Miniaturka
Monika Siarkowska
Oponeo
W branży internetowej pracuje od 10 lat. Z OPONEO.PL S.A. związana zawodowo od 2007 roku. Odpowiedzialna za PR korporacyjny oraz relacje inwestorskie. Wcześniejsze doświadczenia zbierała m.in. w polskim oddziale Grupy Active 24 oraz w zagranicznych oddziałach Oracle, Europa Technologies.

Jakie były początki firmy?

Firma zaczęła funkcjonować w okresie, gdy e-commerce w Polsce dopiero raczkował. Korzenie OPONEO.PL S.A. sięgają roku 1999, w którym to powstała spółka Citynet Media S.C. Pomysłodawcami biznesu było trzech przyjaciół: Dariusz Topolewski (Prezes Zarządu OPONEO.PL) Arkadiusz Kocemba oraz Ryszard Zawieruszyński, którzy do dziś zarządzają i nadzorują firmami, jakie w międzyczasie wyodrębniły się ze struktur Citynet Media S.C.  Przed etapem utworzenia tejże Spółki, zbierali oni wspólnie doświadczenia we własnej firmie informatycznej zajmującej się dystrybucją sprzętu komputerowego i oprogramowania. Początki działalności wiążą się z rejestracją kilkudziesięciu domen internetowych i  koncepcją stworzenia branżowych portali informacyjnych. Stworzonych zostało wiele serwisów informacyjnych, w tym portal oponiarski Opony.com.pl. Prowadzenie go umożliwiło firmie nawiązanie kontaktów z najważniejszymi i największymi polskimi firmami działającymi w branży motoryzacyjnej. W 2001 roku rozpoczęto sprzedaż opon i felg przez Internet. Dwa lata później powstała odrębna firma Opony.com.pl Sp. z o.o., która w 2006 roku zmieniła nazwę na Oponeo.pl Sp. z o.o., a rok później przekształciła się w spółkę akcyjną.

Jaki był kluczowy moment firmy i kiedy nastąpił?

Myślę, że takich momentów było kilka. Pierwszy nastąpił, gdy po kilkunastu miesiącach funkcjonowania firmy pojawiły się pierwsze poważniejsze problemy, m.in. związane z rozwiązaniami logistycznymi. Przyczyniło się to do stworzenia autorskiego programu integrującego systemy e-commerce, logistyki i księgowości, w wyniku czego ograniczono do minimum pracowników obsługujących te procesy. Program, usprawniany i rozwijany, funkcjonuje do dziś. Kolejnym znaczącym wydarzeniem był debiut spółki na GPW i pozyskanie 8,6 mln zł na dalszy rozwój. W 2009 roku OPONEO zaczęła sprzedawać towary na pierwszych czterech rynkach zagranicznych (dziś działa na dwunastu, poza polskim).

Czego poszukujecie Państwo u potencjalnych pracowników?

W zależności od stanowiska oczywiście specjalistycznej wiedzy/doświadczenia w danej dziedzinie. W większym stopniu ogólności zawsze wymagamy zaangażowania, gdyż jest to cecha, która nawet przy braku doświadczenia w konkretnej specjalizacji pozwala na szybkie przeszkolenie i wdrożenie pracownika. Do ważnych, miękkich kompetencji należą również samodzielność oraz dobra organizacja czasu pracy.

Jaka jest misja firmy?

Ze względu na charakter naszej działalności od początku przyświecała nam misja udoskonalania oraz tworzenia innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które pozwalają na pełną funkcjonalność aplikacji użytkowych oraz skuteczną kontrolę zarządzenia relacjami z naszymi klientem. Tą drogą chcemy wyznaczać nowe trendy w e-commerce i wyprzedać rynek. Poprzez udostępnianie wysoko rozwiniętych rozwiązań w naszych sklepach internetowych oraz  fachowego doradztwa i wysokiej jakości asortymentu dążymy do celu, który postawiliśmy sobie kilka lat temu, by zyskać pozycję europejskiego lidera w segmencie sprzedaży opon przez internet.

Jakie wartości przyświecają Oponeo.pl?

Sukces naszej firmy z pewnością w dużej mierze zawdzięczamy zgranej pracy zespołowej. Zatem można uznać, iż jedną z najważniejszych wartości w naszej firmie jest współpraca. Każdy pracownik i każdy zespół ma swoje zadania, ale praca każdego z osobna to składowa jednego – wyników, jakie osiągamy.

Ile w tym momencie jest zatrudnianych osób?

Blisko 170 pracowników na stałe i około kilkudziesięciu osób dodatkowo zatrudniamy w czasie sezonów wymiany opon, kiedy to odnotowujemy największą sprzedaż.

Czy firma stosuje outsourcing? np. księgowość, IT, rekrutacje, itd.?

Tak, niektóre usługi np. IT są realizowane poprzez zewnętrzne firmy, ale w nieznacznym stopniu.

Co można uznać za dotychczasowy sukces firmy?

Pozycja, jaką osiągnęliśmy na krajowym rynku sprzedaży opon oraz dynamiczny rozwój sprzedaży zagranicznej.

Jakie są silne strony firmy, dzięki którym jest ona konkurencyjna na rynku?

