poradnik dla pracownika

Jak rozmawiać z trudnym klientem? Kilka najważniejszych zasad

Jak rozmawiać z trudnym klientem? Jeśli pracujesz w handlu, na pewno nie raz się z nim spotkałaś/eś. Sprawdź, co zrobić, aby nie dać się sprowokować. 

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_106593193_portret-przepracowanego-biznesmena-w-garniturze-i-okularach-w-biurze.html

 

Jak rozmawiać z trudnym klientem?

Osoby pracujące w handlu zapewne nie raz spotkały się z trudnym klientem, przy którym zachowanie cierpliwości graniczyło z cudem. Jednakże charakter tej pracy jest taki, aby zawsze być przygotowanym na wszelkiego rodzaju niedogodności i nie dać się sprowokować do np. nieprzyjemnej dyskusji. Mogłoby to wywołać wiele szkodliwych konsekwencji związanych z utratą ważnego klienta, który często przyczynia się do zwiększenia naszej premii.

Trudny klient może być agresywny, niecierpliwy, niezdecydowany, roszczeniowy i wymagający, a także nadmiernie rozmowny. Jesteś więc ciekaw, jak sobie z nim poradzić i zawsze trzymać nerwy na wodzy? Przygotowaliśmy dla ciebie kilka skutecznych wskazówek!

Jak rozmawiać z trudnym klientem?

Spróbuj uzyskać kontrolę nad sobą i sytuacją, która cię zaskoczyła. Nie kłóć się z trudnym klientem oraz nie wchodź w niepotrzebne dyskusje. Nie pozwól, aby negatywne emocje wzięły górę i doszło do ostrej wymiany słownej. Pamiętaj, że reprezentujesz firmę i nawet jeśli klient zachowuje się nieodpowiednio nie możesz stać się niegrzeczny. Nie oznacza to jednak, że musisz znosić złe zachowanie i obelgi – możesz kulturalnie lecz stanowczo zakończyć taką rozmowę nie pozwalając na to, aby sytuacja eskalowała.

Jeśli klient nie jest zadowolony z usługi, narzeka na produkt i czuje się źle potraktowany – wysłuchaj go. Pozwól mu opowiedzieć o swoim problemie. Pokaż, że go rozumiesz i w tym momencie poświęcasz mu całą swoją uwagę. Nie przerywaj mu. Zapanuj również nad swoją mową ciała, nie krzyżuj rąk i nie wymachuj nimi.

Jeśli trudny klient skończył swoją wypowiedź, podsumuj ją i upewnij się, że dobrze zrozumiałeś jego problem. Dzięki temu będziesz szybciej wiedział, jak mu pomóc i jak zareagować na daną sytuację.

Nie bój się również przepraszać, jeśli wina rzeczywiście leży po stronie firmy. Dzięki temu trudny klient odbierze cię jako osobę szczerą i pokorną, co w pewnym stopniu złagodzi jego negatywną i impulsywną postawę. Bądź empatyczny i postaraj się postawić na jego miejscu.

Nie zrzucaj winy na klienta, szefa czy swojego współpracownika. Twoim najważniejszym zadaniem jest rozwiązanie problemu, a nie wyjaśnianie kto zrobił błąd, a kto jest niewinny.

Jeśli coś wydaje ci się niejasne, zadawaj pytania. Dzięki temu pokażesz, że chcesz rozwiązań dany problem i zależy ci na tym tak samo jak klientowi.

Nawet jeśli rozwiązanie problemu trudnego klienta nie należy do twoich służbowych obowiązków, nie mów mu tego. Zbierz wszystkie najważniejsze informacje, przekaż je osobie kompetentnej, a klientowi opisz, w jaki sposób możesz mu pomóc. Nie składaj również obietnic, których nie możesz spełnić. Lepiej być szczerym i z góry mówić, jakie są szanse na rozstrzygnięcie problemu.

Zachowanie cierpliwości w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z trudnym klientem jest niezwykle trudne. Postaraj się jednak trzymać nerwy na wodzy i nie dawać poznać, że jesteś zdenerwowany i poirytowany całą sytuacją. Jeśli zareagujesz złością, wywołasz kłótnie i poniesiesz tego spore konsekwencje.

Jeśli czujesz, że granice są przekroczone, klient jest agresywny, obraża cię, a nawet grozi, to możesz śmiało zakończyć rozmowę i jasno dać do zrozumienia, że będziesz jej kontynuować. Poproś również kogoś o pomoc, np. swojego Menedżera.

Sprawdź: 

Jak się uspokoić w pracy? Kilka sposobów na opanowanie nerwów i pozbycie się stresu

Oceń artykuł
4/5 (4)