Wywiady HR Support

Anna Stasiuk Dyrektor Zarządzający, Członek Zarządu HR Support
Od ponad 7 lat zajmuje się tematyką związaną z HR na stanowiskach kierowniczych. Swoje kompetencje i wiedzę zdobywała nie tylko poprzez praktykę, ale uczestnictwo w licznych branżowych szkoleniach na prestiżowych uczelniach. Odpowiada za kompleksowy rozwój strategii firmy w obszarze HR w oparciu aktualne zmiany i tendencje na rynku pracy. Czuwa nad prawidłowym rozwojem projektów oraz stara się dobierać rozwiązania najbardziej optymalne dla Kandydatów jak i Pracodawców. Swoją pracę traktuje jak powołanie, a do każdego zadania w miarę możliwości stara się podejść elastycznie, bo wie, że zadowolony Klient to dobrze wykonana praca."

HR Support

Rekrutacje-Kampanie Filmowe- Obsługa Prawna

Czym dokładnie zajmuje się HR Support?

Zajmujemy się głównie rekrutacjami stałymi i realizujemy projekty w każdej branży i na każde stanowisko. Ponieważ stawiamy również na innowacyjność i staramy się reagować szybko na otaczającą nas rzeczywistość, naszym klientom oferujemy również kampanie filmowe w postaci krótkich filmów rekrutacyjnych. Mają one głównie na celu wyróżnić firmę jako pracodawcę na tle konkurencji i zwiększyć ich atrakcyjność wśród kandydatów. Niestety w dzisiejszych czasach same ogłoszenia o pracę już nie wystarczają, dlatego chcemy dać pracodawcom wyższy poziom usługi rekrutacyjnej, zwłaszcza, że mamy ku temu odpowiednie zaplecze i atrakcyjne ceny. Dodatkowo w naszej ofercie klienci mogą liczyć na obsługę prawną w każdym zakresie oraz profesjonalne doradztwo.

Nie zapominamy również o naszych kandydatach, którzy zawsze mogą liczyć na nasze wsparcie w związku udzielaniem porad na temat rozmowy kwalifikacyjnej, czy oceny i poprawy CV.

Skąd wziął się pomysł na działalność w tej branży?

Pomysł na tę działalność wziął się poniekąd z wcześniejszej pokrewnej działalności jaką prowadziliśmy w zakresie Agencji Niań. Sporo naszych prywatnych klientów pytało nas często o możliwość rekrutacji na stanowiska biznesowe, których wówczas nie realizowaliśmy. Ponieważ traciliśmy w ten sposób wielu potencjalnych kontrahentów, a mieliśmy już wcześniejsze doświadczenia w obszarze rekrutacji postanowiliśmy odpowiedzieć na ówczesne zapotrzebowania i realizować również rekrutację dla klientów biznesowych. Dziś patrząc na wiele pozytywnych rekomendacji od pracodawców, którzy nam zaufali, wiemy, że było warto.

Jak wygląda poziom konkurencji w ten branży? Czym na jej tle wyróżnia się HR Support?

Nie da się ukryć, iż poziom konkurencji w naszej branży jest bardzo wysoki. Jednakże wychodzimy z założenia, że nie każda agencja jest dla nas konkurencją, lecz jest po prostu firmą z branży. Po pierwsze nie ze wszystkimi firmami możemy się porównywać, ponieważ nie prowadzimy chociażby projektów z zakresu pracy tymczasowej, a po drugie nie wszystkie firmy realizują te same usługi co my.

Czym się wyróżniamy? Przede wszystkim niestandardowym podejściem do klientów i kandydatów. U nas nie ma sztucznego profesjonalizmu i wielkiej polityki opartej na korporacyjnych zasadach. Jesteśmy niewielkim zespołem, który zawsze chętnie pomoże i doradzi klientowi jeszcze zanim podejmiemy jakiekolwiek działania. Niejednokrotnie również stajemy po stronie naszych kandydatów, których czasami paraliżuje stres na rozmowie z pracodawcą, przedstawiamy ich mocne strony i zachęcamy do dania szansy tym, którzy na nią zasługują.

