{"id":50295,"date":"2024-07-31T15:17:57","date_gmt":"2024-07-31T13:17:57","guid":{"rendered":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/?p=50295"},"modified":"2024-07-31T15:17:58","modified_gmt":"2024-07-31T13:17:58","slug":"35-karta-podatkowa-2024-kto-moze-z-niej-skorzystac","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/35-karta-podatkowa-2024-kto-moze-z-niej-skorzystac\/","title":{"rendered":"Karta podatkowa 2024 &#8211; kto mo\u017ce z niej skorzysta\u0107?"},"content":{"rendered":"\n<p><strong>Po\u015br\u00f3d wielu mo\u017cliwych do wyboru form opodatkowania, jedn\u0105 z nich jest karta podatkowa, kt\u00f3ra szczeg\u00f3lnie w przypadku niewielkich dzia\u0142alno\u015bci gospodarczych mo\u017ce okaza\u0107 si\u0119 najkorzystniejsz\u0105 z mo\u017cliwo\u015bci. Niemniej, w 2024 roku karta podatkowa to wyb\u00f3r, z kt\u00f3rego mog\u0105 skorzysta\u0107 tylko nieliczne podmioty &#8211; stan prawny rzeczonej formy opodatkowania zosta\u0142 powa\u017cnie zmieniony na mocy Nowego Polskiego \u0141adu, zasadniczo wycofuj\u0105c kart\u0119 podatkow\u0105 z regularnego obiegu.<\/strong><\/p>\n<p>Czym dok\u0142adnie jest karta podatkowa i w jaki spos\u00f3b naliczany jest w jej ramach podatek? Czy zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej jest mo\u017cliwe w 2024 roku? Jakie warunki trzeba spe\u0142nia\u0107 by m\u00f3c z niej korzysta\u0107? Jakie obowi\u0105zki ma przedsi\u0119biorca korzystaj\u0105cy z karty podatkowej? Na te i inne pytania postaramy si\u0119 odpowiedzie\u0107 w niniejszym materiale.<\/p>\n<h2>Karta podatkowa &#8211; co to jest? Podstawowe informacje<\/h2>\n<p>Wszyscy przedsi\u0119biorcy doskonale wiedz\u0105c, \u017ce <strong>prowadz\u0105c dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 nie mo\u017cna ukry\u0107 si\u0119 przed podatkiem dochodowym &#8211; mo\u017cna jednak wybra\u0107 form\u0119 w ramach kt\u00f3rej b\u0119dziemy go op\u0142aca\u0107.<\/strong> Najcz\u0119\u015bciej podatek dochodowy p\u0142acimy na og\u00f3lnych zasadach, gdzie wynosi on 12%, a od pu\u0142apu 120 000 z\u0142otych dochodu, ka\u017cda &#8222;nadwy\u017cka ponad ten pr\u00f3g ob\u0142o\u017cona jest podatkiem w wysoko\u015bci 32%.<\/p>\n<p>Przedsi\u0119biorcy kt\u00f3rzy chcieliby <a href=\"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/35-drugi-prog-podatkowy-czym-jest-jak-go-ominac\/\" rel=\"noopener noreferrer\">omin\u0105\u0107 drugi pr\u00f3g podatkowy<\/a>, bardzo cz\u0119sto decyduj\u0105 si\u0119 na <a href=\"https:\/\/www.gowork.pl\/poradnik\/3\/zarobki\/podatek-liniowy-ile-wynosi-czy-jest-oplacalny-jak-i-kiedy-go-zglosic\/\" rel=\"noopener noreferrer\">podatek liniowy<\/a>, w ramach kt\u00f3rego oddaj\u0105 oni fiskusowi 19% dochodu, bez wzgl\u0119du jednak na wysoko\u015b\u0107 zarobku. Trzeci\u0105 form\u0119 z kolei stanowi rycza\u0142t od przychod\u00f3w ewidencjonowanych, gdzie po zg\u0142oszeniu naczelnikowi Urz\u0119du Skarbowego naszej dzia\u0142alno\u015bci, w zale\u017cno\u015bci od jej typu b\u0119dziemy op\u0142aca\u0107 od 2% do 17% podatku dochodowego, nie mog\u0105c jednak odlicza\u0107 koszt\u00f3w uzyskania przychodu.<\/p>\n<p><strong>Ostatni\u0105 z form opodatkowania stanowi karta podatkowa<\/strong>. Jest ona przeznaczona dla przedsi\u0119biorc\u00f3w, kt\u00f3rzy prowadz\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 w ramach spisu zawartego w art. 23 Ustawy o zrycza\u0142towanym podatku dochodowym od od niekt\u00f3rych przychod\u00f3w osi\u0105ganych przez osoby fizyczne, wobec czego nie jest przeznaczona dla wszystkich.