Przez wiele lat przemysł stoczniowy w Polsce nie rozwijał się najlepiej. Wiele stoczni musiało pożegnać się z normalną działalnością, a stoczniowców trzeba było przebranżowić, aby mogli podjąć pracę w innym zawodzie. Obecnie Stocznia Szczecińska wraca do gry. Na jej terenie powstanie fabryka, która ma produkować żelbetowe elementy mostu, który zostanie zmontowany na terenie Danii. Ma ona dać zatrudnienie około 80 pracownikom. Więcej na ten temat w artykule.

O inwestycji w szczecińskiej stoczni

Stocznia w Szczecinie ma szansę na wznowienie działalności. Na jej terenie powstaje bowiem fabryka, której celem jest produkcja elementów do montażu mostów w Danii. Fabryka jak na razie ma produkować żelbetowe elementy duńskiego mostu, które będą odlewane w ogromnych szalunkach, a później trafią bezpośrednio do Danii. Tam most zostanie zmontowany.

Skąd wybór Szczecina jako miejsca realizacji takiego zamówienia? Lokalizacja ta nie jest przypadkowa, ponieważ Stocznia Szczecin posiada odpowiednie zasoby sprzętowe, które umożliwiają nie tylko wytworzenie żelbetowych elementów konstrukcji mostu, ale i manewrowanie tak ciężkim ładunkiem. Suwnica w Szczecinie pozwoli na rozlokowanie na jednostce pływającej ponad stutonowego elementu. Kontrakt realizować ma Mostostal Warszawa, ale pracować będą nad nim najprawdopodobniej szczecinianie i mieszkańcy okolicznych miejscowości. Firma zamierza zatrudnić na potrzeby wykonania przedsięwzięcia około 80 pracowników. Praca w Szczecinie w stoczni nie jest jednak dla wszystkich. To ciężkie zajęcie fizyczne, dlatego chętni muszą mieć na uwadze to, czy zdrowie pozwoli im wykonywać wszystkie obowiązki.

Założony zakres prac

W planach Mostostalu Warszawa, zgodnie z zamówieniem ze strony duńskiej, będzie wyprodukowanie w Stoczni Szczecińskiej 492 elementów mostu, z których każdy liczy 115 ton. Daje to ponad 50 tys. ton wysublimowanej konstrukcji żelbetowej, która będzie wyprodukowana w Polsce, a następnie popłynie do Danii w celu dalszego montażu mostu.

Łącznie most będzie mierzył 1360 metrów długości. Ma on powstać na Roskilde Fjord w północnej części duńskiej wyspy Zelandia. Z założenia Stocznia w Szczecinie, kiedy już rozpocznie prace, będzie produkowała jeden element mostu dziennie. Żelbetowe elementy będą transportowane do Danii na specjalnych pontonach.

Oceń artykuł
0/5 (0)