Niepubliczny Żłobek i Przedszkole Bystrzaki
3 41

Wywiady Niepubliczny Żłobek i Przedszkole Bystrzaki

Sylwia Parys Zastępca Dyrektora, Specjalista ds. PR i Komunikacji Niepubliczny Żłobek i Przedszkole Bystrzaki
Absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie na kierunkach: pedagogika opiekuńczo- wychowawcza, Poradnictwo zawodowe i edukacyjne a także studiów podyplomowych na kierunku Zarządzanie oświatą. Zarządza i koordynuje pracą wszystkich żłobków i przedszkoli. Odpowiada za jakość świadczonych usług oraz strategię rozwojową marki Bystrzaki. Prywatnie pracująca mama, doskonale znająca problemy i potrzeby aktywnych zawodowo rodziców. Jej celem jest stworzenie oferty dzięki której Bystrzaki będą najlepszym partnerem dla rodzica w wychowywaniu jego dziecka.

Dorota Drąg Wice Dyrektor, Specjalista ds. zasobów ludzkich Niepubliczny Żłobek i Przedszkole Bystrzaki
Absolwentka studiów magisterskich o specjalizacji pedagogika resocjalizacyjna na Uniwersytecie Rzeszowskim oraz podyplomowych z pedagogiki wczesnoszkolnej i szkolnej na WSIiZ Rzeszów. W Bystrzakach od początku istnienia firmy. Pracuje nad budowaniem marki Bystrzaki poprzez definiowanie strategii personalnej. Wierzy, że siłą każdej firmy są ludzie i ich pojedyncze unikalne osobowości, które wspólnie tworzą niepowtarzalny zespół. Odpowiedzialna m. in. za rekrutację nowych pracowników. Wśród kandydatów szuka ludzi z pasją, dla których zawód nauczyciela to powołanie i nieustanne dążenie do szukania najlepszego sposobu na przekazanie wiedzy w dziecinne prosty sposób.

Jakie były początki firmy?

Sylwia Parys:Firma powstała w 2013 r., jej celem od samego początku było świadczenie wysokiej jakości usług opieki w połączeniu z bogatym wachlarzem zajęć dodatkowych. Swoją ofertę kierowaliśmy i nadal kierujemy przede wszystkim do rodziców którzy stawiają na wszechstronny rozwój swoich dzieci. Nasza pierwsza placówka była raczej świetlicą połączoną z odbieraniem dzieci ze szkół, przedszkoli, pomocą w odrabianiu zadań domowych. Usługa obejmowała organizację półkolonii, ferii zimowych, oraz uroczystości takich jak urodziny czy imprezy okolicznościowe dla firm.

Następnie otworzyliśmy Punkt Przedszkolny na piętnaścioro dzieci. Aktualnie Nasze placówki mogą pomieścić aż 160 dzieci, a od lipca 2018 roku, będziemy mogli się poszczycić liczbą 200 wychowanków na przestrzeni aż 1100 m2!

   

W historii wielu przedsiębiorstw mają miejsca momenty przełomowe, które wytyczają dalszy kierunek rozwoju firmy. Jak to wyglądało u Państwa?

S.P.: Myślę, że takim decydującym momentem było założenie Punktu Przedszkolnego Bystrzaki, dziś - wtedy jeszcze 2,5 letnie Bystrzaki - nadal są z nami i niedługo wyruszą do Szkoły Podstawowej. Zadowolenie naszych klientów, fakt, że polecali Nas innym sprawił, że ciągle musieliśmy się powiększać i rozwijać. Ta ich satysfakcja dodawała właścicielce chęci do szukania i zdobywania funduszy na nowoczesne pomoce dydaktyczne, zabawki i pokrycie kosztów tak, aby nigdy rodzice nie żałowali swojej decyzji i tego, że nam zaufali.

Czym dokładnie zajmuje się firma? Co dokładnie wchodzi w zakres świadczonych usług?