<\/p>\n<p>Jej cech\u0105 szczeg\u00f3ln\u0105 jest fakt, \u017ce nie istniej\u0105 \u017cadne odg\u00f3rne stawki karty podatkowej, a decyzj\u0119 o wysoko\u015bci podatku dochodowego na\u0142o\u017conego na przedsi\u0119biorc\u0119 podejmuje arbitralnie naczelnik Urz\u0119du Skarbowego, do kt\u00f3rego kierujemy sw\u00f3j wniosek. Swoj\u0105 decyzj\u0119 naczelnik opiera o szereg czynnik\u00f3w, w\u0142a\u015bciwych dla prowadzonej przez przedsi\u0119biorc\u0119 dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej. Stawka podatku dochodowego w formie karty podatkowej ustalana jest na jeden rok podatkowy &#8211; p\u00f3\u017aniej jej wysoko\u015b\u0107 mo\u017ce zosta\u0107 zmieniona.<\/p>\n<h3>Karta podatkowa 2024 &#8211; czy jeszcze mo\u017cna z niej korzysta\u0107?<\/h3>\n<p><strong>Mo\u017cliwo\u015b\u0107 korzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej w 2024 roku jest zaw\u0119\u017cona jeszcze bardziej, ani\u017celi wy\u0142\u0105cznie poprzez przepisy ustawy<\/strong>. Niestety dla wielu, zgodnie z nowelizacj\u0105 prawa podatkowego, od roku 2022 z karty podatkowej mog\u0105 korzysta\u0107 wy\u0142\u0105cznie ci przedsi\u0119biorcy, kt\u00f3rzy nie tylko spe\u0142niaj\u0105 ku temu ustawowe wymagania, ale jednocze\u015bnie rozliczali si\u0119 z Urz\u0119dem Skarbowym w tej formie ju\u017c wcze\u015bniej. Nowe wnioski &#8211; zar\u00f3wno nap\u0142ywaj\u0105ce od przedsi\u0119biorc\u00f3w rozpoczynaj\u0105cych dzia\u0142alno\u015b\u0107, jak i tych, kt\u00f3rzy chc\u0105 zmieni\u0107 form\u0119 opodatkowania &#8211; w przypadku karty podatkowej nie b\u0119d\u0105 przyjmowane.<\/p>\n<h2>Karta podatkowa &#8211; jakie warunki trzeba spe\u0142nia\u0107?<\/h2>\n<p>Przedsi\u0119biorca kt\u00f3ry chce korzysta\u0107 z karty podatkowej, musi spe\u0142nia\u0107 szereg warunk\u00f3w &#8211; <strong>jednym z najistotniejszych jest oczywi\u015bcie prowadzenie dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej, kt\u00f3ra obliguje go do opodatkowania w formie karty podatkowej<\/strong>. Do odpowiednich profili dzia\u0142alno\u015bci na mocy ustawy zalicza si\u0119:<\/p>\n<ul>\n<li>\n<p>Dzia\u0142alno\u015b\u0107 us\u0142ugow\u0105 oraz wytw\u00f3rczo-us\u0142ugow\u0105,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Dzia\u0142alno\u015b\u0107 parkingow\u0105,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Us\u0142ugi w zakresie handlu detalicznego \u017cywno\u015bci\u0105, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Us\u0142ugi w zakresie handlu detalicznego artyku\u0142ami nie\u017cywno\u015bciowymi,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Us\u0142ugi gastronomiczne, je\u017celi nie jest prowadzona sprzeda\u017c napoj\u00f3w o zawarto\u015bci alkoholu powy\u017cej 1,5%,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Szeroko rozumian\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 rozrywkow\u0105.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<p>Opr\u00f3cz tego, aby skorzysta\u0107 z mo\u017cliwo\u015bci opodatkowania dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej kart\u0105 podatkow\u0105, przedsi\u0119biorca musi:<\/p>\n<ul>\n<li>\n<p>Kontynuowa\u0107 opodatkowanie kart\u0105 podatkow\u0105 po 31 grudnia 2021, nie trac\u0105c ani nie rezygnuj\u0105c z prawa do takiej formy opodatkowania (nowe wnioski nie s\u0105 przyjmowane),<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Prowadzi\u0107 dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 na terenie Rzeczpospolitej Polskiej,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Nie korzysta\u0107 z us\u0142ug os\u00f3b niezatrudnionych na podstawie umowy o prac\u0119 ani z us\u0142ug innych przedsi\u0119biorstw lub zak\u0142ad\u00f3w (z wy\u0142\u0105czeniem us\u0142ug specjalistycznych i czynno\u015bci towarzysz\u0105cych),<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Nie prowadzi\u0107 innej pozarolniczej dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Nie wytwarza\u0107 wyrob\u00f3w opodatkowanych podatkiem akcyzowym.