W czasach rynku kandydata wiele działów HR ma poważne problemy z rekrutacją wartościowych specjalistów. Tym co może ułatwić ten proces jest pokazanie pracownikom, jakie korzyści odniosą, jeśli zdecydują się na zatrudnienie właśnie w naszej firmie. 

Czym jest EVP?

EVP, czyli Employee Value Proposition, to unikalny zestaw korzyści, wartości oferowanych pracownikom przez firmę. To pakiet pozytywnych czynników, które wyróżniają pracodawcę na tle konkurencji. Celem EVP jest przyciągnięcie uwagi kandydatów – zwłaszcza tych, na których nam zależy – poprzez przedstawienie im korzyści wynikających ze współpracy z naszą marką. Można zatem uznać, że jest to swego rodzaju magnes, który ma przełożyć się na szybsze i prostsze pozyskanie wartościowego pracownika. EVP skierowany jest jednak nie tylko do kandydatów, ale również do obecnych pracowników, ograniczając ich rotację. W przypadku każdych działań employer brandingowych, konieczne jest jednak, by obietnica firmy (którą bez wątpienia jest EVP) miała odzwierciedlenie w podejmowanych przez firmę czynnościach.

O jakich korzyściach mowa?

Profity, pokazujące dlaczego warto współpracować z naszym przedsiębiorstwem mogą przyjmować różny charakter. Z jednej strony mamy więc do czynienia z wynagrodzeniem, benefitami, możliwością rozwoju oraz zachowaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. W tym wypadku mówimy więc o czynnikach ekonomicznych i funkcjonalnych. Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze korzyści emocjonalne. Należą do nich m.in.: wizerunek marki, jej pozycja rynkowa, atmosfera w miejscu pracy i relacje między ludźmi oraz CSR. Są to zatem aspekty, które sprawiają, że nasi pracownicy mają słuszne poczucie, że tworzą „coś więcej” niż tylko firmę. Pod szyldem przedsiębiorstwa nie kryje się tylko jego nazwa. Bodźce wywołujące emocjonalne skojarzenia sprawiają, że pracownik utożsamia się z marką, jej misją. Zyskuje przekonanie, że jego praca ma sens. Każdego roku znaczenie tych czynników jest coraz większe. Niezależnie więc od tego, czy prowadzisz niewielką firmę spod Krakowa, czy duże przedsiębiorstwo, którego biurowiec mieści się w samym centrum miasta, warto stworzyć własne EVP. Dzięki temu będziesz mógł łatwiej pozyskać nawet najbardziej rozchwytywanych specjalistów, np. programistów.

Jakie powinno być EVP?

W ofertach pracy bardzo często można spotkać utarte slogany: „prężnie rozwijająca się firma”, „zapewniamy możliwość rozwoju”. EVP musi dać kandydatowi odpowiedź na pytanie: „dlaczego chcę powinienem pracować właśnie w tej firmie?”. Takie powielanie schematów nie przekona go do podjęcia zatrudnienia właśnie u nas. Tworząc EVP należy zatem pamiętać, by było ono unikalne, zawierało nasze niepowtarzalne wartości. Jednocześnie ma odzwierciedlać realny stan rzeczy. Musi być zgodne z komunikatami wewnętrznymi (do pracowników), jak i zewnętrznymi (m.in. do kandydatów). Przekazywanie informacji odbiegających od prawdy z całą pewnością wyjdzie na jaw. Employee Value Proposition powinno być elementem strategii realizowanej przez firmę. Podejmowane działania muszą być widoczne już w zachowaniach sterników przedsiębiorstwa, jej liderów. To oni w pierwszej kolejności powinni krzewić wartości, którymi kieruje się marka.