poradnik dla pracownika

Koszty prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu – co można odliczyć?

Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na prowadzenie firmy w domu. Co można odliczyć w trakcie rozliczania się z fiskusem? Które koszty prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu mogą mieć wpływ na koszty uzyskania przychodu? W jaki sposób wykazać poniesione wydatki? Sprawdź!

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu daje wiele możliwości. Dzięki dostosowania domu do potrzeb biurowych można uniknąć wysokiego czynszu za wynajem biura, dodatkowych opłat za prąd i marnowania czasu na dojazdy. Co więcej, biznes w domu jest podstawą do zaliczenia niektórych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Jakie zalety finansowe niesie za sobą firma w domu? Co można odliczyć od obowiązkowego podatku? Jak wykazać, które koszty poniesiono w celach prywatnych, a które w zawodowych?

Szukasz pracy? Praca w Częstochowie czeka, aż ją odkryjesz!

Firma w domu – co można odliczyć?

Właściciele najmniejszych przedsiębiorstw często decydują się na zarejestrowanie firmy w domu. Co można odliczyć i wpisać w koszty uzyskania przychodu? Okazuje się, że lista możliwych odliczeń jest całkiem rozbudowana. Przedsiębiorca, który przekształcił swoje mieszkanie w siedzibę firmy, może odliczyć część kosztów za czynsz, prąd, internet, wodę, a nawet wywóz odpadów. Jeżeli prowadzenie firmy w mieszkaniu stało się możliwe dzięki kredytowi hipotecznemu, przedsiębiorca może odliczyć sobie odsetki kredytowe. O czym trzeba pamiętać?

Dodatkowe koszty prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu można odliczyć od podatku dopiero wtedy, gdy wystąpi ścisłe powiązanie z prowadzeniem firmy. To znaczy, że jeśli właściciel chce odliczyć część kosztów za prąd – musi wykazać, że prąd został wykorzystany w celach firmowych. Jak tego dokonać?

Prąd i internet na firmę w mieszkaniu – czy można odliczyć media?

Tak jak wspomnieliśmy, istnieje możliwość wrzucenia w koszty uzyskania przychodu wydatków na prąd, wywóz śmieci, czynsz i internet. W tym przypadku najpoważniejszym problemem jest rozdzielenie typowych wydatków prywatnych, od kosztów poniesionych w wyniku prowadzenia działalności. W stosunku do niektórych wydatków, koszty biura w domu można rozliczyć na zasadzie procentowego udziału pomieszczenia biurowego w metrażu domu. Jeżeli przedsiębiorca chciałby odliczyć część czynszu za mieszkanie, powinien wyliczyć, jaki procent całej powierzchni domu zajmuje jego biuro. Jeśli siedziba firmy w mieszkaniu zajmuje np. 30% metrażu, właściciel może odliczyć 30% czynszu za nieruchomość.

Co z prądem na firmę w mieszkaniu? Tutaj sytuacja bardziej się komplikuje. Trudno bowiem wyznaczyć, jaka ilość energii elektrycznej została zużyta w celach służbowych. Wydatek energii elektrycznej prywatnie wykorzystywanej pralki, może przebić wszystkie koszty biurowe powstałe w wyniku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. W tej sytuacji można zastanowić się nad założeniem osobnych liczników. Jak poradzić sobie z rozdziałem wydatków na internet i telefon?

Odliczenie telefonu i internetu na firmę w mieszkaniu może stanowić problem. Dlatego zaleca się nieco inne podejście do tematu usług telekomunikacyjnych. Przedsiębiorca może wpisać w koszty uzyskania przychodu te połączenia, które zostały wykonane w celach służbowych. Oddzielenie ich jest możliwe poprzez pozyskanie bilingów i wyznaczenie połączeń służbowych. Aby nie komplikować sobie życia, wystarczy założyć osobny internet do celów służbowych, a także kupić u operatora telekomunikacyjnego osobny abonament na firmę. Takie koszty prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu można w całości odliczyć od podatku.

Biuro w domu a koszty wyposażenia – odliczenie sprzętu i remontu

Biuro w domu a koszty prowadzenia działalności to temat, który nie może się obyć bez wzięcia pod uwagę wydatków na remont i zakup sprzętu. Dostosowanie mieszkania do dowodzenia swoim małym imperium, często wiąże się z koniecznością kupna komputera, drukarki, biurka i artykułów biurowych. W wielu przypadkach przedsiębiorcy muszą podjąć się drobnego remontu, który poprawi np. warunki oświetleniowe lub zapewni odpowiednią przestrzeń do pracy. Oczywiście również w tym przypadku, trzeba się liczyć z koniecznością spełnienia pewnych warunków.

Dostosowanie do swoich potrzeb siedziby firmy w mieszkaniu można wliczyć w koszty uzyskania przychodu tylko wtedy, gdy wprowadzone zmiany mają ścisły związek z prowadzeniem działalności. Od podatku można odliczyć jedynie wydatki na remont wydzielonego pomieszczenia biurowego, a zakupione sprzęty powinny służyć do obsługi działalności. Z odliczeniem wartości nowych regałów na dokumenty nie powinno być problemu, jednak wymiana kuchenki gazowej to już stricte prywatne przedsięwzięcie. 

Firma w domu a koszty kredytu hipotecznego – co można odliczyć?

Dosyć często wykorzystywanym przez przedsiębiorców sposobem, jest wynajęcie mieszkania i przekształcenie go w domowe biuro. Wynajem mieszkania na firmę to tylko jeden z możliwych scenariuszy. Niektórzy właściciele decydują się na poważny krok i kupują mieszkanie na własność, zaciągając kredyt hipoteczny. Prowadzenie firmy we własnym mieszkaniu zakupionym na kredyt oznacza, że do typowych kosztów prowadzenia działalności trzeba doliczyć comiesięczne spłaty w banku.

Przedsiębiorca, który wziął prywatny kredyt na mieszkanie, a potem przekształcił część powierzchni w domowe biuro – może zaliczyć odsetki do kosztów uzyskania przychodu. Warto pamiętać o zasadzie procentowego współczynnika powierzchni biurowej. Jeżeli biuro stanowi 30% metrażu całego mieszkania, to przedsiębiorca ma prawo odliczać 30% odsetek z tytułu kredytu hipotecznego.

Czy można wrzucić mieszkanie w koszty firmy? Co z amortyzacją?

Przedsiębiorca może się zdecydować na wrzucenie mieszkania w koszty firmy. Aby tego dokonać, właściciel powinien wpisać mieszkanie (lub jego część) do tzw. ewidencji środków trwałych. Takie mieszkanie będzie podlegało odpisom amortyzacyjnym, które stanowią jeden z kosztów uzyskania przychodu. Również w tym przypadku nie unikniemy szczególnych warunków do spełnienia. Mieszkanie może zostać potraktowane jako środek trwały dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca jest jego właścicielem (lub współwłaścicielem); właściciel kupił je bądź wybudował, a samo mieszkanie jest zdatne do użytku i będzie wykorzystywane przez co najmniej 12 miesięcy.

Oceń artykuł
5/5 (1)