Dlaczego warto z nas skorzystać? Między innymi dlatego, że mamy bardzo znikomy współczynnik rekrutacji z gwarancji, co oznacza, że dbamy o każdą rekrutację i kierujemy się dobrem klienta przy wyborze odpowiedniego kandydata. Dodatkowo, o czym warto wspomnieć stawiamy również na pozytywne relacje z naszymi kandydatami i jeśli obiecujemy, że po rozmowie oddzwonimy, to zawsze to robimy bez względu na podjętą decyzję. W naszej branży nie ilość klientów świadczy o firmie, lecz efekt końcowy i umiejętność prowadzenia swobodnych i sympatycznych rozmów, ponieważ bez kandydatów i ich zainteresowania nie zamkniemy żadnego projektu.

Jak według Państwa zmieniła się ta branża w ostatnich latach oraz jakie zmiany mogą w niej nastąpić w kolejnych, np. 5 latach?

Myślę, że jedna z większych zmian widoczna w naszej branży to tendencja do zmiany na rynek pracownika. Wiele firm dość mocno odczuwa tę sytuację i niejednokrotnie muszą się sporo napracować, aby ich oferta pracy była atrakcyjna nie tylko pod kątem finansowym. Jeśli chcą przyciągnąć najlepszych kandydatów. To co na pewno będzie szerzej i bardziej widoczne w niedalekiej przyszłości, a zaczyna być już powoli odczuwalne, to wejście na rynek nowego pokolenia Z, które może spowodować , iż rynek pracownika powoli przestanie straszyć pracodawców. Są to młode osoby, świadome swojego wieku i wielokrotnie podczas rozmów podkreślają, że mają jeszcze czas na stabilizację życiową i ważne decyzje. Szukając pracy skupiają się głównie na możliwości zdobycia doświadczenia. W chwili obecnej pieniądze nie stanowią dla nich kryterium wyboru pracy, z uwagi na fakt, iż mają niewielkie potrzeby i zobowiązania, które nie potrzebują wielkich nakładów finansowych. Za kilka lat z powodu “dziury” pokoleniowej pracowników do Polskich firm trzeba będzie szukać na zachodzie Europy.

 

Dewiza HR Support „Kompetencje i staranność”wydaje się być zrozumiała. Jeśli jednak mogliby Państwo powiedzieć co dokładnie się pod nią kryje?

Bardzo ważnym elementem przy każdej rekrutacji jest dla nas umiejętność słuchania drugiej osoby i możliwość odczytywania jej intencji. W naszej pracy same wykształcenie kierunkowe to za mało. Teoria na studiach nie ma nic wspólnego z wiedzą praktyczną, dlatego stawiamy na liczne szkolenia naszych pracowników, zwracamy uwagę na jakość prowadzonych rozmów. Ważne jest to, aby mieć tak zwanego „ nosa” do kandydatów. Nie każdy z nich potrafi stworzyć ciekawe CV, nie każdy potrafi się dobrze zaprezentować na rozmowie, dlatego naszym zadaniem jest umieć dostrzec osobę, która ma w sobie potencjał i może być atrakcyjnym kandydatem dla pracodawcy. Podczas rekrutacji zwracamy uwagę nie tylko na doświadczenie zawodowe, ale również na predyspozycje do pełnienia danego zawodu, bo jest to bardzo istotne. Dlatego jak wspomniałam powyżej kompetencje to nie tylko wiedza, lecz również własne umiejętności do prowadzenia rozmów rekrutacyjnych na najwyższym poziomie. Staranność zaś odnosi się do każdego obszaru naszego działania i widoczna jest również po zamkniętym procesie, kiedy jesteśmy w stałym kontakcie z pracodawcą, aby monitorować efekty pracy kandydata i zadowolenie klienta.

Co uważają Państwo za swój największy dotychczasowy sukces?

Ponieważ jesteśmy niewielkim zespołem każdy drobny sukces jest dla nas wielki. Nie mniej jednak myślę, że warto wspomnieć o tym, iż od czasu kiedy istniejemy możemy pochwalić się bardzo dobrymi opiniami wśród naszych klientów. Są to zróżnicowani kontrahenci począwszy od małych jednoosobowych działalności gospodarczych, po duże i renomowane instytucje. Największym zatem sukcesem dla naszej firmy jest to, że potrafimy spełniać oczekiwania i wymagania zarówno niewielkich firm jak i dużych korporacji. Liczmy na to, że ta tendencja utrzyma się na kolejne lata i pomoże nam zyskać kolejnych zadowolonych klientów.

Wielu ekspertów uważa, że już teraz mamy do czynienia z rynkiem pracownika, o czym świadczy fakt, że coraz więcej pracodawców uzupełnia niedobór w kadrze emigrantami. Zgadzają się z tym Państwo?

