Mariusz Oboda Consulting & Training Group

0 Dodaj merytoryczną opinię

Opinie o Mariusz Oboda Consulting & Training Group

ikona autora wywiadu

Wywiad udzielony przez użytkownika Mariusz Oboda

Pracownik firmy - Właściciel

25.07.2023 11:07

Panie Mariuszu, proszę opowiedzieć nam o sobie, o swoim doświadczeniu i kompetencjach.

Mariusz Obodaikona wywiad

Jestem założycielem Oboda Group i twórcą projektów szkoleniowych oferowanych przez firmę. Od 1993 roku jestem zawodowo związany ze stomatologią. Stworzyłem sieć przychodni stomatologicznych, którymi z sukcesem zarządzałem przez kilkanaście lat. Od ponad 20 lat uczę się psychologii, coachingu i trenerstwa. Jako jeden z kilkudziesięciu coachów w Polsce posiadam akredytację największej międzynarodowej organizacji coachingowej IFC (International Coach Federation) na poziomie Professional Certified Coach (PCC). Jestem też certyfikowanym trenerem NLP. Posiadam certyfikat Master Practicioner in Art of NLP nadany przez amerykańskie stowarzyszenie The Society of NLP i Instytut Psychoterapii. W 2003 roku połączyłem – w unikalny sposób – zdobytą wiedzę psychologiczną i stomatologiczną i skupiłem się wyłącznie na badaniu i opracowywaniu standardów pracy z pacjentem stomatologicznym. Jestem prekursorem badań nad wpływem postępowania lekarza na decyzje medyczne pacjentów. Opracowywany przez lata standard pracy MEMS, stanowi dziś kanon zawodowego profesjonalizmu pracy z pacjentem. W swoim dorobku mam ponad sto opublikowanych artykułów z zakresu psychologicznych aspektów pracy z pacjentem.

Czym zajmuje się Pana firma? Co jest jej filarem?

Mariusz Obodaikona wywiad

Najprościej mówiąc, w Oboda Group dążymy do tego, aby społeczeństwo było zdrowe. Mamy na myśli głównie kontekst stomatologiczny, aby było to możliwe konieczne jest, oczywiście, wykonanie usługi medycznej na najwyższym poziomie, zgodnie ze sztuką medyczną. W tym zakresie mamy w Polsce bardzo dobrze wykształconych lekarzy dentystów, świetny sprzęt oraz doskonałe kursy podnoszące kwalifikacje medyczne. Jeśli jednak mówimy o zdrowym społeczeństwie, to nie możemy pominąć czegoś tak ważnego, jak świadomość pacjentów: co wie pacjent o swoim zdrowiu, jak rozumie swoją sytuację zdrowotną, na ile jest zaangażowany i zmotywowany do leczenia? To jest ta druga strona tego medalu i wynika ona wprost ze świadomości. Miejscem, w którym świadomość zdrowotna pacjentów powinna być kształtowana, jest gabinet.

Czy lekarze stomatolodzy są przygotowani do edukacji pacjentów i przeprowadzania z nimi rozmów?

Mariusz Obodaikona wywiad

Proces edukacji lekarzy dentystów jest skoncentrowany na umiejętnościach medycznych. W realiach polskich uczelni medycznych bardzo niewiele uwagi poświęca się motywującej rozmowie z pacjentem. Lekarze leczą zęby i jest to leczenie objawowe. Jeśli jednak lekarz zbuduje świadomość pacjenta, wzbudzi jego zaangażowanie, zaszczepi w nim potrzebę zdrowej jamy ustnej, to mówimy wtedy o leczeniu przyczynowym.

W jaki sposób Pana firma przyczynia się do podniesienia świadomości społeczeństwa na temat higieny jamy ustnej?

Mariusz Obodaikona wywiad

W mojej firmie szkoleniowo-doradczej koncentrujemy się na tym, w jakim stopniu postawa lekarza, jego przekaz kierowany do pacjenta, sposób prowadzenia rozmowy – często bardzo zniuansowany – wpływają na zmianę świadomości pacjenta. Badania, które prowadzimy, bardzo jednoznacznie pokazują, że jeśli nie mamy świadomego pacjenta, to w pewnym sensie lekarzowi pozostaje namawiać go na wykonywanie konkretnych czynności – wymianę wypełnienia, wstawienie implantu itd. Natomiast gdy pacjent jest świadomy swoich potrzeb, chce mieć zdrowe zęby i zdrową jamę ustną, staje się to dla niego wartością. Gdybym miał więc podsumować naszą działalność, to mógłbym powiedzieć, że uczymy lekarzy, higienistki, menadżerów i personel pomocniczy (rejestratorki, asystentki), jak kształtować świadomość pacjenta poprzez rozmowę i właściwą postawę.

