VanKing Celkar Group Sp. z o.o.

3.7 Dodaj merytoryczną opinię

Wywiady VanKing Celkar Group Sp. z o.o.

Miniaturka
Jakub Sierzchała
Prezes Zarządu, CEO VanKing Celkar Group Sp. z o.o.
CEO

Miniaturka
Ariadna Leśniewska
Dyrektor HR VanKing Celkar Group Sp. z o.o.
Dyrektor HR

VanKing Celkar Group specjalizuje się w dystrybucji i produkcji części do samochodów dostawczych. Jak długo funkcjonujecie już Państwo na rynku?

Nasza historia to początki lat ’90 – na początku był sklep motoryzacyjny, potem ogólnopolska hurtownia, która specjalizowała się w częściach do samochodów włoskich (wówczas najpopularniejszych w Polsce). Mniej więcej od 2014 roku w reakcji na zapotrzebowanie rynkowe i sygnały klientów zaczęliśmy koncentrować się na samochodach dostawczych czyli tzw. busach. Produkcję pod marką własną rozpoczynaliśmy w początkach lat 2000 (jako jedna z pierwszych polskich firm we Włoszech), ale pod marką FAST i w obecnym kształcie rozpoczęliśmy w 2007 r. Zatem jesteśmy związani z branżą i produktem od początku wolnej działalności gospodarczej w Polsce. 

Rozwijacie się Państwo zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jaki moment był kluczowy dla Państwa rozwoju?

W 2010 roku stworzyliśmy dział eksportu, aby lepiej obsługiwać tych klientów, których pozyskaliśmy spontanicznie w Czechach, na Ukrainie i w Bułgarii. Dość szybko okazało się, że konkurencyjność polskich hurtowni na rynkach ościennych jest bardzo duża (przede wszystkim cenowa) i mogliśmy skokowo zwiększać obroty eksportowe. Równocześnie nasza specyficzna oferta oparta na dobrej jakości marce FAST rozwijała się na zachodzie Europy, w ciągu dwóch lat mieliśmy dystrybutorów w Niemczech, Francji czy Włoszech. Teraz jesteśmy obecni chyba we wszystkich krajach Europy. Trudno wyróżnić jeden moment – od ponad 10 lat jest to wiele działań które podejmujemy – obecność na wszystkich targach branżowych, mnóstwo delegacji i budowania kontaktów osobistych z branżą za granicą, uruchamianie tras dowozowych, poszerzanie oferty specyficznie dopasowanej do konkretnych rynków czy klientów, wprowadzenie wielojęzycznego portalu zamówień online czy bardzo szybka logistyka z naszego magazynu pod Krakowem.

Obecnie VanKing Celkar Group posiada jedną z najszerszych ofert części do busów na rynku. Do tego ciągle poszerzacie Państwo swoją ofertę! Jaka jest tu Państwa recepta na sukces?

Niestety nie ma recepty, którą można zmieścić w jednym, atrakcyjnym marketingowo, zdaniu. Najważniejsze elementy z mojej perspektywy to przyjazna kultura firmy – nie zawsze tak było i dużo wysiłku włożyliśmy w to, żeby VanKing to była super firma. Jakkolwiek banalnie to brzmi, w super firmie pracują super ludzie i dają z siebie wszystko, a to przekłada się na znakomite efekty. Żeby to osiągnąć, trzeba fundamentalnie odmienić firmę i nam się to udało, na każdej płaszczyźnie działania, pracujemy (ciągle, bo mamy jeszcze dużo do zrobienia!) aby się udoskonalić i być jeszcze lepszym miejscem do pracy dla naszych ludzi. Aby tę kulturę sublimować w mierzalne rezultaty, wprowadziliśmy np. w 2020 system zarządzania metodą OKR (Objectives and Key Results) – popularną szczególnie w sektorze IT. Dzięki temu w cyklach kwartalnych stawiamy sobie i mierzymy ciekawe inicjatywy i dzięki temu, między innymi, potrafiliśmy z żelazną dyscypliną prowadzić akcję poszerzania naszej oferty produktów FAST.