Z własnych obserwacji podczas rekrutacji mogę śmiało stwierdzić, iż faktycznie obecnie mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Wiele przedsiębiorstw nie mogąc pogodzić się z sytuacją na rynku w związku z brakiem rąk do pracy spowodowanym powyższym problemem, czy też po prostu deficytem odpowiednich specjalistów, wyraża chęć zatrudniania obcokrajowców. Coraz częściej możemy zauważyć, iż brak pracowników uzupełniany jest imigrantami ze wschodu, którzy niejednokrotnie mają bardzo dobre wykształcenie, a ich CV napawa optymizmem. Zainteresowanie zatrudnieniem osób spoza granic naszego kraju w ostatnim czasie bardzo mocno się nasiliło. W 2016 roku do urzędów pracy na terenie całego kraju wpłynęło ponad 800 tysięcy wniosków pracodawców o zamiarze zatrudnienia pracowników ze wschodu, z czego praktycznie 98% dotyczyło głównie pracowników z Ukrainy. Przez pracodawców doceniani są oni przede wszystkim za chęć i silną motywację do pracy. Wyróżniają w nich również pracowitość i solidne wykonywanie obowiązków. Z drugiej strony można zaobserwować tendencje powrotu póki co jeszcze nielicznej części osób,która wyjechała z Polski kilka lat temu i szuka pracy z powrotem w kraju. Jest to również zasługa zmieniającego się otoczenia gospodarczego, która na pewno jest na plus w porównaniu z sytuacją sprzed 5 czy 10 lat temu.

  

Czy któraś z realizowanych rekrutacji, kampanii szczególnie zapadła Państwu w pamięci?

Pamiętam jedną z naszych pierwszych rekrutacji do branży GSM, gdzie prowadziliśmy rekrutację na Kierownika Magazynu. Dodam tylko, że zawsze uczestniczymy na spotkaniach pracodawca- kandydat, jako wsparcie dla jednej i drugiej strony. Gdy rozmowa dobiegła końca, a kandydat wyszedł z firmy, pracodawca od razu podjął decyzję, że decyduje się na zatrudnienie tej osoby. Musieliśmy od razu zadzwonić do kandydata i przekazać mu informację, co nie było dość łatwe ;-), bo minęło może 20 min od momentu kiedy wyszedł z firmy. Kandydat był bardzo zaskoczony i nie spodziewał się tak szybkiej decyzji, jednakże on również był zdecydowany i następnego dnia był już umówiony na rozpoczęcie pracy. Dodam tylko, że pracodawca był na tyle zadowolony ze sprawnej i szybkiej rekrutacji, że jeszcze tego samego dnia uregulował płatność i do dziś jest naszym stałym klientem.

Z ilu osób składa się zespół HR Support ? Czy aktualnie poszukują Państwo nowych osób do swojego zespołu?

Nasz zespół składa się z kilkunastu osób. W chwili obecnej poszukujemy praktykantów z możliwością zatrudnienia. Zależy nam na osobach z potencjałem, których będziemy mogli nauczyć wszystkiego od podstaw. Przede wszystkim szukamy osób, które są charyzmatyczne, przebojowe, wykazują się zaangażowaniem, otwartością czy uczciwością. Ze swojej strony zapewniamy kameralną atmosferę pracy, sympatyczny zespół i możliwość realnego doświadczenia. Dodam tylko, że oferta praktyk jest również płatna.

Jak wygląda proces rekrutacji do HR Support?

Zazwyczaj rekrutacja do naszego zespołu odbywa się w dwóch etapach i realizowana jest w przeciągu 2-3 dni. Na pierwsze spotkanie zapraszamy kandydatów, którzy wstępnie zainteresowali nas swoim CV i w krótkiej rozmowie telefonicznej poprzedzającej spotkanie utwierdzamy się w przekonaniu, że warto spotkać się z danym kandydatem. Pierwszy etap odbywa się rotacyjnie z jednym z naszych pracowników w zależności od dostępności danej osoby i jej bieżących obowiązków. Na drugi etap zapraszamy osoby, z którymi potencjalnie chcielibyśmy podjąć współpracę i wówczas takie spotkanie odbywa się już z bezpośrednim przełożonym potencjalnego pracownika. Bez względu na decyzję zawsze dajemy znać naszym kandydatów max do 3 dni.

Skąd kandydaci mogą czerpać informacje na temat prowadzonych rekrutacji?

