Poniedziałkowy poranek i dźwięk budzika… to koszmar prawie każdego pracownika. Im nasz weekend był bardziej udany, tym trudniej podnieść się z łóżka i zmierzyć z etatową rzeczywistością. Czy istnieją jakieś sposoby na osłodzenie poniedziałku oprócz dosypania cukru do kawy? Przeczytaj nasz artykuł i znajdź coś dla siebie!

Od weekendu do weekendu, czyli dlaczego nie lubimy poniedziałków?

Niektórzy twierdzą, że weekend trwa półtora dnia, ponieważ od niedzielnego obiadu, czyli około godziny 14 w niedzielę, ponad 60% ludzi doświadcza już tzw. Sunday Night Blues, czyli stresu związanego z poniedziałkowym powrotem do pracy. Będąc zdenerwowanym, trudno jest odpoczywać, więc można uznać, że to już koniec relaksu, a początek nerwowego odliczania. Ten efekt potęguje się, jeśli masz wrażenie, że tak naprawdę nie odpocząłeś, bo całą sobotę zajmowałeś się sprzątaniem, praniem, robieniem zakupów i gotowaniem. Twoje złe samopoczucie nasila się również, jeśli masz stresujący zawód, odpowiedzialne obowiązki lub nie lubisz ludzi, z którymi stykasz się na co dzień w firmie. Niezależnie od tego, czy pracujesz w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu, Gnieźnie czy Skierniewicach pierwszy dzień tygodnia oznacza nawał obowiązków, perspektywę ważnych biznesowych spotkań i aż 5 dni ciągłego zmęczenia i nerwów. Nie ma się więc czemu dziwić, że jesteś niechętny i sfrustrowany!

Jak poprawić sobie humor w poniedziałek?

Ciężko jest zapałać entuzjazmem do poniedziałków, ale istnieją sposoby na łatwiejsze przebrnięcie przez ten trudny dzień w tygodniu! Przede wszystkim dołóż starań w znalezieniu takiej pracy, którą lubisz, gdzie będziesz otoczony ludźmi, którzy mają poczucie humoru i dobrze się wśród nich czujesz. Nic tak nie demotywuje, jak znienawidzone miejsce, do którego musisz chodzić codziennie na 8 godzin, a Twoim największym pocieszeniem jest pensja i odliczanie dni do końca tygodnia. W piątek jesteś zmęczony, więc zakładasz, że wszystkimi pilnymi sprawami zajmiesz się po weekendzie? To częsty i poważny błąd! O ile to możliwe, postaraj się zamknąć najważniejsze sprawy w czwartek lub piątek. Uwierz, że w poniedziałek będzie Ci trudniej i sam dostarczasz sobie powodów do frustracji oraz stresu w weekend. Dla wielu ludzi problemem jest poranne wstawanie, które po leniwym weekendzie urasta do rangi prawdziwego wyczynu. Czy można temu zaradzić? Przede wszystkim zadbaj o wystarczającą ilość snu. Sam dobrze wiesz, ile czasu potrzeba Ci, żebyś czuł się wypoczęty. Niektórym służy poranna gimnastyka np. przysiady czy bieganie. Bez wątpienia jest to dobry sposób na rozruszanie się i dotlenienie mózgu. Dla Twojego organizmu ważne jest także wartościowe śniadanie. Dietetycy zgodnie potwierdzają, że jest to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, a jak głosi stare powiedzenie: Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi. Niestety część osób zupełnie rezygnuje ze śniadania i największe posiłki zostawia na koniec dnia. W rezultacie ich organizm ma niewiele energii do działania w godzinach porannych i południowych, czyli w czasie, kiedy wykonują służbowe obowiązki.

Prosty przepis na radość

Postaraj się celebrować życie w pierwszych chwilach od wstania z łóżka. Pomocne może okazać się praktykowanie wdzięczności. Wkrótce po przebudzeniu pomyśl o 5 rzeczach, za które jesteś wdzięczny np. mam rodzinę, mam przyjaciół, mam ciekawą pracę, jestem zdrowy, jest piękna pogoda za oknem itp. Po takiej dawce pozytywnych myśli od razu poczujesz się lepiej. Możesz również włączyć muzykę, która dodaje Ci energii do działania lub śpiewać pod prysznicem ulubioną piosenkę (nieważne, czy fałszujesz). Koniecznie wymyśl coś miłego na popołudnie po pracy. Może to być spotkanie ze znajomymi lub wyjście do kina. Ważne, żebyś nagrodził się za poniedziałkowy heroizm przetrwania całego dnia w firmie! Planuj też kolejny weekend, ponieważ perspektywa miłego spędzenia czasu pomaga mierzyć się z wyzwaniami.

Trudno jest podchodzić do poniedziałku entuzjastycznie, ale zadbaj o to, żebyś nie odbierał go jako karę za dobrze spędzony weekend, dlatego warto przetestować powyższe rady i ułatwić sobie start w nowy tydzień. A może znasz jakąś inną sprawdzoną metodę na osłodzenie poniedziałku? Koniecznie podziel się nią w komentarzu! Czekamy!