Osiągnięcia VanKing Celkar Group potwierdzają liczne nagrody branżowe, takie jak “Diament Forbesa”, “Gazela Biznesu” czy “Skrzydła Biznesu”. Za co zostaliście Państwo szczególnie wyróżnieni?

Jeśli się nie mylę, to wszystkie te rankingi przygotowane są przez wywiadownie gospodarcze, które biorą pod uwagę obroty, zyskowność, dynamikę wzrostu i tym podobne parametry finansowe. Jednak nie zwracamy za bardzo uwagi na tego rodzaju wyróżnienia – pracujemy według swojego planu, choć są one dla nas miłym gestem, który potwierdza, że idziemy w dobrym kierunku. Nie ustawiamy firmy w taki sposób, aby wypełniała kryteria – realizujemy długofalowy plan rozwoju i wzrostu wartości firmy, więc jeśli w którymkolwiek roku takiej nagrody nie dostaniemy (a dostajemy je wszystkie od kilku lat nieprzerwanie) to nie będzie dla nas problem. Prawdziwym kryterium oceny naszej firmy jest zadowolenie inwestorów oraz pracowników – dopóki to dostarczamy to wszystko jest ok.

Co roku biorą też Państwo udział w największych i najbardziej uznanych targach motoryzacyjnych. Które z nich uważacie Państwo za najważniejsze dla rozwoju swojej branży?

Teraz branża została zdominowana przez targi we Frankfurcie i Szanghaju – tam dzieje się najwięcej i tam koniecznie trzeba być obecnym, żeby wiedzieć „co słychać”. Z perspektywy uczestnika, fajne są też takie lokalizacje, które pozwalają przy okazji wyjazdu zobaczyć jakieś piękne miejsca na świecie, na przykład targi w Paryżu, Bolonii, Dubaju czy Goteborgu.

Jak oceniliby Państwo atmosferę pracy w VanKing Celkar Group? Kto idealnie pasowałby do Państwa zespołu?

Naszą wizją jest budowanie organizacji przyjaznej dla pracowników. Ten element stanowi centrum strategii HR, jaką realizujemy. Nie nam oceniać, jaka ona jest, dlatego regularnie prowadzimy badania dotyczące tego aspektu, pytając o to pracowników w badaniu anonimowym. Nasi pracownicy podkreślają, że atmosfera pracy, jaka u nas panuje stanowi dla nich wielką wartość. 

Skąd wiecie, jakie nastroje panują w firmie?

Zawsze stawialiśmy na bezpośrednią komunikację z pracownikami. Doceniamy ich inicjatywy. Nikt lepiej nie wie, czy dane rozwiązanie sprawdza się w codziennej pracy niż osoba, która wykonuje dane obowiązki. Cenimy pomysły i uwagi pracowników. W czasach pracy hybrydowej bez monitorowania nastrojów panujących w firmie w sposób usystematyzowany, moglibyśmy przeoczyć moment, w którym jesteśmy w stanie dostosować nasze rozwiązania do pojawiających się potrzeb. Dlatego staramy się zachęcać pracowników do bieżącego zgłaszania uwag, pomysłów, jak również do udziału w badaniach ankietowych, które pozwalają poznać nastroje panujące w całej firmie. 

VanKing Celkar Group rośnie w siłę! Planujecie także znaczną rozbudowę swojego centrum logistycznego. Jakie jeszcze macie Państwo marzenia na przyszłość dla firmy?

