ikona autora wywiadu

Wywiad udzielony przez użytkownika Jan Kurowski

Były pracownik

27.07.2023 03:07

Chcemy Cię lepiej poznać. Napisz proszę, jaką historią chcesz się z nami podzielić?

Jan Kurowskiikona wywiad

Chciałbym opisać moje doświadczenia z pracy w ArjoHuntleigh Polska sp. z o.o. w trakcie mojego okresu próbnego. Praca w tej firmie była dla mnie zmianą branży (na branżę medyczną). Jest to szwedzka firma, zarządzana przez osoby z Warszawy. Dzięki temu wywiadowi, chciałbym mieć wpływ na poprawę warunków pracy koleżanek i kolegów dalej tam pracujących, a także nowych osób, które chciałyby aplikować do zespołu serwisu. Chciałbym, żeby pracodawca zrozumiał swoje błędy i zaczął przestrzegać przepisów Prawa Pracy i zasad BHP.

Na jakim stanowisku pracowałeś/aś i na czym ono polegało?

Jan Kurowskiikona wywiad

Aplikowałem na stanowisko Inżyniera serwisu. Po trzech pozytywnych etapach rekrutacyjnych, w tym rozmowach z kierownikiem serwisu i dyrektorem, dostałem ofertę pracy na stanowisku Technika serwisu. Okazało się, że nowo zatrudniani otrzymują stanowisko Technika a nie Inżyniera, ze względu na widełki zarobkowe w Polsce - stanowisko Technika jest słabiej wynagradzane. Starszych stażem Inżynierów serwisu, pracujących w tej firmie od 4 lat, chcieli również zdegradować do rangi Technika. Po sprzeciwie ze strony starej ekipy, szefostwo zrezygnowało z tego pomysłu i wszyscy dostali zmianę stanowiska z Technika na Inżyniera. To Kierownik serwisu przypisał sobie zasługę załatwienia tej sprawy. Niektórzy nowi pracownicy serwisu, pomimo studiów wyższych i stażu pracy w serwisie, otrzymywali i dalej otrzymują pensję niższą niż osoby bez studiów - bez znajomości narzędzi i bez doświadczenia. Praca Inżyniera serwisu polegała na wizytach w placówkach medycznych, w tym głównie szpitalach - oddziałach intensywnej terapii, zakaźnych itp. Pracownicy robili przegląd sprzętu medycznego i naprawy, zgodnie z wytycznymi firmy i rozporządzeniami ustaw medycznych w Polsce. Nowi pracownicy mieli być wdrażani przez starszych kolegów. My także mieliśmy dołączyć do tego zespołu. Niestety rzeczywistość okazała się taka, że większość doświadczonych inżynierów, którzy mieli nas wdrażać, złożyła wypowiedzenia i odchodzą z końcem lipca 2023 roku. To tylko niektóre z mankamentów serwisu, za które są odpowiedzialni, w głównej mierze, kierownik serwisu i dyrektor, którzy na to przyzwalają.

Czy miałeś/aś możliwość pracy zdalnej? Jeżeli nie, z czego wynikała ta decyzja?

Jan Kurowskiikona wywiad

Praca inżyniera serwisu jest głównie mobilna - dojazd służbowym vanem z miejsca zamieszkania do klientów, tj. szpitale i placówki medyczne na podległym terenie, określonym w umowie o pracę. Zazwyczaj było to jedno, konkretne województwo, lub dwa województwa, z delegacjami do pozostałych (zastępstwo lub pomoc w przeglądach i instalacjach). Z racji charakteru pracy, Inżynier serwisu dostawał komputer służbowy, na którym miał odbywać szkolenia i certyfikację (platforma Arjo). Dopiero na podstawie certyfikatu i zrealizowanego szkolenia, Inżynier mógł samodzielnie wykonywać przegląd i naprawy.

Co było powodem zakończenia współpracy z firmą?

Jan Kurowskiikona wywiad

Cytując Managera serwisu, oceniającego moją osobę: "Tobie nie podoba się w Arjo, wprowadzasz złą atmosferę". Manager postanowił nie przedłużać ze mną umowy. Ostatnio usłyszałem, że jestem pretensjonalny i że nie dało się ze mną dogadać. Ja tylko próbowałem walczyć o równe traktowanie każdego pracownika, o przestrzeganie Prawa Pracy i o przestrzeganie zasad BHP, tym bardziej, że praca inżyniera serwisu jest narażona na bezpośredni kontakt z pacjentem szpitalnym. Niestety oficjalnie nie poinformowano mnie wcześniej o nieprzedłużeniu umowy, mimo że ta decyzja była już podjęta przez kierownictwo, o czym dowiedziałem się już kilka tygodni wcześniej od starszych stażem kolegów, którzy mają dojścia do HR-ów i innych osób w firmie. Także niesmacznym było to, że przed oficjalną rozmową, zobaczyłem ofertę pracy na moje stanowisko, na popularnej stronie internetowej. Dostałem na maila wygenerowany systemowo alert - zachęta do aplikowania na to stanowisko. Dopiero po moim 'wymuszeniu' rozmowy z kierownikiem, dowiedziałem się o tej decyzji oficjalnie, bezpośrednio od niego. Dodał, że nigdy nie był w takiej sytuacji (nigdy nie był kierownikiem) i jest to dla niego stresujące, a tak naprawdę od kilku tygodni, intensywnie działał, żeby się pozbyć mnie i innych kolegów.

