Czasy, kiedy osoby szukające zatrudnienia po prostu rozsyłają swoje CV –  odpowiadając na ogłoszenia o pracę – odchodzą do lamusa. W dzisiejszej rzeczywistości to pracodawcy zmagają się z ciągłym niedoborem kadrowym, dlatego ważne jest, aby się wyróżnić. Firmy, które chcą przyciągnąć (w szczególności młodych) ludzi, prześcigają się w coraz to ciekawszych pomysłach na rekrutację. Oto kilka naprawdę kreatywnych sposobów, które pomogą w znalezieniu najlepszych pracowników na rynku.

 

Dobra kreacja to podstawa sukcesu

 

Proces rekrutacji to świetny moment na promocję Twojej marki jako pracodawcy kreatywnego, poszukującego ludzi nietuzinkowych na każde stanowisko.. Celem samym w sobie nie musi być tylko zrekrutowanie odpowiedniej ilości nowych pracowników. To moment, w którym możesz dokładnie zakomunikować osobowość marki, jej wartości i to jaką organizacją jesteście wewnątrz. Połączenie celów rekrutacyjnych i wizerunkowych to bardzo dobry zabieg, dzięki któremu pokażemy, że jesteśmy także przyszłym kandydatom.

 

Jak znaleźć idealnego kandydata wśród tysięcy chętnych?

 

Aby o naszej rekrutacji dowiedziało się wiele osób, nie tylko szukających pracy, ale także interesujących się branżą EB, warto zastanowić się nad dużym wizerunkowym projektem. Jako inspirację przedstawiamy firmę Heineken, która w 2013 r. szukała osoby do zespołu pracującego nad organizacją finału Ligi Mistrzów UEFA. Na to ogłoszenie aplikowało ponad 1700 osób! Firma nie wiedziała jak wśród tak wielu aplikujących, znaleźć odpowiedniego kandydata na to stanowisko. Zobaczcie w jak ciekawy sposób podeszli do tej rekrutacji:

 

 

Działania zatytułowane „The Candidate” przedstawiają niecodzienną rozmowę o pracę. Miała ona sprawdzić jak młode osoby zachowają się w sytuacjach kryzysowych, w których należy przejąć kontrolę i zachować zimną krew, w naturalny i szybki sposób. Dzięki temu zabiegowi Heineken nie tylko zaciekawił swoim podejściem do tematu, ale zwiększył zainteresowanie firmą i stworzył obraz kreatywnego pracodawcy (co potwierdzają liczbowo wzrosty ruchu na ich stronie związanej z karierą oraz liczba nadesłanych CV na różne stanowiska).

 

Szukając specjalistów postawmy poprzeczkę naprawdę wysoko

 

Jeżeli firma, do której szukamy pracowników, specjalizuje się w wąskim zakresie specjalności lub poszukujemy specjalistów z najwyższej półki postarajmy się, aby ogłoszenie również było jak najlepszej jakości i przy okazji wstępnie zaznaczało, że właśnie takich ludzi szukamy. Na przykład: rekrutując wysokiej rangi programistów, których niekoniecznie najlepszą umiejętnością jest prezentacja osobista, dajmy sprawdzić im się w tym co lubią najbardziej – czyli w zadaniach weryfikujących to co robią dobrze i czym się pasjonują.

 

Ogłoszenie powinno być tak zaadresowane, aby przyciągnęło ludzi, którzy zrozumieją o co nam chodzi.

 

Pomysłów jest kilka. Jeżeli dysponujemy odpowiednim budżetem możemy zadbać o poinformowanie o rozpoczętej rekrutacji na stanowisko na przykład zawieszając billboardy w okolicach biura, dzielnicy lub przy węzłach przesiadkowych. Ten ciekawy pomysł, byłby odpowiedni na przykład dla specjalistów IT, ponieważ w odpowiedni sposób zakodowany komunikat ze wskazówkami co dalej, odczytają tylko osoby, znające się na rzeczy. To także swego rodzaju ukłon w stronę osób, które czekają na ciekawe wyzwania zawodowe. Znudzony informatyk, widząc taki komunikat, z pewnością zainteresuje się sprawą.

 

Walcz o pracownika

 

Jak już zaznaczyliśmy, ciekawym sposobem na poinformowanie ludzi o tym, że zaczynamy poszukiwać kandydatów mogą być przeróżne nośniki, na których zamieścimy informację. Nie tylko takie z zagadką czy konkursem. Mogą one przedstawiać cechy idealnego kandydata.

Na pewnym uniwersytecie w Szwajcarii gdzie obowiązują bardzo ograniczone sposoby promocji, jedna z firm rozdawała ołówki z bardzo długą gumką do mazania, z komunikatem: „Szukamy studentów, którzy nie są zadowoleni z żadnego rozwiązania. www.mckinsey.ch”.

 

Inspiruj się, pamiętając o podstawach

 

Jako pracodawcy, powinno nam zależeć, aby docierać do nowych kandydatów wieloma kanałami. Nie zapominajmy o tym, aby mieć przejrzystą stronę internetową z zakładką „Kariera”, której szukają pracownicy oraz aktualny i ciekawy profil pracodawcy, który możesz stworzyć na GoWork.pl. Pamiętajmy, że w zwykłym ogłoszeniu o pracę nie pokażemy prawdziwej atmosfery naszej firmy. Dzięki aktualizowaniu swojego profilu, przybliżamy potencjalnym przyszłym pracownikom zarówno jak pracujemy oraz co również istotne, jak się razem bawimy i relaksujemy. Budowanie świadomości marki pracodawcy to długotrwały proces i wielopoziomowe działania. Dzięki kompleksowym zabiegom, tym standardowym, ale także tym pełnym kreatywności i elementów zaskoczenia –  nasze EB staje się coraz lepsze.