Konsekwentnie realizujemy nasz plan strategiczny i jego dwa podstawowe filary. Pierwszy to poszerzenie gamy produktów- wdrożymy ponad 3000 nowych SKU w marce własnej do końca 2022 roku. Drugi to poprawienie penetracji rynku polskiego poprzez sieć punktów partnerskich oraz współpracę z liderami rynku, a także eksportowego (szczególnie UE, Rosja i Ukraina) poprzez partnerów lokalnych. To wszystko ma doprowadzić nas do istotnego zwiększenia skali działalności mierzonej poziomem obrotów. Docelowo chcemy być liderem części do busów w Europie – preferowanym dostawcą części do pojazdów użytkowych do 3,5T dla partnerów branżowych (czyli dystrybutorów) oraz liderem w segmencie przedsiębiorców w Polsce. Zależy nam, aby to wszystko zdarzyło się przy spełnieniu dwóch parametrów: najwyższego w branży poziomu obsługi klienta oraz wysokiego wskaźnika satysfakcji pracowników. 

Co jest filarem Waszej firmy?

Filarem, na którym budujemy firmę nie są procesy i procedury (choć oczywiście porządkują one działania). Taką podstawą jest dla nas kultura organizacyjna. Kultura organizacyjna określa sposób zarządzania firmą, klimat w niej panujący, nasze wartości, normy, przekonania oraz sposób działania. To ona spaja nasze zespoły, wspiera realizację celów i sprzyja wspaniałej atmosferze. Dzięki temu zawsze wiemy, że działamy fair, wspieramy się, nie poprzestajemy na tym, co jest tu i teraz. Dążymy do bycia coraz lepszymi, rozwijamy się jako firma i jako ludzie, rozmawiamy otwarcie o tym co dobre i co powinniśmy zmienić. 

Jaka jest w takim razie Wasza kultura organizacyjna?

Jaka jest? Działająca - to jest największym sukcesem.

Głównymi elementami naszej kultury organizacyjnej są:

Szczerość i uczciwość – jest to dla nas ogromna wartość, która umożliwia nam ograniczenie kontroli do minimum. Wierzymy, że pracownicy są odpowiedzialni i cenią wolność, jaką dostają. Uczestniczymy w cyklicznym badaniu wynagrodzeń, by weryfikować poziom rynkowości wypłacanych pensji. Jeśli Twoje wynagrodzenie nie jest rynkowe, to sami zaproponujemy odpowiednią podwyżkę. 

Swoboda - nie narzucamy sposobu działania, liczymy na samodzielność i efekt końcowy pracy.

Elastyczność to element, który jest naszym wyróżnikiem i który jest podstawową umiejętnością w dzisiejszych czasach. Działamy w oparciu o system OKR – planowanie kwartalne, które daje nam dużą dynamikę i możliwość reagowania na sytuację bieżącą. Potrafimy dostosować się do zmieniającego świata, planujemy, ale również potrafimy skorygować kurs, jeśli tego wymagają warunki. Z pewnością to miejsce dla osób, które lubią nowości. Zwolennicy korporacyjnego dryfowania niestety mogą się czuć niekomfortowo.

Rozwój – dlatego mocno wspieramy rozwój pracowników oraz inwestujemy w sprzęt i oprogramowanie. Tworzymy ścieżki rozwoju, zapewniamy szkolenia.

Kreatywność – cenimy pomysły pracowników i umożliwiamy realizację wielu inicjatyw rozwojowych. Każdy ma wpływ na decyzje i inicjatywy realizowane w firmie.

Zaangażowanie – doceniamy osoby, które wkładają serce w swoją pracę. 

Współpraca – niezależnie od działu, pamiętamy, że żeglujemy na tym samym okręcie i płyniemy w tym samym kierunku. To ułatwia wzajemną pomoc wewnątrz działów oraz współpracę międzydziałową.

Otwarta komunikacja – na bieżąco informujemy o wynikach firmy, o sukcesach, ale i o tym, co się nie udało. Jesteśmy w stałym kontakcie z pracownikami i zachęcamy do rozmów o tym, co można poprawić. Dzięki temu możemy zapobiegać pożarom, a nie skupiać się na ich gaszeniu.

