Praca: zakupy. Na czym to polega i jakie są wymagania?
Wbrew pozorom, specjalista ds. zakupów to posada nie tylko odpowiedzialna, ale i wymagająca, której nie wolno trywializować. Aby nim zostać, trzeba posiadać wykształcenie wyższe, najlepiej na kierunku powiązanym z charakterem wykonywanego zawodu. Wykształcenie wyższe kierunkowe nie jest jednak warunkiem koniecznym, o ile jesteś w stanie w inny sposób udokumentować swoje umiejętności - na przykład poprzez kursy.
Niezbędne będzie również prawo jazdy kat. B i umiejętność obsługi komputera. Wielu pracodawców będzie wymagało również znajomości języka angielskiego, przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Doświadczenie na stanowisku specjalisty ds. zakupów nie jest wymagane, ale na pewno będzie dodatkowym atutem.
W zakres obowiązków opisywanego specjalisty, jak nietrudno się domyślić, wchodzi kompleksowe dbanie o zaopatrzenie podległego mu obszaru w produkty niezbędne do zachowania ciągłości pracy. Obszarem tym może być biuro, zakład produkcyjny czy magazyn. Specjalista ds. zakupów musi na bieżąco analizować aktualne stany magazynowe, samodzielnie odpowiadając na wszelkie potrzeby. W niektórych przypadkach musi również dbać o kontakt z zewnętrznymi dostawcami.
W tym kontekście widać, że kontrola stanów magazynowych i zapewnienie dostępności materiałów, to nie wszystkie obowiązki na stanowisku specjalisty ds. zakupów. Specjalista ds. zakupów to również analiza dostawców pod kątem warunków dostaw i budowanie relacji ze sprawdzonymi dostawcami. Wielu specjalistów ds. zakupów zaznacza, że wybór dostawców i utrzymywanie dobrego kontaktu z dostawcą, jest dużo bardziej skomplikowanym zagadnieniem od innych obowiązków na tym stanowisku, jak na przykład składanie zapytań ofertowych czy generowanie raportów.
Starszy specjalista ds. zakupów - perspektywy awansu
Starszy specjalista stanowi pierwszy stopień na ścieżce awansu w tej karierze. Doświadczenie w zawodzie jest głównym kryterium determinującym możliwość otrzymania awansu, choć wpływ może mieć również wykształcenie i dotychczasowe wyniki w pracy. Zakres obowiązków zasadniczo nie zmienia się - nadal niezbędne jest ustalanie zapotrzebowania firmy na określone produkty, przygotowywanie umów dostaw i usług oraz zapewnienie terminowości ich realizacji, kompleksowa analiza stanów magazynowych, negocjacje na linii organizacja - dostawca, a także wszelkie inne zadania dotyczące szeroko pojętej logistyki.
Jedyną znaczącą różnicą na tym stanowisku jest koordynacja działań innych specjalistów ds. zakupów i dbałość o należyte wykonywanie przez nich obowiązków. Negocjowanie zamówień i analiza wiarygodności dostawców to zatem wyłącznie wierzchołek góry lodowej - starszy specjalista musi posiadać umiejętność zarządzania pracą zespołu.
Specjalista ds. zakupów - miejsce pracy. Czy praca zdalna jest możliwa?
Zazwyczaj o możliwości ewentualnej pracy zdalnej dowiesz się w trakcie realizacji procesu rekrutacji. Wielu specjalistów ds. zakupów ceni sobie wolność i autonomię, jaką może dać im praca zdalna, a coraz większa ilość przedsiębiorców również się do tego rozwiązania przekonuje.
Praca zdalna jest więc jak najbardziej możliwa w tym zawodzie, a obowiązki specjalistów ds. zakupów pozostają niezmienne, dotyczą negocjacji z dostawcami, obsługi zamówień, analizy rynku i dbania o zapewnienie ciągłości produkcji w swojej firmie czy organizacji.
Warto również zastanowić się, gdzie - w sensie fizycznym - odnotowuje się największe zapotrzebowania na pracę specjalistów ds. zakupów. Polska rozwija się coraz dynamiczniej w wielu sektorach, co w sposób znaczący przekłada się na dostępność zatrudnienia. Warszawa i Poznań to kluczowe miasta dla wszystkich poszukujących zatrudnienia w tym zawodzie. Trzeba ponadto mieć na uwadze, że coraz więcej pracodawców z Polski będzie oferować kandydatom pracę zagranicą, z uwagi na otwieranie tam nowych filii swoich firm.
Gdzie najlepiej szukać pracy jako specjalista ds. zakupów?
Praca biurowa nie jest jedynym z zawodów, do których możemy dopasować poniższą zasadę, ale ze względu na swoją specyfikę zdecydowanie rzuca się w oczy fakt, że najłatwiej będzie jej szukać za pośrednictwem internetu. Pomóc w tym mogą rozmaite portale ogłoszeniowe, takie, jak na przykład GoWork, gdzie wystarczy jedynie wpisać w wyszukiwarkę odpowiednią frazę (choćby „praca zakupy”), a Twoim oczom natychmiast ukażą się dziesiątki rozmaitych ogłoszeń dopasowanych do Twoich preferencji.
Przedsiębiorcy z kolei preferują właśnie tę metodę z uwagi na możliwość znacznego przyspieszenia całego procesu rekrutacji – nawet o kilka tygodni. Wynika to przede wszystkim z możliwości szybkiej weryfikacji dziesiątek nadesłanych zgłoszeń i możliwości niemal natychmiastowego kontaktu z wybranymi kandydatami. Jest więc oczywistym, że to właśnie ta metoda będzie najefektywniejszym sposobem na zdobycie zatrudnienia.
Niemniej, nie jest ona jedyna. W wielu przypadkach warto jest osobiście zgłosić się do siedziby docelowej firmy i złożyć w niej swoje CV. Nie gwarantujesz sobie w ten sposób natychmiastowego zatrudnienia (pracodawca może aktualnie nie prowadzić naboru), ale jeżeli wypadniesz dostatecznie dobrze, to istnieje szansa, że Twoja kandydatura zostanie priorytetowo potraktowana podczas najbliższej rekrutacji.
Ostatnim ze sposobów jest wizyta w lokalnym urzędzie pracy. Podsuwane przezeń oferty mogą stanowić atrakcyjne opcje nie tylko dla pracowników fizycznych o niskich kwalifikacjach czy niewielkim doświadczeniu, ale również specjalistów legitymujących się wyższym wykształceniem. Biorąc to pod uwagę nie powinno dziwić, że nawet specjalista ds. zakupów będzie w stanie znaleźć tam coś dla siebie.
Specjalista ds. zakupów – zarobki i forma umowy
Zgodnie z ogólnodostępnymi danymi, specjalista ds. zakupów jest w stanie średnio zarobić 5 600 złotych brutto w skali miesiąca – choć trzeba pamiętać o tym, że wysokość wynagrodzenia w dużej mierze uzależniona jest od doświadczenia zatrudnionego. Najlepiej zarabiający otrzymują pensję w wysokości nawet 7 000 złotych brutto miesięcznie.
Biorąc pod uwagę z lekka korporacyjną kulturę pracy w tym zawodzie, nie ma się co dziwić, że to umowa o pracę stanowi podstawę zatrudnienia w przeważającej części przypadków – w konkretnych przypadkach ustępuje miejsca kontraktom B2B. Umowy cywilnoprawne należą do rzadkości.