W pierwszej części naszego artykułu mogliście poznać pierwsze trzy aspekty, na których opiera się wywiad ustrukturyzowany:

  1. otwarcie wywiadu
  2. zadawanie pytań
  3. aktywne słuchanie

poniżej znajdziecie kolejne trzy, dzięki którym będziecie skutecznie prowadzić taką formę rozmowy rekrutacyjnej:

 

 

4.      Robienie notatek

NotatkiRobienie notatek podczas słuchania może być trudną umiejętnością, ale jest to bardzo dobry pomysł z wielu powodów:

  • Pokazuje kandydatowi, że się go słucha i bierze na poważnie jego wypowiedzi (pamiętaj, aby na samym początku dać znać, że będziesz robić notatki)
  • Twoje notatki będą bezcenne na koniec każdego wywiadu, a zwłaszcza na koniec dnia, kiedy trudno będzie zapamiętać, kto co powiedział. Taki sposób „zapamiętywania informacji” może pomóc uniknąć subiektywności lub nieścisłości wkradających się w proces podejmowania decyzji
  • W przypadku, gdy musisz przekazać informację zwrotną wybranym kandydatom lub bronić swojej decyzji, Twoje notatki mogą być nieocenionym źródłem dowodów, które pomogą Ci to zrobić dokładnie.
  • Pomocne może być wcześniejsze sporządzenie prostego formularza, który pomoże Ci robić notatki podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Na przykład wydrukowanie zestawu pytań z wystarczającą ilością miejsca między nimi, aby zapisać odpowiedzi.

5.    Objaśnienie stanowiska

WyjaśnienieNa tym etapie warto przedstawić opis codziennej pracy, wyzwań czekających na danym stanowisku, planów z nim związane i indywidualne cele, które trzeba będzie realizować. Pod koniec tej części warto się upewnić czy kandydat rozumie rolę i cele stanowiska, ale trzeba też pamiętać, że możliwość zadawania pytań przez niego będzie na końcu wywiadu.

Nie zapominaj, że to również idealny moment na zareklamowanie Twoje firmy, warto przypomnieć wszystkie atuty związane ze stanowiskiem oraz organizacją. Wspomnieć o benefitach pozapłacowych, systemach motywacyjnych, kulturze organizacji i tych wszystkich kwestiach, które warto utrwalić w pamięci kandydata. Bez względu na to, jaką decyzję podejmiesz na końcowym etapie wyboru przyszłego pracownika to chwila, kiedy jesteś ambasadorem marki pracodawcy i powinieneś w pełni profesjonalnie zadbać o reklamę.

W tym momencie powinieneś również objaśnić kwestie formalne związane z przyszłym zatrudnieniem oraz zapytać o oczekiwania finansowe kandydata.

6.    Zakończenie wywiadu

Koniec

To doskonały moment, aby zapytać kandydata, czy ma jakieś pytania dotyczące opisu stanowiska, organizacji pracy, możliwości rozwoju, warunków zatrudnienia i świadczeń pracowniczych. Jest to dodatkowa okazja do promocji i potwierdzenia tych informacji, które często mogą być ważnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji przez przyszłego pracownika.

Pamiętaj, że zakończenie rozmowy to również moment na przedstawienie kandydatowi dalszych kroków w procesie rekrutacji. Warto też wspomnieć, kiedy nastąpi kontakt z informacją zwrotną z naszej strony oraz jaką przyjmie on formę.

Dziękując kandydatowi za udział w spotkaniu, powinieneś odprowadzić go do drzwi biura lub recepcji, tak aby jak najdłużej utrzymać kontakt i poczucie budującej się więzi oraz dobre wrażenie o naszej organizacji i nas samych.

 

Dodatkowe wskazówki

Zastosuj:

  • Utrzymuj jasność pytań i zadawaj tylko jedno naraz, w przeciwnym razie wprowadzisz chaos i zmylisz kandydata
  • Koniecznie zadawaj pytania, aby sprawdzić niejasne informacje podane w CV
  • Bądź świadomy różnych stylów komunikacji i różnic kulturowych, które mogą prowadzić do nieporozumień
  • Pamiętaj, że to kandydaci powinni mówić więcej
  • Używaj otwartego i przyjaznego języka ciała – kiwaj głową, uśmiechaj się i utrzymuj kontakt wzrokowy
  • Przeformułuj pytanie, jeśli kandydat źle je zrozumiał
  • Zapytaj kandydatów o umiejętności, których może potrzebować do dalszego rozwoju

Unikaj:

  • Pytania kandydata o wiek, niepełnosprawność, małżeństwo i związek partnerski, ciążę i macierzyństwo, rasę, religię, przekonania, poglądy polityczne lub orientację seksualną
  • Okazywania braku zainteresowania, ziewania, rozproszonej mowy ciała, ponieważ może to zniechęcać kandydata i pozostawić złe wrażenie
  • Stereotypowego myślenia
  • Używania żargonu i akronimów

 

 

Ustrukturyzowany wywiad rekrutacyjny to doskonały sposób na przeprowadzenie standaryzowanej rozmowy z kandydatami do pracy, szczególnie w przypadku dużych procesów na stanowiska wymagające jasno określonych umiejętności, kompetencji i doświadczenia. Jednak nie tylko – warto pamiętać, że dobre standardy pracy sprawdzają się zawsze i w każdych warunkach, a praktyka czyni mistrza!

 

 

Innymi artykułami z obszaru rekrutacji, które mogą okazać się pomocne w Twojej codziennej pracy: