Kim jest maszynista kolejowy? Zakres obowiązków maszynisty
Praca maszynisty kolejowego to przede wszystkim prowadzenie spalinowych pojazdów trakcyjnych, czyli maszyn kolejowych, a także prowadzenie pociągów towarowych i osobowych. To także ponoszenie odpowiedzialności za stan techniczny pojazdu i wykonywanie czynności kontrolnych związanych z bezpieczeństwem jazdy pasażerów i załogi pociągu (np. przeglądy urządzeń).
Maszynistę zajmuje m.in. prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej dotyczącej obsługiwanego pojazdu. Maszynista pociągu musi też pozostawać w stałym kontakcie z kierownikiem pociągu oraz z pracownikami zatrudnionymi na różnych stanowiskach w kolei, np. z rewidentem taboru.
Maszynisty miejsce pracy znajduje się w jego pociągu. Jest to stabilna praca stacjonarna, a praca zdalna nie wchodzi w grę w tym zawodzie.
Czas pracy maszynisty kolejowego
Maszynista kolejowy ma ściśle określony przez przepisy prawne czas pracy. To służy zapewnieniu bezpieczeństwa samego pracownika, jego otoczenia oraz pasażerów, których może przewozić.
Dobowy czas odpoczynku maszynisty kolejowego powinien wynosić co najmniej 12 godzin w jego miejscu zamieszkania. Raz na 7 dni maszynista może odpoczywać w swoim domu tylko 9 godzin na dobę, ale następnego dnia pracodawca jest zobowiązany niejako "oddać" mu zabrane godziny w postaci odpoczynku wynoszącego min. 15 godzin.
Minimalny odpoczynek dobowy poza miejscem zamieszkania maszynisty musi wynosić co najmniej 8 godzin. Co więcej, po dobie, w której maszynista odpoczywał poza własnym mieszkaniem, musi nastąpić dobra, w której odpocznie w swoim miejscu zamieszkania.
Maszynista pracujący w dzień nie może prowadzić pociągu dłużej niż 9 godzin (w tym 45 min przerwy). W czasie nocy — nie dłużej niż 8 godzin (w tym 30 min przerwy).
Jak zostać maszynistą kolejowym?
Stanowisko maszynisty to bardzo duża odpowiedzialność. Dlatego też droga do zostania maszynistą wiedzie przez długoterminowe kursy i zdobywanie odpowiednich uprawnień.
-
Po pierwsze, praca czeka tylko na kandydatów, którzy posiadają uprawnienia maszynisty.
O dokument ten mogą starać się wyłącznie osoby pełnoletnie, niekarane za przestępstwo umyślne i posiadające co najmniej wykształcenie zasadnicze zawodowe. Kandydata na maszynistę musi cechować także odpowiedni stan zdrowia, pozwalający na wykonywanie tego zawodu.
Przyszły pracownik powinien odznaczać się np. doskonałym wzrokiem. Wszelkie niezbędne badania wykona uprawniony do tego lekarz. Wyda on też specjalne oświadczenie o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu kandydata do wykonywania zawodu.
Jeśli kandydat spełnia wymogi medyczne, od uzyskania licencji maszynisty dzieli go jeszcze przejście specjalistycznego szkolenia trwającego 2 miesiące. Po kursie kandydat musi także zdać egzamin.
Niektóre osoby mogą podejść do egzaminu na licencję maszynisty z pominięciem kursu. Dotyczy to absolwentów kolejowych szkół średnich lub kierunków studiów wyższych związanych z transportem kolejowym.
-
Kolejnym krokiem jest zdobycie świadectwa maszynisty.
Uzyskanie świadectwa maszynisty jest możliwe tylko dla osób, które posiadają już licencję. Kandydatów czeka kolejne szkolenie, które tym razem trwa 10-16 miesięcy i też kończy się egzaminem. Długość oraz charakter kursu są uzależnione od tego, o jakich uprawnieniach myśli kandydat. Istnieje 7 kategorii uprawnień maszynisty kolejowego. Kategoria B1 to np. uprawnienia do przewozu osób, a A2 dotyczy pociągów roboczych. Aby zdobyć świadectwo maszynisty, konieczne są także ponowne badania lekarskie.
