Rozmowa kwalifikacyjna to najważniejszy etap procesu rekrutacyjnego – każdy z nas chciałby jak najlepiej wypaść podczas spotkania z rekruterem, lecz pod wpływem dużego stresu łatwo jest powiedzieć coś, co przekreśli nasze szanse zatrudnienia na wymarzonym stanowisku. Nawet najbardziej doświadczeni specjaliści mają problemy z przezwyciężeniem uczucia tremy, która może doprowadzić do popełnienia błędu w czasie prezentacji swoich umiejętności. Najlepiej zatem poznać zachowania, których bezwzględnie powinniśmy unikać na rozmowie o pracę – w niniejszym artykule przeczytacie o niektórych z nich!

Czego unikać na rozmowie kwalifikacyjnej?

W czasie rozmowy kwalifikacyjnej musimy przykładać dużą wagę do tego, co mówimy. Rekruterzy bacznie przyglądają się naszym gestom i sposobie wypowiedzi – dobrze odbierani są kandydaci, którzy potrafią zaprezentować się w profesjonalny sposób. Oczywiście każdy ma prawo popełnić błąd pod wpływem dużego zdenerwowania, lecz pewnych zachowań lepiej unikać, jeśli nie chcemy stracić szansy na zdobycie atrakcyjnej posady. Do takich błędów należą:

Niepunktualność

Spóźnienie się na rozmowę o pracę może spowodować, że już na samym początku zaprezentujemy się w negatywnym świetle. Osoby, z którymi jesteśmy umówieni na spotkanie trzymają się ustalonego grafiku, który zostaje zaburzony przez naszą niepunktualność. W dobie Internetu łatwo jest z wyprzedzeniem zaplanować dojazd do firmy w taki sposób, by przyjechać na czas. W razie losowych przypadków skontaktuj się z rekruterem i uprzedź, że możesz pojawić się z kilkuminutowym opóźnieniem lub poproś o wyznaczenie innego terminu spotkania.

Traktowanie rekrutera po koleżeńsku

Specjaliści ds. HR zazwyczaj starają się stworzyć przyjazną atmosferę podczas spotkania rekrutacyjnego, aby zminimalizować nasz stres. Niestety zdarza się, że kandydaci chcąc pokazać swoją pewność siebie, stają się zbyt wyluzowani. Traktowanie rekrutera po koleżeńsku, stosowanie kolokwialnych lub niecenzuralnych słów, nadmierne żartowanie nigdy nie powinno mieć miejsca. Przyszły pracodawca oraz osoba rekrutująca oczekują od nas zrozumienia kultury firmy, dlatego warto pokazać się z profesjonalnej strony i tym samym zwiększyć swoje szanse zatrudnienia na interesującym nas stanowisku.

Gadatliwość

Komunikatywność oraz wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne to cechy bardzo cenione przez przyszłych pracodawców. Umiejętność stworzenia spójnej, uporządkowanej wypowiedzi bez wątpienia przydaje się w sytuacji formalnej, jaką jest rozmowa o pracę. Pamiętajmy jednak, aby w czasie spotkania z rekruterem udzielać precyzyjnych odpowiedzi na pytania. Niepohamowana gadatliwość nie jest w dobrym tonie – ciągłe zmienianie wątków rozmowy oraz nieustanna chęć mówienia o sobie mogą sprawić, że nasz rozmówca bardzo szybko stanie się zmęczony i zirytowany naszym zachowaniem.

Wyrażanie złej opinii o byłych pracodawcach

Rekruter bardzo często chce poznać powody zakończenia współpracy z obecnym pracodawcą. Postaraj się wyjaśnić je w spokojny i rzeczowy sposób, bez wyrażania złej opinii o przełożonym – nawet jeśli powodem odejścia z pracy były konflikty w firmie lub błędy pracodawcy. Zamiast krytykować nieprofesjonalne zachowanie szefa, skup się na swoich potrzebach. Rozpoczęcie nowej pracy wiąże się przecież z ciekawymi wyzwaniami oraz poszerzeniem wiedzy i kompetencji – warto to wykorzystać i przedstawić jako główny argument przemawiający za chęcią zmiany obecnego stanowiska.

Czego jeszcze należy unikać na rozmowie o pracę? Podzielcie się z nami swoim zdaniem!