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<p>Co wi\u0119cej, ma\u0142\u017conek podatnika nie mo\u017ce prowadzi\u0107 dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej w tym samym zakresie, je\u017celi przychody lub dochody z tej dzia\u0142alno\u015bci opodatkowane s\u0105 w ramach innej formy opodatkowania. Trzeba przy tym podkre\u015bli\u0107, \u017ce prowadzenie dzia\u0142alno\u015bci w zakresie wytwarzania energii elektrycznej, w elektrowniach wodnych i wiatrowych, o mocy oddawanej do 5000 kilowat\u00f3w, oraz wytwarzanie biogazu nie wy\u0142\u0105cza opodatkowania w formie karty podatkowej, je\u017celi dochody z tej dzia\u0142alno\u015bci opodatkowane s\u0105 na zasadach og\u00f3lnych.<\/p>\n<h2>Utrata prawa do korzystania z karty podatkowej<\/h2>\n<p>Prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej mo\u017cna utraci\u0107 w sytuacji, w kt\u00f3rej z rozmaitych przyczyn przestaniemy spe\u0142nia\u0107 przewidziane prawem wymagania dla korzystania z rzeczonej karty. <strong>Je\u017celi w ci\u0105gu roku podatkowego utracimy prawo do korzystania z karty podatkowej, to nie tylko b\u0119dziemy zobowi\u0105zani do prowadzenia ksi\u0105g rachunkowych lub ksi\u0119gi przychod\u00f3w i rozchod\u00f3w<\/strong> (od miesi\u0105ca nast\u0119puj\u0105cego po otrzymaniu decyzji o utracie prawa), ale r\u00f3wnie\u017c wszystkie osi\u0105gni\u0119te przez nas przychody w danym roku zostan\u0105 opodatkowane na zasadach og\u00f3lnych.<\/p>\n<p>Trzeba jednak widzie\u0107, \u017ce je\u017celi zaistniej\u0105 okoliczno\u015bci na mocy kt\u00f3rych prawo do karty podatkowej utracimy, ale powiadomimy o tym fakcie naczelnika Urz\u0119du Skarbowego w ci\u0105gu siedmiu dni od powstania rzeczonych okoliczno\u015bci, to b\u0119dziemy mogli skorzysta\u0107 z opodatkowania w formie rycza\u0142tu od przychod\u00f3w ewidencjonowanych (je\u017celi spe\u0142niamy ku temu warunki) lub na zasadach og\u00f3lnych, ale licz\u0105c od dnia utraty prawa do karty podatkowej. Taka okoliczno\u015b\u0107 mo\u017ce znacz\u0105co wp\u0142yn\u0105\u0107 na popraw\u0119 stabilno\u015bci finansowej naszego przedsi\u0119biorstwa.<\/p>\n<p>Poni\u017csza lista zawiera g\u0142\u00f3wne sytuacje, kt\u00f3rych wyst\u0105pienie pozbawia nas prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej:<\/p>\n<ul>\n<li>\n<p>Niepe\u0142ne b\u0105d\u017a niezgodne z prawd\u0105 dane we wniosku o opodatkowanie kart\u0105 podatkow\u0105 (lub zawiadomieniu o zmianie istotnych danych), czego skutkiem by\u0142o nies\u0142uszne przyznanie prawa lub zani\u017cona stawka podatku dochodowego,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Niezawiadomienie naczelnika Urz\u0119du Skarbowego w ci\u0105gu siedmiu dni o powstaniu okoliczno\u015bci, kt\u00f3re wp\u0142ywaj\u0105 na konieczno\u015b\u0107 zwi\u0119kszenia stawki podatku dochodowego,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Podanie niezgodnych ze stanem faktycznym danych na fakturze lub rachunku wystawionych w zwi\u0105zku ze sprzeda\u017c\u0105 towar\u00f3w lub \u015bwiadczeniem us\u0142ug.