IGLOOPOL Sp. z o.o.
3 13

Wywiady IGLOOPOL Sp. z o.o.

Eryk Baniak Dyrektor Generalny IGLOOPOL Sp. z o.o.
Pełni funkcję Dyrektora Generalnego marki Igloopol od 3 lat. Odpowiada za nadzór nad działem marketingu i działem handlowym. Posiada tytuł magistra Filozofii zdobyty na Uniwersytecie Marii Curie–Skłodowskiej w Lublinie, tytuł magistra Ekonomii zdobyty na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, oraz ukończone studia podyplomowe pt. Strategiczna Komunikacja Marki na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prywatnie pasjonat sportu, dobrej kuchni i literatury z zakresu ekonomii.

W swoich produktach wykorzystujemy tylko owoce i warzywa z polskich upraw

Jak zmieniła się Państwa firma od czasu jej powstania?

Marka Igloopol to były kombinat rolno-przemysłowy, który powstał w 1978 r. w Dębicy. Pod koniec lat 80’tych to było największe przedsiębiorstwo w południowo-wschodniej Polsce. Od 2015 r. prawo do wykorzystywania tej marki ma firma Igloopol Sp. z o.o. z Krakowa. Nie zapominamy czym była marka w przeszłości, ale otworzyliśmy nowy rozdział i robimy wszystko aby nawiązać do najlepszych lat w historii marki.

Jakie były początki Państwa firmy?

Ten, kto powiedział, że początki zawsze są trudne miał w 100 procentach rację. Pierwszy okres, to był czas w którym budowaliśmy struktury organizacyjne, to wbrew pozorom długotrwały proces, aczkolwiek nieodzowny jeśli chce się mieć dobrze funkcjonujące przedsiębiorstwo. Budowę domu zaczyna się od fundamentów, a w przypadku naszej firmy to były struktury.

 

W historii wielu przedsiębiorstw mają miejsca momenty przełomowe, które wytyczają dalszy kierunek rozwoju firmy. Jak to wyglądało u Państwa?

Na pierwszym miejscu postawiłbym na wybranie dostawców, z którymi mogliśmy wejść w długotrwałą współpracę. W swoich produktach wykorzystujemy tylko owoce i warzywa z polskich upraw, jeśli do tego dodamy, że muszą to być produkty najwyższej jakości, to nie każdy spełniał nasze wymagania. Na drugim miejscu wskażę zespół – zawsze uważałem, że brand zaczyna się w firmie. Ludzie którzy pracują ze mną od początku, kiedy się zatrudniłem, to pasjonaci, ich nie trzeba dodatkowo motywować. Kolejny moment to wyprodukowanie Fantasia di Frutti z kategorii IGLOOFRUIT, ten produkt wskazał nam drogę którą obraliśmy i przenieśliśmy na inne kategorie produktowe. Fantasia di Frutti, to produkt smaczny, naturalny i zdrowy, chcemy żeby wszystkie produkty Igloopolu takie były.

Czym dokładnie zajmuje się Państwa firma? Co dokładnie wchodzi w zakres świadczonych przez Państwa usług?

Jesteśmy producentem mrożonych warzyw, owoców, mieszanek, mrożonych produktów FIT z kategorii Silueta, lodów, smoothie, mrożonych produktów mącznych, oraz nowej kategorii produktów IGLOOFRUIT.

IGLOOFRUIT to Fantasia di Frutti – 80% kawałków owoców na patyku w polewie kakaowej i Desery – 70% kawałków owoców w kubku przykrytych bitą śmietaną.

Na Polskim rynku współpracujemy z sieciami międzynarodowymi, sieciami convenience, małymi sklepami, a także dystrybutorami na terenie całego kraju. Prężnie rozwijamy siatkę Przedstawicieli Handlowych, których głównym zadaniem jest opieka klienta i pełen zakres merchandising’u, dzięki czemu na bieżąco monitorujemy sprzedaż i ekspozycję towarów, dbamy o rotacyjność naszych produktów, wspieramy każdą placówkę poprzez różne akcje promocyjne, marketingowe i degustacyjne.

Nasze produkty eksportujemy na rynek Czeski i Słowacki, dzięki współpracy z kluczowymi klientami nasza pozycja z roku na rok jest coraz lepsza.

Jak bardzo zmieniła się branża, w której Państwo działacie na przestrzeni ostatnich 5,10,15 lat?

Z roku na rok spożycie mrożonych warzyw i owoców wzrasta, bo z jednej strony mrożone warzywa i owoce nie tracą na wartości, a z drugiej strony mamy coraz większą świadomość konsumencką i mówiąc prościej – chcemy jeść zdrowo, nie tylko w sezonie. Jeśli chodzi o lody, to również branża jako całość notuje wzrosty, aczkolwiek daleko nam jeszcze do np. Skandynawów. W obu przypadkach jest dużo producentów i panuje ogromna konkurencja, gdy dodamy do tego, jak zmieniły rynek sieci handlowe, to zysk netto nie powala na kolana. Koszty rosną, a marża maleje.  

Gdzie można znaleźć aktualne oferty pracy? Z jakich kanałów państwo korzystacie?

W roku ubiegłym sprawdzaliśmy wiele różnych kanałów i mierzyliśmy efektywność. Jeśli ktoś szuka zatrudnienia u nas w firmie, to na pewno nas znajdzie w serwisie GoWork.