S.P.: Bystrzaki to żłobek dla dzieci od 6 miesiąca życia do 2,5 lat, oraz przedszkole dla dzieci od 2,5 do 6 lat. Dzieci już w najmłodszej grupie wiekowej uczestniczą w zajęciach adekwatnych do ich wieku i możliwości. Wychodzimy z założenia, że lepsza jest profilaktyka, niż późniejsza korekta, dlatego klienci żłobka mogą liczyć na zajęcia dla dzieci z logopedą i fizjoterapeutą oraz warsztaty, które pokazują jak uniknąć w przyszłości problemów z wymową i postawą. Nad prawidłowym rozwojem psychoruchowym czuwają położne i nauczyciele. Przeżywamy z rodzicami pierwsze kroczki, samodzielne jedzenie, czy pożegnanie pieluszki. Pomagamy w pokonywaniu pierwszych trudności, radzeniu sobie z emocjami i funkcjonowania w grupie. Przedszkolaki realizują podstawę programową i tu postawiliśmy na współprace ze znana marką NOWA ERA. Podobnie jak w żłobku realizujemy bogaty program zajęć dodatkowych.

Jak bardzo zmieniła się branża, w której Państwo działacie na przestrzeni ostatnich 5, 10, 15 lat?

S.P.: Bardzo, a jest to zasługa polityki prorodzinnej, dużego zastrzyku funduszy dla instytucji świadczących opiekę zarówno od rządu jak i UE. Dzięki takim placówkom jak nasza, mamy mogą szybciej wrócić do pracy, a płeć nie ma już takiego znaczenia dla pracodawcy. Sama jestem mamą i wiem, że dobra opieka nad dziećmi to skarb. Łatwiej także założyć żłobek, niż kilka lat temu, dlatego też konkurencja w branży jest bardzo duża. Miło nam, że to my wyznaczamy trendy, a inni nas gonią. 😊 Jak w każdej branży tak i w tej konkurencja mobilizuje nas do świadczenia wysokiej jakości usług. Dużo też na świecie zmieniło się w edukacji. Nasza firma na bieżąco śledzi te zmiany, nasi pracownicy ciągle podnoszą swoje kwalifikacje, są uczestnikami konferencji na europejskim poziomie. Cieszymy się, że nasi klienci to doceniają i polecają nas swoim znajomym.

   

Jak według Państwa będzie wyglądała Wasza firma za 10 lat?

S.P.: Myślę że Bystrzaki, jak teraz, będą wyznaczać trendy. Dziś nasze maluchy wyjeżdżają na codzienne spacery pierwszymi w Polsce elektrycznymi żłobkobusami, w salach pracują najnowocześniejsze oczyszczacze powietrza, które ograniczają rozwój infekcji i zachorowań u dzieci, za chwilę uruchamiamy wczesne wspomaganie rozwoju, w kolejnych planach mamy własne gabinety lekarskie dostępne dla naszych dzieci. Nieustannie ubogacamy ofertę naszej firmy, a nasza konkurencja będzie musiała nam dorównywać.

Z jakimi problemami mogą borykać się firmy działające w tej branży?

S.P.: Dużym problemem są infekcje i choroby wśród dzieci, w okresie jesienno/ zimowym. Nasza firma szuka rozwiązań i wprowadza je nieustannie w życie. Zakupiliśmy odkurzacze i mopy parowe, które za sprawą pary dezynfekują czyszczone powierzchnie. W naszych salach pracują oczyszczacze powietrza, które oczyszczają je w 99,99% z wirusów, bakterii, zarazków i wszelkich pyłków. Dzięki własnej kuchni, która obsługuje nasze placówki planujemy w tym okresie menu wspierające odporność.

   

Jakie wartości przyświecają działalności firmy?

S.P.: Okres od 1 roku do 3 lat jest czasem, kiedy człowiek uczy się najwięcej. Wtedy zdobywa wszystkie podstawowe umiejętności m.in. chodzenia i mówienia. Kolejne lata to ich doskonalenie i rozwijanie umiejętności związanych z logicznym myśleniem, ocenianiem, emocjami - bo tylko umiejętności takie jakodpowiedzialność, ocena dobra i zła, kierowanie się innymi, niż podstawowe uczucia typu empatia, poświecenie, miłość, ocena i analiza sytuacji, różnią trzylatka od dorosłego człowieka.

