Wonga.pl Sp. z o.o.

Warszawa

Ocena pracodawcy 5/6

na podstawie 155 ocen.

Wywiady Wonga.pl Sp. z o.o.

Anna Fiejko Dyrektor ds. Personalnych Wonga.pl Sp. z o.o.
Ukończyła zarządzanie zasobami ludzkimi na Uniwersytecie Warszawskim. Przez lata zdobywała doświadczenie w obszarze HR, m.in. pracując dla: HP, Etex Group czy IBM. W Wonga pracuje od 2016 r. Swoją praktykę zawodową rozpoczynała od zagadnień związanych ze wsparciem operacyjnym działu HR w zakresie prawa pracy, administracji personalnej oraz benefitów. Następnie wspierała kadrę menedżerską w tematach związanych z rozwojem pracowników, rekrutacją czy polityką wynagradzania. Szczególnie bliska jej tematyka przejęć pracowników, części lub całych zakładów pracy na nowego pracodawcę. Posiada doświadczenie w pracy w środowiskach, międzynarodowych, międzykulturowych i w zespołach rozproszonych. Ukończyła także szkołę trenerów Brainstorm.

Czym dokładnie zajmuje się Wonga w Polsce? Co dokładnie wchodzi w zakres świadczonych przez firmę usług?

Wonga jest liderem branży finansów online, specjalizuje się w pożyczkach internetowych. Rozpoczęła działalność w 2007 roku w Wielkiej Brytanii. Od 2012 roku Wonga jest także w Polsce. Od swoich początków na polskim rynku koncentrujemy się na konsumentach sprawnie zarządzających swoim budżetem i zachowujących płynność finansową, poszukujących jednocześnie alternatywy dla produktów bankowych. Jako pierwsza firma pożyczkowa na polskim rynku podpisaliśmy umowę z Biurem Informacji Kredytowej w zakresie wymiany informacji na temat rzetelnych płatników. W czerwcu 2015 roku firma uruchomiła unikatową platformę edukacyjną Kapitalni.org, która jest ściśle powiązana z produktem Wonga.

Jak zmieniła się Wonga od czasu jej powstania?

Wongę w Polsce zaczął budować kilkuosobowy zespół, który pracował nad ofertą, obsługą klienta, marketingiem. Niewielki zespół bardzo rozrósł się w ciągu pięciu lat. Na początku naszej działalności oferowaliśmy pożyczki w wysokości 750 zł na 30 dni. Dziś proponujemy klientom pożyczki do 15 tys. zł na maksymalnie trzy lata i nie jest to nasze ostatnie słowo. Nasze plany rozwoju są bardzo ambitne.

Od początku stawiamy także na najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, które wciąż rozwijamy. Jesteśmy firmą, która stosuje jedne z najbardziej innowacyjnych technologii, dzięki czemu nasi pracownicy mają szanse pracować przy tworzeniu rozwiązań na światowym poziomie.

Jak wygląda poziom konkurencji w tej branży? Co wyróżnia Wongę spośród konkurencji?

Jesteśmy trzecią największą spółką wśród firm działających online. Nie ma dokładnych danych, ile w Polsce działa firm pożyczkowych. Możliwe, że jest ich nawet ponad 350. Wonga wyróżnia się na tle tej grupy ze względu na to, że cały proces udzielania pożyczki jest zautomatyzowany, a ocena wiarygodności kredytowej klienta przeprowadzana jest przez specjalny algorytm. Co to znaczy? Ze szczególną starannością sprawdzamy czy osoba, która składa u nas wniosek o pożyczkę, może ją spłacić, czy to zobowiązanie nie sprawi, że klient straci płynność finansową. Każdy klient, który chce wziąć pożyczkę, wie, ile ona kosztuje i jaka będzie wysokość rat.

 

Jakie wartości przyświecają działalności Wongi w Polsce?

Odpowiedzialność za klienta jest dla nas najważniejsza. Z zasady nie chcieliśmy oferować pożyczki za darmo, jak robi to wiele innych firm. U nas pierwsza pożyczka wiąże się z opłatą w wysokości 10 zł. Służy to temu, aby klient zastanowił się, czy rzeczywiście potrzebuje pieniędzy. Nie oferujemy klientom przedłużeń pożyczek tzw. refinansowania, ponieważ uważamy, że to nie rozwiąże ich problemów, a wręcz je pogłębi. Dodatkowo, nie reklamujemy pożyczek krótkoterminowych w trakcie świąt, gdyż według nas nie jest to dobry produkt, żeby finansować nim organizacje takich okazji. Postanowiliśmy też zmierzyć się z brakiem edukacji finansowej Polaków. Dlatego rozwijamy portal www.kapitalni.org, na którym są kursy na temat pożyczania, oszczędzania czy bezpieczeństwa online. Uczymy, jak zarządzać własnym budżetem, jak bezpiecznie pożyczać, a także zachęcamy konsumentów do oszczędzania.