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<h3>Zawieszenie dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej a karta podatkowa<\/h3>\n<p>Zawieszenie dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej opodatkowanej kart\u0105 podatkow\u0105 mo\u017ce zosta\u0107 poczynione w dok\u0142adnie taki sam spos\u00f3b, jak w przypadku ka\u017cdej innej dzia\u0142alno\u015bci o innej formie opodatkowania. <strong>Zawieszenia dzia\u0142alno\u015bci dokonujemy przez odpowiedni\u0105 adnotacj\u0119 w<\/strong> <a href=\"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/35-ceidg-online-co-to-jest-i-jak-z-tego-korzystac\/\" rel=\"noopener noreferrer\">CEIDG<\/a>, albo osobi\u015bcie zg\u0142aszaj\u0105c ten fakt naczelnikowi Urz\u0119du Skarbowego.<\/p>\n<p>Co istotne to fakt, \u017ce je\u017celi przerwa w prowadzeniu przez nas dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej trwa d\u0142u\u017cej ni\u017c 10 dni, to nie zap\u0142acimy za ten okres nale\u017cno\u015bci wynikaj\u0105cych z karty podatkowej. <strong>\u017badne przepisy nie okre\u015blaj\u0105 maksymalnego okresu zawieszenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej.<\/strong> Nale\u017cy tak\u017ce pami\u0119ta\u0107, \u017ce je\u017celi przerwa w dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej wynika z choroby, to po przerwie nale\u017cy o tym fakcie zawiadomi\u0107 naczelnika Urz\u0119du Skarbowego.<\/p>\n<h3>Rezygnacja z karty podatkowej &#8211; konsekwencje<\/h3>\n<p>Z\u0142o\u017cenie rezygnacji z opodatkowania w formie karty podatkowej nale\u017cy z\u0142o\u017cy\u0107 w terminie do 20 stycznia danego roku na r\u0119ce w\u0142a\u015bciwego naczelnika Urz\u0119du Skarbowego. <strong>Mo\u017cemy z\u0142o\u017cy\u0107 zwyk\u0142e o\u015bwiadczenie o rezygnacji, czego skutkiem b\u0119dzie powr\u00f3t do opodatkowania na zasadach og\u00f3lnych<\/strong>. Mo\u017cemy tak\u017ce z\u0142o\u017cy\u0107 tak\u017ce o\u015bwiadczenie o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym lub rycza\u0142tem od przychod\u00f3w ewidencjonowanych, czym doprecyzujemy rodzaj preferowanej przez nas formy opodatkowania.<\/p>\n<p>Z\u0142o\u017cenie o\u015bwiadczenia nie ma \u017cadnych konsekwencji ponad zmian\u0119 formy opodatkowania, jednak w zale\u017cno\u015bci od rodzaju rzeczonej formy, mo\u017cemy by\u0107 zobowi\u0105zani do okre\u015blonych, dodatkowych czynno\u015bci w zakresie ewidencji w trakcie prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej. Zmiana mo\u017ce wym\u00f3c na nas na przyk\u0142ad konieczno\u015b\u0107 prowadzenia ksi\u0105g rachunkowych lub ewidencji w\u0142a\u015bciwej dla rycza\u0142tu od przychod\u00f3w ewidencjonowanych.<\/p>\n<h2>Stawki karty podatkowej &#8211; jak si\u0119 je oblicza?<\/h2>\n<p>Wysoko\u015b\u0107 podatku dochodowego w przypadku karty podatkowej nie jest sta\u0142a, a jest <strong>obliczana przez w\u0142a\u015bciwego naczelnika Urz\u0119du Skarbowego &#8211; indywidualnie dla ka\u017cdego przedsi\u0119biorcy<\/strong>, kt\u00f3ry kwalifikuje si\u0119 do opodatkowania w\u0142a\u015bnie w tej formie. W trakcie formu\u0142owania swojej decyzji, naczelnik Urz\u0119du Skarbowego bierze pod uwag\u0119 szereg czynnik\u00f3w, takich jak:<\/p>\n<ul>\n<li>\n<p>Stawki miesi\u0119czne oraz granice stawek podatkowych okre\u015blonych w za\u0142\u0105czniku nr 3 do ustawy,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Rodzaj prowadzonej przez przedsi\u0119biorc\u0119 dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Liczb\u0119 zatrudnionych w przedsi\u0119biorstwie