Wywiady Lingaro

Anna Bowtruczuk Senior HR Manager Lingaro
Absolwentka studiów magisterskich z Psychologii, a także studiów podyplomowych w zakresie Zarządzania Zasobami Ludzkimi oraz Oceny i Rozwoju Pracowników ukończonych na Akademii Leona Koźmińskiego oraz Uniwersytecie SWPS, odpowiada za definiowanie strategii personalnej dla naszych biur w Warszawie i Manili na Filipinach. Posiada dwanaście lat doświadczenia w obszarze HR. W Lingaro od 4 lat stara się łączyć potrzeby biznesu z budowaniem unikalnej kultury firmy, w ramach której łowimy najlepsze talenty z rynku, a następnie dajemy im swobodę działania, tworząc warunki do współpracy oraz swobodnego dzielenia się wiedzą. U ludzi poszukuje przede wszystkim pasji rozumianej nie tylko jako zaangażowanie w pełnione zadania, ale też w rozwój firmy, własny czy kolegów z zespołu.

Początki Lingaro to 2005rok. Jak od tego czasu zmieniła się firma?

Lingaro zostało założone przez trzech kolegów jako typowy start-up. Od samego początku wyróżniało nas zwinne podejście w dostarczaniu projektów, jakiego nie mogły klientom zaproponować duże korporacje z tej samej branży. W tej chwili zatrudniamy już ponad 280 osób, mamy biuro w Warszawie i w Manili na Filipinach, dostarczamy rozwiązania globalnym korporacjom, a mimo to udaje nam się w firmie utrzymać ducha start-upu, a klienci wciąż doceniają nas nie tylko za świetne kompetencje techniczne, ale również elastyczne podejście i szybkość działania.

Państwa klienci to największe światowe firmy oraz polscy liderzy rynku. Dlaczego to z Państwem warto rozpocząć współpracę? Czym wyróżniacie się od innych konkurencyjnych firm?

Tak jak wspominałam staramy się zachować nie tylko bardzo wysoki poziom kompetencji technicznych, ale również zwinne podejście w zakresie dostarczanych rozwiązań. Budujemy z naszymi klientami efektywne modele współpracy biznesowej, które pozwalają nam na szybkie reagowanie na zmiany zachodzące w projektach bez konieczności uruchamiania wielu uciążliwych procedur, które są standardem w przypadku innych gigantów z branży IT. Dodatkowo naszym atutem jest niewątpliwie duże doświadczenie w pracy w środowisku międzynarodowym, większość naszych projektów jest w całości realizowana w języku angielskim.

Oferujecie rozwiązania Business Intelligence i Data Warehousing. W jaki sposób wasze rozwiązania mogą usprawnić i wspomóc działania firm?

Współczesne firmy nie są w stanie być konkurencyjne na rynku bez właściwego podejścia do wykorzystania danych napływających do nich z różnych źródeł. Dane te mogą dotyczyć produktów, łańcucha dostaw, klientów, działań konkurencji itp. W zasadzie każda decyzja biznesowa powinna być poparta właściwą ich analizą. Lingaro ma doświadczenie w budowaniu ogromnych hurtowni danych, tworzeniu webowych aplikacji do prezentacji danych, przygotowywaniu złożonych raportów analitycznych czy aplikacji przyspieszających operacje wykonywane z użyciem terabajtów danych. Wspieramy biznes globalnych korporacji i ułatwiamy pracę osobom podejmującym strategiczne decyzje dotyczące kierunków, w jakich firmy powinny się rozwijać.

Jak bardzo klient jest zaangażowany w projekt podczas jego trwania?

To zależy od preferencji klienta i modelu współpracy, jaki jest u niego przyjęty. Zazwyczaj współpracujemy z klientem bardzo blisko i w zasadzie każda osoba biorąca udział w projekcie po stronie Lingaro aktywnie komunikuje się z klientem. Dlatego też nasi pracownicy rozwijają równolegle kompetencje techniczne i biznesowe. Z kolei dzięki codziennej komunikacji klient ma pewność, że dostarczane rozwiązania odpowiadają jego wymaganiom, również tym, które mogą się zmieniać w trakcie trwania projektu. Lingaro jest bardzo aktywnym partnerem we współpracy, staramy się dogłębnie poznać procesy biznesowe po stronie klienta i zaproponować rozwiązanie, które zaspokaja często więcej potrzeb biznesowych niż uświadamiał sobie klient w fazie uruchomienia projektu.