Właśnie dlatego Celem Naszej firmy jest nauka i pomoc w zdobyciu tych podstawowych umiejętności w sposób adekwatny do wieku dzieci, ale także praca nad emocjami, uczuciami i umiejętnościami oceny (dlatego w planie dnia żłobka i przedszkola mamy takie zajęcia jak drama i bajkoterapia). Misją naszej firmy jest odpowiedzialne wychowywanie mądrego, ciekawego świata człowieka (Bystrzaka), który umie żyć w społeczeństwie, zna swoje mocne strony, ale i słabe. Wie, że każdy z nas jest inny, radzi sobie z emocjami, umie pogodzić się z porażka i przyznać do błędu. Ma świadomość, że nie musi być we wszystkim doskonały, ale dotknął różnych dyscyplin i wie co chce robić, co sprawia mu satysfakcję. Dzięki czemu nie poddaje się, brnie i dąży do celu, pracuje i żyje z pasją.  

Czy firma kieruje się zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu? Jeśli tak, proszę powiedzieć o tym coś więcej.

S.P.: Tak, jak wspomniałam, czujemy się odpowiedzialni za wychowywanie przyszłego pokolenia, dlatego w naszej edukacji stawiamy na zdrowy tryb życia. Nasze dzieci mają zajęcia sportowe jak ogólnopolska Przedszkoliadapomysłu Pana Michała Sieczko, który ma na swoim koncie wiele trafionych i prężnych przedsięwzięć. Uczymy ekologii i ekologicznego myślenia. W naszej kuchni przygotowujemy menu w 100% z naturalnych ekologicznych produktów, z zachowaniem proporcji z piramidy żywienia. Ograniczamy cukry i sole, a owoce traktujemy jako jeden z posiłków (drugie śniadanie). Wspieramy ekologiczne inicjatywy, nasze dzieci zbierają baterie, zakrętki. Pomagamy innym i wspieramy wszelkie akcje charytatywne, wciągamy dzieci i ich rodziców do wspierania innych.

       

Jak wygląda proces rekrutacji do Waszej firmy?

Dorota Drąg: Proces rekrutacji w naszej firmie jest kilkuetapowy. Szczegółowo zapoznajemy się z każdym CV. Jeżeli uznamy, że jakiś kandydat spełni nasze oczekiwania, kontaktujemy się telefonicznie. Podczas rozmowy telefonicznej przekazujemy wszystkie ważne informacje dotyczące przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej. Spotkanie jest dwuetapowe – kandydat musi sobie zarezerwować na nie około 2 godzin. Pierwszy etap to zajęcia pokazowe, prowadzone w naszych grupach przedszkolnych lub żłobkowych. To w jakiej grupie zajęcia będą prowadzone zależy od stanowiska na jakie aplikuje kandydat. Lekcja pokazowa daje nam możliwość poznania metod pracy aplikanta, jego podejścia do dzieci, wartości jakie może wnieść do naszego zespołu. Gdy kandydat urzeknie nas swoją osobowością, zapraszamy na drugi etap rekrutacji jakim jest spotkanie z Wice dyrektorem żłobka lub przedszkola, czyli ewentualnym bezpośrednim przełożonym, który po zebraniu informacji z dwóch poprzednich etapów ostatecznie weryfikuje dopasowanie osoby do zespołu i firmy. Rozmawiamy między innymi o tym jakie są jego oczekiwania finansowe oraz jak wygląda jego dyspozycyjność. Osoba od razu dostaje informację czy otrzymała pracę w Naszej firmie. Otrzymuje od Nas kwestionariusz osobowy i czas na dopełnienie wszystkich formalności. Od tej chwili jesteśmy w stałym kontakcie i w momencie dopięcia wszystkich kwestii, staje się członkiem naszego zespołu.

Czy aktualnie poszukują Państwo nowych pracowników?

D.D.: Tak. Nasza firma nieustannie się rozwija. W styczniu uruchomiliśmy nowy oddział żłobkowy. Na przełomie czerwca/ lipca uruchamiamy kolejną placówkę dla dzieci w wieku od 6 miesiąca do 1,5 roku na 40 miejsc. Wiąże się to z zatrudnieniem nowych pracowników. Dodatkowo planujemy prowadzić przy naszych placówkach Wczesne Wspomaganie Rozwoju oraz Poradnię Psychologiczno - pedagogiczną. Nasze dzieci mają bogaty program zajęć dodatkowych a, że ciągle ich przybywa szukamy takich specjalistów jak nauczyciel j. angielskiego czy logopeda, psycholog dziecięcy, ale także kadry podstawowej jak opiekunka w żłobku czy sprzątaczka.

