Czy wszystkie powierzone Ci zadania, wykonane są z należytą starannością, sumiennością i precyzją? Czy bycie perfekcyjnym w pracy popłaca? Z pewnością w niektórych przypadkach tak, a więc sprawdź w jakich!

Perfekcjonista zawsze pracuje na najwyższych obrotach. Powierzone mu zadania, za każdym razem wykonywane są terminowo i ze swego rodzaju doskonałością. Wydawać by się mogło, że taka osoba jest, mówiąc kolokwialnie – niezniszczalna. To oczywiście nieprawda, ponieważ ten sposób na pracę może znacząco odbić się na jej zdrowiu.  

Czym jest perfekcjonizm i czy popłaca?

To postawa człowieka, dla którego priorytetem jest dokładność przy wykonywanych obowiązkach. Osoba, która posiada tę cechę, często wyznacza sobie nierealne do osiągnięcia cele, a tym samym wykazuje się nieakceptowalnością i niedopuszczeniem do siebie wiadomości o jakimkolwiek niepowodzeniu. Osobę perfekcyjną możemy poznać po: dbałości o wygląd czy czystość w mieszkaniu, uporządkowaniem swojego życia codziennego, pracy i stanowiska.

Istnieje opinia, iż osoba umiejąca zapanować nad perfekcjonizmem, jest bardzo cennym i pożądanym pracownikiem na rynku pracy. Jest w stanie skoncentrować się na wykonywanych zadaniach, jest skuteczna i posiada wysoką samodyscyplinę. Świetna cecha to również bycie zadaniowym, ale też fakt, że gdy napotyka niepowodzenia, wówczas nie załamuje się, tylko szybko szuka rozwiązania.

Mogą pojawić się również problemy…

Problem napotykają osoby, które nie są w stanie zapanować nad tą cechą. Głównie ujawnia się to podczas dużej ilości zadań do wykonania, gdzie perfekcjonista często owe zadania będzie wykonywał ponad normy czasu pracy, byleby osiągnąć upragniony cel.

Trudności napotkać może także podczas współpracy z całym zespołem. Perfekcjonista nie jest dobrym współpracownikiem, ponieważ nie lubi, gdy finalny efekt pracy, za który będzie współodpowiedzialny, nie będzie w 100% zależny od niego. Może również spowalniać poszczególne etapy tworzenia projektu, głównie poprzez chęć doszlifowania każdego z punktów. Praca na najwyższym poziomie może być ważniejsza niż kontakty międzyludzkie czy dobra atmosfera w pracy.

Brak satysfakcji 

Nawet jeśli praca zostanie wykonana na najwyższym poziomie, to perfekcjonista może i tak znaleźć niedociągnięcia, których inni w ogóle by nie dostrzegli. Wówczas wiąże się to z poczuciem beznadziejności i może mieć negatywny wpływ na poczucie własnej wartości. Takie krytyczne podejście do samego siebie i działań, których się dokonuje, może źle wpłynąć nawet na relacje z przełożonym.

Nieustające dążenie do doskonałości jest bardzo męczące, głównie z powodu ciągłego stresu, ale także może prowadzić do pracoholizmu i wypalenia zawodowego. Jeśli wydaje Ci się, że jesteś perfekcjonistą “od zawsze”, to upewnij się, że ten fakt nie ma negatywnego wpływu na Twój sposób pracy oraz zastanów się, czy potrafisz nad tym zapanować. Zamiast skupiać się na każdym szczególe pracy, warto pomyśleć, czy nie poświęcić swojej uwagi na rozwijanie pasji oraz zachować równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.

 

Czy jesteś perfekcjonistą? Opisz, jak Ty sobie radzisz z tą cechą, aby nie miała kontroli nad Twoim życiem!