Wywiad z Anna Starostecka-Kaczmarek z Raiffeisen Bank Polska SA


Miniaturka
Anna Starostecka-Kaczmarek
BNP Paribas Bank Polska S.A. (dawniej Raiffeisen Bank Polska S.A.)
Jest odpowiedzialna za obszar partnerstwa dla biznesu ze strony HR i wsparcie wdrażanych zmian dotyczących pracowników banku. Od ponad 10-u lat związana z  Raiffeisen Polbank. Współautorka wizji i polityki personalnej oraz wielu praktyk HR-owych w banku. Współtworzyła i z sukcesem wdrażała wiele programów w zakresie HR. Zarządzała obszarem rekrutacji, szkoleń i rozwoju. Liderka zarządzania zmianą w procesie fuzji w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim również w zakresie restrukturyzacji  firmy. Orędowniczka angażującego środowiska pracy, zarządzania wynikami pracy poprzez dialog i feedback oparty na wartościach oraz  świadomego wdrażania zmian. Od początku kariery zawodowej związana z HR-em. Wcześniejsze doświadczenia zdobywała w banku BPH, firmie Stoen (obecnie RWE) i head huntingu. Certyfikowany Coach ICC, absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, Studiów Menedżerskich SGH, Strategic HR Leadership Program realizowany przez University of Michigan, wielu kursów i szkoleń. W wolnym czasie chętnie czyta, gotuje, jeździ rowerem i na nartach, ale najchętniej spędza czas z ukochaną rodziną,

Do jakich klientów kieruje swoją ofertę Raiffeisen Polbank?

Jesteśmy bankiem uniwersalnym, a zatem oferujemy pełen zakres usług zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm – od segmentu mikro do największych korporacji. Klienci z tzw. segmentu mass market mogą w naszej ofercie znaleźć m.in. atrakcyjne Wymarzone Konto Osobiste, które jest rozwiązaniem unikalnym na polskim rynku, kredyty konsumpcyjne i hipoteczne, karty kredytowe, których talię właśnie odświeżyliśmy, rozmaite produkty oszczędnościowe i inwestycyjne oraz nowoczesne rozwiązania płatnicze powiązane z telefonami komórkowymi. To oczywiście nie wszystko. Zajmujemy czołowe pozycje w wielu segmentach rynku finansowego, m.in. faktoringu, leasingu, wymiany walutowej, instrumentów finansowania handlu czy płatności mobilnych. Swoje usługi oferujemy również klientom indywidualnym z polskiej klasy średniej oraz klientom zamożnym w ramach wyjątkowej oferty bankowości prywatnej pod nazwą Friedrich Wilhelm Raiffeisen. Tym, co wyróżnia nasz bank na tle rynku, jest unikalna filozofia, w ramach której zarówno nowi, jak i obecni klienci mogą liczyć na taką samą ofertę produktów i usług na identycznych warunkach. Nie mamy oferty „tylko dla nowych”. Wszystkich klientów, uczciwie i po partnersku traktujemy w taki sam sposób.

Jakie produkty spośród oferowanych przez Państwa bank cieszą się największą popularnością klientów?

Ogromną popularnością cieszy się wprowadzona w pierwszym kwartale 2015 roku oferta Wymarzonego Konta Osobistego. Już po trzech miesiącach z tego produktu skorzystało ponad 100 tysięcy osób. Teraz jest to już znacznie ponad 200 tysięcy. Dużym zainteresowaniem cieszą się zresztą wszystkie produkty z naszej „wymarzonej” serii, jak Wymarzone Konto Oszczędnościowe czy ubezpieczenie inwestycyjne Wymarzone Perspektywy. Klienci często pytają tez o nową ofertę kart kredytowych, w tym szczególnie o „Pierwszą Kartę Kredytową”, która umożliwia wypłacanie pieniędzy z bankomatów bez żadnych prowizji oraz – należącą do segmentu kart prestiżowych – kartę MasterCard Class & Club, której towarzyszy atrakcyjny rabatowy program partnerski.

Należycie do międzynarodowej grupy. W związku z tym, że działacie na zagranicznych rynkach, chciałbym dowiedzieć się jak oceniacie polskich klientów, czy jest coś co ich wyróżnia?

