Wywiad z Konrad Szałkiewcz z Herbalife Polska Sp. z o.o.


Miniaturka
Konrad Szałkiewcz
Herbalife Polska Sp. z o.o.
Manager i lider z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu zespołami menedżerów oraz we współpracy z niezależnymi przedsiębiorcami. Specjalista i praktyk biznesowy w obszarach zarządzania, sprzedaży, komunikacji i rozwoju osobistego. Jest jednym z nielicznych menedżerów w branży, który z powodzeniem zarządzał zespołami i projektami w wiodących w Polsce firmach Sprzedaży Tradycyjnej i Bezpośredniej, łącząc doświadczenia i zyskując szeroką, ekspercką wiedzę na temat specyfiki obu kanałów sprzedaży.

Co kryje się pod marką Herbalife?

Herbalife Ltd. jest globalną firmą odżywczą, która od 1980 roku wyznacza trendy w dziedzinie zdrowego odżywiania, kontroli wagi oraz pielęgnacji ciała, zapewniając kompleksowe wsparcie zdrowego stylu życia. Produkty Herbalife dostępne są obecnie w ponad 90 krajach poprzez model sprzedaży bezpośredniej, dzięki sieci Niezależnych Partnerów. Główna siedziba firmy znajduje się w Los Angeles. Od 2007 roku spółka jest notowana na nowojorskiej giełdzie.

Ile osób zatrudnia państwa firma?

Na całym świecie zatrudniamy ponad 7800 osób.

 

Czym dokładnie zajmuje się Herbalife?

Herbalife to przede wszystkim produkcja i sprzedaż suplementów diety i odżywek dla osób aktywnych i chcących utrzymać lub zredukować swoją wagę. Cenimy sobie ideę „From seed to feed”, dlatego pod swoją kontrolą mamy nie tylko linie produkcyjne, ale i ogromne pola uprawne. Dzięki temu mamy pewność, co do najwyższej jakości dostarczanych przez nas suplementów – od najmniejszego ziarna po finalny produkt.

Jak długo funkcjonujecie na polskim rynku i jak oceniacie swoją aktualną pozycję?

Od 1994 roku dostarczamy rozwiązania, które są odpowiedzią na rosnące wymagania polskich konsumentów. Jesteśmy trzecią największą organizacją branży marketingu wielopoziomowego* (MLM, z ang. Multi Level Marketing). W 2014 roku odnotowaliśmy najwyższy w naszej historii nad Wisłą przyrost sprzedaży, która na koniec roku wyniosła 11 mln dolarów. Nasz model biznesowy opiera się na współpracy z Niezależnymi Partnerami.

W jaki sposób jesteście obecni w Polsce?

Obecnie mamy ponad sześć tysięcy zarejestrowanych niezależnych partnerów, a tylko w ubiegłym roku ich liczba zwiększyła się o około 10 proc. Jesteśmy także jednym z wysoko cenionych pracodawców. Biuro Herbalife Polska pod Warszawą zatrudnia ponad 30 osób.

W 2012 roku uruchomiliście także centrum finansowo-operacyjne w Krakowie. Czym się ono zajmuje?

Obsługuje ono 52 kraje regionu europejskiego, Bliskiego Wschodu i Afryki. Stworzyliśmy wiele nowych szans rozwoju dla specjalistów w dziedzinie księgowości oraz funkcji operacyjnych.

Jakieś przykłady?

W ciągu trzech lat działalności zatrudniliśmy ponad 130 specjalistów, w tym ponad 60 osób w zespołach księgowych: płatności, bankowości, usprawnienia procesów, raportowania i księgi głównej. W ramach rozwoju naszego Centrum koncentrujemy się również na rekrutacji do działów operacyjnych, gdzie do tej pory zatrudniliśmy 70 osób w działach IT, wsparcia rozwoju produktów, analiz finansowych i biznesowych, zgodności praktyk i procesów oraz E-commerce.

Proszę powiedzieć, jakiego rodzaju produkty oferujecie?

Nasze rozwiązania są ukierunkowane na odżywianie, kontrolę wagi, energię i fitness oraz pielęgnację twarzy i ciała. Oferujemy produkty wysokiej jakości, opracowane i przetestowane przez zespół specjalistów, z którymi na stałe współpracujemy. Herbalife to najchętniej wybierana marka produktów zastępujących posiłek, numer 1 na świecie (*źródło: Euromonitor International Limited; kategoria substytutów posiłków, 31.2% GBO udziału w rynku, wszystkie kanały sprzedaży).