Stawiamy na rozsądne budowanie długofalowego biznesu, relacji z klientem i obecności na rynku. Jeśli klient wpadnie w tarapaty, wtedy ani biznes nie skorzysta, ani tym bardziej on sam. Nie chcemy takich sytuacji i staramy się im przeciwdziałać. Chcemy, żeby nasi pracownicy mieli poczucie, że robią coś pożytecznego. 

Czy firma kieruje się zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu? Jeśli tak, to proszę powiedzieć o tym coś więcej.

Idea społecznej odpowiedzialności biznesu jest naszej firmie jak najbardziej bliska. W 2015 roku uruchomiliśmy platformę Kapitalni.org, która ma za zadanie zwiększyć wiedzę finansową Polaków.  Uważamy, że edukacja społeczeństwa w tym zakresie jest bardzo ważna, ponieważ jak wynika z naszych badań, nie jest ona mocną stroną Polaków. Blisko co piąty z nas ocenia stan swojej wiedzy finansowej jako niski, a prawie połowa – jako średni.  Naszym zdaniem po stronie instytucji finansowych także leży odpowiedzialność za klientów, za ich decyzje finansowe. Dlatego nie tylko stawiamy na odpowiedzialne pożyczanie, ale także, poprzez portal Kapitalni.org, chcemy zwiększać wiedzę finansową Polaków.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że najtrudniej znaleźć motywację do nauki. Dlatego zachęcamy naszych klientów do tego, oferując im tańsze pożyczki – oczywiście tylko wtedy, gdy pogłębią swoją wiedzę z zakresu finansów na www.kapitalni.org. Na platformie są materiały dotyczące: bezpieczeństwa finansowego i cyfrowego, oszczędzania, pożyczania, wychodzenia z długów, psychologii finansów i inne.

Dziś na Kapitalni.org są materiały wideo, porady ekspertów, artykuły, sondy. Można także zrobić Test Osobowości Finansowej, który pozwala określić nasze silne i słabe strony w zarządzaniu finansami. Po jego zrobieniu każdy będzie mógł przejść swoją indywidulaną ścieżką edukacyjną – popracować nad obszarami, w których ma najmniejszą wiedzę. Dzięki Kapitalni.org wiedza finansowa nie tylko naszych klientów poprawia się – zachęcamy do sprawdzenia wyników badań https://kapitalni.org/efekty.pdf.

 

Co jest waszym największym sukcesem?

Połączyliśmy nowoczesną technologię z finansami i stworzyliśmy firmę, w której każdy jest ważny, w której dobrze się pracuje i do której chce się przychodzić. W Wonga pracują eksperci, specjaliści w swojej dziedzinie, którzy mają realny wpływ na to, jak firma się rozwija, jakie produkty oferuje, jakie ma plany rozwoju. Nowoczesne technologie wymagają szybkich rezultatów pracy, ale także samodzielności i odpowiedzialności.

Jak wygląda proces rekrutacji?

Pierwszy etap to telefoniczna, wstępna weryfikacja kandydatur. Później zapraszamy kandydata na rozmowy do biura, w których uczestniczy bezpośredni przełożony, osoba z Departamentu HR, a niekiedy członkowie danego zespołu. Zdarza się także, że z kandydatem spotykają się dyrektorzy innych departamentów. Dzięki temu może on podjąć świadomą decyzję, czy chce pracować w Wonga. Taki model rekrutacji pozwala mu poznać osoby, z którymi będzie pracował, wartości, jakie są dla nich ważne, a także zbudować wyobrażenie na temat swojego stanowiska i kultury organizacyjnej w firmie. W ten sposób kandydat może poczuć atmosferę, jaka panuje w Wonga, zweryfikować, czy chciałby u nas pracować, a także ocenić, co może sam wnieść do organizacji.

Na co zwracacie uwagę chcąc przyjąć kogoś do swojego zespołu?

Kwalifikacje zawodowe są dla nas tak samo istotne jak osobowość. Zaangażowanie, odpowiedzialność za swoją pracę i dopasowanie do zespołu, to czynniki, na które zwracamy uwagę.  Ważna jest również  chęć do budowania i czerpanie radości z oglądania wyników swojej pracy.