pracownik\u00f3w,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Liczb\u0119 mieszka\u0144c\u00f3w w miejscu prowadzonej dzia\u0142alno\u015bci,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Ulgi obni\u017caj\u0105ce stawki karty podatkowej z uwagi na uko\u0144czenie 60. roku \u017cycia lub orzeczenia o stopniu niepe\u0142nosprawno\u015bci,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Indywidualne wnioski podatnik\u00f3w zawieraj\u0105ce solidnie uargumentowane sugestie na temat potencjalnej wysoko\u015bci opodatkowania.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<p>Na podstawie wy\u017cej wzmiankowanych czynnik\u00f3w naczelnik Urz\u0119du Skarbowego wyda decyzj\u0119 dotycz\u0105c\u0105 poziomu opodatkowania Twojej dzia\u0142alno\u015bci. Ustalona przez niego stawka b\u0119dzie obowi\u0105zywa\u0107 przez ca\u0142y rok podatkowy.<\/p>\n<p>Pami\u0119taj jednak, \u017ce je\u017celi wysoko\u015b\u0107 podatku wynikaj\u0105ca z decyzji US nie jest dla Ciebie satysfakcjonuj\u0105ca, to w ci\u0105gu 14 dni kalendarzowych od otrzymania decyzji mo\u017cesz zg\u0142osi\u0107 odwo\u0142anie. W tym samym okresie mo\u017cesz r\u00f3wnie\u017c zrzec si\u0119 opodatkowania w formie karty podatkowej, decyduj\u0105c si\u0119 na innego rodzaju podatek.<\/p>\n<h3>Zmiana stawki karty podatkowej<\/h3>\n<p>Do zmiany stawki karty podatkowej mo\u017ce doj\u015b\u0107 na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest obni\u017cka stawki, o kt\u00f3rej naczelnik Urz\u0119du Skarbowego mo\u017ce zadecydowa\u0107 na wniosek przedsi\u0119biorcy, je\u017celi ten wyka\u017ce, \u017ce aktualny poziom opodatkowania &#8211; z r\u00f3\u017cnych przyczyn &#8211; jest nazbyt wysoki. Cz\u0119\u015bciej jednak dochodzi\u0107 mo\u017ce do zwi\u0119kszenia stawki karty podatkowej.<\/p>\n<p>Przedsi\u0119biorcy powinni pami\u0119ta\u0107, \u017ce wszystkich istotnych zmianach dla wysoko\u015bci stawki karty podatkowej, powinni poinformowa\u0107 w\u0142a\u015bciwego naczelnika Urz\u0119du Skarbowego w terminie siedmiu dni od ich zaistnienia. W szczeg\u00f3lno\u015bci chodzi tu o takie informacje, jak:<\/p>\n<ul>\n<li>\n<p>Rodzaj i zakres prowadzonej dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Miejsce prowadzonej dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Stan zatrudnienia,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Liczba stanowisk parkingowych,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Liczba i rodzaj urz\u0105dze\u0144 przy prowadzeniu us\u0142ug rozrywkowych,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Liczba godzin przeznaczonych na wykonywanie us\u0142ug w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego i us\u0142ug weterynaryjnych,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Liczba sprzedawanych posi\u0142k\u00f3w domowych,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Liczba godzin sprawowania opieki domowej nad dzie\u0107mi i osobami chorymi,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Liczba godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p>Pozosta\u0142e informacje, kt\u00f3re w spos\u00f3b oczywisty mog\u0105 mie\u0107 istotny wp\u0142yw na poziom opodatkowania.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<p>Zmiana stawki podatkowej jest natychmiastowa, zachodz\u0105c w tym samym miesi\u0105cu, w kt\u00f3rym nasta\u0142y okoliczno\u015bci w\u0142a\u015bciwe dla wprowadzenia zmiany. Niemniej, istotny jest r\u00f3wnie\u017c dzie\u0144, w kt\u00f3rym zmiany nasta\u0142y &#8211; <strong>nie b\u0119dziemy bowiem obowi\u0105zani do zap\u0142aty wy\u017cszego podatku za okres sprzed nastania opisywanych okoliczno\u015bci.