Podobnie jak na innych rynkach, klienci w Polsce oczekują wysokiej jakości obsługi i bezpieczeństwa. I to właśnie im oferujemy. Wprowadzając do naszej oferty Wymarzone Konto Osobiste opieraliśmy się na wnikliwych analizach rynkowych i badaniach, które pokazały, że polscy klienci oczekują od banków uczciwego i partnerskiego podejścia a cenią je za wygodę w korzystaniu z usług i produktów finansowych oraz lojalne traktowanie. Jesteśmy dumni z tego, że właśnie to zapewniamy naszym klientom. Odnosząc się do innych rynków należy zauważyć, że polscy klienci są bardzo wymagający względem instytucji finansowych i oczekują od nich innowacyjnych produktów na najwyższym poziomie. Jednocześnie istotna jest dla nich niska cena korzystania z usług bankowych.

W sektorze finansowym a więc w branży zaufania publicznego, wartości stanowią kluczowy element kultury organizacyjnej. Jakimi wartościami kieruje się Raiffeisen Polbank?

Uczciwość, odpowiedzialność, współpraca i skuteczność to DNA naszej organizacji. W relacji z klientami zwracamy też ogromną uwagę na wiarygodność oferty i produktów, wygodę korzystania z naszych usług, partnerstwo i lojalność banku względem klienta. Wierzymy, że wyznając takie wartości i właśnie na nich opierając nasze relacje z klientami, jesteśmy w stanie skutecznie konkurować na rynku, dostarczając jednocześnie najwyższą jakoś usług i produktów. Zależy nam na tym, aby nasi pracownicy wyznawali takie same wartości w życiu prywatnym. Osoby, które się z nimi nie zgadzają, po prostu nie pasują do naszej firmy.

Wartością każdej firmy są pracujący w niej ludzie. Jakich pracowników poszukujecie i na jakie stanowiska rekrutujecie najczęściej?

Bank może się rozwijać i utrzymywać swoją pozycję w sektorze jedynie dzięki zaangażowaniu, determinacji i inicjatywie każdego pracownika. Dlatego stwierdzenie, że najcenniejszy kapitał firmy, to jej pracownicy doskonale oddaje nasz sposób myślenia i zasady, którymi się kierujemy. Rekrutacje prowadzone są w zależności od planowanych lub bieżących potrzeb wynikających z życia organizacji. Praktycznie stale prowadzimy rekrutacje na stanowiska związane z obsługą klienta i relacjami z klientem w oddziałach detalicznych na terenie kraju. Na przestrzeni minionego roku prowadziliśmy rekrutacje chyba w każdym obszarze działalności banku, choć oczywiście z różną częstotliwością. Ważnym czynnikiem poszukiwania nowych pracowników było również utworzenie Centrum Operacyjnego w Rudzie Śląskiej. Warto przy tym pamiętać, że rynek bankowy w ostatnich latach przechodził ogromne zmiany i nadal jest to sektor podlegający szybkiej modernizacji. Zmieniają się oczekiwania klientów, zmienia się sposób korzystania z usług banków, zmieniają się więc potrzeby banku jako pracodawcy. W efekcie zdarza się, że rekrutacjom towarzyszą jednocześnie restrukturyzacje, np. restrukturyzowane są stanowiska o prostszym charakterze pracy a równocześnie prowadzona jest rekrutacja na wysoko specjalistyczne stanowiska z bardzo konkretną wiedzą. To powszechne dziś, nie tylko zresztą w bankowości, zjawisko spowodowane jest głównie powszechnym już wykorzystaniem nowoczesnych technologii i automatyzacją wielu, wcześniej ręcznie wykonywanych, czynności.

Gdzie należy szukać waszych ofert pracy?

Informacja o każdym nowym wakacie trafia w pierwszej kolejności do naszych pracowników. Dopiero w przypadku braku możliwości obsadzenia stanowiska kandydatem wewnętrznym uruchamiamy poszukiwania zewnętrzne. Ogłoszenia zamieszczamy na stronie internetowej banku http://www.raiffeisenpolbank.com w sekcji Kariera oaz na profesjonalnych portalach internetowych. Czasem korzystamy również w innych kanałów komunikacji z potencjalnymi kandydatami, jak choćby targi pracy czy spotkania na uczelniach wyższych.