Czy osoby zatrudnione w waszej firmie mogą liczyć na jakieś dodatkowe benefity? Jeśli tak, to jakie?

Oferujemy opiekę medyczną, karty Benefit lub bilety ZTM. Inwestujemy także w rozwój naszych pracowników, m.in. finansując lekcje nauki języka obcego, pokrywamy koszty dwóch lekcji tygodniowo. 

 

Czy atmosfera w miejscu pracy jest ważna? W jaki sposób o nią dbacie?

Wszyscy pracownicy Wonga w Polsce pracują na open space – to ułatwia komunikację i współpracę, a większość projektów realizowanych jest wspólnie przez kilka departamentów. Lubimy się pośmiać i pożartować, a wspólna przestrzeń zachęca do tego. Mamy chill-out roomy, czyli specjalnie zaaranżowane przestrzenie do gry w piłkarzyki, tenisa stołowego czy Play Station, w których pracownicy mogą wspólnie spędzić czas i oderwać się od pracy. Dodatkowo, każdy, kto chce się trochę zrelaksować, może skorzystać z fotela do masażu. Lubimy także pograć na gitarze i pośpiewać w chill-out roomach.

Pomieszczeniem wspólnym jest także kuchnia, która, tak jak w każdym domu, jest częstym miejscem spotkań pracowników.

Jakim pracodawcą jest Wonga?

Przyjaznym pracownikowi, dającym mu przestrzeń do rozwoju, ale też wymagającym. Premiujemy osoby, które wnoszą realny wkład w kształt organizacji.

Jaką formę zatrudnienia preferujecie?

Umowę o pracę. 

Jak wygląda pierwszy dzień pracy nowo przyjętej osoby?

Na początku oczywiście jest czas na sprawy formalne – czyli podpisanie dokumentów związanych z zatrudnieniem, szkolenie BHP. Następnie nowo przyjęta osoba oprowadzana jest przez swojego przełożonego po biurze i przedstawiana każdemu pracownikowi.

 

Gdzie można znaleźć aktualne oferty pracy? Z jakich kanałów korzystacie?

Aktualne oferty pracy w naszej firmie można znaleźć w serwisie pracuj.pl.

Dla osób poszukujących zatrudnienia coraz większą wartość ma możliwość rozwoju. Czy oferujecie swoim pracownikom możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji?

Zależy nam bardzo na rozwoju pracowników, dlatego umożliwiamy im uczestnictwo w różnych wewnętrznych projektach, które znajdują się w obszarze ich zainteresowań. Organizujemy także szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, które pomagają poszerzyć zakres swoich kompetencji. Chcemy, aby pracownicy pozostali z nami jak najdłużej i mogli rozwijać swoje umiejętności, dlatego zachęcamy ich także do uczestnictwa w rekrutacjach wewnętrznych. Dzięki temu mogą zdobyć doświadczenie w nowych obszarach i zmierzyć się z nowymi wyzwaniami.  Rok temu w Wonga pracowało ponad 50 osób, dziś dwa razy więcej – zwiększamy nasz biznes, poszerzamy ofertę. Nasi pracownicy nie tylko w tym uczestniczą, ale wraz z rozwojem firm przejmują coraz większą odpowiedzialność za wykonywane zadania.

Ile osób obecnie zatrudniacie?

Obecnie nasz zespół liczy 100 osób.

Na jakie stanowiska najczęściej poszukujecie pracowników?

Poszukujemy agentów do pracy w obsłudze klienta, windykacji, a także programistów czy osoby, które zajmują się ryzykiem kredytowym, analizami biznesowymi.

 

W jakiś sposób potencjalny pracownik powinien przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej, na co zwrócić uwagę?

Rozmowa rekrutacyjna to moment, w którym zarówno kandydat, jak i my możemy dowiedzieć się czegoś o sobie, poznać się nawzajem. Na pewno ważne jest dla nas nastawienie danej osoby, jej kompetencje i osobowość. Dlatego, aby móc się dobrze zaprezentować, warto wcześniej przygotować się do rozmowy, zebrać informacje dotyczące doświadczenia, zainteresowań, wyzwań, z jakimi dana osoba spotkała się podczas swojej kariery zawodowej oraz oczekiwań wobec naszej firmy. To na pewno pomoże kandydatowi pokonać stres, który zawsze pojawia się podczas rekrutacji. Istotne jest również, aby przed rozmową, kandydat zebrał trochę informacji o naszej firmie – przejrzał naszą stronę internetową, aby wiedzieć, czym się zajmujemy. To element, który pozwala ocenić profesjonalizm i zaangażowanie danej osoby.

Dziękujemy za rozmowę.