Raczej nie masz większych problemów w życiu zawodowym, a mimo to czujesz, że musisz coś zrobić, by odzyskać dawną motywację? Kolejna kawa nie pomaga? Zastanawiasz się, jak poradzić sobie z popołudniowym spadkiem formy w pracy? A może od dłuższego czasu brakuje Ci energii i czujesz się rozdrażniony? Spokojnie! Kryzys może zdarzyć się każdemu. Ważne, by wiedzieć, jak nim zarządzać.

Złap równowagę i określ hierarchię wartości!

Równowaga między życiem prywatnym a zawodowym, urlop wypoczynkowy i dbanie o regularny relaks to coś, bez czego trudno będzie Ci pracować wydajnie przez dłuższy czas. Czy należysz do osób, którym obowiązki zawodowe wypełniają większość doby, a poza nimi nie masz hobby, czasu dla siebie, rodziny i przyjaciół? Poświęcając się w 100% pracy i zaniedbując inne płaszczyzny życia, prędzej czy później poczujesz się zniechęcony, zmęczony lub będziesz miał ochotę uciec z miejsca pracy. Naucz się traktować życie zawodowe z odpowiednim dystansem.  A co jeśli panujesz nad tym, jednak każdego dnia około godziny 13-14 stajesz się rozkojarzony i Twoja wydajność spada? Postaraj się tak zaplanować swoje działania, by najważniejsze zadanie wykonać przed kryzysem energetycznym. Nie objadaj się słodyczami i nie spożywaj fast foodów tudzież innych pokarmów o wysokim indeksie glikemicznym, które prowadzą do tzw. zjazdu glikemicznego, czyli gwałtownego spadku cukru oraz wzmożonej senności. Pij więcej wody i o ile to możliwe wyjdź na krótki spacer.

Znajdź coś, co lubisz

Czasem powodem spadku motywacji jest po prostu nuda i rutyna. Zastanów się, co daje Ci największą satysfakcję w pracy? Z czego byłeś dumny do tej pory? Czy możesz na chwilę zająć się zadaniem, które lubisz wykonywać, a resztę tymczasowo odłożyć na bok? W sytuacji, gdy pracujesz nad czymś dłuższy czas np. miesiąc lub dwa i brakuje Ci urozmaicenia, zwykle pojawia się znużenie lub przesyt. Porozmawiaj z szefem. Warto przedyskutować kwestię modyfikacji zakresu obowiązków lub zmiany stanowiska pracy. Może pora wybrać się na dodatkowe szkolenie lub kurs? Pomyśl, w czym czujesz się pewnie i w jakim kierunku chciałbyś dalej się rozwijać. Dobrzy managerowie czuwają nie tylko nad jakością pracy, ale także nad wykorzystywaniem i rozwojem potencjału członków zespołu.

Zadbaj o relacje

Wiele osób nie wierzy w to, że przyjaźń w pracy jest możliwa. Przez to budują wokół siebie mury obronne. To prawda, że ostrożności nigdy za wiele i z pewnością w swojej karierze zawodowej natrafisz na osoby zawistne lub fałszywe. A jednak przyjaźń powstała w miejscu zatrudnienia potrafi niekiedy przetrwać lata. Bez względu na to, w co wierzysz, postaraj się utrzymywać życzliwe relacje ze współpracownikami. To z pewnością pomoże Ci zwalczyć wszelkie pojawiające się kryzysy. Każdy ma gorsze chwile i odczuwa spadki motywacji, więc jeśli pracujesz z pogodnymi i wspierającymi ludźmi, dużo szybciej odnajdziesz w sobie siłę. Warto szukać właśnie takich środowisk i unikać toksycznych osobowości. Oczywiście najlepiej, jeśli masz wsparcie przede wszystkim w rodzinie.

 

Nie czekaj, aż kryzys sam minie. Jeśli coraz częściej brakuje Ci motywacji i siły do działania, to zastanów się, jak możesz to zmienić i co wywołało taki stan. Czasem potrzeba naprawdę niewiele, by poczuć się lepiej.

A jak Ty radzisz sobie w trudniejszych chwilach? Daj znać w komentarzu!