Atmosfera to jeden z najważniejszych czynników które sprawiają ze chce się przychodzić do pracy. Jak wygląda to u Państwa? W jaki sposób integrują Państwo swoich pracowników?

Rzeczywiście budowanie atmosfery w firmie jest naszą mocną stroną. Mamy trzy imprezy organizowane rokrocznie dla wszystkich pracowników: Lingaro Summer Party, Christmas Party oraz Annual Meeting. Dodatkowo co miesiąc organizujemy inny event np. Friendship Day, Breakfast Week czy Coffee Day. W naszym biurze w Warszawie mamy chillout room ze stołem do piłkarzyków oraz konsole PlayStation. Jednakże dobra atmosfera w firmie nie jest wynikiem organizowanych eventów czy kupowania kolejnych konsoli do gier, ale także codziennej pracy nad otwartą komunikacją oraz budowania w ludziach poczucia, że ceni się ich inicjatywę oraz mają realny wpływ na rozwój firmy, w której spędzają znaczną część swojego życia.

Lingaro szybko się rozwija i powiększa swój zespół. Ilu nowych pracowników dołączyło w tym roku? Czy stale Państwo rekrutują?

W ostatnim roku zrekrutowaliśmy około 80 nowych pracowników z różnym poziomem doświadczenia, byli wśród nich doświadczeni Senior Developerzy, Project Managerowie, jak również osoby, dla których Lingaro jest pierwszym miejscem pracy. Rekrutujemy w sposób ciągły, firma stale się powiększa z uwagi na rosnącą ilość realizowanych projektów. Strategia na najbliższe trzy lata zakłada dalszy dynamiczny wzrost oraz otwieranie kolejnych biur, a zatem nie wygląda na to, żebyśmy mieli zwolnić tempo, a wręcz przeciwnie :).

Jak wygląda proces rekrutacji?

Przykładamy dużą wagę do tego by proces rekrutacji przebiegał najszybciej jak to tylko możliwe. Poza testem analitycznym, który kandydaci wykonują w domu, mamy trzy etapowe spotkanie w biurze firmy. Czasami oczywiście pojawia się potrzeba zaproszenia kandydata na dodatkowe spotkanie w celu pogłębionej weryfikacji kompetencji lub sprawdzenia dopasowania do innej roli w firmie niż pierwotnie zakładaliśmy. Zazwyczaj jednak proces weryfikacji, jak i podjęcia decyzji zamyka się maksymalnie w dwóch tygodniach.

Rozmowa rekrutacyjna składa się z 3-etapów i odbywa się w ciągu jednego dnia. Co dzieje się podczas poszczególnych etapów?

Pierwszym etapem spotkania jest rozmowa z osobą z zespołu HR, podczas której weryfikujemy motywację kandydata, preferowaną ścieżkę rozwoju oraz podejście do różnych aspektów związanych z pracą. Kolejnym etapem jest weryfikacja kompetencji technicznych, czy też innych umiejętności/wiedzy odpowiadających przyszłej roli kandydata w firmie przez wykwalifikowanego specjalistę, który zazwyczaj jest członkiem docelowego zespołu kandydata. Ostatnim etapem jest spotkanie z bezpośrednim Menedżerem, który po zebraniu informacji z dwóch poprzednich etapów ostatecznie weryfikuje dopasowanie osoby do zespołu i firmy. Dbamy również o to, żeby na każdym z przedstawionych etapów kandydat miał okazję do zadania pytań oraz zebrał pakiet informacji potrzebny mu do podjęcia decyzji odnośnie zainteresowania współpracą. Naszym celem nie jest samo ustalenie, czy kandydat spełnia wszystkie wymagania, ale na ile jesteśmy w stanie spotkać się w zakresie wzajemnych oczekiwań.

Czy szukają Państwo przede wszystkim ekspertów, doświadczonych specjalistów, czy też jesteście otwarci na zatrudnienie osób, które dopiero swoją karierę rozpoczynają?

Zatrudniamy zarówno doświadczonych ekspertów, jak też osoby, dla których Lingaro jest pierwszą pracą. Staramy się zachować równowagę w tym zakresie, ponieważ młodzi ludzie muszą mieć szansę nauki od bardziej doświadczonych osób. Stawiamy w dużym stopniu na potencjał oraz chęć nauki, a tej często osobom świeżo po studiach nie brakuje. Nowe osoby są od razu angażowane w toczące się projekty, ponieważ w ten sposób następuje najszybszy progres kompetencji.