Jakie są widełki wynagrodzeń na tym stanowisku?

Jan Kurowskiikona wywiad

Inżynierowie serwisu, którzy budowali zespół od 2019 roku, zarabiają około 10 tysięcy zł miesięcznie brutto. Nowi Inżynierowie zarabiają od 8 do 9,5 tysiąca brutto. Sam dostałem 9,5 tysiąca brutto - ze względu na doświadczenie i moją walkę o wynagrodzenie podczas rozmów pracę. Młodsi Inżynierowie z doświadczeniem i po studiach zarabiają do 7,5 tysiąca brutto, co jest kpiną. Inżynierowie instalatorzy zarabiają do 7 tysiąca brutto. Nawet jeśli pracownik awansuje na Inżyniera serwisu (w rzeczywistości często i tak wykonuje wyłącznie robotę serwisową, bo firma nie sprzedaje nowych produktów), to i tak dostaje pensję Instalatora, czyli 'awans' nie idzie w parze ze zmianą obowiązków i wzrostem wynagrodzenia. Jest możliwość wyrabiania nadgodzin, oraz można wypisać delegację, gdy wykonuje się pracę poza terenem określonym w umowie . Pracodawca zaznacza, że dane o zarobkach są danymi poufnymi, co jest wbrew prawu i zarazem jest dyskryminacją płacową.

Jak długo pracowałeś/aś w tej firmie?

Jan Kurowskiikona wywiad

Okres próbny, czyli 3 miesiące.

Czy poleciłbyś/poleciłabyś pracę w tej firmie swojemu przyjacielowi? Uzasadnij swoją odpowiedź

Jan Kurowskiikona wywiad

Na ten moment nie. Poczynając od tego, że firma obiecuje złote góry, co nie ma pokrycia w rzeczywistości, a kończąc na tym, że przyjaciel musiałby wyłożyć własne pieniądze na dojazd do Warszawy, do klienta, jeśli nie dostanie karty paliwowej na powrót do domu. Firma zapewniała, że wszystko odda, ale jest to batalia, ponieważ nowi pracownicy nie są na bieżąco dodawani do systemu księgowego, gdzie można wnioskować o zaliczki i rozliczać się z kart kredytowych. Samą kartę kredytową dostaje się dopiero po okresie próbnym. Podobno ciuchy robocze BHP też są do ewentualnego zwrotu - po ustaniu stosunku pracy. Dotyczy to wszystkich pracowników. Chyba pierwszy spotkałem się z sytuacją, żeby pracownik musiał oddawać ciuchy robocze. Sama praca Inżyniera serwisu jest bardzo prosta. Ze względu na to, że są to urządzenia medyczne, serwis polega na wymienianiu komponentów w całości, a nie analizie skomplikowanych inżynierskich problemów. Natomiast dochodzą inne obowiązki, które mają się nijak do charakteru pracy inżyniera tj.: 1) Wypełnianie papierowych kart pracy. W tej samej firmie, w innych krajach, używa się do tego urządzeń mobilnych (tablet z odpowiednim systemem). Tutaj tylko cały czas obiecują, że taki system będzie dostępny w przyszłości - w 2024 roku. 2) Jesteś zatrudniony jako Inżynier, ale w praktyce jesteś też handlowcem - jesteś odpowiedzialny za przygotowanie i przesłanie do klienta oferty naprawy (dokument przygotowany w pliku Excel). Obecnie Manager serwisu kładzie nacisk właśnie na sprzedaż i to z niej rozlicza, a nie z samej naprawy. 3) Brak uporządkowanych szkoleń, co opiszę poniżej.

Jakie były możliwości rozwoju na Twoim stanowisku / w Twoim dziale? Z czego to wynikało?