Jak wygląda proces rekrutacji do Państwa firmy?

Zamieszczamy ogłoszenie z jasno sprecyzowanymi wymaganiami, następnie czekamy około 2-3 tygodni aż życiorysy spłyną do nas i wtedy telefonicznie zapraszamy wyselekcjonowanych kandydatów na rozmowę do nas do firmy. W zależności od stanowiska, czy liczby kandydatów na rozmowie kwalifikacyjnej informujemy, ile potrzebujemy czasu na rozpatrzenie decyzji.

Na co zwracają Państwo uwagę chcąc przyjąć kogoś do swojego zespołu?

Przede wszystkim szukamy ludzi do ciągle rozwijającego się pionu handlowego, na różne stanowiska. Nie mniej jednak, zdarzają się sytuacje w których przyjmujemy do pracy ze względu na cechy charakteru, do różnych działów. Jeżeli zauważymy, że kandydat nie pasuje na dane stanowisko, ale posiada odpowiednie cechy charakteru i umiejętności, to jesteśmy w stanie zaproponować inne stanowisko w strukturach firmy.

Czy aktualnie poszukują Państwo nowych pracowników?

Tak. Cały czas szukamy Specjalistów ds. Klientów Kluczowych, oraz Przedstawicieli Handlowych. Rozwijamy dział handlowy i szukamy osób które nam w tym pomogą.

 

Jak wygląda polityka stażowa Państwa firmy?

Nie prowadzimy obecnie żadnego planu stażowego, ale mam nadzieję, że w tym roku to się zmieni. Jest dużo młodych i ambitnych ludzi na rynku i uważam, że nie można przejść obok tego obojętnie.

Czy atmosfera w miejscu pracy jest dla Państwa ważna? W jaki sposób o nią dbacie?

Jasno precyzujemy oczekiwania wobec każdej osoby i wspólnie stawiamy mniejsze i większe cele. Uważam, że takie postawienie sprawy powoduje, że każdy wie co mu wolno, a czego nie. Jak w każdej firmie są dni w których więcej żartujemy i są dni w których tych żartów jest mniej, bo gonią nas jakieś terminy.

Jaką formę zatrudnienia Państwo preferujecie?

Wspólnie z kandydatem ustalamy formę zatrudnienia, to zależy od wielu czynników, ale jesteśmy elastyczni w tej kwestii.

Jak wygląda pierwszy dzień pracy nowo przyjętej osoby?

Pierwszy dzień to dopinanie wszystkich kwestii formalnych, szkolenia BHP, szkolenia produktowe itp.

Na jakie stanowiska najczęściej poszukują Państwo pracowników?

Najczęściej szukamy Przedstawicieli Handlowych. Wynika to z tego, że stale rozbudowujemy nasz zespół i tworzymy filie, ale także z tego, że jest duża rotacja wśród pracowników na tym stanowisku.

  

W jaki sposób potencjalny pracownik powinien przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej, na co zwrócić uwagę?

Każdy ma inne podejście, ale ja na samym początku sprawdziłbym czy moje doświadczenie jest zbliżone do wymagań zawartych w ogłoszeniu o pracę. Trzeba także poczytać trochę o firmie i o branży do której się aplikuje, bo może się okazać, że to nie moja „bajka”. Na początek wystarczy.

W jaki sposób oceniają Państwo umiejętności, dokonania pracowników? Stosują Państwo oceny pracownicze – a może coś innego?

Już przy podpisaniu umowy wyznaczamy sobie cele i sposoby ich realizacji. Co jakiś czas siadamy wspólnie i sprawdzamy czy wszystko idzie dobrze. Staramy się żeby do takich spotkań dochodziło możliwie najczęściej. Firma to jest struktura naczyń połączonych, gdzie trzeba wszystko sprawdzać na bieżąco, bo na pierwszy rzut oka może się wydawać, że czyjś sukces, bądź porażka leży gdzie indziej niż by się wydawało.

Jak według Państwa będzie wyglądać Wasza firma za 10 lat?

Cały czas się rozwijamy, poszerzamy zespół i otwieramy nowe kanały sprzedażowe. Liczę na to, że codzienna walka każdego z naszych pracowników i Igloopolu jako całości doprowadzi do tego, że będziemy liczącym się producentem na rynku. Mocno w to wierzę i patrząc na naszych pracowników, nie jestem w tym sam.

A sama branża?

Nie chcę bawić się w spekulacje, ale uważam, że jeśli utrzyma się to, co obserwuję obecnie, to będzie kilku dużych producentów, sieci będą dyktować ceny, a kilkudziesięciu małych producentów będzie produkować niszowe produkty, bądź regionalne.

Jakie nagrody i wyróżnienia Państwo otrzymaliście? Czy któreś z nich jest dla Was wyjątkowym powodem do dumy? Jeśli tak, dlaczego?

Certyfikat „Dobry Produkt” w kategorii Wybór Internautów dla Fantasia di Frutti. Z tego względu, że to ludzie wybierali, z poza branży. Cenimy sobie nagrody przyznawane przez ekspertów, ale to takie nagrody jak ta pokazują, że codzienna praca ma sens.

Czego można życzyć Państwu w najbliższym okresie?

Zdrowia!

Dziękujemy za rozmowę.