Reklama

Kontrahent – jak sprawdzić jego rzetelność?

Każdy przedsiębiorca przed nawiązaniem umowy z kontrahentem powinien zweryfikować jego wiarygodność. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, jak należy to zrobić. 

Kontrahent
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_86498640_business-man-holding-white-helmet-standing-over-construction-site-background.html

 

Kontahent – kto to jest?

Kontrahent to osoba fizyczna, która ukończyła 18. rok życia i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz zawierania wiążących oświadczeń, a także osoba prawna (czyli np. jednostka organizacyjna tj. przedsiębiorstwa, spółki kapitałowe, jednostki samorządu terytorialnego itp.) będąca stroną transakcji.

Kontrahent (ang. Counter party) to druga strona transakcji. Dla osoby zajmującej się eksportem kontrahentem jest klient zagraniczny, a dla osób świadczących usługi pożyczkowe kontrahentem jest pożyczkobiorca. W dowolnej transakcji kontrahent może być narażony na ryzyko niewywiązania się przez inne strony z określonej części umowy lub nieformalnej transakcji. Istnieje jednak możliwość na wielu rynkach, aby w dowolnej transakcji zmniejszyć ryzyko dla obu stron umowy dzięki kreatorom rynku. Kreatorzy stajom się kontrahentem zarówno dla zewnętrznych sprzedawców jak i zewnętrznych nabywców. – źródło Encyklopediazarzadzania.pl

W przypadku osób zajmujących się eksportem, kontrahentem może być np. klient zagraniczny. Jeśli zaś mówimy o osobach udzielających pożyczki, kontrahentem jest pożyczkobiorca, czyli osoba zawierająca z danym podmiotem wiążącą umowę pożyczki.

Kontrahent i ryzyko współpracy

Z ryzykiem podczas zawierania umów z kontrahentem możemy najczęściej spotkać się wtedy, gdy pojawia się niewystarczająca dostępność funduszy, spór dotyczący jakości lub niezgodności parametrów dostarczanych usług lub towarów, nieprawidłowych informacji na fakturze bądź ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa nabywcy.

Kontrahent – jak zweryfikować jego rzetelność?

Przed zawieraniem jakiejkolwiek umowy z kontrahentem należy sprawdzić, czy jego firma w ogóle istnieje, czy prowadzi on działalność gospodarczą i od kiedy. Najlepszym i najszybszym sposobem będzie znalezienie takich informacji na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej CEIDG. Jak czytamy na stronie mfiles.pl “Encyklopedia Zarządzania”, należy również zweryfikować:

  • Jego powiązania kapitałowe i osobowe
  • Jego sytuację finansową
  • Obecność kluczowych pracowników firm
  • Sytuację polityczną i gospodarczą podmiotu, z którego pochodzi kontrahent
  • Raporty handlowe danego podmiotu

Sprawdź również, czy firma kontrahenta:

  • figuruje w Krajowym Rejestrze Dłużników Niewypłacalnym
  • Dokładnie zbadaj historię firmy i sprawozdań finansowych w KRS 
  • Zbadaj czy firma kontrahenta nie jest dłużnikiem – możesz to zrobić TUTAJ 
  • Złóż wniosek do urzędu skarbowego i ZUS, aby sprawdzić, czy firma nie zalega z należnościami publicznoprawnymi
  • Złóż wniosek do urzędu skarbowego, aby sprawdzić, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT niezalegającym z żadnymi opłatami

Kolejną ważną rzeczą jest wystawianie faktur z odroczonym terminem płatności. Pamiętaj, aby taki dokument zawierać z tylko i wyłącznie zaufanym i stałym klientem. W dodatku zawsze sprawdzaj opinie o firmie kontrahenta. Dzięki temu będziesz znać zdanie innych osób, które z nimi współpracowały i możesz uniknąć ewentualnej porażki.

Zajrzyj również tutaj: 

Odsetki ustawowe w 2020 roku – czym są i ile wynoszą?

Oceń artykuł
4.2/5 (5)