Jan Kurowskiikona wywiad

Jedyny awans, jaki dostałem wraz z kolegami, to ten z Technika na Inżyniera serwisu. Otrzymaliśmy wtedy aneksy do umów. Oczywiście odbyło się to dzięki ingerencji, którą opisałem powyżej. Inni dostali awans z Instalatora na Inżyniera serwisu, jednak bez zmiany wynagrodzenia. Obecnie inżynierowie, którzy zaskakują szefostwo i rezygnują z pracy z dwutygodniowym okresem wypowiedzenia, dostają kontroferty, które akceptują lub nie. Jednak przy podpisywaniu umowy na rok, po okresie próbnym - nie dostali nic, czyli ich wynagrodzenie, czy benefity, nie zmieniły się. Brak rozwoju wynika m.in. z rotacji pracowników w 2023 roku.

Jak wyglądały szkolenia w Twojej firmie? Czy były zaplanowane i jak często się odbywały? Jakich obszarów/ tematyki dotyczyły? W przypadku braku szkoleń, jak myślisz, z czego to wynikało? W jakich obszarach chciałbyś być szkolony i dlaczego?

Jan Kurowskiikona wywiad

Nowi pracownicy odczuwają straszny bałagan organizacyjny - zaczynając od onboardingu, poprzez wyposażenie inżyniera w narzędzia, środki ochrony osobistej, aż po szkolenia. Prawdopodobnie z powodu rotacji, od sierpnia 2023 roku, nie będzie doświadczonych inżynierów w zespole (trenerów), którzy mogliby szkolić pozostałych pracowników z urządzeń. W czasie mojego zatrudnienia, Kierownik serwisu przeprowadził dwa szkolenia. Szkolenia nie były merytoryczne, gdyż Kierownik spędził je rozmawiając przez telefon z klientami. Dla niego liczył się tylko podpis na papierze, że takie szkolenie odbyło się.

Jak oceniasz atmosferę panującą w firmie? Jak myślisz, z czego to wynikało?

Jan Kurowskiikona wywiad

Atmosfera w zespole serwisu jest bardzo zła. Z końcem lipca odchodzi większość doświadczonych Inżynierów i to tych z najbardziej obleganych terenów tj. Małopolska i Śląsk. Jest bardzo duża rotacja i kierownictwo nie przeciwdziała temu. Odchodzą nawet osoby, które zbudowały od zera serwis Arjo Polska. Ostatnio firma bezowocnie szukała poprzez rekrutację wewnętrzną tzw. Team Leaderów, którzy będą odpowiedzialni za dane województwa. Nikt z doświadczonych Inżynierów nie chciał objąć tego stanowiska, więc nowe osoby, z krótkim stażem pracy, dostawały tę ofertę od Kierownika serwisu. Plan nie powiódł się więc obecnie Team Leaderzy mają być pozyskiwani poprzez rekrutację zewnętrzną. Wszystkie powyższe aspekty wpływają na złą atmosferę w zespole. Wynika to też z tego, że Kierownikiem serwisu jest osoba, która nie jest wsparciem dla Inżynierów, nie posiada wiedzy technicznej, ani wiedzy z zarządzania zespołem.

Jak oceniasz warunki i ustalenia z pierwszego dnia pracy względem przestrzegania tych ustaleń przez pracodawcę? Jeżeli pracodawca nie przestrzegał warunków, opisz dokładnie o jakie warunki chodziło i co nie było przestrzegane.

Jan Kurowskiikona wywiad

Przede wszystkim, nowi koledzy i ja mieliśmy dołączyć do doświadczonego zespołu, a nie zastępować odchodzących Inżynierów. Mieliśmy szkolić się nie tylko z produktów, ale także ze specyfiki pracy oraz z systemów firmowych. Mieliśmy być odpowiednio wdrażani, a często byliśmy zostawiani sami sobie i karceni za to że nie wykonujemy serwisów w szpitalach, mimo że nie posiadaliśmy odzieży ochronnej, szkoleń i certyfikatów. Nie byliśmy wyposażeni w narzędzia serwisowe, niezbędne do wykonywania przeglądów. Teoretycznie mieliśmy dostać sprzęt i narzędzia (w tym kalibrowane), oraz środki ochrony osobistej, ale często było to bagatelizowane.

Dzięki GoWork masz właśnie możliwość zasugerowania swojemu byłemu CEO/ Właścicielowi istotnych zmian. Co byś mu powiedział/a o organizacji i doradził/a co poprawić w firmie?

Jan Kurowskiikona wywiad

Ryba psuje się od głowy, więc doradziłbym wprowadzić zmiany i dodatkowe szkolenia dla kadry zarządzającej Arjo Polska w Warszawie. Doradziłbym zacząć przestrzegać Prawa Pracy, w tym naliczania urlopów nowym pracownikom, wyposażania ich w odzież ochronną BHP, oraz przede wszystkim, dbać o Inżynierów serwisu, bo to oni mając bezpośredni kontakt z klientami, są wizytówką Arjo.



gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
ArjoHuntleigh Polska Sp. z o.o.