Wywiady WITTCHEN S.A.

Katarzyna Korda HR Manager WITTCHEN S.A.
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego oraz podyplomowych studiów z zakresu prawa pracy na Uniwersytecie Warszawskim oraz zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w Akademii Leona Koźmińskiego. Z Grupą WITTCHEN związana od ponad 4 lat. Jako HR Manager odpowiada za kreowanie i realizację polityki personalnej w ramach Grupy Kapitałowej WITTCHEN.

Firma została założona w 1990 roku, a obecnie jesteście jedną z najbardziej rozpoznawalnych Marek na rynku europejskim. Jak wygląda Wasza historia?

Historię marki WITTCHEN rozpoczyna jej właściciel Jędrzej Wittchen i jego zamiłowanie do galanterii skórzanej oraz wysokiej jakości produktów. Sam zaprojektował logo, które do dziś uwieńcza każdy produkt oraz sprawdzał jakość każdego uszytego portfela. Z czasem produkcja w małym rodzinnym zakładzie kaletniczym przeniosła się do Włoch - kraju z najlepszymi tradycjami kaletniczymi i skórami najwyższej jakości oraz na Daleki Wschód. Na początku oferta produktowa składała się z klasycznych kolekcji galanterii skórzanej, następnie poszerzyła się do rękawiczek, apaszek, parasoli i obuwia oraz wysokiej jakości bagażu. Dzisiaj oferta WITTCHEN jest bardzo szeroka i obejmuje dodatkowo odzież i perfumy. Wprowadzono również nowe kolekcje torebek sezonowych, które są odpowiedzią na najnowsze trendy w świecie mody.

Znaczącym krokiem w rozwoju firmy było otworzenie nowej siedziby z salą wystawową, w której znajdziemy najnowsze kolekcje oraz nasze bestsellery.

Dodatkowo w 2011 roku uruchomiliśmy nowoczesne Centrum Logistyczne.

Posiadamy ponad 130 Salonów stacjonarnych w Polsce i za granicą. Bardzo prężnie rozwijamy sprzedaż e-commerce, nie tylko w kraju, ale także na rynku niemieckim, norweskim i wschodnim.

Kiedy zainteresowanie produktami WITTCHEN stawało się coraz większe, Wasza produkcja została przeniesiona do Włoch. Czy był to przełomowy moment dla firmy?

Zainteresowanie produktami rosło systematycznie i zostaliśmy postawieni w sytuacji, kiedy ówczesny zakład nie był w stanie obsłużyć wszystkich zamówień. Z czasem WITTCHEN rozwijał się coraz szybciej. Okazało się, że zainteresowanie jest tak duże, że mały warsztat nie jest w stanie zrealizować wszystkich zamówień. Wtedy produkcja została przeniesiona do Włoch oraz na Daleki Wschód. Ta decyzja okazała się kolejnym sukcesem marki WITTCHEN, dla nas był to moment przełomowy pod względem skali.

Posiadacie szeroką ofertę produktową. Co wyróżnia Wasze produkty?

Wszystkie kolekcje są odpowiedzią na różnorodne potrzeby naszych klientów. Można w nich znaleźć klasyczne produkty ze skóry, które uzupełnią biznesowy strój lub zainteresują osoby ceniące sobie klasyczną elegancję. W sprzedaży dostępne są również produkty w nowoczesnej stylistyce i o oryginalnym wyglądzie, dla młodszych odbiorców. Dla osób podążających za najnowszymi trendami w modzie wprowadziliśmy kolekcje sezonowe. Nasi klienci bardzo cenią sobie również bagaż, którego oferta to już kilkanaście różnorodnych kolekcji. Produkty WITTCHEN są odpowiedzią na to, jacy są nasi Klienci. Przy tym podstawową wartością dla nas jest jak najwyższa jakość wykonania każdego produktu.

Wyróżnia nas również obsługa Klienta w salonach. Mamy długoletnich Klientów, którzy cenią sobie wsparcie profesjonalnych Sprzedawców, ich wiedzę o produktach oraz chęć pomocy w znalezieniu odpowiedniego dla Klienta produktu. Szczególnie jest to ważne przy wyborze bagażu i obuwia.

