Reklama

Czym jest kontrakt menedżerski?

Zarządzanie firmą nie musi przebiegać na zasadzie zatrudnienia opartego na umowie o pracę. Alternatywą jest kontrakt menedżerski, proponowany osobom piastującym najwyższe stanowiska. Czym jest i czy warto się nad nim zastanowić?

stojąca kobieta trzymająca kubek w dłoniach

Kontrakt menedżerski – co to?

Kontrakt menedżerski to specyficzny typ umowy zawieranej między firmą a osobą zarządzającą. Nie jest ani umową o pracę, ani umową cywilnoprawną. Dlatego nie podlega ściśle pod kodeks pracy albo kodeks cywilny. 

Jego głównym założeniem jest przekazanie bezpośredniego zarządzania przedsiębiorstwem osobie fizycznej, która nie musi wykonywać poleceń kierownika.

Największymi atutami kontraktu są: całkowita swoboda zawierania umowy i wyższa płaca netto.

Umowa o pracę, czy kontrakt menedżerski?

Umowa o pracę jest dokumentem zawieranym w zgodzie z przepisami prawa pracy, o których informuje kodeks pracy. Każdy zatrudniony czerpie korzyści ze wszystkich przywilejów oferowanych przez prawo pracy takich jak: prawo do płatnego urlopu, opłacanego zwolnienia chorobowego albo okresu wypowiedzenia. Wszystko to jednak wiąże się z mniejszymi wpływami netto. 

Kontrakt menedżerski to dużo bardziej elastyczna forma zawierania umowy. Przede wszystkim od wynegocjowanych warunków zależy wysokość wypłaty, czas urlopowy, czy okres wypowiedzenia. Potrzebne przywileje nie są normowane kodeksem pracy, a ustaleniami pomiędzy stronami umowy. 

Istotną różnicą jest stosunek do przełożonego. Umowa o pracę zobowiązuje pracownika do wykonywania poleceń przełożonego związanych z wykonywanymi obowiązkami. Natomiast w przypadku kontraktu menedżerskiego takiego zapisu nie ma w ogóle. To menedżer decyduje o wszystkim i tylko jego zarząd rozliczy ze skutków podejmowanych działań. 

Kodeks pracy, czyli prawa pracownika w jednym miejscu

Osoba zatrudniona na umowę o pracę jest zobowiązana do wykonywania obowiązków przez 8 godzin dziennie lub 40 godzin tygodniowo. Menedżer działający na zasadach kontraktu wykonuje tyle pracy, ile wymaga sytuacja. Jeżeli obowiązki danego dnia wymagają spędzenia tylko 2 godzin w firmie, to po tym czasie osoba zakontraktowana może wrócić do domu. Jednakże warto pamiętać o drugiej stronie medalu, ponieważ czasami ilość pracy będzie wymagała 10 godzin obecności w biurze.

Co powinien zawierać wzór umowy?

Co prawda umowa zawierana w ten sposób jest bardzo elastyczna i nie wygląda tak samo, jak umowa o pracę. Jednak powinna zawierać podstawowe informacje zgodne z zapisami prawa cywilnego:

  • przedmiot umowy
  • składniki wynagrodzenia
  • zakres odpowiedzialności
  • zasady oceny efektywności
  • określenie sposobu rozwiązania kontraktu
  • zapis dotyczący obowiązków i uprawnień menedżera

Podatek a kontrakt menedżerski

Art. 13 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT wskazuje, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Kontrakt menedżerski nie stanowi wyjątku w przypadku rozliczania podatku PIT. Tak samo, jak pracownicy i zleceniobiorcy, osoba zatrudniona na kontrakcie otrzyma w lutym PIT-11, z którego będzie musiała się rozliczyć. Menedżera obowiązuje zapłata 17% lub 32% podatku dochodowego w zależności od osiągniętego progu podatkowego.

PIT – jak go rozliczyć w 2020 roku?

Oceń artykuł
3.7/5 (3)