Przede wszystkim nie jesteśmy tylko sklepem internetowym. Oponeo.pl to portal, który udostępnia szeroką wiedzę na temat opon i ich użytkowania. Posiadamy największą w Europie bazę testów i opinii dotyczących opon oraz bazę informacyjną z opisami produktów, które tworzone są niezależnie na podstawie opinii i testów. Staramy się tworzyć bardzo funkcjonale strony. Wszystkie wdrażane przez naszych specjalistów autorskie rozwiązania technologiczne typu np. kreator doboru pojazdu, sposób filtracji produktów, pobieranie informacji o pojeździe na podstawie nr rejestracyjnego pojazdu mają na celu maksymalne ułatwienie procesu zakupu opon. Biorąc pod uwagę, że wygoda zakupów to jeden z najważniejszych aspektów dla kupujących przez internet wprowadziliśmy do Polski innowacyjną usługę łączącą zakupy online z montażem. Klienci mają możliwość rezerwacji online montażu zakupionych na Oponeo.pl opon na konkretny dzień i godzinę w partnerskich serwisach wulkanizatorskich.

W jaki sposób kreują Państwo markę OPONEO?

Promujemy OPONEO jako firmę specjalizującą się w dziedzinie opon, nie tylko sprzedawcę, ale też i doradcę. Wszystkim, co oferujemy naszym klientom, staramy się zasłużyć na wizerunek firmy innowacyjnej i na taką też kreujemy naszą marką. Chcemy być marką widoczną w internecie i myślę, że nam to dobrze wychodzi

Jak przekonują i zdobywają Państwo klientów?

Wszelkie działania marketingowo - pr-owe kierujemy do internautów, więc i w tym środowisku się promujemy. Klienci trafiają do nas często szukając informacji na temat opon, a to im właśnie poza samym produktem udostępniamy. Oczywiście, poza ważnym aspektem tj. ceną, klienci wybierają nasz sklep z wielu innych powodów np. wiarygodności, dobrych opinii o naszej firmie, dodatkowych usług ułatwiających zakup, funkcjonalności i przejrzystości serwisu.

Jakie są topowe produkty Państwa firmy?

OPONEO.PL zajmuje się przede wszystkim handlem detalicznym oponami i innymi produktami motoryzacyjnymi. Sprzedaż opon stanowi ponad 95% udziału w strukturze ilościowej sprzedaży towarów. Oprócz opon oferujemy także felgi stalowe, felgi aluminiowe, akcesoria do felg i łańcuchy na koła.

Pracowników na jakie stanowiska poszukujecie Państwo najczęściej?

Co roku przed sezonem wiosennym i jesiennym poszukujemy pracowników do obsługi infolinii oraz pracowników magazynowych. Ponadto stale rozwijający się dział zagraniczny rekrutuje na stanowiska konsultantów do obsługi klientów zagranicznych, a rosnąca sprzedaż wymaga wsparcia innych działów np. IT, gdzie często poszukiwanymi pracownikami są programiści czy działu marketingu internetowego, do którego zatrudniamy np. specjalistów ds. pozycjonowania stron.

Jakimi kanałami jest prowadzony proces rekrutacji?

Głównie korzystamy z internetowych portali rekrutacyjnych, ale wykorzystujemy też tzw. friendhunting oraz współpracujemy z biurami karier lokalnych uczelni. Ponadto wszelkie ogłoszenia pojawiają się na naszej stronie internetowej w zakładce Kariera.

Czy wynagrodzenie jest jednoskładnikowe czy też w systemie premiowym?

Bardzo różnie w zależności od charakteru pracy.

Czy w firmie są przeprowadzane okresowe oceny pracownicze?

Tak,  w wybranych działach przeprowadzane są okresowe oceny pracownicze.

Jak najlepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Na początek należałoby pozyskać z dostępnych źródeł informacje o firmie i środowisku w jakim funkcjonujemy. Następnie warto byłoby zastanowić się dlaczego chciałbym/chciałabym pracować właśnie w OPONEO i co mógłbym wnieść do tej firmy. W związku z tym, że jesteśmy otwarci na wdrażanie nowych projektów to cenimy świeże spojrzenie nowych pracowników i dodatkową energię, jaką wnoszą. Jeśli kandydat, zamiast po prostu opowiedzieć o swoim doświadczeniu, zastanowi się i przedstawi pomysł, jak mógłby wykorzystać swoje umiejętności i zdobytą praktykę w naszych strukturach, to z pewnością zyskałby dodatkowe punkty. Ważne są naturalnie  odpowiednie kwalifikacje i specjalistyczna wiedza, ale wydaje mi się, że równie ważne jest to jak to zaplecze dany kandydat sprzeda na rozmowie.

Jak często są przeprowadzane szkolenia w firmie i jakich obszarów dotyczą?

Regularnie odbywają się szkolenia wewnętrzne w obrębie wybranych działów. W miarę potrzeb inwestujemy w szkolenia zewnętrzne, w tym także dofinansowujemy studia podyplomowe niektórym pracownikom.

W jaki sposób motywujecie Państwo pracowników?

Poza standardowymi działaniami takimi jak imprezy integracyjne, czy zniżki na karnety sportowe przeprowadzamy również szkolenia z bezpiecznej jazdy z udziałem kierowcy rajdowego. Takimi szkoleniami chcemy m.in. podnieść umiejętności naszych pracowników, jako kierowców.  

Czy angażują się Państwo w działania prospołeczne?

Angażujemy się w wydarzenia sportowe; wspieramy zespół rajdowy oraz grupę kolarską.

Czy osoby zatrudnione mogą pracować zdalnie?

W uzasadnionych sytuacjach tak.

Jak często i czy w ogóle odbywają się imprezy integracyjne?

Tak, odbywają się w różnej częstotliwości w różnych działach.

Dziękujemy za rozmowę.

gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
OPONEO.PL S.A.