Który asortyment cieszy się największym zainteresowaniem wśród Klientów?

Kolekcja Signature błyskawicznie podbiła serca Klientów i szybko stała się bestsellerem. Charakteryzuje ją wytłoczony na każdym produkcie logotyp marki tj. herb z inicjałami Jędrzeja Rafała Wittchena, broniące go lwy, korona oraz 'W' symbolizujące pierwszą literę nazwy firmy. Kolekcja skierowana jest do kobiet eleganckich, które potrafią docenić tak niezwykle wyrafinowaną stylistykę.

Bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się akcesoria podróżnicze WITTCHEN takie jak:

  • walizki i kuferki
  • plecaki
  • nesesery
  • torby podróżne
  • kosmetyczki
  • kłódki TSA
  • pasy zabezpieczające lub identyfikatory do bagażu

Zaletą tej oferty jest szeroka paleta wzorów i kolorów.

Jakiś czas temu wprowadziliście specjalną linię produktów dla dzieci. To było duże wyzwanie?

Linia plecaków oraz walizek KIDS TRAVEL była odpowiedzią na potrzeby naszych najmłodszych Klientów. Tworząc tę kolekcję staraliśmy się dopasować do upodobań dzieci i zastosowaliśmy motywy z podobizną żabki, biedronki, kotka i pingwinka. Często rodzice poszukiwali dla dzieli małych walizek na ubranka lub na zabawki. Jednak standardowy bagaż miał najczęściej za duży rozmiar i nie sprawiał dzieciom przyjemności w pakowaniu.

Firma Wittchen posiada sieć ponad stu salonów stacjonarnych rozmieszczonych w całej Europie oraz sklep internetowy. Czy w przyszłości planujecie otwarcie nowych sklepów?

Cały czas monitorujemy rynek i nowo powstające Centra Handlowe oraz analizujemy ich potencjał. W tym roku otworzyliśmy nowe salony i nie wykluczamy nowych otwarć w przyszłości.

Stosujecie innowacyjne rozwiązania?

Kiedy budowaliśmy nowe Centrum Logistyczne, chcieliśmy aby do jego budowy były zastosowane najnowsze systemy logistyczne dostępne w tamtym czasie w Polsce. Obecnie cieszymy się nowoczesnym systemem służącym do kompletowania dostaw. Pozwala nam to na wydajniejszą pracę i szybszą dostawę do Klientów i naszych Salonów.

​​​​​​ 

Mają Państwo na koncie wiele prestiżowych nagród – zostaliście wyróżnieni znakiem "Super produkt", zdobyliście też tytuł "Sukces Roku". Jakie macie plany rozwoju na najbliższe lata?

Obecnie skupiamy się na rozwoju sprzedaży e-commerce. Widzimy, że mamy coraz więcej Klientów, którzy kupują nasze produkty przez e-sklep. Wyzwaniem, przed jakim obecnie stoimy, to zbudowanie zespołu, który będzie rozwijał użyteczność e-sklepu na rynku lokalnym, jak i na rynkach zagranicznych.

WITTCHEN doceniany jest na wielu płaszczyznach, przez wszystkie lata swojej działalności. Marka zdobyła kilkadziesiąt nagród, z których najważniejsze są te przyznane przez Klientów doceniających nie tylko jakość produktów, ale także wysokie kompetencje pracowników, gotowych pomóc Klientom w każdej nietypowej sytuacji. Sukces marki budowany jest na indywidualnym podejściu do Klienta, dzięki któremu każdy z nich może czuć się wyjątkowo. Oprócz nagród jakie Pani wymieniła, możemy się jeszcze pochwalić wieloma innymi nagrodami takim jak : Jakość Obsługi, Solidny Pracodawca, Luksusowa Marka, Superbrands.

Czym wyróżnia się WITTCHEN jako pracodawca?

