii D wraz z uprawnieniami do przewozu osób, dla kandydatów, którzy zadeklarują pracę u nas, przez co najmniej trzy lata. Żeby przystąpić do kursu, kandydaci muszą mieć ukończone 24 lata, posiadać prawo jazdy kategorii B oraz pozytywnie zakończyć proces rekrutacji.

Jak wygląda specyfika takiego kursu?

Piotr Wasiakikona wywiad

Przyszli kierowcy MPK-Łódź uczą się jeździć Mercedesami Conecto, dokładnie takimi samymi, jakie można zobaczyć na łódzkich ulicach. Już po około dziesięciu tygodniach od rozpoczęcia zajęć, kursanci zdają egzamin państwowy na prawo jazdy kategorii D. Co istotne zdają go na tym samym autobusie, na którym się szkolili. Dzięki temu odczuwają mniejszy stres, a skuteczność pozytywnych wyników egzaminów jest większa. Instruktorami w Ośrodku Szkolenia Kierowców MPK-Łódź są nasi kierowcy, ponieważ nikt inny nie zna specyfiki pracy na linii tak jak oni.

Jak wygląda proces nauki jazdy autobusem?

Piotr Wasiakikona wywiad

Po przejściu procesu rekrutacji i zakwalifikowaniu się na kurs kandydaci kierowani są na badania lekarskie i psychologiczne. Muszą także uzyskać w Wydziale Komunikacji profil kandydata na kierowcę (PKK) i profil kierowcy zawodowego (PKZ). Po przedstawieniu orzeczeń lekarskich i obu profili podpisana zostaje umowa szkoleniowa i umowa o pracę na stanowisku pracownika obsługi zajezdniowej. Kurs trwa około czterech miesięcy. Pierwszy tydzień to zajęcia teoretyczne, czyli warsztaty z zakresu: obsługi pasażera, organizacji i funkcjonowania firmy, wizerunku spółki, przepisów ruchu drogowego, a także zajęcia z psychologiem. Część teoretyczna kursu kończy się egzaminem wewnętrznym. Kolejne tygodnie to już zajęcia łączone – kwalifikacja do przewozu osób i jazda autobusem.

W jakich godzinach odbywają się zajęcia?

Piotr Wasiakikona wywiad

Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku. Część teoretyczna trwa od 7.00 do 15.00, a część praktyczna realizowana jest w różnych godzinach. Celem takiego rozkładu jest przyzwyczajenie kierowców do pracy w różnych godzinach. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i czasochłonna, więc pracownicy muszą być zmotywowani i zaangażowani w naukę.

Co dzieje się, kiedy kandydaci zakończą część praktyczną?

Piotr Wasiakikona wywiad

Część praktyczna kursu kończy się egzaminem wewnętrznym, po którym kandydaci na kierowców autobusów kierowani są do WORD w Łodzi na egzamin państwowy. Koszt egzaminów państwowych i wydania nowego prawa jazdy pokrywa kursant. Po pozytywnym zaliczeniu egzaminów państwowych i otrzymaniu nowego dokumentu pracownicy są przenoszeni na stanowisko kierowcy autobusu Przez kilka pierwszych dni w wykonywaniu obowiązków służbowych towarzyszy im patron, czyli doświadczony pracownik, który udziela jeszcze praktycznych wskazówek i porad. Później rozpoczyna się już samodzielna praca za kierownicą autobusu.

Jak na co dzień wygląda praca kierowcy autobusu?

Piotr Wasiakikona wywiad

Przede wszystkim jest to praca dwuzmianowa. Pierwsza zmiana może rozpoczynać się najwcześniej około godziny trzeciej rano, druga zmiana może kończyć się najpóźniej między północą a godziną pierwszą w nocy. Zmiana pracy najczęściej odbywa się we wskazanym punkcie w mieście. Kierowcy pracują w oparciu o grafik, który otrzymują z góry na cały miesiąc. Jest on przygotowywany na miesięczną normę godzin pracy (najkrótsze miesiące mają 152 godziny pracy, najdłuższe 184 godziny). Kierowcy autobusów prowadzą pojazdy na każdej linii obsługiwanej przez daną zajezdnię, co oznacza konieczność dobrego przygotowywania się do pracy – najlepszą metodą poznania trasy linii autobusowej jest objechanie jej jako pasażer. Do obowiązków kierowcy autobusu komunikacji miejskiej należy również udzielanie informacji pasażerskiej (oczywiście podczas postoju autobusu na przystanku).

Jak wygląda kwestia dni wolnych w pracy?

Piotr Wasiakikona wywiad

Wolna od pracy jest na ogół jedna niedziela w miesiącu. Pozostałe dni wolne wynikają z godzin pracy i mogą wypadać w każdy dzień tygodnia. Praca w niedziele i święta jest wynagradzana podwójnie, a za pracę w godzinach nocnych, pracownik otrzymuje dodatek do wynagrodzenia w wysokości 30% stawki zasadniczej.

W jaki sposób dbacie Państwo o rozwój pracowników?

Piotr Wasiakikona wywiad

Pracownicy Spółki biorą udział w licznych kursach i szkoleniach, w zależności od potrzeb danej komórki organizacyjnej. Kierowcy i motorniczowie regularnie przechodzą badania lekarskie i odnawiają uprawnienia do prowadzenia pojazdów, a kierowcy również przechodzą szkolenia okresowe niezbędne do przewozu osób. Obowiązkowe szkolenia BHP prowadzone są przez pracowników Spółki, dzięki czemu omawiane treści są dostosowane do realiów pracy w firmie. Prowadzący mogą zapoznać się z aktualnymi zmianami w przepisach ruchu drogowego oraz nauczyć się zasad udzielania pierwszej pomocy z użyciem AED. Jeśli pracownik chce poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą udzielania pierwszej pomocy, może bezpłatnie wziąć udział w rozbudowanym 8-godzinnym szkoleniu z tego zakresu. Z uwagi na duże zainteresowanie takimi szkoleniami od stycznia 2024 r. będą one organizowane co najmniej raz w miesiącu. Pracownicy w razie potrzeby, mogą korzystać również z bezpłatnego wsparcia psychologicznego. Spółka zapewnia prowadzącym pojazdy również opiekę psychologiczną w trakcie zdarzeń komunikacyjnych z udziałem naszych pojazdów.



MPK-ŁÓDŹ Sp. z o.o.