Kandydaci podejmują zatrudnienie już na etapie przechodzenia powyższego szkolenia. Pracownikom tym powierzane jest wykonywanie prac pociągowych zgodnie z obowiązującymi postanowieniami. Regulacji podlegają każde ich pierwsze czynności praktyczne, np. wykonywanie prac manewrowych na torach.
Zanim kandydat zostanie maszynistą, wykonuje prace m.in. przy naprawie i utrzymaniu taboru kolejowego. Po przejściu szkolenia i pozytywnym zaliczeniu egzaminu otrzymuje świadectwo maszynisty, stając się pełnoprawnym pracownikiem.
Czego wymagają pracodawcy?
Maszyniści muszą przechodzić okresowe kursy związane z poprawnym funkcjonowaniem maszyn i tego jak wygląda prawidłowa eksploatacja pojazdu trakcyjnego. Pracownicy poznają m.in. skład instalacji chłodniczych, trakcji spalinowej czy urządzeń wchodzących w wyposażenie pociągów. Tak rzetelne przeszkolenie przyszłego maszynisty ma zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i samego maszynisty, a także innych pracowników kolei.
Oprócz oczekiwań dotyczących posiadanych uprawnień pracownikom stawia się jeszcze inne wymagania. Mimo że maszynistą może zostać osoba z wykształceniem zasadniczym zawodowym, w ofertach pracy najczęściej zawierane jest minimum wykształcenie średnie.
Każdego pracodawcę interesuje kandydat, którego cechuje samodzielność, komunikatywność i wysoka kultura osobista. Bardzo cenione jest także doświadczenie w zawodzie.
Czy maszynista kolejowy to przyszłościowy zawód?
Barometr Zawodów informuje, że obecne kadry maszynistów kolejowych powoli starzeją się i odchodzą na emerytury, a w zawodzie brakuje zastępowalności pokoleniowej. Funkcjonuje relatywnie mało szkół kierunkowych, które są wybierane przez małą liczbę uczniów.
Kandydatów odstrasza m.in. długi proces szkoleniowy oraz warunki pracy zmianowej. Wszystko to przyczynia się do, występującego w niektórych regionach kraju, deficytu maszynistów. Osoba posiadająca uprawnienia i chętna do podjęcia zatrudnienia znajdzie wiele ofert pracy m.in. w:
- Warszawie,
- Bydgoszczy,
- Poznaniu,
- Opolu,
- Szczecinie,
- Zielonej Górze,
- Wrocławiu,
- powiecie puckim, malborskim i chojnickim (województwo pomorskie),
- powiecie suskim w województwie małopolskim.
Zarobki maszynistów kolejowych
Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń firmy Sedlak & Sedlak ujawniło, że co drugi maszynista lokomotyw pracujący w kraju zarabia od 5,5 do 8,2 tys. zł brutto miesięcznie. Wydaje się więc, że finansowy aspekt tej pracy zachęca do podejmowania kształcenia. 25 proc. najlepiej opłacanych pracowników pobiera pensje przekraczające 8,2 tys. zł brutto miesięcznie.
Maszyniści otrzymują także niektóre benefity pracownicze. Do najpopularniejszych należy telefon komórkowy do użytku prywatnego, pożyczki na preferencyjnych zasadach oraz atrakcyjne ubezpieczenia na życie.
Badanie pokazało, że zaledwie 2 proc. polskich maszynistów kolejowych to kobiety.
Oferty pracy dla maszynistów kolejowych na GoWork.pl
Najnowsze oferty pracy dla maszynistów z całego kraju czekają w serwisie GoWork.pl. Portal wysyła powiadomienia o nowych ogłoszeniach, tak aby nie przegapić żadnej interesującej oferty pracy. Umożliwia także wygodne filtrowanie dostępnych ogłoszeń.
Do wyboru użytkownika pozostaje poszukiwane stanowisko, lokalizacja miejsca pracy, preferowany typ umowy (np. umowa o pracę), forma etatu (np. pełny etat) oraz przedział oczekiwanego wynagrodzenia.
Forum GoWork.pl pozwala także dowiedzieć się, jak w danej firmie wygląda proces rekrutacyjny, jakie stawki oferuje się nowozatrudnionym, jaka panuje atmosfera w pracy itp. jeszcze przed wysłaniem aplikacji! Tysiące pracodawców z całej Polski posiada na forum GoWork.pl swoje wątki, na których firmy są wnikliwie oceniane przez byłych i obecnych pracowników.