Jako pracodawca, możemy pochwalić się dużą ilością pracowników z długoletnim stażem, zatem oferujemy stabilne zatrudnienie. Szczególnie jesteśmy dumni z naszych Sprzedawców, którzy posiadają od kilku do kilkunastu lat stażu. Uważamy, że zawdzięczamy to warunkom, jakie oferujemy, czyli:

  • umowie o pracę
  • prywatnej opiece medycznej
  • karcie Multisport
  • zniżkom na produkty

Z ankiety przeprowadzonej wśród pracowników wynika, że najbardziej cenią sobie oni dobrą współpracę między pracownikami oraz przyjazną atmosferę, jaka panuje w firmie. Pomimo tego, że jesteśmy dużym przedsiębiorstwem Pan Jędrzej i Pani Monika Wittchen, którzy wspólnie zarządzają firmą, chcą aby panowała tu rodzinna atmosfera. Nasi pracownicy są z tego powodu bardzo zadowoleni.

A teraz kilka pytań na temat rekrutacji. Jak często je przeprowadzacie i do jakich działów najczęściej?

Obecnie rozwijamy Dział E-commerce. Poszukujemy osób do obsługi Klienta, szczególnie z j. niemieckim, fotografów, retuszerów i grafików komputerowych. Prowadzimy również rekrutacje na stanowiska związane z IT np. analityków biznesowo-systemowych, junior developerów PHP, analityków baz danych ze znajomością SQL. W związku ze znacznym wzrostem zamówień, poszukujemy magazynierów do Centrum Logistycznego w Palmirach pod Warszawą, którzy posiadają doświadczenie w kompletowaniu zamówień ze skanerami.

Najwięcej rekrutacji mamy oczywiście na stanowiska Sprzedawców i Kierowników Salonów.

Na co zwracają Państwo uwagę podczas rekrutacji pracowników?

Rekrutując pracowników na stanowisko Sprzedawcy, zwracamy uwagę na to czy kandydat lubi obsługę Klienta i zależy mu na tym, aby odpowiednio doradzić produkt Klientowi. Ważnym aspektem jest chęć uczenia się, ponieważ pracownicy muszą przyswoić dużo informacji o produktach. Kolejna kwestia to dopasowanie do zespołu. Zależy nam, abyśmy tworzyli zgrane i współpracujące zespoły, a pracownicy byli zaangażowani w to, co robią oraz dzielili się informacjami i posiadaną wiedzą. Poszukujemy również osób, które są otwarte na inny punkt widzenia.

 

A co z osobami, które jeszcze nie mają doświadczenia zawodowego, a chciałyby zdobyć je właśnie u Państwa?

Jako firma, jesteśmy otwarci na młode osoby, które dopiero wchodzą na rynek pracy i chcą zdobyć swoje pierwsze doświadczenie zawodowe. Często takie osoby zostają u nas na stałe. Rekrutując taką osobę, zwracamy uwagę na umiejętności miękkie np. komunikatywność, motywację, czego chce się nauczyć i jakie zdobyć kompetencje.

Firma, która cieszy się zaufaniem Klientów, zwykle nie może narzekać na ilość osób zgłaszających się do pracy. Czy tak jest też w Państwa przypadku?

Jako pracodawca, staramy się tworzyć przyjazne miejsce pracy, zatem wielu kandydatów zgłasza się do nas samodzielnie, nawet jeśli nie prowadzimy rekrutacji. Jako Dział HR mamy oczywiście wyzwania związane z długim czasem poszukiwania pracowników na stanowiska eksperckie i specjalistyczne oraz IT.

Jakie wartości przyświecają firmie?

Nasze wartości to:

  • orientacja na Klienta
  • współpraca
  • jakość
  • wiedza
  • szacunek

Zdajemy sobie sprawę, że dzisiaj przewagę konkurencyjną mają firmy oferujące wysoki standard obsługi Klienta, dlatego zatrudniamy osoby, dla których Klient i jego potrzeby są na pierwszym miejscu. W przypadku naszego biznesu bardzo ważna jest jakość oferowanych produktów, zatem dbamy o nią każdego dnia.

Dobrze nam się pracuje, ponieważ lubimy sobie nawzajem pomagać, dzielić się wiedzą i doświadczeniami oraz jesteśmy otwarci na inny punkt widzenia osób, z którymi współpracujemy.

Czego mogę życzyć na przyszłość?

Utrzymania tempa wzrostu na takim poziomie jak dotychczas.

Dziękuję za rozmowę.