Jestem ciekaw jak wygląda proces rekrutacyjny w Państwa firmie?

Podstawą naszego procesu rekrutacyjnego jest transparentność i obiektywna ocena wszystkich kandydatów. Na straży spójności kryteriów oceny i równości szans zaprezentowania swoich mocnych stron przez wszystkie aplikujące osoby stoją bezstronni rekruterzy. Proces rekrutacyjny w pierwszym etapie polega na weryfikacji nadesłanych ofert pod kątem profilu stanowiska i naszych wymagań. Następnie z osobami, których cv nas zainteresowały, odbywają się spotkania, które pozwalają nam dowiedzieć się więcej o kandydacie do pracy. Rozmawiamy przede wszystkim o zdobytych doświadczeniach, weryfikujemy poziom wiedzy w wymaganych obszarach, w tym znajomość języka angielskiego, jeśli jest ona wymagana. Szczegółowy proces selekcji zależy w każdym wypadku od obsadzanego stanowiska pracy. Kompetencje najczęściej weryfikujemy w trakcie rozmów kwalifikacyjnych, ale równie chętnie stosowaną przez nas praktyką są sesje Assessment Center. Poziom wymaganej wiedzy sprawdzamy często za pomocą testów.

Co jest kluczowe z waszego punktu widzenia?

Motywacja do pracy i preferencje kandydata odnośnie celów zawodowych i zakresu obowiązków, które chciałby wykonywać, jego oczekiwania względem nowego miejsca pracy. Znając te aspekty po przedstawieniu specyfiki pracy na stanowisku i w banku, można ocenić, czy i w jakim zakresie jesteśmy w stanie się porozumieć. Zależy nam nie tylko na ludziach kompetentnych, ale przede wszystkim na takich, którzy w swoim postępowaniu kierują się wartościami, jakie kultywujemy w banku. Dlatego osobiście uważam, że uczciwość – zarówno kandydata jak i pracodawcy – od pierwszego spotkania jest niezbędnym elementem skutecznego procesu rekrutacyjnego.

Czego oczekujecie od kandydatów do pracy w państwa firmie oraz od obecnych pracowników?

Rzetelnego wykonywania pracy i faktycznego stosowania naszych wartości w trakcie wykonywania codziennych obowiązków.

A co oferujecie w zamian za spełnianie tych oczekiwań? Krótko mówiąć, dlaczego warto dla was pracować?

Jesteśmy pracodawcą z wieloletnim doświadczeniem na polskim rynku, mamy rozpoznawalną markę, więc praca w naszym banku jest przez wiele osób postrzegana jako prestiżowa. W 2015 roku Raiffeisen Polbank został po raz kolejny uhonorowany Certyfikatem „Top Employers”. Wyróżnienie to traktujemy jako potwierdzenie skuteczności działania naszej polityki personalnej oraz dowód wysokich standardów w tym zakresie. Już niebawem będziemy znali wyniki kolejnej edycji, gorąco wierzę, że utrzymamy tytuł. W przeszłości byliśmy również nagradzani tytułami Solidnego Pracodawcy czy Organizacji Uczącej się. Te wyróżnienia też o nas dużo mówią. Praca z prawdziwymi profesjonalistami w cenionym i rozpoznawalnym banku to szansa na zbudowanie mocnej pozycji na rynku pracy. Doświadczenie zdobyte w Raiffeisen Polbanku stanowi solidną postawę, dzięki której można spełnić nawet najbardziej ambitne cele zawodowe. Oferujemy przewidywalne wynagrodzenie, zrozumiały system nagród oraz dający komfort pakiet świadczeń.

Coraz więcej firm oferuje swoim pracownikom świadczenia pozapłacowe, np. opiekę medyczną. Jak to wygląda w państwa firmie, jakie benefity oferujecie zatrudnionym osobom?