Nastawienie na szukanie rozwiązań – problemy pojawiają się w każdej firmie, ale ważne jest, by szybko przejść do działania, które problem rozwiąże. U nas powietrze aż iskrzy od propozycji rozwiązań, co umożliwia nam błyskawiczny rozwój.

Luźna atmosfera –zwolennik wykrochmalonych koszul niekoniecznie odnalazłby się u nas w firmie. Nie obowiązuje u nas dress code, każdy ma swój styl i to jest ok. Nie tytułujemy się „Panie Dyrektorze”, pracujemy z ludźmi i tak też ze sobą rozmawiamy, z szacunkiem ale nieformalnie. 

Bycie fair – to dla nas oczywiste, że aby oczekiwać od pracowników bycia fair, firma musi być fair. Tak też działamy. Możesz mieć pewność, że u nas, jeśli na rozmowie rekrutacyjnej ustalisz warunki finansowe, które mają obowiązywać po okresie próbnym, to nikt Ci potem nie powie „nie pamiętam”.

Wsparcie – mamy świadomość, że praca jest ważnym elementem życia, ale nie jedynym. Stąd wsparcie to dla nas nie tylko pomoc w realizacji zadań zawodowych, którą oferujemy. To także pomoc w chwilach, kiedy tego potrzeba poza pracą. Pracujemy z ludźmi, więc wspieramy ludzi. 

Indywidualne podejście – mamy oczywiście schematy postępowania, które pomagają nam działać, ale nie są one dla nas czymś ograniczającym działanie. Cenimy samodzielność = i wierzymy, że działając po swojemu można osiągnąć lepszy efekt niż dostosowując się do sztywnych ram. Wiemy, że każdy jest inny, ma inne potrzeby, więc dostosowujemy system pracy, benefity, zakres zadań do indywidualnych predyspozycji i potrzeb danej osoby.

Komfort pracy – dbamy, by sprzęt i otoczenie służyło zarówno efektywnej pracy, jak i dobremu samopoczuciu. Inwestujemy w nowoczesne oprogramowanie. Przebudowujemy biuro, by było jeszcze bardziej przyjazne pracownikom (nowoczesne biurka, pokoje coworkingowe, komfortowa kantyna, przytulne sale spotkań).

Dlaczego warto z Wami współpracować?

Odpowiadając na pytanie dlaczego warto z nami współpracować odpowiem przewrotnie… nie warto, jeśli powyższe zasady nie są Tobie bliskie. 

Prawdziwy Viking:

1. Jest uczciwy
2. Jest pracowity i zaangażowany– jak jest coś do zrobienia, to po prostu to robi
3. Jest samodzielny w działaniu – nie trzeba nad nim stać, by wykonał zadanie
4. Potrafi współpracować w zespole – rozumie, że wszyscy pracujemy na wspólny cel
5. Jest szczery i bezpośredni- mówi jasno i prosto o co chodzi, nie zamiata pod dywan, szuka rozwiązań, przyjmuje informacje zwrotne
6. Dba o dobre relacje – wie, że jesteśmy jedną załogą i tylko razem możemy naprawdę wiele osiągnąć
7. Jest ambitny – stara się rozwijać i poprawiać wyniki
8. Jest innowacyjny – szuka nowych rozwiązań, myśli jak ominąć rafy, by wypłynąć na otwarte wody
9. Nie boi się zmian – żegluje po biznesowym morzu niezależnie od pogody. Potrafi zaadaptować się do zmiany kursu, jeśli będzie taka potrzeba.
10. Jest otwarty na nową wiedzę, nowe horyzonty i na innych ludzi.

Jeśli lubisz pracować z osobami, które mają 10 punktów w powyższej skali, to warto z nami współpracować, bo u nas tacy stanowią zdecydowaną większość.

VanKing Celkar Group Sp. z o.o.