Społeczeństwo nie stawia zdrowia jamy ustnej na pierwszym miejscu. Polacy wypadają bardzo źle na tle Europy, jeśli chodzi o stopień zarażenia próchnicą.

Mariusz Obodaikona wywiad

Tak, to prawda. Wszyscy, a przynajmniej większość ludzi, chcą mieć zdrowe nerki, stawy czy zdrowe serce. Równocześnie jednak godzimy się na to, że właściwie przez całe życie 80-90% społeczeństwa ma chory narząd żucia. Jest on początkiem układu pokarmowego. Ludzie nie zdają sobie sprawy ze wszystkich konsekwencji, które z tego wynikają – dla procesu trawienia i odżywiania. Dziś wiemy już także, że niezdrowy narząd żucia, z ortopedycznego punktu widzenia, ma znaczenie dla całej konstrukcji szkieletowej. Jama ustna wpływa na zdrowie całego organizmu. Zęby są ukrwione – krew rozsiewa bakterie próchnicy po całym organizmie, docierając do nerek, serca. Większość pacjentów nie zdaje sobie z tego sprawy. Znowu więc wracamy do tego „magicznego” słowa: świadomość.

Świadomość czego? Jakich zmian potrzebujemy społecznie, by stan naszych zębów, a tym samym zdrowia fizycznego i psychicznego, był lepszy?

Mariusz Obodaikona wywiad

Świadomość tego, że mogę mieć swoje zęby do późnej starości. Świadomość tego, że mogę wyleczyć jamę ustną i na co półrocznych kontrolach słyszeć, że nie ma nic do leczenia. Świadomość tego, że dbając o jamę ustną, dbam o cały organizm. Winny tej sytuacji jest bardzo szeroko rozumiany proces edukacji. Pacjentów w zasadzie nikt nie uczy, jak prawidłowo dbać o zęby. Rodziców nie uczy się tego, że po raz pierwszy powinni przyjść z dzieckiem do gabinetu, gdy pojawią się pierwsze zęby, a można i wcześniej, żeby oswajać dziecko z gabinetem jako przyjazną przestrzenią. I wreszcie, nikt nie uczy lekarzy, jak rozmawiać z pacjentami. Robią to więc tak, jak potrafią, jak wydaje im się, że jest skutecznie. Tę skuteczność widać w statystykach próchnicy w Polsce. W naszej firmie odrabiamy z lekarzami tę lekcję, uczymy ich, jak w krótkim czasie, który mają do dyspozycji podczas wizyty stomatologicznej, efektywnie kształtować świadomość pacjentów.

Mówi pan o pacjentach, ale co konkretnie jako firma dajecie lekarzom i ich personelowi?

Mariusz Obodaikona wywiad

Cytując Jima Rohna: „Spośród wszystkich rzeczy, które mogą wpłynąć na twoją przyszłość, największą jest, moim zdaniem, rozwój osobisty”. Jeżeli chcemy zmienić przyszłość gabinetów, lekarzy, a wreszcie pacjentów, to wydaje się, że tym antidotum jest rozwój osobisty. Zdolność do budowania świadomości pacjenta, rozwój osobisty członków zespołów stomatologicznych, ich współpracy, przekłada się na postępowanie wobec pacjentów. Jeśli natomiast chodzi o konkretną ofertę, to proponujemy w sumie około 30 różnych szkoleń, które kierujemy do lekarzy, osób zarządzających, higienistek, opiekunów pacjenta, rejestratorek. Każda grupa zawodowa znajdzie u nas możliwości rozwoju.

Edukacja personelu medycznego o tym jak kształtować świadomość pacjenta to nie cały zakres Państwa działalności. Jakie jeszcze usługi mają Państwo w ofercie?

