Sztuka umiejętnego przedstawienia swojego wizerunku, wygłoszenia przemowy to częste wyzwania, które stawia przed nami praca. Czasem trzeba zaprezentować projekt, wziąć udział w spotkaniu przy większym audytorium i zyskać ciekawość słuchaczy. Jak dobrze wypaść podczas wystąpień publicznych i sprawić, by trema nas nie zjadła?

Klucz do sukcesu – jak zainteresować słuchaczy?

Podczas każdej prezentacji musimy umieć zaciekawić naszych słuchaczy. Na pewno ważnym elementem w przemówieniu jest jego początek. Martin Luter King to doskonały przykład na to jak wpisać się na stałe w historię. Jego sławny zwrot I have a dream stał się symbolem poruszających treści, emocjonalnej postawy mówcy i do dziś jest cytowany przez wiele ważnych osobistości.

W czym tkwi tajemnica sukcesu przemowy? Poruszająca treść, merytoryczna wypowiedź, odpowiednia gestykulacja oraz ton głosu pozwolą nam zaciekawić audytorium. Podstawą jest dobre przygotowanie – zawsze należy pamiętać co i jak chcemy powiedzieć. Przed publicznym wystąpieniem powinniśmy pomyśleć również o odpowiednim stroju. Eleganckie, dobrze dobrane ubranie świadczy o naszym profesjonalizmie również w codziennej pracy. Więcej na ten temat dowiemy się z artykułu : Jak dobrze ubrać się do pracy? 

Jeśli nasza praca wymaga kontaktu z inwestorami, partnerami czy klientami warto wziąć udział w warsztatach prezentacji i wystąpień publicznych, ponieważ nauczymy się jak swobodnie się wypowiadać, negocjować. Kurs ma również inne korzyści, takie jak:

  • poznanie zasad decydujących o tym, czy wypowiedź zostanie zapamiętana;
  • zdobycie umiejętności przyciągania uwagi;
  • dopasowanie przebiegu wystąpienia do potrzeb audytorium;
  • zdobycie wiedzy na temat postępowania w sytuacjach stresujących.

Najważniejsze zasady prezentacji i wystąpień publicznych

Przygotowanie dobrego wystąpienia nie jest proste. To, co wydaje się oczywiste, często tym nie jest. Warto więc w skrócie opisać, co jest najważniejsze w tworzeniu atrakcyjnych prezentacji i wystąpień publicznych. Jest to:

1) Ustalenie celu – określenie, co dany przekaz ma wywołać u odbiorców np. dostarczenie informacji, przekonanie do czegoś lub zainteresowanie tematem;

2) Dopasowanie przekazu do grupy odbiorców – jeśli nie są nimi profesjonaliści z branży, należy np. unikać skomplikowanych zwrotów i branżowego żargonu;

3) Przygotowanie – chodzi tu nie tylko o merytorykę przedstawianych materiałów, ale też scenariuszy na różne sytuacje np. do dyskusji z publicznością;

4) Próby wystąpienia – wszelkie przedmowy i przemówienia dobrze jest ćwiczyć, aby naprać pewności siebie;

5) Przekazuj treść swobodnie i z uśmiechem – to skraca dystans przed publicznością, jednocześnie pozwoli bardziej ich do siebie przekonać.

Pokonanie nieśmiałości

Takie umiejętności przydarzą się nie tylko w życiu zawodowym, ale również w codziennych kontaktach. Dzięki jasnemu formułowaniu wypowiedzi, umiejętności przekonywania, z pewnością łatwiej będzie nam się komunikować na co dzień. Jeśli jesteśmy nieśmiali, taki kurs jest doskonałym lekiem.

Praca oraz czas włożony na rozwijanie umiejętności prezentacji zaowocuje bardzo szybko. Kiedy poznamy podstawy tej dziedziny, później wraz z praktyką będziemy cały czas ją rozwijać. Przy odpowiednim nastawieniu mamy szansę na ogromny sukces – zarówno osobisty, jak i służbowy.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_105517298_prelegent-wyg%C5%82aszaj%C4%85cy-wyk%C5%82ad-w-sali-konferencyjnej-na-imprezie-biznesowej-publiczno%C5%9B%C4%87-w-sali.html?vti=mefwpfncz3535h6q4z-1-16

Oceń artykuł
0/5 (0)