poradnik dla pracownika

Notatka służbowa – jak ją napisać? Do czego służy? Wzór

Notatkę służbową sporządza się w celu na przykład przekazania ważnych informacji i zadań omówionych na wcześniejszym spotkaniu biznesowym. Jak powinna wyglądać notatka służbowa? Sprawdź w poniższym artykule i pobierz gotowy wzór notatki służbowej.

Komunikacja wewnętrzna w firmie jest niezwykle ważna. To od niej zależy szybki i prawidłowy przepływ informacji oraz fakt, czy zadania będą wykonane efektywnie z zachowaniem wszystkich wytycznych. Czasami przez natłok informacji lub różne utrudnienia w przekazie informacji dochodzi do sytuacji, w których jedna strona nie dokładnie pamięta, o czym była mowa lub jakie ustalenia ostatecznie padły. Może się również zdarzyć, że konieczne jest podsumowanie jakich działań, jednak słowny raport nie zdaje w tej kwestii egzaminu, ponieważ nie ma żadnego oficjalnego potwierdzenia podjętych i dokończonych działań. W tym celu stosuje się notatkę służbową, która jest świetnym sposobem na komunikację wewnętrzną. Jeszcze kilka lat temu notatki służbowe musiały być wydrukowane i dostarczone do pracodawcy lub przełożonego. Aktualnie notatka służbowa może być wysłana mailem lub innym środkiem komunikacji wewnętrznej, który umożliwia oznaczenie otrzymania wiadomości. Do czego służy notatka służbowa? Jak wyglądają współczesne notatki służbowe? Co powinna zawierać treść notatki służbowej?

Co to jest notatka służbowa?

Notatka służbowa to dokument o charakterze formalnym, który służy do wewnętrznej komunikacji słownej między pracownikami lub przełożonymi a pracownikami. Stosuje się ją zarówno w firmach, jak i instytucjach i urzędach. Jak podaje Encyklopedia Zarządzania:

Notatka służbowa – jest jednym z najczęściej wykorzystywanych dokumentów w wewnętrznej komunikacji przedsiębiorstw, instytucji i organizacji. Służy do przekazywania istotnych wiadomości pomiędzy poszczególnymi pracownikami, ale również pomiędzy różnymi jednostkami organizacyjnymi. Notatka ma charakter pisma informacyjnego, czyli ma za zadanie przedstawić faktyczny obraz rzeczywistości, dostarczyć odbiorcy informacji na temat danej kwestii w rzetelny, obiektywny i zwięzły sposób. Jest pismem prawnie potwierdzającym przyjęte ustalenia i umożliwia późniejszą weryfikację podjętych działań.

Notatkę służbową sporządza się więc wtedy, gdy jedna ze stron chce mieć prawne potwierdzenie, że dostarczyła istotne informacje, projekty lub wyjaśnienia na czas. Szczególnym rodzajem notatki służbowej jest notatka dyscyplinująca. Do czego służy notatka służbowa dyscyplinująca? Jest to narzędzie, z którego może skorzystać pracodawca, który boryka się z problematycznym pracownikiem. Jeśli ten notorycznie łamie przepisy BHP lub opuszcza miejsce pracy bez poinformowania pracodawcy, ten może skorzystać ze specjalnej notatki służbowej, która w późniejszym etapie może także posłużyć jako dowód, że pracodawca starał się porozumieć z krnąbrnym pracownikiem.

Ważne, aby pamiętać, że notatka służbowa, to nie to samo co notatka urzędowa, ponieważ ten drugi dokument dotyczy między innymi czynności sądowych, co do których nie sporządza się protokołu.

Sprawdź również: Oferty pracy

Notatka służbowa – w jakim celu się ją sporządza?

Notatkę służbową sporządza się w celu przekazania ważnych informacji pracownikom, którzy między innymi pracują w różnych miejscach i organizacjach. Często notatki służbowe służą także komunikacji między pracownikami a przełożonym lub pracodawcą i na odwrót. Zdarza się również – choć rzadziej – że notatka służbowa sporządzona jest w celu komunikacji między współpracownikami. W takim piśmie znajdują się często istotne postanowienia związane z działaniami firmy lub najważniejsze zagadnienia omówione podczas wcześniejszej rozmowy biznesowej (w formie telefonicznej lub bezpośredniej) lub spotkania firmowego.

Zgodnie z definicją zamieszczoną w Encyklopedii Zarządzania:

Notatka służbowa nie ma ograniczeń wykorzystania, może zostać zastosowana wszędzie tam, gdzie nadawca uzna za stosowne utrwalenie wiadomości w formie pisemnej, a nie istnieje potrzeba stworzenia wnikliwego opisu sytuacji. Sporządzane są najczęściej w związku z przebytymi rozmowami z interesariuszami, klientami, spotkaniami pomiędzy współpracownikami, ale również w związku z istotnymi z punktu widzenia organizacji postanowieniami i podejmowanymi działaniami.