Staramy się, aby pakiet świadczeń oferowany naszym pracownikom zapewniał im komfort i bezpieczeństwo. Poza prywatną opieką medyczną i możliwością przystąpienia do ubezpieczenia grupowego, korzystamy z programów dostosowanych do potrzeb wynikających z kolejnych etapów życia. Wspieramy rodzicielstwo przez Program "Dbamy o Rodzinę", promujemy zdrowy tryb życia oferując dofinansowaną przez bank kartę na zajęcia sportowe oraz umożliwiamy pracownikom rozwój intelektualny i realizację osobistych zainteresowań dzięki dofinansowanej karty na wydarzenia kulturalne. To jednak nie wszystko, bo w banku funkcjonuje wiele drużyn sportowych, np. biegowa, czy piłkarska w Warszawie i w Krakowie. Nasza piłkarska reprezentacja grała nawet na Stadionie Narodowym. Najlepsi pracownicy otrzymują możliwość udziału we wspólnym motywacyjnym wyjeździe, który co roku organizujemy w innym zakątku świata. Taka jest nagroda w ramach wewnętrznego konkursu na najlepszych pracowników R-Stars. W nim właśnie wyłaniane są osoby, które swoją pracą, godną naśladowania postawą i doskonałymi pomysłami wpłynęły na efekty działania i pozytywny wizerunek banku. Nasze Gwiazdy były już m.in. w Kenii, Australii, Wietnamie, Kambodży, Kanadzie, Brazylii i Japonii.

Dla każdego pracownika ważna jest atmosfera pracy. Jaka jest z nią w państwa firmie?

Jesteśmy ludźmi o bardzo różnych zainteresowaniach i charakterach, ciekawymi świata, otwartymi na kontakty z innymi, posiadającymi indywidualne pasje. Realizujemy ambitne zadania, uczestniczymy w różnorodnych projektach, dzięki którym podnosimy swoje kwalifikacje i zdobywamy nowe umiejętności. Raiffeisen Polbank to również otwarta komunikacja, dbałość o standardy współpracy i wsparcie ze strony menedżerów w realizacji codziennych obowiązków. Dzięki temu wszystkiemu potrafimy się porozumieć i lubimy swoje miejsce pracy. Aktywnie angażujemy się w różnorodne przedsięwzięcia promujące działania kulturalne oraz charytatywne, w szczególności pomoc potrzebującym, chorym i najuboższym. Współpracujemy z wieloma instytucjami i organizacjami kulturalnymi i charytatywnymi. Nasi pracownicy chętnie osobiście angażują się w różne działania jako wolontariusze. Biorą np. udział w programie BAKCYL (Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży), przeprowadzają zbiórki artykułów szkolnych, prezentów z okazji dnia dziecka i świąt dla podopiecznych fundacji i domów dziecka a także innych potrzebujących. W prowadzanym co roku Badaniu Opinii Pracowników współpraca niezmiennie pozostaje jednym z najważniejszych czynników – w tym obszarze utrzymujemy rekordowo wysokie wyniki.

Czy organizowane są jakieś spotkania, wyjazdy integracyjne?

Bardzo dbamy o integrację zespołów i staramy się ją wspierać. Spotkania o charakterze integracyjnym zawierają jednak zwykle również elementy robocze, aby połączyć przyjemne z pożytecznym i dać pracownikom nie tylko możliwość zbudowania relacji z kolegami, ale też skorzystania ze wspólnie spędzonego czasu dla rozwoju swoich umiejętności zawodowych lub wymiany informacji.

Prowadzicie programy praktyk dla studentów i absolwentów. Dlaczego warto z nich skorzystać?

Program praktyk w Raiffeisen Polbank to propozycja dla studentów i absolwentów, którzy chcą sprawdzić, jak wygląda praca w dużym międzynarodowym banku, poznać jej efekty i wartość z perspektywy funkcjonowania całej organizacji. Praktykanci zyskują możliwość udziału w ciekawych, pełnych wyzwań projektach, dzięki którym mogą zdobyć cenne doświadczenie. Każdy uczestnik programu ma swojego opiekuna, który dba o prawidłowy przebieg programu, ocenia praktykanta, udziela mu informacji zwrotnej, wspiera i służy radą.

Na jakich zasadach oferowane są te praktyki?