<\/strong> Wysoko\u015b\u0107 nale\u017cnego podatku dochodowego w tym miesi\u0105cu zostanie obliczona w nast\u0119puj\u0105cy spos\u00f3b:<\/p>\n<ul>\n<li>\n<p><strong>Do momentu zmiany<\/strong> \u2013 wed\u0142ug 1\/30 dotychczasowej stawki karty za ka\u017cdy dzie\u0144,<\/p>\n<\/li>\n<li>\n<p><strong>Od dnia zmiany<\/strong> \u2013 wed\u0142ug 1\/30 zmienionej stawki za ka\u017cdy dzie\u0144 po zmianie.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<p>Trzeba przy tym raz kolejny podkre\u015bli\u0107, \u017ce niezg\u0142oszenie istotnych zmian w przewidzianym prawem terminie, poskutkuje nieodwracaln\u0105 utrat\u0105 prawa do rozliczenia przy pomocy karty podatkowej i na\u0142o\u017ceniem podatku na zasadach og\u00f3lnych za ca\u0142y rok.<\/p>\n<h2>Jak rozlicza\u0107 podatek dochodowy przy karcie podatkowej? PIT 16A<\/h2>\n<p>Rozliczenie podatku dochodowego w ramach karty podatkowej stanowi zdecydowanie najprostsz\u0105 z form regulowania zobowi\u0105za\u0144 w Urz\u0119dzie Skarbowym. Po ustaleniu kwoty podatku na karcie podatkowej, jeste\u015bmy zobowi\u0105zani po prostu do comiesi\u0119cznego uiszczania rzeczonej kwoty (na przyk\u0142ad 500 z\u0142otych miesi\u0119cznie) na wskazane przez Urz\u0105d Skarbowy konto. To jednak nie koniec naszych zobowi\u0105za\u0144.<\/p>\n<p>Bez wzgl\u0119du na to jakie kwoty podatku dochodowego zap\u0142acone zosta\u0142y przez przedsi\u0119biorc\u0119 w ramach karty podatkowej, jest on zobowi\u0105zany r\u00f3wnie\u017c do rozliczenia si\u0119 z podatku w ramach rocznej deklaracji. <strong>W tym przypadku, w\u0142a\u015bciwym formularzem jaki przyjdzie nam wype\u0142ni\u0107 b\u0119dzie PIT 16A<\/strong>, kt\u00f3ry podobnie jak inne formularze (<a href=\"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/35-pit-36-co-to-jest-i-dla-kogo-jak-rozliczyc-podatek\/\" rel=\"noopener noreferrer\">PIT-36<\/a>, <a href=\"https:\/\/www.gowork.pl\/poradnik\/17\/zarobki\/deklaracja-pit-37-dla-kogo-jak-wypelnic-pit-37-formularz\/\" rel=\"noopener noreferrer\">PIT-37<\/a> czy <a href=\"https:\/\/www.gowork.pl\/poradnik\/17\/zarobki\/jak-wypelnic-formularz-pit-28-pobierz-wzor\/\" rel=\"noopener noreferrer\">PIT-28<\/a>) musimy sk\u0142ada\u0107 raz w roku.<\/p>\n<p>W przypadku PIT 16A, podatnicy zobowi\u0105zani s\u0105 do z\u0142o\u017cenia formularza do ko\u0144ca lutego kolejnego roku podatkowego. Je\u017celi ostatni dzie\u0144 lutego przypada na niedziel\u0119, to w\u00f3wczas termin wyd\u0142u\u017ca si\u0119 do nast\u0119pnego dnia roboczego.<\/p>\n<h2>Karta podatkowa &#8211; obowi\u0105zki przedsi\u0119biorcy<\/h2>\n<p><strong>Obowi\u0105zki przedsi\u0119biorcy korzystaj\u0105cego z karty podatkowej nie s\u0105 szczeg\u00f3lnie du\u017ce, a w por\u00f3wnaniu do pozosta\u0142ych form opodatkowania s\u0105 zdecydowanie najmniejsze<\/strong>. Wynika to z natury karty podatkowej, kt\u00f3ra mia\u0142a stanowi\u0107 najprostsz\u0105 z form opodatkowania, dedykowan\u0105 najmniejszym przedsi\u0119biorstwom. Dla przyk\u0142adu, karta podatkowa zwalnia nas z obowi\u0105zku prowadzenia ksi\u0105g rachunkowych czy ksi\u0119gi prowadzenia przychod\u00f3w i rozchod\u00f3w.<\/p>\n<p>Jednym z najbardziej oczywistych obowi\u0105zk\u00f3w przedsi\u0119biorcy w tym zakresie jest oczywi\u015bcie konieczno\u015b\u0107 sk\u0142adania zezna\u0144 podatkowych i terminowego op\u0142acania nale\u017cno\u015bci, o czym informowali\u015bmy wy\u017cej. Nie jest to jednak wszystko.