Notatka służbowa – kto może ją napisać?

Nie ma przepisów, które określałyby, jaka osoba zdolna jest do sporządzenia notatki służbowej. Dlatego w teorii każdy może ją przygotować. Jednak w związku z tym, że tego typu pismo dotyczy zazwyczaj ważnych decyzji i działań podjętych na wcześniejszych spotkaniach biznesowych, to głównie zajmuje się tym szef lub przełożony zaś w przypadku zdyscyplinowania pracownika – dział kadr.

Jednak z notatek służbowych korzystają także pracownicy, którzy chcą coś zaraportować do przełożonego lub współpracowników. Często też notatki służbowe mają większy zakres dotarcia i przeznaczone są np. dla całego działu lub wszystkich pracowników. Wykorzystanie notatek służbowych jest więc dowolne i cechuje się dużą uniwersalnością zastosowania. Jest to narzędzie, z którego ostatecznie mogą korzystać wszyscy zatrudnieni w firmie, aby komunikować swoje sprawy np. do pracowników działu kadr.

Notatka służbowa – jak napisać notatkę służbową?

Kodeks pracy nie określa w żaden sposób, jak powinien wyglądać taki dokument. Notatka służbowa ma formę zwięzłej i jednostronicowej informacji o konkretnym przekazie, bez użycia zbędnych form. Składa się z klarownych informacji takich jak dane odbiorcy i nadawcy oraz ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Niektóre firmy posiadają własne wzory notatki służbowej, którymi swobodnie można się posiłkować. Sprawdź, co powinna zawierać notatka służbowa:

  1. Datę i miejsce sporządzenia notatki
  2. Imię i nazwisko autora i adresata
  3. Temat spotkania (opcjonalne jeśli notatka dotyczy podsumowania lub odniesienia się do spraw poruszanych na konkretnym spotkaniu)
  4. Treść notatki (część wprowadzająca, część właściwa, część kończąca)
  5. Podpis sporządzającego notatkę
  6. Załączniki

Na samym początku notatki służbowej, warto określić powód jej napisania. Można również zastosować wyróżnienia, wypunktowania lub śródtytuły, aby jej styl był bardziej konkretny i precyzyjny. Na samym końcu można zachęcić odbiorcę do kontaktu, podając swój numer telefonu oraz adres e-mail, a także zamieścić niezbędne załączniki. Pamiętaj! W notatce służbowej nie zamieszcza się własnej opinii i osądów na temat np. współpracowników i ich decyzji. Informacje w niej zawarte powinny być w pełni obiektywne.

Notatka służbowa – jakie są dopuszczalne formy jej przekazywania?

Notatkę służbową można wręczyć do rąk własnych lub przesłać pocztą elektroniczną. Co ważne, nie wolno udostępniać jej osobom trzecim, które nie są upoważnione do otrzymania tego typu informacji. Tak samo jest w przypadku, kiedy tworzymy notatkę w celu zdyscyplinowania pracownika. Na samym początku pracodawca powinien powiadomić go o napisanej notatce na jego temat, przekazać mu ją do wyglądu oraz schować w takie miejsce, aby nikt niepowołany nie miał do niego dostępu.

Sprawdź również: Jak napisać wniosek o podwyżkę? Jakich argumentów użyć?

Notatka służbowa: wzór

Twoja firma nie posiada konkretnych wytycznych co do pisania notatki służbowej? Nie wiesz, jak powinna wyglądać notatka służbowa? Wzór pobierz za darmo!

WZÓR NOTATKI SŁUŻBOWEJ DO POBRANIA

…………………………
Miejscowość i data

…………………………………….
Imię i nazwisko autora nadawcy
…………………………………….
Stanowisko
……………………………………..
Imię i nazwisko odbiorcy
…………………………………….
Stanowisko

NOTATKA SŁUŻBOWA

Temat spotkania
…………………………………….

 

Podpis

Załączniki:
1.
2.
3.


Czy warto sporządzić notatkę służbową?

Notatka służbowa to dokument sporządzony w celu zabezpieczenia swoich interesów i podjętych decyzji, dlatego też warto zdecydować się na stworzenie takiej notatki, szczególnie jeśli ma ona stanowić potwierdzenie rozmów telefonicznych, które jak wiadomo, nie zawsze mogą okazać się wiążące. Takie prawne potwierdzenie sprawia, że w razie czego ustalenia, które padły podczas spotkania, rozmowy, czy zebrania nabierają oficjalnego charakteru. Dodatkowo masz pewność, że do wszystkich zainteresowanych popłynie ten sam przekaz, który w razie czego trudno będzie podważyć.

Notatki służbowe to dobre rozwiązanie zarówno w małych firmach jak i duchy korporacjach. Tak naprawdę sporządzenie takiej notatki nie wymaga dużo czasu, jednak w razie jakichkolwiek nieporozumień masz możliwość potwierdzenia swojej strony właśnie poprzez treść notatki służbowej.

Oceń artykuł
3.5/5 (13)