Z czym jest kojarzona praca w obsłudze klienta w Gdańsku?
Pracownicy obsługi klienta są w Gdańsku spotykani na niejednym stanowisku związanym m.in. z takimi branżami, jak opieka medyczna, handel, usługi czy gastronomia. Z uwagi na nadmorski charakter miasta, turystyka to także prężny sektor zapewniający tu pracę. Gdańsk to duży, wojewódzki ośrodek, w którym możliwości znalezienia zatrudnienia w obsłudze klienta czekają niemal na każdym kroku.
Osobą pracującą w tej branży jest zarówno np. doradca klienta w banku, jak i kelner. Dlatego dokładny zakres obowiązków każdego z pracowników reguluje m.in. jego stanowisko i miejsce pracy. Niemniej elementy wspólne to rozpoznawanie potrzeb klienta i dbanie o ich jak najlepsze spełnienie, a także podtrzymywanie długotrwałej relacji z klientami.
Często z obsługą klienta wiąże się m.in. proces sprzedaży, a także elementy pracy biurowej (np. wypełnienie dokumentów czy przygotowywanie raportów). Wyróżniamy zdalne kanały obsługi, np. kontakt mailowy, za pomocą czatów czy komunikatorów. Powszechnie funkcjonuje również stacjonarna, bezpośrednia, jak i telefoniczna obsługa klienta.
Warunki pracy w obsłudze klienta w Gdańsku — wady i zalety branży
Można wyróżnić stanowiska związane z obsługą klienta, do których objęcia kandydaci nie potrzebują żadnej specjalistycznej wiedzy, np. finansowej. Takie zawody, jak na przykład kelner, umożliwiają wówczas stosunkowo łatwy start kariery. Są często obierane jako pierwsza praca lub praca dodatkowa.
Pełny etat, część etatu — obie opcje są tu spotykane, dlatego w obsłudze klienta standardem bywa zarówno stabilna umowa o pracę, jak i bardziej elastyczna umowa zlecenie. Co więcej, obsługa klienta w Gdańsku to praca stacjonarna praca hybrydowa lub praca zdalna. Niezależnie od wybranej formy, najczęściej to jednak również praca w systemie zmianowym.
Sektor obsługi klienta ma to do siebie, że praca świadczona jest także w weekendy, święta, popołudniami, a czasem nawet w porach nocnych. Różne badania potwierdzają, że zawody związane z nieustannym kontaktem z drugim człowiekiem oraz pomaganiem mu, są obarczone największym ryzykiem wypalenia zawodowego. W obsłudze klienta często występuje też duża rotacja pracowników.
Zajęcia w tej branży bywają bardzo niewdzięczne i stresujące. Wielu pracowników obsługi klienta spotyka się z nieuprzejmymi, a nawet agresywnymi klientami, którzy wyładowują na nich swoje frustracje. Z drugiej strony codzienne obowiązki potrafią przysparzać dużo satysfakcji.
Wymagania pracodawców wobec osób pracujących z klientem w Gdańsku
Profesjonalna obsługa klienta może być świadczona wyłącznie przez osoby posiadające odpowiednią wiedzę, a także cały zestaw kompetencji miękkich, naturalnych predyspozycji oraz wystarczającej motywacji do wykonywania poszczególnych zawodów związanych z obsługą klienta. Dlatego każdy pracodawca zawsze poszukuje u kandydatów następujących cech:
- rozwiniętej komunikatywności,
- umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- umiejętności sprzedażowych,
- cierpliwości i empatii,
- odporności na stres i asertywności,
- umiejętności panowania nad emocjami,
- nastawienia proklienckiego i nakierowanego na rozwiązywanie problemów,
- energii i pozytywnego nastawienia,
- wysokiej kultury osobistej.
Praca w obsłudze klienta opiera się przede wszystkim na kompetencjach miękkich. Niekiedy oferta zatrudnienia w tym sektorze zawiera jednak także konkretne umiejętności twarde. Najczęściej jest to znajomość wybranego języka obcego oraz wykształcenie kierunkowe i wiedza branżowa (np. medyczna). Telefoniczny pracownik ds. obsługi klienta powinien także mieć dobrą dykcję i przyjemny głos.
Ile można zarobić, pracując w obsłudze klienta w Gdańsku?
