Nie wiesz jak radzić sobie z emocjami w pracy? W kryzysowych momentach ogarnia Cię stres i trudno Ci utrzymać nerwy na wodzy? W firmie stresujące sytuacje są nieuniknione i to od Twojego podejścia zależy jak sobie z nimi poradzisz. Zarządzanie emocjami to klucz do sukcesu i prawidłowego wykonywania swoich obowiązków.

Jak radzić sobie z emocjami? 

W pracy ludzie doświadczają coraz większej presji, a ambicja i chęć uzyskiwania lepszych wyników powoduje ogromny stres. Pracownik, który wie jak radzić sobie z emocjami i przejmuje kontrolę w kryzysowych sytuacjach jest nieoceniony. Natłok zadań i zwiększenie ilości obowiązków powodują w naszym organizmie wzrost napięcia i niekorzystnie wpływają na samopoczucie, powodując stres. The National Institute for Occupational Safety and Health w Stanach Zjednoczonych szacuje, że w skutek absencji, zmęczenia oraz utraty utalentowanych pracowników firmy rocznie tracą około 200 bln USD. Co przerażające, około 70–90% pracowników trafia do szpitala z powodu stresu.

Zarządzanie emocjami podczas kryzysu

Przeglądając oferty pracy, często w oczekiwaniach względem pracownika można zauważyć umiejętność radzenia sobie ze stresem. Warunek racjonalnego podejścia do zaistniałych podczas pracy problemów, staje się wymaganą przez pracodawcę umiejętnością. Dlatego, wiedza jak sobie radzić z emocjami to niezbędna kompetencja przy szukaniu zatrudnienia. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej rekruter może zapytać o sposoby radzenia sobie ze stresem i metody wychodzenia z kryzysowej sytuacji. Ważne jest opracowanie planu działania i wdrożenie go, gdy napotkamy jakiś problem. Mając wyrobiony schemat szybkiego reagowania na stres, możemy uniknąć paniki i szybko pozbyć się negatywnych emocji w pracy. 

Na kogo najbardziej wpływają negatywne emocje w pracy?

Badania pokazują, że najgorzej ze stresem radzą sobie osoby zamknięte w sobie, pesymiści oraz ci, którzy każdą porażkę przeżywają jako swój osobisty dramat. Świadome zarządzanie emocjami pozwoli nam zachować się profesjonalnie w każdej sytuacji. Optymiści napotykając na swojej drodze stresujące sytuacje w pracy, podejdą do problemu jak do kolejnego wyzwania. Wiele zależy więc od podejścia. Należy dzielnie stawić czoło kryzysowej sytuacji i racjonalnie zastanowić się nad rozwiązaniem zaistniałego kłopotu. Bierna postawa i brak wiary w siebie to najgorsze podejście do patowej sytuacji. Należy także pamiętać, że negatywne emocje w pracy nie powinny odbijać się na jakości wykonywanych przez nas zadań.

Jak opanować emocje w pracy? 

Inteligencja emocjonalna (EQ) zyskała w ostatnich latach spore zainteresowanie, dzięki popularnemu, amerykańskiemu psychologowi, który badał jak opanować emocje w pracy. To właśnie Daniel Goleman opracował własny wzór na sukces, który składa się z 80% EQ oraz tylko 20% IQ. W badaniach udowodniono, że umiejętność panowania nad emocjami w znacznym stopniu wpływa na nasze całe życie – nie tylko zawodowe. Od tego momentu szefowie firm podczas procesu rekrutacyjnego zaczęli zwracać większa uwagę na zdolności interpersonalne kandydatów oraz ich zachowania w sytuacjach stresujących i to, czy wiedzą jak radzić sobie z negatywnymi emocjami w pracy.

Wpływ negatywnych emocji w pracy na produktywność 

Płacz w pracy to sytuacja, która może przytrafić się każdemu, kto zbyt emocjonalnie podchodzi do wszystkiego. Uczucia takie jak niepokój, strach czy lęk przed utratą zatrudnienia często przejmują kontrolę nad rozsądkiem i mogą doprowadzić do nerwowej atmosfery w firmie. Należy pamiętać, aby racjonalnie stawiać czoła zaistniałym problemom i nie skupiać się na negatywnych emocjach w pracy. Zawsze trzeba dostrzegać pozytywy i wyciągać lekcje na przyszłość, z każdego napotkanego na drodze zawodowej problemu. Niejednokrotnie podczas kariery zawodowej będziemy uczestnikami kryzysowych momentów, a nasz pracodawca z pewnością będzie obserwował czy potrafimy wyjść z kryzysu. Jeśli chcemy podnieść nasze kompetencje w zakresie komunikacji w grupie, budowania dobrych relacji lub poprawnym zarządzaniu na stanowisku lidera, warto zastanowić się nad udziałem w kursie zarządzania emocjami.

Opanowanie emocji w pracy: praktyczne sposoby

Czujesz złość, rozczarowanie lub frustrację? Oto niezawodne sposoby na opanowanie emocji podczas pracy:

  • Postaraj się przeżyć emocje w bezpiecznych warunkach np. na siłowni czy zwierzając się zaufanemu przyjacielowi. Nigdy nie odreagowuj gniewu na współpracownikach lub podwładnych.
  • Rozmawiaj dopiero wtedy, gdy weźmiesz głębszy oddech i będziesz w stanie na spokojnie wypowiedzieć się o zaistniałej, przykrej sytuacji.
  • Twoją obroną w zarządzaniu emocjami są argumenty, a nie krzyk, płacz czy obwinianie. Dąż do rozwiązania, które zabezpieczy Cię przed ponownym przeżywaniem frustracji lub złości.
  • Nie trzymaj się kurczowo negatywnych myśli. O ile to możliwe, w pracy unikaj ludzi, którzy nieustannie plotkują, dążą do konfliktów i mają pretensjonalny styl bycia. Nie pozwól, by zarazili Cię falą zawiści i złości, które potrafią się niestety udzielać.
  • Nie oceniaj zbyt szybko. Bardzo pomocna jest technika, pomyśl o tym w inny sposób, która pozwala Ci przeanalizować zdarzenie z różnych stron i opanować negatywne emocje.
  • Będąc w miejscu zatrudnienia, koncentruj się na kwestiach zawodowych, ponieważ większość zadań nie wymaga emocji, a jedynie skupienia i wiedzy. Zadbaj o jak najlepsze merytoryczne przygotowanie.

Stosując wyżej opisane metody, istnieje duża szansa, że uda Ci się zapanować nad emocjami. Zawsze też możesz wypróbować własne sposoby. Nie każdemu musi pomagać to samo. Najważniejsze to nie reagować impulsywnie i spontanicznie, ponieważ możemy kogoś urazić albo sobie po prostu zaszkodzić, zwłaszcza jeśli nakrzyczymy na szefa.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_118197808_cz%C4%99%C5%9Bciowy-widok-szcz%C4%99%C5%9Bliwych-ludzkich-palc%C3%B3w-na-zielono.html

Oceń artykuł
2/5 (1)