Jak wyglądają pierwsze dni pracy nowego pracownika?

Każda osoba od pierwszego dnia pracy u nas ma wyznaczonego tzw. buddy’ego, który odpowiada za przedstawienie nowego kolegi/koleżanki zespołowi, pokazanie systemów, z jakich korzystamy czy wspólne pójście na lunch. Dodatkowo nowa osoba spotyka się pierwszego dnia z przedstawicielem HR, który przedstawia prezentację o firmie oraz przekazuje najbardziej przydatne informacje. W pierwszym miesiącu pracy odbywa się tak zwany Onboarding Day, czyli cały dzień prezentacji i warsztatów z udziałem kluczowych menedżerów w firmie. Jak już wspominałam dbamy o to, aby po pierwszych kilku dniach potrzebnych na adaptację nowa osoba jak najszybciej otrzymała konkretne zadania w ramach toczących się projektów, które są oczywiście adekwatne do poziomu jej wiedzy i umiejętności. Nie ma nic bardziej demotywującego niż brak zadań w pracy, a najlepszym sposobem na odnalezienie się w nowym zespole są wspólne wyzwania i radość z osiąganych sukcesów.

 

W zależności od projektu stosują Państwo metodykę Scrum lub Waterfall. Oba podejścia różnią się diametralnie. Wymaga to zapewne od Państwa pracowników elastyczności w podejściu do pracy.

Oczywiście. Oczekujemy od naszych pracowników elastyczności na takim samym poziomie, jakiej oczekuje jej od nas klient. Różne metodyki wynikają z różnic w podejściu do zarządzania projektami u naszych klientów. Elastyczne podejście powoduje większą różnorodność w pracy i nie wynika ono tylko ze stosowanych metodyk, ale również z tego, że dbamy o to, aby nasi konsultanci byli wszechstronni w zakresie używanych technologii i znali różne narzędzia dostępne na rynku.

Czym charakteryzują się osoby, które dobrze odnajdą się w Państwa firmie?

W Lingaro najlepiej odnajdują się osoby, które lubią pracę zespołową i grę do jednej bramki. Staramy się wzbudzać w naszych pracownikach poczucie, że budujemy firmę razem i każdy ma realny wpływ na to, w jakim kierunku będzie się rozwijać. Dlatego też bardzo cenimy innowacyjne podejście oraz inicjatywę nie tylko w zakresie wykonywanych zadań, ale też w ramach tego, co możemy w firmie zorganizować, jak usprawnić nasze procesy itp. Staramy się możliwie jak najczęściej pytać pracowników o zdanie w wielu sprawach. Dodatkowo nasi pracownicy są otwarci na bezpośrednią pracę z klientem oraz rozwój w ramach nowych technologii i rozwiązań dostępnych na rynku.

Na jakie szkolenia mogą liczyć pracownicy?

Nasi pracownicy mogą liczyć zarówno na szkolenia wewnętrzne prowadzone przez wykwalifikowanych trenerów w ramach Lingaro University, jak i na zewnętrzne programy szkoleń i certyfikacji. Firma sponsoruje certyfikaty dostępne w Oracle University, ale także TOGAF, dotyczące kompetencji związanych z Cloudem, zarządzaniem projektami czy serwisem aplikacji w ramach PMI. Nasi pracownicy reprezentują firmę na międzynarodowych konferencjach m.in. Gartner Symposium.

 

Jakie warunki zatrudnienia Państwo oferują ?

Mamy elastyczne podejście w zakresie formy zatrudnienia. Oferujemy naszym pracownikom zarówno umowę o pracę, jak i kontrakt B2B. Wszystko zależy od przyszłej roli i preferencji kandydata.

Na jakie benefity mogą liczyć Państwa pracownicy?

Oferujemy naszym pracownikom standardowe benefity w postaci prywatnej opieki medycznej oraz karty Multisport. Dodatkowo nasi pracownicy mają wsparcie firmy w zakresie rozwoju kompetencji w postaci szkoleń, certyfikacji oraz udziału w konferencjach. Co tydzień w każdy wtorek mamy świeże owoce w biurze, firma sponsoruje liczne eventy oraz wyjścia integracyjne dla pracowników.

W firmach wraz z czasem tworzą się nieoficjalne tradycje. Czy w Lingaro również wypracowaliście swoje?