Jako że stanowisk związanych z obsługą klienta jest cała masa, nie sposób wskazać jednej reprezentatywnej kwoty zarobków, jaką wszystkim tym pracownikom może zaoferować Gdańsk. Specjalista ds. obsługi klienta, który ma już solidne, kilkuletnie doświadczenie w branży, może liczyć na średnio 5,8 tys. zł brutto miesięcznie. To mediana zarobków co drugiego takiego pracownika w kraju, którą znamy dzięki Ogólnopolskiemu Badaniu Wynagrodzeń firmy Sedlak & Sedlak.
Źródło to pozwala sądzić, że najbardziej atrakcyjne wynagrodzenie na stanowisku starszego specjalisty ds. obsługi klienta przekracza kwotę 7,2 tys. zł brutto miesięcznie. Tyle bowiem otrzymuje jedynie 25 proc. najlepiej opłacanych pracowników w kraju. Można też przypuszczać, że koordynator czy manager to wyższe stanowiska z jeszcze lepszymi wynagrodzeniami. Sama lokalizacja miejsca pracy także ma znaczenie przy wyznaczaniu stawek zarobków. Gdańsk to duże miasto wojewódzkie i jeden z najdynamiczniej rozwijających się ośrodków kraju.
Dlatego można przypuszczać, że przeciętne wynagrodzenia pracowników działających w obsłudze klienta raczej przekraczają tu średnie ogólnopolskie. Niemniej według OBW mediana zarobków specjalisty średniego szczebla to 5,1 tys. zł brutto miesięcznie, a młodszy specjalista ds. obsługi klienta pobiera przeciętnie 4,6 tys. zł brutto miesięcznie. Każdy pracownik obsługi klienta może liczyć na różne benefity pozapłacowe. Badanie firmy Sedlak & Sedlak wskazuje, że najczęściej przyznawane w tej branży są m.in. prywatna opieka medyczna, karnety sportowe czy możliwość pracy zdalnej.
Gdzie szukać aktualnych ofert pracy w obsłudze klienta z Gdańska i okolic?
Zawsze aktualne oferty pracy w obsłudze klienta w Gdańsku i okolicach znajdują się w portalu GoWork.pl. Ich wyszukiwanie jest tu proste i opiera się na kilku podstawowych kryteriach, najważniejszych dla każdej osoby poszukującej zatrudnienia. Wystarczy wybrać dane traktujące o lokalizacji potencjalnego miejsca pracy, poszukiwanym stanowisku, preferowanym typie umowy (np. umowa o pracę, umowa zlecenie, kontrakt B2B itd.), formie etatu, trybie zatrudnienia (np. praca zdalna) oraz widełkach akceptowalnego wynagrodzenia.
Widzisz powiadomienia o nowej ofercie? Aplikuj szybko i stań się jedną z pierwszych osób, które przesłały swoje CV. GoWork.pl pozwoli Ci także zapisać się do newslettera, dzięki któremu interesujące Cię oferty otrzymasz prosto na swój adres e-mail. Wejdź na forum GoWork.pl i sprawdź, czy czeka Cię rekrutacja online, jaka w danym miejscu pracy panuje atmosfera albo o jakich premiach dyskutują byli i obecni pracownicy tysięcy firm z całego kraju. Forum GoWork.pl to źródło merytorycznych opinii o pracodawcach, które pozwalają świadomiej wybrać przyszłe miejsce zatrudnienia.
Oferty pracy w obsłudze klienta — Gdański Urząd Pracy
Szukając zatrudnienia, także w dziedzinie obsługi klienta, nie warto pomijać skorzystania z usług Gdańskiego Urzędu Pracy. Placówka mieści się przy ul. Lastadia 41 i prowadzi własną bazę ofert, którą udostępnia wszystkim zarejestrowanym osobom bezrobotnym. W zakresie działań urzędu znajdziemy m.in. propozycje stanowisk subsydiowanych, takich jak na przykład krótkoterminowe staże zawodowe.
Odbycie takiego stażu to doskonały sposób na zyskanie cennego doświadczenia, wpisu do CV oraz podniesienia swoich kwalifikacji. Nasze szanse na skuteczne poruszanie się po rynku pracy w Gdańsku mogą zwiększyć również kursy i szkolenia organizowane przez urząd.
W ofercie placówki są także m.in. konsultacje z profesjonalnymi doradcami zawodowymi czy dofinansowania na prowadzenie własnej działalności. Numer telefonu Gdańskiego Urzędu Pracy to 58 743 13 00, a strona internetowa to gdansk.praca.gov.pl.