Uczestnicy programu zatrudnieni są na umowę o pracę na okres praktyk. Rekrutacja do programu prowadzona jest wiosną a program trwa dwa miesiące. Odbywa się w terminie: lipiec – sierpień – wrzesień. Po zakończeniu programu praktykant może, w wyniku zakończonego z sukcesem udziału w rekrutacji wewnętrznej, zostać zatrudniony na stałe w banku.

Wróćmy do tematu stałych pracowników. W jaki sposób dbacie o ich rozwój?

Właściwie wykwalifikowani pracownicy to siła organizacji. Dlatego od wielu lat dbamy, by nasi pracownicy byli dobrze przygotowani do realizacji swoich zadań i roli, którą pełnią w banku. Stawiamy na to nacisk od samego początku, organizując zawierające potężną dawkę wiedzy o banku i jego wartościach szkolenie powitalne „Induction” i realizując program Starte-R, którego celem jest zapewnienie odpowiedniego wdrożenia nowego pracownika. Pracownicy uczestniczą również w wielu szkoleniach merytorycznych i rozwojowych zależnie od potrzeb organizacji, jednostki, w której są zatrudnieni, potrzeb zawodowych samego pracownika, oczywiście w miarę dostępnych możliwości. Naszym flagowym programem rozwoju umiejętności jest Program PRO. W jego ramach, podczas krótkich, ale intensywnych szkoleń wewnętrznych, pracownicy mogą poznawać tajniki prowadzenia spotkań, uczyć się pobudzania kreatywności, zarządzania czasem, technik trenerskich i wielu innych umiejętności. W ramach programu realizowane są szkolenia tematyczne, przygotowywane w odpowiedzi na aktualne potrzeby. Od lat dbamy też o rozwój kadry menedżerskiej. Realizowaliśmy np. Akademię Zarządzania czy program Leade-R, w których menedżerowie mogli lepiej poznać samych siebie, by następnie skuteczniej zaplanować swój indywidualny rozwój jako lidera. Nasi eksperci dzielą się wiele lat zdobywaną wiedzą z pracownikami w ramach programu szkoleniowego R-Sowa, który łączy wiedzę z praktyką. Chętnie korzystamy również z możliwości przekazywania wiedzy, które stwarza technologia. Szkolenia e-learningowe, intranet, formy video, to atrakcyjne i bardzo efektywne formy dzielenia się wiedzą. Jako dojrzała organizacja mamy również doświadczenia związane z programami z zakresu zarządzania talentami. Jak jednak wiadomo, talent to raczej jednostka w organizacji, więc programy rozwojowe dla takich osób przygotowywane są indywidualnie i kierowane do wybranego grona.

Stałą praktyką umożliwiającą rozwój w państwa banku jest rekrutacja wewnętrzna.

To prawda. Każde ogłoszenie rekrutacyjne zanim trafi na rynek zewnętrzny, trafia najpierw do pracowników. Dzięki temu zainteresowani mogą wziąć swój rozwój we własne ręce i brać udział w rekrutacjach w obszarach, którymi są zainteresowani, aby realizować swoje marzenia zawodowe i pracować w obszarze, który jest im najbliższy. Oczywiście gwarantujemy pełną poufność takiego procesu. Jednak rozwój to nie tylko szkolenia. To przede wszystkich nauka przez doświadczenie. Jest ona możliwa m.in. poprzez udział w różnych projektach, które realizowane są w banku, ale także poprzez dodatkowe zadania. Każdy, kto jest przedsiębiorczy i aktywny znajdzie mnóstwo możliwości, żeby się rozwijać i tym samym przyczyniać się do rozwoju banku.

Jakie cele wyznaczyliście sobie na najbliższe lata?

Z pewnością cały sektor czeka w najbliższych latach mnóstwo wyzwań. Raiffeisen Polbank zamierza budować swoją pozycję rynkową, oferując klientom atrakcyjne i nowoczesne produkty finansowe, zapewniając przy tym jak najwyższą jakość usług i dbając o efektywność prowadzonych działań. W obszarze zarządzania kapitałem ludzkim będziemy dbać o zapewnienie wykwalifikowanej, stabilnej i zaangażowanej w realizację naszej misji kadry. Bo filarem Raiffeisen Polbank są właśnie ludzie!

Dziękuję za rozmowę.

gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
Raiffeisen Bank Polska SA