   

Czy osoby zatrudnione w firmie mogą liczyć na benefity?

D.D.: W naszej firmie stawiamy na rozwój osobisty. W związku z tym pracownicy mogą liczyć na ciągle szkolenia. Nie zapominajmy, że w naszym zespole pracują kobiety, młode mamy, które po zakończeniu urlopu macierzyńskiego wracają do pracy i mogą liczyć na miejsce dla dziecka w żłobku/ przedszkolu za preferencyjną opłatą. Mimo, iż jesteśmy firmą prywatną, nauczyciel może przejść u nas ścieżkę awansu zawodowego, która jest przewidziana w karcie nauczyciela. Dbamy o wszechstronny rozwój zarówno naszych podopiecznych, jak i pracowników, dlatego od kwietnia nawiązaliśmy współpracę z siłownią  FITNESS FOR LIFE, gdzie nasi pracownicy mogą korzystać z zajęć fitness.

Organizujecie Państwo jakieś spotkania, imprezy integracyjne dla pracowników?

D.D.: Wykorzystujemy wszelkie okazje, by Nasi pracownicy mogli razem odpoczywać i świętować. Wspólnie obchodzimy święta, wyjeżdżamy na szkolenia. Jak wspominałam Nasz zespół intensywnie się rozwija i obecnie jesteśmy w fazie tworzenia własnej kultury i tradycji. Stawiamy na pracowników, dlatego mogą oni spodziewać się imprez integracyjnych pasujących do misji naszej firmy. Nasze przedszkola i żłobki promują zdrowy styl życia, czujemy się odpowiedzialni za wychowanie nowego pokolenia. Podobnie jest z wyborem form integracji naszego zespołu. Od kwietnia nasi pracownicy będą mogli razem ćwiczyć i złapać formę przed stawieniem czoła na Runmageddonie - Kraków 25/26.08.2018.

Czy atmosfera w miejscu pracy jest dla Państwa ważna?

D.D.: Atmosfera jest bardzo ważna! Dlatego w naszych salach przedszkolnych i żłobkowych mamy oczyszczacze powietrza, 😊 a tak na serio Nasz zespół to osobowości, ludzie kreatywni i pracujący z pasją, więc i zdań na każdy temat jest wiele. Każdy z Nas ma w sobie dziecięcą radość 😊 jest otwarty, elastyczny, gotowy do kompromisu. Dzięki temu ewentualne konflikty udaje nam się rozwiązać na etapie szczerej rozmowy.

 

Jaką formę zatrudnienia Państwo preferujecie?

D.D.: Preferujemy umowę o pracę. Na wstępie pracownik dostaje umowę na 3 miesięczny okres próbny. Po tym okresie dostaje umowę o pracę na czas nieokreślony.

Jak wygląda pierwszy dzień pracy nowo przyjętej osoby?

D.D.: Pierwszy dzień pracy to oprócz standardowych szkoleń przewidzianych w KP, zapoznanie się z zespołem naszej firmy. Ponadto najważniejszym elementem jest oczywiście poznanie naszych podopiecznych i przedstawienie im nowego opiekuna/ nauczyciela. Nowy pracownik może liczyć na dużą pomoc ze stron innych pracowników. Załoga odpowiada na wszystkie pytania i pomoże odnaleźć się w obowiązkach. Pierwsze dni w pracy są intensywne. Dołączając do naszego zespołu na pewno możesz liczyć na miłe przyjęcie kolegów i koleżanek, odpowiednie i rzetelne udzielenie odpowiedzi na wszelkie pytania.

Czy oferujecie swoim pracownikom możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji?

