Kiedy podejmujemy decyzję o zatrudnieniu nowego pracownika rozpoczynamy w firmie pewien proces. Jak się okazuje – ten proces nie zawsze jest łatwy i efektywny, a rekrutacja może się wręcz okazać koszmarem.

 

Bardzo istotną rolę w procesie rekrutacyjnym odgrywa ogłoszenie o pracy. To tutaj wszystko się zaczyna i bardzo często pracodawcy nie do końca zdają sobie z tego sprawę.

Często piszemy ogłoszenie “na kolanie”, nie przywiązując się do jego treści – bo przecież i tak spłyną aplikacje.

Owszem – spłyną.

Pytanie tylko jakie te aplikacje będą i ile czasu zmarnujemy na ich przeanalizowanie – tylko po to by na końcu wybrać tych kilka spełniających nasze kryteria?

 

Ogłoszenie to klucz. Dobrze napisane otworzy drzwi tylko określonym kandydatom.

W dzisiejszym wpisie pokażemy Wam jak sprawić by takie właśnie było!

 

Co powinno zawierać skuteczne ogłoszenie?

  • Zakres obowiązków na danym stanowisku
  • Wymagania wobec kandydatów
  • Korzyści z podjęcia pracy

 

Sposób, w jaki przedstawisz te trzy podstawowe elementy może sprawić, że otrzymasz 15 albo 75% odpowiedzi, które spełniają wymagania i przejdą w ogóle wstępna weryfikację.

Pamiętaj aby o merytorycznych aspektach zatrudnienia na danym stanowisku pisała osoba, która je rzeczywiście zna i rozumie. To bardzo istotne bo pozwoli przyciągnąć właściwe osoby.

 

O czym jeszcze powinieneś pamiętać tworząc ogłoszenie rekrutacyjne?

 

PRZEDSTAW SIĘ

Zrób to krótko i rzeczowo. Nie reklamuj firmy tylko ją zaprezentuj i zrób to tak, by potencjalny kandydat się zainteresował. Próbuj postawić się w miejscu potencjalnego kandydata i wyłuskaj te informacje, które z jego punktu widzenia mogą być zachęcające.

 

ODPOWIEDNIO NAZWIJ STANOWISKO

Zastanów się czy aby na pewno poszukujesz managera? Bardzo wiele firm chętnie używa nazewnictwa, które nie ma nic wspólnego z rzeczywistym zakresem obowiązków. Office Manager zajmuje się kompletnie czymś innym niż Asystentka Biura i ma także zdecydowanie inne wymagania finansowe.Być może i dostaniesz więcej aplikacji używając angielsko-brzmiących, modnych nazw ale później może się okazać, że większość spotkań to strata czasu (i pieniędzy).

 

RZECZYWISTE WYMAGANIA

Jakie umiejętności oraz doświadczenie są naprawdę potrzebne na danym stanowisku? Czy rzeczywiście potrzebujesz osoby z biegłą znajomością angielskiego?  To chyba najbardziej powszechny paradoks rekrutacji. W większości firm potrzebna jest konwersacyjna znajomość języka, pozwalająca na podstawową (i niejednokrotnie sporadyczną) komunikację. Po co w takich przypadkach biegłość? Zastanówmy się ilu rzeczywiście wartościowych dla naszej organizacji ludzi zrezygnuje w ogóle z aplikacji ze względu na ten warunek.

Podobnie mają się sprawy związane z wykształceniem i doświadczeniem zawodowym. Kolejność umieszczania wymagań w ogłoszeniu ma znaczenie! Jeśli zaczniesz od dyplomu wyższej uczelni – najpewniej otrzymasz mnóstwo aplikacji od osób świeżo po studiach.

Bardzo ważną cechą efektywnego ogłoszenia jest umieszczenie w nim PRAWDZIWYCH wymagań na danym stanowisku. Jeśli szukasz pracownika do obsługi klienta w call center – napisz to jasno i otwarcie a nie opowiadaj o tym, że szukasz marketingowca albo specjalisty do spraw obsługi klienta. Im dokładniej i bardziej realnie opiszesz stanowisko – tym większa szansa na otrzymanie CV spełniających założone kryteria.

 

CECHY UNIWERSALNE

Tak zwane elementy miękkie, które posiadamy wszyscy (a nawet jeśli nie posiadamy to chętnie je sobie przypisujemy). Nie ma większego sensu ich umieszczać w wymaganiach. 99,9% ludzi uważa siebie za komunikatywnych, kreatywnych i samodzielnych.

 

KORZYŚCI

Najczęściej używamy w tej rubryce ogólników typu – atrakcyjne wynagrodzenie, przyjazna atmosfera. Tylko co to tak naprawdę znaczy?

Trudno sobie wyobrazić, że jakikolwiek pracodawca napisze, iż oferuje słabe warunki. Dlatego kandydaci nie przywiązują do tego typu punktów żadnej wagi.

O czym tutaj napisać? O benefitach pozapłacowych, pracy zdalnej – jeśli firma takową oferuje, umowie na czas nieokreślony po okresie próbnym. Szczerze, konkretnie i zawsze z punktu widzenia pracownika. Jeśli Twoi ludzie cenią sobie elastyczne godziny pracy – napisz o tym. Oferujesz dofinansowanie do szkoleń czy nauki języka? To jest wymierna korzyść, która może Cię wyróżnić.

 

BUDŻET

Nie musisz umieszczać konkretnej kwoty w ogłoszeniu – aczkolwiek coraz częściej stosuje się takie rozwiązania. To jest punkt bardziej dla Ciebie – powinien być z tyłu głowy przy tworzeniu całego ogłoszenia. Pamiętaj, że za doświadczeniem i wyspecjalizowanymi umiejętnościami zawsze stoją pieniądze. Jeśli brakuje Ci środków na zatrudnienie seniora – przemyśl celowość śrubowania wymagań w ogłoszeniu. Stracisz tylko czas na analizowanie aplikacji i spotkania, z których nic nie wyniknie.

 

Skuteczne ogłoszenie rekrutacyjne powinno spełniać funkcje informacyjne ale także marketingowe. Ma za zadanie dostarczyć kandydatom wiedzę o stanowisku, ale też – a w zasadzie przede wszystkim – zachęcić ich do wysłania CV właśnie Tobie.

Musisz pokazać się z jak najlepszej strony ale nie możesz przesadzić. To, że dostaniesz mnóstwo aplikacji i odbędziesz wiele spotkań to żaden sukces. Sukcesem jest zatrudnienie idealnego kandydata, który dodatkowo zostanie z Tobą na dłużej.