Zazwyczaj większość zainteresowanych ofertą osób kontaktuje się z nami telefonicznie i podpytuje o najważniejsze dla nich kwestie. Niektórzy również korzystają z naszego profilu na FB i również stamtąd płyną zapytania odnośnie danych ofert pracy. Jeśli chodzi o kandydatów , którzy aktualnie biorą u nas udział w rekrutacji, to każdy z nich ma możliwość kontaktu do osoby, która bezpośrednio odpowiada za dany projekt i może na bieżąco uzyskać aktualny status rekrutacji. Wkrótce wprowadzimy dodatkowe udogodnienia na naszej stronie, gdzie będa widoczne dodatkowe informacje n.t. konkretnych stanowisk.

Czy HR Support to dobre miejsce na rozpoczęcie swojej kariery zawodowej? Jak zapatrują się Państwo na stażystów?

Jesteśmy otwarci na młodych ludzi, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w karierze zawodowej. Uważam, że jesteśmy pozytywnie i optymistycznie nastawieni na każdą nową osobę, która chce się uczyć i rozwijać. Przede wszystkim nie ma u nas przysłowiowego „ parzenia kawy”;-), traktujemy każdego z szacunkiem i staramy się mu dawać zróżnicowane zadania, tak aby mógł się u nas nauczyć jak najwięcej. Najlepszym osobom zawsze proponujemy pozostanie w naszej firmie i ustalamy dalsze możliwości współpracy.

 

Czy atmosfera w miejscu pracy jest dla Państwa ważna? Jeśli tak, w jaki sposób staracie się o nią dbać?

W zasadzie myślę, że to co nas przede wszystkim wyróżnia, to właśnie pozytywna atmosfera. Wyznajemy zasadę, że z niewolnika nie ma pracownika. Pomimo tego, iż stawiamy spore wymagania naszym pracownikom, to panuje u nas duża doza swobody i luźna atmosfera. Każdy wie, co należy do jego obowiązków i każdy wie, że jest z tego rozliczany, jednakże traktujemy się po partnersku. Jest czas na śmiech i żarty, ale jest również czas na wzmożoną i intensywną pracę. Dla mnie jako dyrektora ważne jest to , aby każdy z moich pracowników czuł się w firmie dobrze. Na szczęście dzięki temu , że nie mamy złożonej struktury organizacyjnej , każdy z moich pracowników może przyjść i szczerze ze mną porozmawiać o wszystkim. Jeśli mogę, to zawsze pomogę i staram się dbać o nich, tak aby wiedzieli, że warto działać do jednej bramki.

Jaką formę zatrudnienia Państwo preferujecie?

Wszystko zależy od tego na jakie przyjmujemy stanowisko. Jeśli mowa o praktykantach, to oczywiście jest to umowa o praktykę zawodową. Jeśli zatrudniamy studenta to często realizujemy umowy zlecenia, jeśli poszukujemy kogoś z większym doświadczeniem to z reguły docelowo jest to umowa o pracę .Generalnie dla nas jako firmy nie ma to większego znaczenia. Staramy się wypracować kompromis i ustalić wspólne korzyści. Bardziej zależy nam na dobrym i lojalnym pracowniku- forma zatrudnienia jest kwestią umowną.

Dlaczego warto pracować właśnie u Was?

Jesteśmy niewielkim zespołem i panuje u nas kameralna i swobodna atmosfera pracy. Jeśli ktoś ceni sobie mały, sympatyczny i zgrany zespół to jak najbardziej jesteśmy odpowiedzią na takie potrzeby.

Przede wszystkim niestandardowo podchodzimy do każdej rekrutacji, nigdy bez większych powodów nie odrzucamy kandydatów, staramy się dać każdemu szansę. Uważamy, że nikt z nas nie urodził się geniuszem i należy konstruktywnie wskazać błędy i możliwości ich naprawy. Posiadamy liczne referencje od zadowolonych klientów, którzy często do nas wracają i polecają nas dalej. Dodatkowym atutem również może być to , że jako jedna z nielicznych agencji nie ograniczamy się do sztampowych ogłoszeń i standardowych działań direct serach. Staramy się podążać za zmieniającym się rynkiem pracy, który jest coraz bardziej wymagający, stąd nowe formy rekrutacji , które oferujemy, jakimi są kampanie filmowe. Podsumowując myślę, że warto u nas pracować z uwagi na dobrą atmosferę pracy, pozywane opinie wśród klientów, możliwości rozwoju i podejmowanych niestandardowych oraz alternatywnych działań, których nie oferują inne agencje.

 

Dziękujemy za rozmowę.