Jeśli wierzyć w badania specjalistów rynku – z biegiem czasu większą część gospodarki będą stanowiły usługi. Czy w takim razie praca kosmetyczki, masażystki będzie opłacalna? Na pewno trzeba mieć pomysł na biznes i mieć doświadczenie w branży beauty.

Większość z nas kojarzy salon kosmetyczny z miłymi zabiegami, upiększaniem – jak jednak praca kosmetyczki wygląda z drugiej strony? Jak stawiać pierwsze kroki w branży beauty i na co zwracać uwagę przy prowadzeniu własnego salonu? Na te oraz inne pytania odpowie Martyna Sokołowska – właścicielka salonu kosmetycznego Ulala Day Spa.

Jak wyglądały początki firmy?

„Już od 3 lat z wielką pasją buduję swoje (już nie takie małe) imperium kosmetyczne. Przez ten czas salon z 2 osobowego zespołu rozrósł się do ponad 14 osobowego zespołu kosmetologów, manicurzystek, stylistek rzęs, masażystek i recepcjonistek. W czasach kiedy więcej salonów kosmetycznych się zamyka niż otwiera, mój wciąż prężnie się rozwija, zwiększając liczbę obsługiwanych klientów.

Co leży u podstaw sukcesu mojej firmy? To że lubię ludzi, zarówno klientów jak i moich pracowników. Moje predyspozycje organizacyjne i biznesowe są na drugim miejscu. Salon kosmetyczny nawet ten najpiękniejszy i najbardziej luksusowy bez odpowiedniego, doświadczonego i lubiącego swoją pracę personelu nie będzie się rozwijał. Dlatego właśnie ogromną uwagę przywiązuję do rekrutacji, a także motywowania i utrzymania kluczowych pracowników salonu.”

Jak się przygotować do rozmowy rekrutacyjnej, co pracodawcy cenią u pracowników w branży beauty?

ulala day spa„Sporą część swojego czasu spędzam rekrutując pracowników. Wcześniej nie miałam żadnego doświadczenia w tym temacie. Muszę przyznać, że nie spodziewałam się, że rekrutacja będzie tak trudnym i czasochłonnym procesem. Z mojego doświadczenia mogę na pewno dać kilka cennych wskazówek dla kandydatek poszukujących pracy w branży beauty, które zwiększą ich szanse.

1. Przygotuj estetyczne CV, z ładnym formalnym zdjęciem.

90% zgłoszeń, które otrzymuję mają nieelegancką formę, zawierają błędy ortograficzne, brak interpunkcji i wysłane są z prywatnego adresu maila w stylu „aneczkaaaaa14@buziaczek.pl”. Tworząc CV pamiętaj o zapisaniu go w formacie PDF, załącz swoje eleganckie zdjęcie, skorzystaj z czytelnych, gotowych szablonów CV, z ciekawą grafiką, przykuwającą uwagę. W tym przypadku wyznaję zasadę co na wystawie to i w sklepie. Twoje CV świadczy o Tobie i Twoim podejściu do pracy.

2. Załączając nawet krótką informację o sobie w treści maila zwiększasz o 80% swoje szanse na to, że CV zostanie zauważone.

Dotyczy to szczególnie sytuacji, w których zaczynasz dopiero swoją karierę zawodową i nie masz jeszcze doświadczenia. W krótkiej wiadomości do przyszłego pracodawcy napisz: dlaczego chcesz pracować w tym konkretnym salonie, co Ci się w nim podoba, jaką jesteś osobą, jakie są Twoje mocne cechy i motywacja do pracy.

3. Dodatkowym atutem będzie załączenie portfolio ze zdjęciami efektów Twoich prac.

Możesz nie mieć doświadczenia w pracy w salonie, ale posiadając portfolio ze zdjęciami swoich prac przyciągniesz uwagę pracodawcy i pokażesz swoje umiejętności. I w tym przypadku estetyczny album w formie PDF ze zdjęciami Twoich prac (rzęs, paznokci, makijaży itd.) będzie Twoim ogromnym atutem.

4. Już w trakcie nauki wykonuj zabiegi, uczestnicz w kursach i szkoleniach.

Będzie Ci bardzo ciężko zacząć pracę w zawodzie, bez doświadczenia. Dlatego dodatkowe tematyczne szkolenia traktuj jako inwestycję w swoją przyszłość. Od pierwszych zajęć w szkole wykonuj zabiegi (henne, masaż, paznokcie) wszystkim koleżankom i znajomym! Buduj portfolio, rób zdjęcia. Koniecznie niezbędnik kosmetyczki praktykuj, a z czasem nawet zarabiaj.”

Jakie umiejetności powinna mieć kosmetyczka?

14054642_10153694737106302_1846082800_n„Idealna kosmetyczka powinna być swoją wizytówką, musi wyglądać schludnie oraz posiadać umiejętności upiększania zarówno klienta jak i siebie. Zadbane włosy, ładne brwi, delikatny makijaż i zrobiony manicure to podstawa. Klientki zwracają uwagę na nasz wygląd, aczkolwiek należy zachować umiar i dobry gust.

Umiejętności na które polecam zwrócić uwagę w trakcie nauki to ZABIEGI Z EFEKTEM, których klientka nie jest w stanie wykonać samodzielnie. Manicure i pedicure hybrydowy, przedłużanie paznokci, przedłużanie rzęs, specjalistyczne masaże i zabiegi na twarz z użyciem sprzętu. Na te zabiegi mamy w Ulala Day Spa najwięcej klientów.

Poza umiejętnościami wykonywania zabiegów kosmetycznych dobra kosmetyczka, która przyciąga klientów powinna być miła i sympatyczna. Musi również wzbudzać zaufanie swoją fachową wiedzą i postawą. Klienci doceniają uczciwość, zaangażowanie, poczucie humoru i indywidualne podejście.”

Jak na co dzień wygląda praca w salonie kosmetycznym?

„Rynek usług kosmetycznych jest dość szeroki. Specyfika salonów jest bardzo różnorodna i związana jest ściśle z konkretną grupą klientów, oraz pożądanym doświadczeniem u pracownika. Można pracować w salonach specjalistycznych skupiających się na wybranej usłudze lub w salonach typu day spa, oferujących pełną gamę zabiegów. Inna będzie specyfika pracy w Spa hotelowym, gdzie wykonuje się głównie zabiegi na ciało, a jeszcze inna na wyspach w centrach handlowych.

Uważam, że każda osoba poszukująca pracy w dowolnie wybranej branży powinna odpowiedzieć sobie na bardzo ważne pytanie: Jak wyglądałoby IDEALNE MIEJSCE MOJEJ PRACY? Z jakimi ludźmi chcę pracować i w jakiej atmosferze? Jakich klientów chcę obsługiwać, jakie zabiegi chcę wykonywać i ile chcę zarabiać?

Szukajcie pracy w renomowanych salonach, z ugruntowaną pozycją na rynku, które mają wielu klientów, a pracownicy są dobrze wynagradzani, szanowani i ważni. Szkoda Twojego czasu na pracę w kiepskim miejscu, w którym nie dba się o dobre samopoczucie pracownika. Rozwijaj się w miejscu, które daje taką możliwość. Wybierz salon swoich marzeń i aplikuj do niego! Jeśli czujesz, że Ulala to miejsce dla Ciebie, aplikuj! Mamy otwartą rekrutację non stop.”

Dziękujemy za rozmowę.