Za co klienci cenią wasze produkty?

Nasze produkty posiadają wszelkie składniki odżywcze, których potrzebuje organizm. Są pełnowartościowe, a przy tym smaczne i rozsądne kalorycznie, a ich przygotowanie nie wymaga wiele czasu lub wysiłku. Dzięki sprzedaży bezpośredniej, nasza rola nie kończy się wyłącznie na dostarczeniu produktu. Opieka naszych Partnerów oraz spotkania w Klubach Zdrowego Stylu Życia stanowią wsparcie dla wszystkich, którzy chcą zmienić codzienne nawyki żywieniowe i zwiększyć poziom swojej aktywności. Pomagamy konsumentom wytrwać w dobrych postanowieniach, wspierając ich w realizacji celów związanych z dietą i sportem. Niezależni Partnerzy zapewniają profesjonalną opiekę oraz wsparcie w utrzymaniu motywacji, chętnie dzielą się również swoją wiedzą.

W czym tkwi sekret waszych produktów?

Sekretem jakości produktów Herbalife jest nieustanna kontrola zgodności ich składu z najnowszymi odkryciami naukowymi i zaleceniami żywieniowymi. Dział Badań i Rozwoju (R&D) łączy doświadczenia specjalistów Herbalife i zespołu światowej sławy naukowców. Pracę działu Innowacji i Produkcji (HIM) wspiera Rada Naukowa ds. Odżywiania Herbalife (Nutrition Advisory Board [NAB]), którą tworzą wybitni eksperci w dziedzinie żywienia. Od 2003 roku znacząco zwiększyliśmy nasze nakłady finansowe na badania i rozwój produktów. Chcemy mieć pewność, że nasi klienci otrzymują produkty najwyższej jakości.

Podejrzewam, że naszych czytelników interesuje przede wszystkim to, jakim jesteście pracodawcą. Co wyróżnia państwa na tle innych?

To ludzie stanowią serce naszego biznesu. Atmosfera panująca w firmie, wzajemne zaufanie, otwartość i zaangażowanie wyróżniają nas na tle zwyczajowego wizerunku korporacji. Entuzjazm zespołu, jego ogromny wkład w sukcesy firmy oraz wyróżnienie nas przez Instytut Great Place To Work w 2015 roku pokazuje, że to właściwa droga. Nasi pracownicy, sami prowadząc zdrowy i aktywny tryb życia, utożsamiają się z ideami firmy i doceniają jakość produktów równie mocno, jak sprzedający je Niezależni Partnerzy.

Jesteście firmą międzynarodową. Co sądzicie o polskich konsumentach? Jak wypadają oni na tle przedstawicieli innych państw?

Polacy są obecnie w bardzo trudnym momencie. Codziennie stawiają czoła rosnącemu wskaźnikowi otyłości i starzejącej się populacji. Badania Global Consumer & Distributor Insights przeprowadzone przez Herbalife w 2014 r. pokazują, że w porównaniu z innymi krajami nie prowadzimy najzdrowszego trybu życia. Ponad 80% badanych chciałoby zmienić swój styl życia na zdrowszy, choć niewielu podejmuje działania prozdrowotne - 42% Polaków przyznaje, że prawie nigdy nie wykonuje ćwiczeń fizycznych. Na szczęście badania to jedno, a w społeczeństwie już od jakiegoś czasu widać pozytywne trendy. Stąd np. rosnąca frekwencja w Klubach Zdrowego Stylu Życia i lepsze wyniki sprzedażowe Herbalife. Mamy idealne usługi odpowiadające potrzebom Polaków, którzy chcą walczyć ze złymi nawykami i zdrowiej funkcjonować, nie rezygnując jednocześnie z przyjemności smacznego jedzenia.

W jakich kolorach maluje się przyszłość państwa firmy?

Herbalife nieustannie wzmacnia swoją pozycję na rynku. Wciąż inwestujemy w budowanie marki. Mamy wspaniały zespół oraz mnóstwo pomysłów i energii do działania. Jesteśmy sponsorem tytularnym największej imprezy triathlonowej w Polsce - Herbalife IRONMAN Gdynia. Regularnie poszerzamy nasz asortyment tak, aby konsumenci mogli znajdować nowe, ciekawe oferty produktowe. Myślę, że 2016 rok upływnie nam pod znakiem zieleni.

 

Herbalife Polska Sp. z o.o.