Mariusz Obodaikona wywiad

Prowadzimy konsultacje w zakresie ekonomii gabinetu – analizujemy wskaźniki ekonomiczne, by podnosić rentowność. Możliwa jest również praca indywidualna z trenerami. Kilka razy w roku wyjeżdżamy z lekarzami i higienistkami do różnych atrakcyjnych miejsc na całym świecie, żeby łączyć naukę z wypoczynkiem i zwiedzaniem. Prowadzimy również projekt Tajemniczy Pacjent. Ma on dwie formy. Przyjeżdżamy na zaproszenie danej kliniki i odbywamy incognito wizytę. Oceniamy, w jaki sposób przebiegał kontakt z pacjentem na poszczególnych etapach wizyty, czy pacjent po spotkaniu z lekarzem ma świadomość swojej sytuacji zdrowotnej, czy i na ile ją rozumie, w jakim stopniu czuje się zmotywowany do rozpoczęcia leczenia. Badamy, czy zespół stanowi spójną całość, czy każdy z zatrudnionych dokłada swoją cegiełkę do tego, aby pacjent czuł się wyjątkowo zaopiekowany. Druga możliwość to Tajemniczy Pacjent przez Telefon. Wykonujemy rozmowy telefoniczne, które następnie bardzo szczegółowo analizujemy, aby przekazać rejestratorkom wskazówki dotyczące rozwoju. Mamy unikalne doświadczenie ponad dwustu wizyt oraz około 600 rozmów.

Jak wyglądały początki firmy i skąd pomysł na taką działalność?

Mariusz Obodaikona wywiad

Dwadzieścia lat temu zarządzałem własnymi przychodniami stomatologicznymi. Już wtedy miałem wyobrażenie o tym, jak powinno wyglądać przyjmowanie pacjenta w ramach wizyty stomatologicznej, aby była ona właśnie poświęcona nie tylko leczeniu, ale też kształtowaniu świadomości. Zauważyłem jednak, że kiedy próbuję to wdrażać, nie wszyscy za mną podążają. Przychodziły mi do głowy myśli, że jako lider mam jakąś lekcję do odrobienia. Miałem jasność, jak w moich przychodniach ma być prowadzony pacjent, a równocześnie próby zarażenia tą wizją zespołu kończyły się konfliktami, a czasem trudnymi emocjami, obydwu stron. Zaczęło to stymulować drogę własnego rozwoju. Zacząłem szukać przyczyn w sobie, zadawać sobie pytanie – czy i co ja robię nie tak. Miałem przekonanie, że mam rację, tylko nie umiem tego wdrożyć. Zacząłem więc szukać własnego rozwoju, żeby zwiększyć swoją siłę, efektywność. Zauważyłem, że gdy ja się rozwijam, łatwiej mi wdrażać zmiany w swoim zespole. Ta potrzeba, a potem pasja, przerodziły się w drugi zawód – coacha i trenera. Tak powstała firma szkoleniowo-doradcza, która formalnie od 2003 roku bada psychologiczne aspekty pracy z pacjentem.

Czy łatwo było dotrzeć z tym przekazem do lekarzy?

Mariusz Obodaikona wywiad

Zdecydowanie nie było łatwo. Większość lekarzy uważała wówczas, że psychologia jest używana do prób manipulacji pacjentem. Uważano, że gdy do wizyty próbuje się wdrożyć elementy jakiegoś powtarzalnego schematu, to jest to nienaturalne i sztuczne.

Od tamtej pory minęło blisko 20 lat. Jak wobec tego firma utrzymała się na rynku i rozwinęła?

Mariusz Obodaikona wywiad

Mówiąc krótko: wytrwałość. Zaczęliśmy budować zaufanie. My też rozwijaliśmy się, uczyliśmy się trafiać do tej grupy zawodowej, pokazywać psychologię w sposób przyjazny, ukazywać korzyści, które wynikają ze stosowania naszej wiedzy i z własnego rozwoju. Uczestnicy naszych szkoleń i przychodnie, z którymi współpracowaliśmy, stawały się ambasadorami naszych szkoleń. Poczta pantoflowa, czyli rzecz bardzo oddolna, sprawiła, że dziś mamy poziom ekspercki w skali kraju.

Czy na tym rynku jest konkurencja?

Mariusz Obodaikona wywiad

Jak w każdej branży, tak i w tej, jest konkurencja. Mamy jednak poczucie, że osiągnęliśmy ekspercki poziom wiedzy. To nie znaczy, że się nie rozwijamy. Ale jesteśmy w dobrym miejscu. Jesteśmy rozpoznawalną marką, za którą stoi doświadczenie, wiedza i gwarancja bardzo wysokiego poziomu jakości naszych działań. Nie oglądamy się na innych, sami podnosimy sobie poprzeczkę, wiedząc, że ucząc innych rozwoju, nie można samemu stać w miejscu lub osiadać na laurach.