Tak, i jest ich w sumie całkiem sporo. :) Jedną z takich tradycji jest Lingaro Summer Party, gdzie wszyscy pracownicy wraz z rodzinami spędzają cały dzień nad wodą i korzystają z licznych atrakcji jak park linowy, skutery wodne, zumba itp. Kolejną tradycją jest Annual Meeting, czyli spotkanie dla wszystkich Lingarian, na którym dzielimy się strategią firmy i planowanymi inicjatywami, a następnie wspólnie świętujemy dotychczasowe sukcesy. Jednymi z najbardziej popularnych wśród pracowników tradycji są te związne z piwem: pierwsza z nich to Timesheet Beer czyli cotygodniowa możliwość wypicia piwa sponsorowanego przez firmę przez te zespoly, które w całości zamknęły timesheety o czasie, a także Third Thursday Beer czyli spotkanie organizowane dla Lingarian poza pracą w każdy trzeci czwartek miesięca.

 

Lingaro to firma międzynarodowa. Posiadają Państwo oddział w Filipinach. Czy oznacza to dla pracowników możliwość relokacji za granicę?

Biuro na Filipinach jest aktualnie w fazie intensywnego rozwoju. Nasi pracownicy z Warszawy jeżdżą do Manili w celu prowadzenia szkoleń czy zarządzania wiedzą w ramach toczących się projektów. Nie zdarzyła się jak dotąd potrzeba pracy z Manili w dłuższym wymiarze niż kilka miesięcy, jednakże jesteśmy otwarci na taką możliwość, gdyby pojawiło się uzasadnienie biznesowe. Praca w rozproszonych zespołach, kontakt z osobami z innych kontynentów o innej kulturze jest dla naszych pracowników bardzo ciekawym i rozwijającym doświadczeniem. Wciąż uczymy się siebie nawzajem. Filipinczycy są bardzo pogodni, towarzyscy, ale też nie zawsze bezpośrednio mówią o tym, co im nie pasuje albo czego nie rozumieją. Z kolei my Polacy mówimy o wszystkim bez ogródek, nie pytając „co u ciebie słychać” przechodzimy od razu do konkretów, co dla osób z Filipin potrafi być wręcz obraźliwe. Z biegiem czasu w firmie nawiązało się wiele wspaniałych „międzykontynentalnych” przyjaźni, którym nie przeszkadza ani różnica czasu ani tysiące dzielących nas kilometrów. Warto zauważyć też, że znajomość języka polskiego nigdy nie była i nie jest w Lingaro kryterium selekcji kandydatów, stąd w naszym biurze w Warszawie pracuje dużo cudzoziemców, a komunikacja w ramach projektów i spotkania ogólnofirmowe odbywają się zawsze w języku angielskim.

Lingaro również chętnie udziela się społecznie.

Tak, to prawda. Zakładamy, że każda firma istnieje nie tylko po to, żeby pomnażać zyski, ale też po to, żeby zrobić coś dobrego dla otoczenia. Co roku nasi pracownicy wspólnie angażują się w projekt Szlachetnej Paczki. W ramach tego projektu mamy między innymi akcję Bake for Sale, w ramach której pieczemy ciasta na sprzedaż. W tym roku mieliśmy też aukcję firmowych komputerów czy kartek świątecznych wykonanych własnoręcznie przez dzieci Lingarian. Poza tym firma pomaga jednemu z domów dziecka, wspiera akcje charytatywne na Filipinach i angażuje się w inne mniejsze inicjatywy. 

Podsumowując, dlaczego warto wybrać Lingaro?

Bo sukces Lingaro tworzą ludzie i ich zaangażowanie. Jeśli ktoś ma chęć poczuć satysfakcję płynącą z tego, że jego inicjatywa i pomysły pomagają się firmie rozwijać, to zdecydowanie powinien do nas dołączyć. Dzięki temu zyska możliwość zdobywania doświadczenia w międzynarodowych projektach dla największych globalnych korporacji, będzie rozwijał kompetencje dzięki pracy z najnowocześniejszymi technologiami, szkoleniom i dostępowi do najlepszych ekspertów na rynku, a także spędzi świetnie czas z ludźmi, dla których praca stała się prawdziwą pasją, ale też zwyczajnie lubią pograć razem w piłkarzyki czy napić się piwa. Dodatkowym atutem jest niewątpliwie możliwość współpracy w jednym zespole z ludźmi pochodzącymi z różnych krajów i kultur oraz szlifowania na co dzień języka angielskiego.

Dziękujemy za rozmowę.