Reklama

Regulamin wynagrodzeń – kiedy pracodawca musi go ustalić?

Regulamin wynagrodzeń to akt prawny obowiązujący wewnątrz firmy, który ustala pracodawca. W jakich przypadkach musi powstać i co powinien zawierać?

półki na książki w bibliotece

Regulamin wynagrodzeń – czym jest?

Regulamin wynagrodzeń to wewnętrzny akt prawny, obowiązujący w danym zakładzie pracy. Jest ustalany przez pracodawcę i określa warunki zatrudnienia w jego firmie. W wielu przypadkach warunki zatrudnienia pracowników są ustalane w zgodzie z zasadami obowiązującymi w układzie zbiorowym. Jednak w kilku przypadkach to pracodawca musi wprowadzić regulamin.

Jego treść i warunki ustala pracodawca, chyba że na terenie firmy działa zakładowa organizacja związkowa. Wtedy regulamin musi zostać uzgodniony ze związkowcami, którzy negocjują jego warunki i akceptują ostateczny wygląd dokumentu.

Kiedy regulamin wynagradzania jest obowiązkowy?

Tak jak wiele innych kwestii związanych z zatrudnieniem pracownika, sprawy związane z wprowadzaniem regulaminu wynagrodzeń znajdziemy w kodeksie pracy. Treść artykułu 77 kodeksu określa, który pracodawca ma obowiązek wprowadzenia dokumentu o wynagrodzeniach w swoim zakładzie pracy:

  • Pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy odpowiadającym wymaganiom określonym w § 3, ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania.
  • Pracodawca zatrudniający mniej niż 50 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy odpowiadającym wymaganiom określonym w § 3, może ustalić warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania.
  • Zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy odpowiadającym wymaganiom określonym w § 3, ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego ustalenie.

Zobacz też: Kodeks pracy, czyli prawa pracownika w jednym miejscu

Co zawiera regulamin wynagrodzeń?

W treści umowy o pracę musi znaleźć się wzmianka o zarobkach pracownika. Jasno określona, comiesięczna wypłata to obowiązek każdego pracodawcy w stosunku do osoby zatrudnionej. Jednak zazwyczaj treść dokumentu ogranicza się do przedstawienia określonej kwoty brutto. Regulamin wynagradzania to rozwinięcie i uzupełnienie o kilka istotnych szczegółów:

  • stawki wynagrodzenia za wykonywanie konkretnych obowiązków na danym stanowisku
  • systemu wynagradzania w zakładzie pracy (prowizje, akord)
  • dodatkowych składników pensji
  • zasady przyznawania nagród jubileuszowych, premii itd.
  • warunki pokrywania kosztów podróży służbowych

Dla kogo nie ustala się regulaminu wynagradzania?

Regulamin jest obowiązujący do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym. Dla kogo nie ustala się regulaminu wynagrodzeń?

  • członków korpusu służby cywilnej
  • sędziów i prokuratorów
  • osób zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej
  • urzędników państwowych urzędujących na zasadzie mianowania i powołania
  • pracowników samorządowych, którzy obejmują stanowisko w wyniku mianowania i powołania w starostwach powiatowych, urzędach gminy, urzędach marszałkowskich, biurach jednostek administracyjnych samorządu terytorialnego i biurach związków jednostek samorządu terytorialnego
Oceń artykuł
4/5 (4)