Jeżeli nie ma Cię na LinkedIn, to nie istniejesz… na rynku pracy. Przynajmniej z perspektywy dużych i nowoczesnych organizacji. Szukanie pracy na tak konkurencyjnym rynku wymaga podążania za współczesnymi trendami. Obecnie specjalistów często rekrutuje się za pośrednictwem LinkedIn. Nawet jeżeli aplikujesz z innego miejsca, najprawdopodobniej rekruter sprawdzi Twój profil na tym portalu. Oto 6 porad, które ułatwią Ci stworzenie profilu na LinkedIn, który zrobi pozytywne wrażenie na rekruterach!

 

Tworzenie profesjonalnego profilu na LinkedIn

Kluczowe miejętności

W swoim profilu na LinkedIn możesz dodać nawet do 50 różnych umiejętności. Warto jednak skupić się na kilku najbardziej kluczowych z perspektywy stanowiska, które Cię interesuje. Natomiast języki dodaje się w oddzielnej, dedykowanej im sekcji.

Kiedy skończysz publikować umiejętności w swoim profilu na LinkedIn, poproś osoby, z którymi miałeś dotychczas okazję współpracować o kliknięcie potwierdzenia przy umiejętnościach (zarówno kolegów z pracy, jak i przełożonych – w przypadku studentów mogą to być także wykładowcy). W ten sposób staną się one znacznie bardziej wiarygodne.

Dodatkowe potwierdzenie Twoich umiejętności stanowią quizy. Przystępując do „Ewaluacji Linkedina” i osiągając pozytywny wynik, na Twoim profilu na LinkedIn pojawi się odznaka potwierdzająca posiadanie przez Ciebie wybranych kompetencji zawodowych. Zaletą tego rozwiązania jest standaryzacja, dzięki czemu zyskasz pewność, że każdy przeglądający Twój profil na LinkedIn będzie interpretował daną umiejętność w ten sam sposób.

Swoją wiedzą branżową możesz pochwalić się także od bardziej kreatywnej strony – na przykład przygotowując ciekawy artykuł i publikując go na swoim profilu. Możesz dodać także materiał graficzny, wideo lub podlinkować stronę ze swoim portfolio – wszystko to znajdziesz w sekcji „Polecane”.

Merytoryczne rekomendacje

Linkedin umożliwia dodanie do swojego profilu zawodowego rekomendacji od osób, z którymi miałeś możliwość współpracować. Jest to nowoczesny odpowiednik klasycznych rekomendacji wystawianych na piśmie.

Dodatkowym plusem jest fakt, że osoba która publikuje taki wpis, podpisuje się pod nim  swoim imieniem i nazwiskiem. Co więcej, widoczny jest także link do jej profilu. Dzięki temu każdy może zweryfikować autentyczność takiej rekomendacji. Wykorzystaj ten fakt i poproś zaufane osoby z Twojej firmy o opisanie kilku wspólnie zrealizowanych projektów oraz o napisanie, dlaczego cenią sobie współpracę z Tobą.

Profesjonalna fotografia

Idealne zdjęcie to takie, które:

  • Pokazuje, jak wyglądasz naprawdę
  • Jest profesjonalne oraz naturalne
  • Ociepla Twój wizerunek
  • Wykonane jest w wysokiej jakości na neutralnym lub adekwatnym tematycznie tle

Prawdą jest, że profile na LinkedIn, które zawierają fotografie, są częściej odwiedzane. Zasada ta sprawdza się we wszystkich mediach społecznościowych. Dobre zdjęcie zwiększy wrażenie autentyczności.

Angażujące podsumowanie zawodowe

Podsumowanie zawodowe to jedna z pierwszych rzeczy, którą zobaczy osoba przeglądająca Twój profil na LinkedIn. Postaraj się więc, aby zachęciło odwiedzającego do wnikliwego przestudiowania dalszego opisu Twojej kariery.

