Przed Tobą jeszcze wiele godzin pracy, mnóstwo monotonnych zadań, a głowa opada i powieki stają się coraz cięższe? Zapewne każdy z nas przechodził taki kryzys w swoim życiu zawodowym. Jednak istnieje wiele sposobów, aby nie zasnąć za biurkiem. W poniższym tekście zamieszczamy porady jak skutecznie wyrwać się z objęć Morfeusza.

1. Daj mózgowi oddech – aby nie zasnąć należy pobudzić krążenie i ciśnienie tętnicze. Wstań i pochodź chwilę po biurze. Wskazane jest wykonanie również kilku ćwiczeń takich jak np. przysiady, podskoki albo machanie rękami. Senność minie jak ręką odjął, ponieważ nastąpi dotlenienie i pobudzenie mózgu.

2. Zmęczenie? Nie słyszałem – muzyka to najlepszy lek, jak śpiewała Budka Suflera. Pomoże również na senność. Zapewnij sobie dawkę dynamicznej muzyki, przytupuj do niej lub śpiewaj, a na pewno nie zaśniesz. Udowodniono naukowo, że dynamiczna muzyka przyspiesza bicie serca i podnosi ciśnienie krwi. Jednocześnie unikaj nadmiernej ilości źródeł dźwięku, ponieważ męczą one mózg.

3. Wykrzycz swoje zmęczenie – krzyk jest znany jako skuteczne narzędzie w walce ze stresem. Równie dobrze może być naszym orężem w walce z sennością. Podczas krzyku następuje napięcie mięśni i pobudzenie krążenia, które skutecznie cię pobudzą.

spanie w pracy

Każdy z nas ma kryzysy energii w pracy – powodów może być bardzo wiele, ale mamy na to kilka sposobów!

4. Chłodne orzeźwienie – każdy z nas woli siedzieć w ciepłym i przytulnym biurze, ale niestety takie warunki sprzyjają drzemce. Warto nieco wychłodzić pomieszczenie. Ochlapanie twarzy zimną wodą, lub nawet włożenie rąk do zimnej wody, jak najbardziej cię pobudzą. Możesz również zastosować terapię szokową, np. zimny prysznic albo nagłe wystawienie się na zimne powietrze.

5. Nie jem, nie śpię – w trakcie obfitego posiłku twój mózg wysyła do jelit dużą ilość krwi, aby zintensyfikować ich pracę. Senność ogarnia nas z powodu odpływu tej krwi z innych organów, ograniczając ich aktywność. Druga teoria głosi, że senność wywołują substancje występujące w pożywieniu (np. tryptofan). Dodatkowo duża ilość glukozy we krwi obniża sprawność neuronów. Warto więc unikać dużych posiłków w trakcie pracy, a raczej postawić na małe i regularne przekąski.

6. Zapach snu – wyraziste zapachy skutecznie pomogą nam pokonać senność. Nie musimy jednak wokół siebie rozpylać gryzącej w oczy chmury. Wystarczy mała fiolka z olejkami eterycznymi lub mocnymi ziołami, aby odzyskać formę. Co ciekawe, japońscy naukowcy udowodnili że już np. sam zapach kawy może być bardzo pobudzający.

7. Krótka drzemka – według badań naukowców, już 20 – minutowa drzemka pozwoli odzyskać organizmowi siły nawet na następne 2 godziny. Warto więc wykorzystać przerwę w pracy w inny sposób niż jedzenie i przeglądanie portali społecznościowych.

8. Flirt – według badań jednego z producentów męskich kosmetyków, flirt jest skuteczną metodą walki z sennością w pracy. Rzekomo ma stosować go ponad połowa aktywnych zawodowo Polek. Rozmowa na żywo, lub nawet na czacie, powoduje lekki wzrost adrenaliny i przyspiesza bicie serca. Wersja mniej ofensywna zakłada, że wystarczy po prostu zaangażować się w ciekawą konwersację z osobą siedzącą obok.

9. Herbaciany power – nie tylko kawa z powodu kofeiny jest znakomitym napojem pobudzającym. Polecamy herbatę. Jednakże jej wartości energetyczne w dużej mierze zależą od sposobu parzenia. Zaleca się parzenie krótkie, aby zachować właściwości kofeiny i teiny. Przy dłuższym parzeniu uwalniają się garbniki, które działają uspokajająco. Na pobudzenie wskazane jest picie herbaty zielonej, gdyż rozszerza ona naczynia krwionośne, przez co więcej krwi dociera do mózgu.

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci i nie będziesz już zasypiać przed monitorem w pracy.  A wy macie swoje sposoby na pokonanie senności?

Autor wpisu: GoWork.pl

Przydatne linki:

https://www.gowork.pl/opinie