<\/p>\n<p>Cho\u0107 prowadzenie dokumentacji przy karcie podatkowej jest du\u017co prostsze, to przedsi\u0119biorcy powinni pami\u0119ta\u0107, \u017ce nie s\u0105 w pe\u0142ni zwolnieni z tego obowi\u0105zku. <strong>Musz\u0105 oni bowiem przez okres pi\u0119ciu lat przechowywa\u0107 w kolejno\u015bci numer\u00f3w kopie tych rachunk\u00f3w i faktur<\/strong> (licz\u0105c od ko\u0144ca roku, w kt\u00f3rym wystawiono faktur\u0119 lub rachunek). Ponadto, na \u017c\u0105danie klienta musz\u0105 oni wystawia\u0107 rachunki i faktury potwierdzaj\u0105ce sprzeda\u017c towar\u00f3w lub wykonanie us\u0142ugi.<\/p>\n<h2>Czym jest karta podatkowa? Podsumowanie<\/h2>\n<p><strong>Karta podatkowa to zdecydowanie najprostsza z form opodatkowania dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej &#8211; nie jest jednak przeznaczona dla wszystkich przedsi\u0119biorc\u00f3w, a zakres jej stosowania zawiera w\u0142a\u015bciwa ustawa. <\/strong>W jej ramach wysoko\u015b\u0107 nale\u017cnego podatku (sztywna kwota, nie procent od dochodu) ustalana jest przez naczelnika Urz\u0119du Skarbowego, w\u0142a\u015bciwego dla miejsca prowadzonej przez nas dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej. Wysoko\u015b\u0107 podatku dochodowego jest w tym przypadku zale\u017cna od wielu czynnik\u00f3w, gdzie kluczowy jest rozmiar prowadzonej przez przedsi\u0119biorc\u0119 dzia\u0142alno\u015bci oraz jej zakres.<\/p>\n<p>Niemniej, od roku 2022 karta podatkowa jest stopniowo wygaszana. <strong>Mog\u0105 dzi\u015b z niej korzysta\u0107 wy\u0142\u0105cznie ci przedsi\u0119biorcy, kt\u00f3rzy w tej formie rozliczali si\u0119 z Urz\u0119dem Skarbowym przez wprowadzeniem Nowego Polskiego \u0141adu<\/strong>, za\u015b nowe wnioski w tym zakresie nie s\u0105 przyjmowane. Co wi\u0119cej, utrata prawa do rozliczenia na podstawie karty podatkowej lub zrzeczenie si\u0119 tego prawa powoduje, \u017ce nie b\u0119dzie nam dane korzysta\u0107 z karty podatkowej ju\u017c nigdy wi\u0119cej.<\/p>\n<p><em>\u0179r\u00f3d\u0142o zdj\u0119cia: https:\/\/pl.123rf.com\/photo_19961341_pen-kalkulator-pieni%C4%85dze-na-st%C3%B3%C5%82.html<\/em><\/p>\n<!-- AddThis Advanced Settings generic via filter on the_content --><!-- AddThis Share Buttons generic via filter on the_content -->","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Czym dok\u0142adnie jest karta podatkowa i w jaki spos\u00f3b naliczany jest w jej ramach podatek? Czy opodatkowanie w formie karty podatkowej jest mo\u017cliwe w 2024 roku?<!-- AddThis Advanced Settings generic via filter on get_the_excerpt --><!-- AddThis Share Buttons generic via filter on get_the_excerpt --><\/p>\n","protected":false},"author":35,"featured_media":50296,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[3719],"tags":[4352,4194,3177,4065,4353,4262],"aioseo_notices":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/50295"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/users\/35"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=50295"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/50295\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":50297,"href":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/50295\/revisions\/50297"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/media\/50296"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=50295"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=50295"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gowork.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=50295"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}