Jak to zrobić? Najlepiej, aby podsumowanie zawodowe było jednocześnie krótkie, czytelne, ale i obfite w wartościowe informacje na Twój temat. Istotna jest także forma prezentacji – dostosuj ją do swojej osobowości oraz branży, która Cię interesuje. Oto kilka wskazówek:

  • Skup się na konkretnych sukcesach – jeżeli możesz, podeprzyj je liczbami. Pokaż, jakie projekty udało Ci się zrealizować, które z Twoich przedsięwzięć przyniosły największy sukces
  • Jeżeli opowiadanie zwięzłych i angażujących historii jest jedną z Twoich mocnych stron, możesz oprzeć się o techniki narracyjne
  • W przypadku branż kreatywnych, odrobina humoru pozwoli Ci wyróżnić się na tle innych kandydatów
  • Postaw także na przejrzystość – stosuj wypunktowania, dziel tekst na akapity
  • Możesz także w skrócie przedstawić swoje dalsze cele zawodowe

Bogate doświadczenie zawodowe

To miejsce, w którym możesz pochwalić się wszystkimi istotnymi projektami, które udało Ci się zrealizować podczas okresu zatrudnienia w danej firmie. Wymień w swoim profilu na LinkedIn te doświadczenia, które mogą być przydatne w dalszym rozwoju zawodowym oraz te, które są spójne z wymaganiami zamieszczonymi w ogłoszeniach rekrutacyjnych (oczywiście tylko zgodnie z prawdą). Profil na LinkedIn charakteryzuje się znacznie większą przestrzenią niż dokument CV, które z kolei powinno być maksymalnie zwięzłe. Unikaj jednak stosowania wypełniaczy – zawsze z myślą o tym, co może zainteresować rekrutera. Tutaj również podpieraj się (jeżeli to możliwe) mierzalnymi wskaźnikami efektów Twojej pracy.

Śmiało dodawaj także staże i wolontariaty, w których brałeś udział. Na wolontariat mogą zwracać szczególną uwagę rekruterzy z firm, w których ważnym elementem kultury organizacyjnej jest zaangażowanie w programy CSR-owe. Wszelkie prace społeczne możesz wyróżnić poprzez dodanie sekcji „Doświadczenie wolontaryjne” w swoim profilu na LinkedIn. 

W sekcji „Osiągnięcia” możesz pochwalić się swoimi szczególnymi dokonaniami, które wymagają wyróżnienia – na przykład:

  • Publikacje naukowe
  • Ukończone kursy i szkolenia
  • Wygrane konkursy
  • Najważniejsze projekty
  • Oraz wiele innych zasług

Skup się jednak na tych osiągnięciach, które mają znaczenie w kontekście stanowiska, na które zamierzasz aplikować.

Zbuduj sieć kontaktów

Nawiąż kontakt z osobami, które miałeś okazję poznać w toku rozwoju Twojej kariery. Szeroka sieć kontaktów jest bardzo przydatna – dzięki niej zwiększasz swoje szanse na nawiązanie ciekawej współpracy. Z poziomu profilu na LinkedIn warto także obserwować ekspertów z branży. Często publikują oni różne ciekawe, merytoryczne treści, które wzbogacą Twoją wiedzę.

Podobnie postępuj z firmami i tematami, które mieszczą się w kręgu Twoich zainteresowań. Będąc aktywnym użytkownikiem LinkedIna, szybciej dowiesz się o rozpoczętych procesach rekrutacyjnych.

 

Gorąco zachęcamy, abyś zainwestował swój czas w przygotowanie profesjonalnego profilu na LinkedIn. Narzędzie to to absolutny must have współczesnego kandydata – dzięki niemu łatwiej Ci będzie rozwijać swoją karierę.

 

Jeżeli masz jakieś pytania w sprawie tworzenia profesjonalnego profilu na Linkedin, napisz do nas!