D.D.: Tak, jest tego sporo. Osoby chcące dołączyć do naszego zespołu muszą być przygotowane na podnoszenie swoich kwalifikacji. Nasza firma jest na bieżąco z wszelkimi nowinkami, stawiamy na nowoczesna edukację, dlatego nowi pracownicy już na starcie mają szkolenie, które daje im możliwość w pełni je wykorzystywać. Obecnie cały zespół odbywa szkolenie z zakresu zasad i metod pracy z dzieckiem wymagającym szczególnej opieki edukacyjno – wychowawczej i nie chodzi tu tylko o autyzm. Rozszerzyliśmy temat o inne często spotykane zachowania odbiegające od normy jak np. ADHD. Szkolenie jest prowadzone przez PCUD i przygotowane na nasze zamówienie. Nasi pracownicy byli obecni na Europejskiej Konferencji Specjalistycznej, która odbyła się 25 kwietnia 2018 w miejscowości Radebeul k. DREZNA. Tam poznali najnowsze metody i koncepcje pedagogiczne. W marcu byliśmy także obecni na "Wzmacniacz Nauczanki". Uważamy, że naszą firmę tworzą ludzie, ich kompetencje i umiejętności, dlatego dokładamy wszelkich starań, żeby je rozwijać.

Czy może Pani powiedzieć coś więcej na temat oferowanych pracownikom szkoleń?

D.D.: Jeśli chodzi o szkolenia w naszej firmie, odbywają się one regularnie, przynajmniej raz w miesiącu. W styczniu odbyło się szkolenie „ Jak zastosować użyteczne funkcjonalności serii edusensus logopedia w pracy logopedy” Od marca rozpoczęliśmy bloki szkoleniowe z Podkarpackiego Centrum Usług Dydaktycznych w Rzeszowie. Między innymi tematyką tych szkoleń były:

  • Grupa integracyjna - ochrona grupy dzieci przed powieleniem negatywnych zachowań,

  • Dziecko zdolne

  • Wczesne wspomaganie rozwoju – metody pracy i postępowania

  • Diagnoza i wczesne wykrywanie zaburzeń (m.in. autyzm, Asperger, ADHD), procedury zgłaszania do Poradni

  • Zachowania odbiegające od normy (agresja, ofiara-uległość, doświadczenie przemocy)

  • OPRACOWANIE IPET (plany terapii oraz pracy z dzieckiem z orzeczeniem)

  • Jak czytać orzeczenia z poradni, metody pracy i postępowania z dziećmi”

W marcu również odbyło się niezwykłe święto edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej w Poznaniu. Konferencja "WZMACNIACZ NAUCZANKI" była okazją do tego, aby zebrać pomysły na nietypowe lekcje w klasach I-III i zerówce, wymienienie się doświadczeniami, wzięcie udziału w kreatywnych warsztatach i co najważniejsze wzmocnienie się do codziennej pracy z najmłodszymi.

W jaki sposób motywujecie Państwo pracowników?

D.D.: Dla osób pracujących z pasją największą nagrodą jest uśmiech ich podopiecznych, ich rozwój, zaobserwowane postępy. Jednak nie zapominamy o innych formach motywacji. Najlepsi mogą liczyć na awans zawodowy możliwością rozwoju osobistego, podwyżkę.

Na jakie stanowiska najczęściej poszukują Państwo pracowników?

D.D.: Najczęściej szukamy pracowników na stanowiska: opiekunka w żłobku, pomoc nauczyciela, wychowawca grupy żłobkowej oraz nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.

Bystrzaki obecnie rekrutują, Co mogłyby Panie doradzić osobom chcącym podjąć pracę w Bystrzakach?

DD: Na pewno jest to praca dla ambitnych, osób kochających dzieci i otwartych na nowe rozwiązania. Myślę, że zarówno dla mnie jak i dla mojej współrozmówczyni praca w Bystrzakach pozwala na samorealizację, poczucie uczestniczenia i współtworzenia czegoś niepowtarzalnego, ale co najważniejsze, jest to praca, która sprawia bardzo dużo radości. Jeżeli praca z dziećmi jest Twoją pasją, przed snem myślisz jak podczas zabawy "przemycić" wiedzę lub jak uatrakcyjnić zajęcia, jesteś osoba pozytywną, chętną do poszerzania swojej wiedzy, nie boisz się nowości, eksperymentów i innowacji, masz poczucie, że jesteś częścią zespołu i potrafisz się z nim utożsamiać  - to zapraszamy, chętnie zobaczymy Cię w Naszym gronie! 😊

 

Życzymy zatem dalszych sukcesów i dziękujemy za rozmowę!