Jakie można mieć jeszcze plany, będąc w tak dobrym miejscu?

Mariusz Obodaikona wywiad

Takie same, jak 5 czy 10 lat temu: robić to lepiej, wiedzieć więcej, rozumieć głębiej, umieć lepiej o tym mówić, angażować większą liczbę osób. Widzę to jako niekończący się proces. Mamy nadzieję, że to będzie trwało jeszcze długo po nas.

Czy ma Pan jakieś plany związane z zatrudnieniem w 2023 roku?

Mariusz Obodaikona wywiad

W tej chwili nie planujemy rekrutacji. Jesteśmy kilkuosobowym zespołem, który z jednej strony ma bardzo dobrze poukładane zadania i kompetencje, a z drugiej czerpie dużą satysfakcję ze współpracy i elastyczności, gdy wymaga tego sytuacja. Dodatkowo współpracujemy z kilkoma trenerami, ekspertami w poszczególnych dziedzinach, którzy we współpracy z nami prowadzą swoje projekty szkoleniowe. Gdy coś zainspiruje nas, wyda nam się szczególnie użyteczne (z punktu widzenia pracy lekarza), proponujemy współpracę. Nasi psychologowie i trenerzy podejmują zazwyczaj te współprace z dużym entuzjazmem, ponieważ idea zdrowego społeczeństwa, po prostu, nie może się nie podobać.

A czy ma Pan jakieś marzenie zawodowe?

Mariusz Obodaikona wywiad

Myślę, że naszym celem jest to, aby to, czego uczymy, było wykorzystywane na szeroką skalę dla dobra pacjentów. Chciałbym, żeby to, co robimy, było takim małym puzzlem, który dołożyliśmy do tego, aby polscy pacjenci mieli zdrową jamę ustną. Poczucie, że wniosło się jakieś dobro, które służy innym, to bardzo dobra zapłata za pracę, którą wykonujemy.



Administrator

Nie ma zbyt wielu informacji o Mariusz Oboda Consulting & Training Group w miejscowości Poznań. Czy ktoś z Was będzie chciał się podzielić swoim doświadczeniem?

Zostaw merytoryczną opinię o Mariusz Oboda Consulting & Training Group - Poznań

Możesz oznaczyć pracodawcę w treści opinii wpisując znak @ np: @Pracodawca

Administratorem danych jest GoWork.pl Serwis Pracy sp. z o.o. Dane osobowe przetwarzane są w celu umożliwienia ... Czytaj więcej


Drogi Użytkowniku,

Pamiętaj, przed dodaniem opinii o Pracodawcy, koniecznie zapoznaj się z poniższą informacją:

NIE dodawaj opinii, która:

ikona dobre praktyki
łamie prawo polskie
ikona dobre praktyki
jest niezgodna z regulaminem serwisu GoWork.pl
ikona dobre praktyki
jest wulgarnym komentarzem
ikona dobre praktyki
jest niemerytoryczna

Każda merytoryczna opinia jest ważna, każda z nich może być zarówno pozytywna jak i negatywna, dlatego zachęcamy do tego by dzielić się swoimi przemyśleniami, które dotyczą Pracodawcy. Nie pisz jednak pod wpływem negatywnych emocji.

Zadbaj o kulturę pozytywnego feedbacku, nie pisz tylko negatywnych informacji o Pracodawcy, zwróć uwagę na stosowne aspekty i realia w swojej opinii. Wszystkie oceny są wartościowe. Wspólnie zadbajmy o sens merytorycznych opinii.

Dodaj pomocną opinię, którą sam chciałbyś przeczytać o swoim potencjalnym Pracodawcy. Podziel się swoimi przemyśleniami, a poniższe przykłady możesz potraktować jako podpowiedzi o czym Użytownicy lubią czytać odwiedzając profile firm.

ikona dobre praktyki
przebieg on-boardingu nowego pracownika
ikona dobre praktyki
proponowane przez Pracodawcę wartości wynagrodzenia
ikona dobre praktyki
codzienna praca, również w relacji z przełożonymi
ikona dobre praktyki
panująca atmosfera w pracy
#TwójGłosMaZnaczenie
Mariusz Oboda Consulting & Training Group
Przejdź do nowych opinii